Uruchomienie CEPIK-u 2.0 i nowe przepisy dla młodych kierowców od początku 2017 roku – to informacje, które ostatnio regularnie pojawiają się w mediach motoryzacyjnych. Jednak często treści artykułów zamieszczanych w Internecie są ze sobą sprzeczne. Jak to rzeczywiście będzie w 2017?
Dezinformacja, tak można nazwać ostatnimi czasy treści pojawiające się w polskim internecie dotyczące wprowadzenia nowych przepisów skierowanych do młodych kierowców. Nie tak dawno, bo w sierpniu tego roku, pisałem o tym, że w związku z opóźnieniem wdrożenia systemu CEPIK 2.0, odroczone zostaną – nawet o dwa lata – zmiany dotyczące świeżo upieczonych kierowców. Ni stąd ni zowąd ostatnio Internet aż huczy od artykułów, które informują, że dla nowych kierowców przepisy zostaną jednak zaostrzone już od początku tego roku. Postanowiliśmy zatem to sprawdzić.
Na pierwszy ogień poszło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Przesłaliśmy drogą mailową prośbę o zajęcie oficjalnego stanowiska w sprawie terminu wejścia w życie przepisów ograniczających swobodę młodych kierowców, takich jak: 8 miesięczny okres próbny, dodatkowe kursy doszkalające, ograniczenie prędkości, zakaz pracy jako kierowca w czasie okresu próbnego, 2 mandaty – dwa lata okresu próbnego, 3 mandaty – cofnięcie uprawnień.
Oto oficjalna odpowiedź Zespołu Prasowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa:
Zaplanowane na 1 stycznia 2017 r. wejście w życie przepisów ustawy o kierujących pojazdami dotyczących nadzoru nad młodymi kierowcami, w tym okresu próbnego, jest uzależnione od wejścia w życie projektu CEPIK 2.0. W przypadku przesunięcia jego uruchomienia także wejście w życie okresu próbnego i innych przepisów ustawy o kierujących pojazdami zostanie przesunięte. Za wdrożenie projektu CEPIK 2.0 odpowiedzialne jest Ministerstwo Cyfryzacji.
Zatem dzwonimy do Ministerstwa Cyfryzacji, a dokładnie do rzecznika prasowego tegoż resortu, pana Karola Manysa. Pytamy o planowany termin wejścia w życie CEPIK-u 2.0.
Rozmawiamy przez telefon. Pan rzecznik informuje mnie o tym, iż formalna decyzja o przesunięciu terminu wdrożenia systemu CEPIK 2.0 jeszcze oficjalnie nie zapadła. Zgodnie z wypowiedzią podsekretarza stanu – Piotra Woźnego, mającą miejsce na posiedzeniu sejmu z końca września 2016 roku, są problemy z terminowym wdrożeniem. Czyli w styczniu 2017 roku najprawdopodobniej to się po prostu nie uda. System na ma działać w 100%, aby uniknąć problemów, jakie miały miejsce w marcu 2015 roku, gdy wdrożono nie do końca sprawdzony system elektroniczny dotyczący rejestracji akt stanu cywilnego.
Nad wdrożeniem CEPIK-u 2.0, bez którego zmiany dla “młodych kierowców” po prostu nie mogą wejść w życie, pracują tak naprawdę cztery ministerstwa: Skarbu, Cyfryzacji, Spraw Wewnętrznych oraz Infrastruktury i Budownictwa. Wdrożenie nie jest sprawą prostą, a w tej chwili jest jeszcze za wcześnie, by udzielić odpowiedzi na zadane przez nas pytanie. Najprawdopodobniej CEPIK-u 2.0 nie uda się wdrożyć na początku przyszłego roku, a oficjalne stanowisko w tej sprawie pracujące nad nim departamenty mają zająć na dniach. Będziemy Was o tym informować.
Cepik 2.0 zacznie funkcjonowac 4 czerwca 2018. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o kierujacych pojazdami z 19 pazdziernika br. Reszta to bajki internetowych mądrali.