Aktualnie czytasz:
Komentarz: Wypadki motocyklowe w statystyce 2010
2

W ubieg艂ym tygodniu, ekskluzywnie dla Skuterowo.com Komenda G艂贸wna Policji przygotowa艂a zestawienie wypadk贸w z udzia艂em motorower贸w, kt贸re mia艂y miejsce w mijaj膮cym sezonie. Statystyki to liczby, kt贸re bezemocjonalnie wygl膮daj膮 w zestawieniu, ale za ka偶d膮 cyfr膮 kryje si臋 czyja艣 ogromna tragedia, kt贸rej mo偶na by艂o unikn膮膰. I jakim nie by艂oby to truizmem, trzeba to powtarza膰 ci膮gle: Uwaga oraz rozs膮dek na drodze naprawd臋 stanowi膮 cienk膮 niestety lini臋 kt贸ra odgranicza rado艣膰 z jazdy od pe艂ni sezonu sp臋dzonej w szpitalu.

Pozwol臋 sobie na przedstawienie kilku wniosk贸w, jakie nasun臋艂y mi si臋 po przeanalizowaniu owego raportu przygotowanego dla Skuterowo.com.

Pr臋dko艣膰: Przyczyna kolizji numer jeden

Pr臋dko艣膰: Przyczyna kolizji numer jeden

Najwi臋ksz膮 grup臋 - a偶 33,4% stanowi膮 wypadki spowodowane niedostosowaniem pr臋dko艣ci do warunk贸w ma drodze. Easy riderzy, demony szybko艣ci i kr贸lowie szos - jak偶e to tak? - gdzie podzia艂a si臋 Wasza wyobra藕nia? Czy naprawd臋 tak trudno w momencie uniesie艅 jakie dostarcza niedorzeczne 70 km/h zda膰 sobie spraw臋, 偶e mo偶na wpa艣膰 w po艣lizg, nie wyhamowa膰, nie skr臋ci膰? Nie chodzi tu oczywi艣cie wy艂膮cznie o przekraczanie dozwolonych prawnie ogranicze艅. Ale zw艂aszcza o dostosowanie pr臋dko艣ci do tego co dzieje si臋 na drodze. Trzeba uwzgl臋dnia膰 warunki atmosferyczne, widoczno艣膰, spory ruch i te偶 przyczepno艣膰. Rozpoznawania ewentualnych zagro偶e艅 nikt nas nie nauczy. To z jak膮 pr臋dko艣ci膮 mo偶na jecha膰 w okre艣lonych warunkach zale偶y nie od r臋ki, znaku drogowego, ale od m贸zgu.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Widzisz skrzy偶owanie? Nie przegap znaku.

Widzisz skrzy偶owanie? Nie przegap znaku.

Nast臋pnie - ciekawie 艣wiadcz膮ce o znajomo艣ci przepis贸w ruchu drogowego - 25,1% to wypadki spowodowane nie udzieleniem pierwsze艅stwa przejazdu. Moim zdaniem to najbardziej obna偶a faktyczny poziom wiedzy o przepisach ruchu drogowego w艣r贸d niekt贸rych skuterzyst贸w. Przypomina mi dowcip, o blondynce kt贸ra zaraz po wypadku, zapytana przez policjanta o znak ust膮p pierwsze艅stwa, odpowiedzia艂a - widzia艂am, ale nie wiem co to, na dow贸d je偶d偶臋. Je偶eli decydujecie si臋 wsi膮艣膰 na pojazd z silnikiem, to bierzcie r贸wnie偶 odpowiedzialno艣膰 za swoje braki w znajomo艣ci podstawowych przepis贸w. Nic nie kosztuje sp臋dzenie jednego wieczoru na rozwi膮zywaniu internetowych test贸w ze znajomo艣ci zasad ruchu drogowego. Niestety, obawiam si臋, 偶e ta cz臋艣膰 zestawienia to r贸wnie偶 efekt wci膮偶 jeszcze na polskich drogach obecnego braku kultury i typowo polskiego podej艣cia 鈥渃o, ja nie dam rady?! przecie偶 tuningowany!鈥

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Trzecia najcz臋stsz膮 przyczyn膮 - 9,2 % jest (uwaga!) - nieprawid艂owe skr臋canie. Kolejny przytyk do znajomo艣ci, a raczej nieznajomo艣ci przepis贸w.

Na pozycji pi膮tej w naszym zestawieniu natomiast (8.2%) przyczyna w postaci niezachowania bezpiecznej odleg艂o艣ci mi臋dzy pojazdami - niestety, to nasze, tak zniech臋caj膮ce wci膮偶 kierowc贸w wielo艣lad贸w przemykanie przez korki, pomi臋dzy stoj膮cymi samochodami, jest skuteczne, o ile jest rozs膮dne. W tym miejscu chcia艂bym pozdrowi膰 kierowce Vespy, kt贸ry wyprzedzi艂 mnie na trzeciego w艣r贸d ciasno stoj膮cych pojazd贸w mi臋dzy Weso艂膮 a Warszawa, jad膮c oko艂o 60km/h. Strach pomy艣le膰, co by si臋 sta艂o, gdyby kt贸ry艣 z kierowc贸w nie spojrza艂 w lusterka i zajecha艂 mu drog臋. Mamy ten przywilej, 偶e nie musimy w korkach sta膰, ale korzystajmy z niego my艣l膮c g艂ow膮, a nie silnikiem.

Kilkana艣cie wypadk贸w by艂o przyczyn膮 jazdy z艂膮 stron膮 jezdni.

W艣r贸d innych przyczyn zwr贸ci艂y moja uwag臋 dwie: Nieudzielenie pierwsze艅stwa pieszemu oraz jazda po niew艂a艣ciwej stronie drogi. Gdy skr臋camy w drog臋 poprzeczn膮, przez kt贸ra przechodzi pieszy, to zawsze on ma pierwsze艅stwo, niewa偶ne, czy przechodzi w dozwolonym czy niedozwolonym miejscu. Pieszy nie ma te偶 kasku, wi臋c my, jako kierowcy powinni艣my patrze膰 i pr贸bowa膰 przewidywa膰, 偶e w pewnych miejscach pieszy mo偶e wbiec na drog臋, nieoczekiwanie wej艣膰 na przej艣cie, czy na pasy pomimo czerwonego 艣wiat艂a. Jazda po niew艂a艣ciwej stronie drogi - c贸偶, ma艂o co ju偶 zdo艂a mnie zaskoczy膰 i niejedno w swym relatywnie d艂ugim 偶yciu widzia艂em, ale pionier贸w pr贸buj膮cych na w艂asna r臋k臋 wprowadzi膰 w Polsce ruch lewostronny nie rozumiem i nie pr贸buj臋.

Brak kasku by艂 przyczyn膮 wielu obra偶e艅. Kask to podstawa!

Przedzia艂 wiekowy uczestnik贸w wypadk贸w jednocze艣nie nie zaskoczy艂 mnie i zaskoczy艂. Bol膮czk膮 naszego 艣rodowiska s膮 r贸wnie偶 m艂odzi i wszystkoodporni, w zwi膮zku z tym je偶d偶膮cy za szybko, bez kasku i o艣wietlenia skuterowcy, ale nie spodziewa艂em si臋 takiej ilo艣ci wypadk贸w (188) w grupie 60+. Ciekawi mnie Wasza opinia, dlaczego tak jest.

C贸偶, kiedy z l臋kiem w sercu i dr偶膮cymi nogami podchodzi艂em do egzaminu na kat. A, egzaminator powiedzia艂, zwracaj膮c si臋 do ca艂ej naszej grupy, 偶e wymaga od kieruj膮cych jedno艣ladami wy偶szej 艣wiadomo艣ci drogowej, ni偶 od kierowc贸w samochod贸w. I niech to b臋dzie konkluzja tego komentarza. Szeroko艣ci!

Pe艂ne brzmienie raportu przygotowanego dla Skuterowo.com.

Fot.: Skuterowo.com/Fotolia LLC
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
  • Zdj臋cie profilowe KrzysiekP
    13 listopada 2010 at 12:07

    Przemek faktycznie liczba ro艣nie w por贸wnaniu z zesz艂ym rokiem ale to chyba wina braku wyobra藕ni, ch臋ci lansu poprzez tunning „mechaniczny”. Moim zdaniem powinni zabiera膰 dow贸d rejestracyjny od razu jak tylko by艂oby udowodniona ingerencja w budow臋 silnika. Moim zdaniem przerabianie skutera je艣li chodzi o tunning silnika (zmiany cylindra itd) to rzeczy kt贸re same sprowadzaj膮 na w艂a艣ciciela niebezpiecze艅stwo. W szczeg贸lno艣ci domoro艣li nastoletni mechanicy kt贸rzy najch臋tniej wyciskaliby zakazane pr臋dko艣ci ze skuter贸w. nie od dzi艣 wiadomo ze mo偶na zdj膮膰 blokady w salonach ale robi膮 to fachowcy i podpisuje si臋 o艣wiadczenie, a 偶aden z nich kt贸rych znam nie zrobi tego osobie nieletniej

  • Zdj臋cie profilowe Sham_Janesky
    13 listopada 2010 at 12:21

    Niby ka偶dy odpowiada za siebie, ale przy tak du偶ej ilo艣ci pojazd贸w na drogach, to ka偶dy odpowiada po trochu za ka偶dego. I tak naprawde prosz臋 bardzo- nowy cylinder, spoilery z kartonu, nitro w benzynie- ale, kurde偶, z rozs膮dkiem. Przecie偶 tych wypadk贸w naprawd臋 da艂oby si臋 unikn膮膰, my艣l膮c przed, a nie po fakcie…