125 ccm
Aktualnie czytasz:
Junak RX One 125: Ma艂y motocykl adventure na prawo jazdy B

Junak RX One 125: Ma艂y motocykl adventure na prawo jazdy B

autor: Przemys艂aw Borkowski5 lutego 2020

Czy motocykl klasy 125 mo偶e zosta膰 rasowym podr贸偶nikiem? Sprawdzamy t臋 tez臋 na przyk艂adzie Junaka RX ONE 125.

Ju偶 od d艂u偶szego czasu obserwujemy nies艂abn膮c膮 popularno艣膰 motocykli klasy Adventure. Czy kogo艣 to dziwi? O ile jeszcze w latach dziewi臋膰dziesi膮tych XX wieku, liczy艂y si臋 w Polsce w艂a艣ciwie tylko 艣cigacze, to jednak ograniczona mocno funkcjonalno艣膰 sportowych maszyn, zacz臋艂a sk艂ania膰 coraz szerze grono motocyklist贸w w stron臋 bardziej uniwersalnych pojazd贸w. Jeszcze kilkana艣cie lat temu nierzadkim widokiem by艂y "sporty" obwieszone sakwami, kuframi i tankbagami. W praktyce ani to nie wygl膮da dobrze, ani nie jest wygodnym rozwi膮zaniem w turystyce.

Dzi艣 ka偶dy zainteresowany bli偶szymi i dalszymi podr贸偶ami jedno艣ladem ma do wyboru szerok膮 palet臋 motocykli - wygodnych, funkcjonalnych, a przy tym daj膮cych du偶o rado艣ci z jazdy. Czy do takiego grona mo偶na r贸wnie偶 zaliczy膰 Junaka RX One 125?


Turystyka na motocyklu tej klasy wydaje si臋 na pierwszy rzut oka szale艅stwem. Niewielka pojemno艣膰 silnika niesie za sob膮 pewne ograniczenia. Uzyskiwane na 125-kach pr臋dko艣ci ka偶膮 raczej omija膰 autostrady i drogi ekspresowe. Co prawda mo偶na zamkn膮膰 manetk臋 i lecie膰 set膮, ale jak w takiej je藕dzie odnale藕膰 przyjemno艣膰? Te motocykle du偶o lepiej odnajduj膮 si臋 na bocznych drogach oraz w miejskim 艣rodowisku i dok艂adnie tak jest tak偶e z RX One. Zw艂aszcza, 偶e ten jedno艣lad okazuje si臋 by膰 bardzo wygodnym i to r贸wnie偶 dla os贸b zdecydowanie przekraczaj膮cych 艣redni膮 krajow膮 wzgl臋dem wzrostu. Miejsca za kierownic膮 jest sporo, a kanapa pozwala znale藕膰 wygodn膮 pozycj臋. Plus dla Junaka za komfort.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Silnik ma艂ego Adventure`a generuje nieco ponad 10 KM mocy. Ten wynik nie nale偶y do najlepszych w klasie i plasuje go raczej w okolicach 艣redniej. Takie te偶 s膮 osi膮gi RX One. Nie mniej wykr臋cenie przelotowej pr臋dko艣ci rz臋du 90 km/h nie stanowi w jego przypadku 偶adnego problemu. Niedostatki mog膮 pojawi膰 si臋 dopiero przy bardziej ambitnych podjazdach, lub w sytuacji, gdy聽 w ruchu pozamiejskim b臋dziesz chcie膰 szybko wyprzedzi膰.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Czasem potrzebna jest do tego po prostu d艂u偶sza prosta. Do spokojnej jazdy turystycznej, z podziwianiem widok贸w i relaksem zwi膮zanym z 艂apaniem wiatru w otwory wentylacyjne odzie偶y, ten sprz臋t w zupe艂no艣ci wystarczy. Zw艂aszcza, 偶e bardzo przydatna w podr贸偶ach funkcjonalno艣膰 jest w wypadku Junaka na wysokim poziomie. Maszyna, opr贸cz wspomnianej wygodnej pozycji za kierownic膮, dysponuje bogatym wyposa偶eniem. Czytelne zegary podaj膮 sporo informacji, standardowe gniazdo USB pomo偶e zasili膰 telefon lub nawigacj臋 podczas jazdy, a wysoka szyba dobrze radzi sobie z odchylaniem strugi powietrza.

B臋d膮c przy komforcie warto wspomnie膰, 偶e jednostka nap臋dowa generuje niewiele wibracji, co w klasie jednocylindr贸wek nie jest wcale takie oczywiste i zadowala si臋 ok 3 litrami paliwa na setk臋 - punkt za ekonomi臋. W standardzie mamy tak偶e zestaw rozbudowanych orurowa艅, kt贸re nie tylko nadaj膮 rasowego wygl膮du, ale r贸wnie偶 sprawdz膮 si臋 w razie parking贸wki, b膮d藕 jazdy po nieutwardzonym terenie. Tutaj tak偶e zawieszenie o podniesionym skoku b臋dzie mog艂o pokaza膰 swe umiej臋tno艣ci w po艂ykaniu nier贸wno艣ci - ta zaleta sprawdza si臋 r贸wnie dobrze podczas jazdy po nier贸wnych miejskich drogach, torowiskach, czy studzienkach. RX One bez problemu wskoczy na ka偶dy kraw臋偶nik, wi臋c o parkowanie w mie艣cie聽tak偶e nie trzeba si臋 martwi膰.

Junak RX ONE 125: Ma艂y podr贸偶nik

W kwestii jako艣ci wykonania ci臋偶ko si臋 do czego艣 przyczepi膰. Plastiki nie skrzypi膮, poszczeg贸lne cz臋艣ci s膮 dobrze spasowane i brak og贸lnego wra偶enia obcowania z tandet膮. Jest naprawd臋 dobrze. Pod wzgl臋dem designu wyra藕nie wida膰, 偶e wi臋ksze modele klasy Adventure s艂u偶y艂y za pierwowz贸r projektantom tego motocykla. Przyda艂oby si臋 mo偶e popracowa膰 nad skuteczno艣ci膮 przedniego hamulca. Motocykl z pe艂nym wyposa偶eniem wa偶y ok 160 kg, wi臋c do聽dynamicznych op贸藕nie艅 przyda艂aby si臋 np. nieco wi臋ksza tarcza. Na szcz臋艣cie uk艂ad CBS sprawia, 偶e wci艣ni臋cie d藕wigni no偶nej uruchamia obydwa hamulce. Wtedy znikaj膮 zastrze偶enia wzgl臋dem wydajno艣ci. Elektroniczny wtrysk paliwa, tylna lampa i kierunkowskazy w technologii LED, rozbudowany kokpit, czy masywne z膮bkowane podn贸偶ki - wszystko to sprawia wra偶enie obcowania z maszyn膮 wy偶szej klasy. Do pe艂ni szcz臋艣cia os贸b chc膮cych nieco ambitniej podej艣膰 do jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach brakuje jeszcze przedniego ko艂a o 艣rednicy 19 cali w miejsce fabrycznej 17-ki.

Nie zmienia to faktu, 偶e Junak RX One 125 to bardzo uniwersalny motocykl, kt贸ry nie tylko 艣wietnie sprawdzi si臋 w asfaltowej d偶ungli mniejszych i wi臋kszych miast, ale tak偶e zach臋ca do weekendowych wypad贸w poza miejskie rogatki. Nie potrzeba do tego nawet motocyklowego prawa jazdy. Wystarczy odrobina samozaparcia i odpuszczenie po艣piechu, by cieszy膰 si臋 motocyklow膮 turystyk膮 w ca艂kiem komfortowym wydaniu. A st膮d ju偶 tylko krok do wielkiej motocyklowej przygody. Nowy Junak kosztuje obecnie 10 199 z艂, a w wersji z kompletem wyprawowych kufr贸w 10 699 z艂.

Junak RX ONE 125: Zdj臋cia

Jaka jest Twoja reakcja?
86%
0%
14%
3 Komentarze
  • Damian
    10 kwietnia 2020 at 02:41

    Mam problem z tym motocyklem. Wygl膮da ca艂kiem przyjemnie i mo偶e si臋 podoba膰. Co do wygody nie mog臋 si臋 wypowiedzie膰 ale je艣li jest to adventure to musiano nad tym posiedzie膰. Martwi mnie tylko silnik. Wysoka sylwetka, szyba, kufry i mamy konkretny op贸r powietrza. Dodajmy 艂adunek i g贸rk臋. I mo偶e si臋 okaza膰 (a najpewniej si臋 oka偶e) 偶e taka pojemno艣膰 to niestety za ma艂o.

  • Maciej
    13 maja 2020 at 00:08

    Motocykl ok ale spr贸buj skorzysta膰 z gwarancji. Niestety junak nie poczuwa si臋 wcale do tego. Je艣li kupisz daruj sobie serwis bo i tak niczego nie zamierzaj膮 uzna膰. Mam problem z oponami po 2500 km rozwarstwily si臋 i junak tego nie uznaje. Zaznaczam 偶e moto przechowywane zim膮 w gara偶u i na stopce centralnej i przy okresowym obracaniu k贸艂 aby si臋 nie deformowa艂y.
    Generalnie pora偶ka z obs艂ug膮 posprzeda偶n膮.

  • Kamil
    7 lipca 2020 at 08:43

    Ja mia艂em problem z sond膮 lambda – wymieniona na gwarancji, bez problemu..
    Co do dynamiki – na autostrady i drogi ekspresowe jest za s艂aby. Co innego w mie艣cie i na drogach gminnych/wojew贸dzkich. Komfortowa pr臋dko艣膰 na trasie to wg mnie 75-80 km/h. Nie uda艂o mi si臋 rozp臋dzi膰 go wi臋cej jak do 97 km/h.
    Nie jest lekki a kufry i szyba faktycznie daj膮 spory op贸r- mimo to 艣rednio pali 2.4 l.
    Og贸lnie jestem zadowolony z zakupu

Podziel si臋 opini膮

lub