- Czy najnowsze przepisy dotyczące konfiskaty pojazdów sprawią, że liczba pijanych kierowców na drogach spadnie?
- Policjanci opublikowali liczbę skonfiskowanych pojazdów w ciagu zaledwie dwóch dni
- Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie www.jednoslad.pl
Dokładnie 14 marca 2024 roku w życie weszły najnowsze przepisy, które pozwalają na konfiskatę pojazdów kierowcom, którzy kierowali pod wpływem alkoholu. Najnowsza nowelizacja miała sprawić, że skutecznie uda się odstraszyć zmotoryzowanych, którzy na podwójnym gazie wsiadają za kierownicę. Ile pojazdów skonfiskowano?
Wytyczne, które jednoznacznie pozwalają na zarekwirowanie pojazdu są bardzo proste i możliwe jest to w sytuacji, gdy kierujący:
- prowadził pojazd mając w organizmie powyżej 1,5 promila alkoholu,
- spowodował wypadek mając powyżej 1,0 promila alkoholu,
- jeździł pod wpływem alkoholu (powyżej 0,5 promila) w warunkach tzw. recydywy, czyli w okresie krótszym niż 24 miesiące od popełnienia identycznego przestępstwa.
Wprowadzone zmiany miały sprawić, że nowe prawo skutecznie odstraszy wszystkich kierowców jeżdżących na podwójnym gazie. Nowelizacja była drastyczna i wprowadziła zmiany, których dotychczas w polskim prawie jeszcze nie było. Policja podzieliła się pierwszymi liczbami, które już w niewielkim stopniu utwierdzają nas w przekonaniu, że nowelizacja była niezbędna.
Najważniejsze informacje:
- Przepisy pozwalające na konfiskatę pojazdu prowadzonego przez pijanego kierowcę weszły w życie 14 marca 2024 roku.
- Przepadek może zostać orzeknięty, gdy kierowca zostanie zatrzymany podczas jazdy mając co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi lub spowoduje wypadek mając 0,5 promila.
- W ciągu 2 dni policja skonfiskowała aż 60 pojazdów.
Przeczytaj również:
Polska Agencja Prasowa przedstawiła statystyki, które odnoszą się do liczby pojazdów, które zostały zarekwirowane w myśl nowych przepisów. Jedynie od 16 do 18 marca policja skonfiskowała aż 60 pojazdów, a jako pierwszy złapany został zaledwie po 1,5 h od momentu wejścia przepisów w życie 22-letni mężczyzna z Ustronia, który we krwi miał 2 promile alkoholu. Te szczątkowe wręcz statystyki dosadnie jednak pokazują, że problem jest ogromny i wprowadzenie zmian ma uzasadnienie. Tylko w 2022 roku polska policja zatrzymała 97 856 pijanych kierowców, czyli o ponad 19 tysięcy osób więcej niż rok wcześniej (wzrost o 25%). Z danych wynika, że policja średnio każdego dnia zatrzymywała 268 kierowców pod wpływem alkoholu, z czego 156 kierowało w stanie nietrzeźwości. Wszystko wskazuje na to, że parkingi depozytowe mogą pękać w szwach, chociaż mamy ogromną nadzieję, że samo widmo wysokiej kary sprawi, że liczba kierowców jeżdżących na podwójnym gazie gwałtownie spadnie.
W dniu wprowadzenia nowych przepisów pojawiło się sporo informacji, że najnowsza nowelizacja będzie martwa ze względu na brak najważniejszych aktów wykonawczych. Opublikowane statystyki jednoznacznie pokazują jednak, że funkcjonują one jednak całkiem nieźle, ale nadal niezbędne jest wprowadzenie sporej liczby zmian. Wstrzymałbym się jednak na ten moment z finalnym osądem najnowszych przepisów, ponieważ na to przyjdzie jeszcze czas, gdy sprawy w sądzie zakończą się prawomocnymi wyrokami i orzekanymi konfiskatami pojazdów. Obecnie trwają pracę nad najnowszym projektem zmian, który nieco załagodzi najnowsze prawo i przepadek pojazdu nie będzie obligatoryjny. Decyzja w tej kwestii należeć będzie do sądu. Dodatkowo konieczne jest uregulowanie kwestii przetrzymywania pojazdu – obecnie zarekwirowane pojazdy przekazywane są osobom godnym zaufania, które wskazane zostały przez właścicieli, a wszystko z powodu wysokich opłat za postój na parkingu depozytowym, za które zapłącić musi skarb państwa.
Najnowsze przepisy dotyczące konfiskaty pojazdu
Jeżeli jeszcze nie słyszeliście o najnowszych przepisach, albo chcielibyście dowiedzieć się więcej o zapisach, wytycznych i karach to koniecznie musicie zapoznać się z treścią poniższego artykułu, gdzie znajdują się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące konfiskaty pojazdu.