Fotoradary i oznaczenia drogowe. Szykują się spore zmiany!

Szykują się kolejne zmiany w przepisach ruchu drogowego. Tym razem ministerstwo infrastruktury pracuje nad reformą dotyczącą  znaków drogowych oraz zmianą przepisów dotyczących ustawiania i oznakowania fotoradarów. Dokumenty już trafiły do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych.
Trzeba przyznać, że rok 2020 jest bardzo bogaty w zmiany w prawie drogowym. Całkiem niedawno rząd pracował nad rozwiązaniami, które miały za zadanie sprawić, że bezpieczeństwo na polskich drogach ulegnie poprawie (zmiany te nadal pozostają w zawieszeniu) oraz poprawić komfort kierowcy poprzez np. wdrożenie specjalnej aplikacji, która już od 5 grudnia tego roku zastąpi klasyczny dokument prawa jazdy. Więcej o tych zmianach przeczytasz w linku poniżej.
Co się zmieni? Wiadomo już teraz, że nowe przepisy będą miały za zadanie doprecyzować zasady umieszczania i oznakowania np. stacjonarnych urządzeń pomiarowych (czyt. fotoradarów).

 – Projekty rozporządzeń przewidują możliwość umieszczania znaków D-51 “automatyczna kontrola prędkości” i D-51a “automatyczna kontrola średniej prędkości” na tle folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej. (…). Projektowane przepisy uzupełniają i doprecyzowują obowiązujące regulacje z zakresu znaków i sygnałów drogowych, a także wprowadzają nowe znaki pionowe wraz z ich wzorami graficznymi. Zmiany te wpłyną m.in. na sposób i zakres informacji przekazywanych kierującym pojazdami, a w konsekwencji przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz komfortu podróżowania.

 – wskazał Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Doprecyzowano również odległości, które będą musiały zostać zachowane przy montażu urządzeń pomiarowych:

Znaki drogowe

 

Znaki drogowe

Oprócz wdrożenia zmian dotyczących oznakowania stacjonarnych urządzeń pomiarowych oraz ponownego zdefiniowania ich umiejscowienia w pasie drogowym rząd pochylił się również nad znakiem pt. “tunel”. Teraz pod tym znakiem pojawi się informacja, która będzie określała minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu po zatrzymaniu. Do tej pory brzmienie przepisu budziło sporo wątpliwości. Przepis nie precyzował czy tabliczka odnosiła się do odstępu między pojazdami po zatrzymaniu pojazdów, czy tez w trakcie jazdy. Zmiany doprecyzowują również znak “zatoka”. Po wdrożeniu zmian zwiększy się zakres zastosowania znaku np. poza tunelem oraz zostaną wyznaczone konkretne sytuacje,w których uczestnicy ruchu będą mogli korzystać w trakcie np. awarii motocykla lub każdego innego pojazdu.

nowe znaki. Zmiany w prawie 2020

Jeśli nowelizacje w prawie pozostaną bez zmian, to już niebawem na polskich drogach spotkamy takie znaki jak: śródmiejska strefa parkowania oraz zbiorcza tablica informacyjna:

Zacznijmy od śródmiejskiej strefy parkowania (D-44a). Co będzie oznaczać? Nie mniej, nie więcej niż wjazd do parkingowej strefy płatnej. Wprowadzenie tego znaku jest wywołane nowelizacją ustawy umożliwiającej tworzenie w miastach specjalnych stref płatnego parkowania. Od teraz znaki nie będą się odnosić tylko do jednego punktu, a będą mogły precyzować dużo większą strefę.

Z kolei znak D-34b (zbiorcza tablica informacyjna), będzie wskazywać podróżnym informacje dotyczące obiektów, znajdujących się przy drodze. Zmiana umożliwi informowanie, za pomocą odpowiedniego znaku, o odległości do kolejnej stacji paliwowej, co jest bardzo dobrą informacją dla kierowców, podróżujących po drogach ekspresowych i autostradach.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Projekty rozporządzeń zostały przekazane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych już 14 września 2020 r.

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button