Portal Motocyklowy Jednoślad.pl

Społeczność

Zaloguj się lub zarejestruj w Jednoślad.pl:  

Zarejestruj się
Skutery Vespa: Żyjąca legenda. Poznaj historię kultowej włoskiej marki

Skutery Vespa: Żyjąca legenda. Poznaj historię kultowej włoskiej marki

Kategoria: Opinie Skutery

Dodano 16 lutego 2015

Pierwsze skojarzenie ze słowem skuter? Oczywiście Vespa. Flagowa marka ze stajni Piaggio króluje na ulicach już od ponad 50 lat. Jak to się stało, że zrujnowana po wojnie fabryka zdołała wylansować pojazd do dziś stanowiący synonim miejskiego jednośladu?

Piaggio był zachwycony projektem Vespy

Enrico Piaggio był zachwycony projektem Vespy

Do tej pory wyprodukowano ponad 130 modeli Vespy. Powstał nawet model dostosowany przez armię francuską do przewożenia i używania broni maszynowej. Cała historia pojazdu zaczęła się w 1946 roku, kiedy to inżynier Corraino D’Ascanio został zatrudniony przez Enrico Piaggio do redesignu poprzedniego modelu jednośladu, produkowanego dwa lata wcześniej motocykla oznaczonego symbolem MP5 o wdzięcznej nazwie “Paperino”.

Gdy właściciel firmy, Enrico Piaggio ujrzał po raz pierwszy nową wersję pojazdu zwaną MP6, miał zakrzyknąć “Sembra una vespa!” (Przypomina osę!). Stąd też zwyczajowa nazwa, rozpoznawana niemal na całym świecie.

Pierwsza Vespa miała 98ccm pojemności dwusuwowego silnika, rewolucyjny, charakterystyczny od tej pory dla skuterów podest na nogi, silnik umieszczony pod siedzeniem, przy tylnym kole, co pozwalało na zrezygnowanie z łańcucha jako przeniesienia napędu, wyposażony był w małe, 8 calowe koła, a wykonany byl z tłoczonej stali. Co ciekawe, ten model nie miał tylnego zwieszenia. Biegi natomiast zmieniało się poprzez obroty lewej manetki.

 

Vespa niegdyś wyglądała futurystycznie. Dziś jest to oldschool w czystej postaci.

Początkowo skuter nie zyskał uznania, zadziwiając futurystycznymi kształtami i wyglądem przypominającym zabawkę. W 1947 sprzedano 2500 egzemplarzy, w 1948 10 tysięcy, a w 1950 ponad 60 tysięcy. Wielką przysługę oddało Vespie Hollywood- w nakręconym w 1952 roku filmie “Rzymskie Wakacje” na Vespie właśnie peregrynowali po stolicy Włoch Audrey Hepburn i Gregory Peck, po projekcjach sprzedaż wzrosła do 100 tysięcy egzemplarzy. Milion sprzedanych Vesp osiągnięto w późnych latach osiemdziesiątych. Oczywiście postęp dokonywał się również w samym pojeździe, dodano tylne zawieszenie, a w 1968 wyprodukowano model Vespa 125 Primavera mający opinię najbardziej niezawodnego.

W 1996, przy okazji 50 marki, sprzedaż osiągnęła 15 milionów egzemplarzy.

Co sprawia, że Vespa jest tak kultowa? Niezmieniony od lat oldschoolowy design? Opinia marki? Lans? A może połączenie tych wszystkich czynników? Coraz częściej i na naszych ulicach można doświadczyć ubranego w garnitur “dosiadacza” tego wdzięcznego jednośladu. Nie jest to tani, chiński skuter, kupując Vespę, sporo płacimy za markę. Mimo to rzesza fanów na całym świecie jest wierna swoim włoskim rumakom. W zamierzeniu pojazd stricte utylitarny stał się symbolem niezależności i wolności. A legenda trwa nadal…

Więcej zdjęć:


Więcej w kategorii Vespa.

Czytaj więcej o: , , , ,

Komentuj | Wasze komentarze i opinie »


Komentarze: 5 opinii

  1. br3w pisze:

    Cudo. Zamiast samochodu kupie sobie vespe na kryzys wieku średniego ^^

  2. HugoBoss pisze:

    Niestety za to cudo trzeba słono płacić :(

  3. Kordian pisze:

    Dokładnie Vespa miła dla oka …. co do zakupu już dużo kaski trzeba
    Lubię włoska stylistykę , X9

  4. Wombat pisze:

    tak. ten temat też był wspaniały. Jakieś 4 lata temu tak na oko.

  5. sylwiapultyn pisze:

    Wspaniały skuter. Mam lx50 i podróże nim to sama przyjemność.


Zostaw komentarz do tego artykułu




Dodając komentarz akceptujesz regulamin Jednoślad.pl

Ważne

Polecane porady, testy, opinie...

WFM M50 Osa: Skuterowy Szał

WFM M50 Osa: Skuterowy Szał

05 stycznia 2013

W okresie światowego szału na skutery, w Polsce Ludowej władza zezwoliła na zaprojektowanie i produkcję takiego pojazdu. W ten sposób niebezpiecznie zbliżaliśmy się do "zgniłego" Zachodu. Obywatel mógł poczuć wiatr we włosach - namiastkę wolności.

Opinie Skutery0 opinii

Śmiertelna kolizja skutera z latarnią

Śmiertelna kolizja skutera z latarnią

09 lipca 2010

Aprilia SRV 850? W skrócie – potwór. Jest to jeden z najpotężniejszych skuterów na rynku. Dużym plusem, który z pewnością go wyróżnia w swojej grupie jest podwójny system ABS / ATC. Co nam to daję? Przede wszystkim zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Dzięki temu zatrzymanie naszej maszyny staję się łatwiejsze i bardziej komfortowe. Natomiast […]

Skutery Wiadomości7 opinii

Trzebnica: natychmiastowa karma dopada pijanego złodzieja motocykla

Trzebnica: natychmiastowa karma dopada pijanego złodzieja motocykla

10 maja 2016

W nocy z 9 na 10 maja trzebniccy policjanci dostali wezwanie do wypadku motocyklowego. Kierowca motocykla nie opanował maszyny i wjechał nią w drzewo. Niby nic niezwykłego, takich zdarzeń jest wiele...

Motocykle Wiadomości2 opinii

Portal i Forum Motocyklowe Jednoślad.pl

Portal i forum motocyklowe Jednoślad.pl wykorzystuje pliki sesji cookie. © 2005-2016 Wydawca: Jednoślad.pl. Grupa OnAir!, 01-231 Warszawa, Płocka 5a, Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jednoślad.pl to funkcjonujący od 2005 roku portal motocyklowy oraz forum dla sympatyków skuterów, maxi skuterów 125 ccm, motorowerów i motocykli 125 ccm.