
Pierwsze skojarzenie ze słowem skuter? Oczywiście Vespa. Flagowa marka ze stajni Piaggio króluje na ulicach już od ponad 50 lat. Jak to się stało, że zrujnowana po wojnie fabryka zdołała wylansować pojazd do dziś stanowiący synonim miejskiego jednośladu?

Do tej pory wyprodukowano ponad 130 modeli Vespy. Powstał nawet model dostosowany przez armię francuską do przewożenia i używania broni maszynowej. Cała historia pojazdu zaczęła się w 1946 roku, kiedy to inżynier Corraino D’Ascanio został zatrudniony przez Enrico Piaggio do redesignu poprzedniego modelu jednośladu, produkowanego dwa lata wcześniej motocykla oznaczonego symbolem MP5 o wdzięcznej nazwie “Paperino”.
Gdy właściciel firmy, Enrico Piaggio ujrzał po raz pierwszy nową wersję pojazdu zwaną MP6, miał zakrzyknąć “Sembra una vespa!” (Przypomina osę!). Stąd też zwyczajowa nazwa, rozpoznawana niemal na całym świecie.
Pierwsza Vespa miała 98ccm pojemności dwusuwowego silnika, rewolucyjny, charakterystyczny od tej pory dla skuterów podest na nogi, silnik umieszczony pod siedzeniem, przy tylnym kole, co pozwalało na zrezygnowanie z łańcucha jako przeniesienia napędu, wyposażony był w małe, 8 calowe koła, a wykonany byl z tłoczonej stali. Co ciekawe, ten model nie miał tylnego zwieszenia. Biegi natomiast zmieniało się poprzez obroty lewej manetki.
Początkowo skuter nie zyskał uznania, zadziwiając futurystycznymi kształtami i wyglądem przypominającym zabawkę. W 1947 sprzedano 2500 egzemplarzy, w 1948 10 tysięcy, a w 1950 ponad 60 tysięcy. Wielką przysługę oddało Vespie Hollywood- w nakręconym w 1952 roku filmie “Rzymskie Wakacje” na Vespie właśnie peregrynowali po stolicy Włoch Audrey Hepburn i Gregory Peck, po projekcjach sprzedaż wzrosła do 100 tysięcy egzemplarzy. Milion sprzedanych Vesp osiągnięto w późnych latach osiemdziesiątych. Oczywiście postęp dokonywał się również w samym pojeździe, dodano tylne zawieszenie, a w 1968 wyprodukowano model Vespa 125 Primavera mający opinię najbardziej niezawodnego.
W 1996, przy okazji 50 marki, sprzedaż osiągnęła 15 milionów egzemplarzy.
Co sprawia, że Vespa jest tak kultowa? Niezmieniony od lat oldschoolowy design? Opinia marki? Lans? A może połączenie tych wszystkich czynników? Coraz częściej i na naszych ulicach można doświadczyć ubranego w garnitur “dosiadacza” tego wdzięcznego jednośladu. Nie jest to tani, chiński skuter, kupując Vespę, sporo płacimy za markę. Mimo to rzesza fanów na całym świecie jest wierna swoim włoskim rumakom. W zamierzeniu pojazd stricte utylitarny stał się symbolem niezależności i wolności. A legenda trwa nadal…
Więcej zdjęć:
[nggallery id=27]
Więcej w kategorii Vespa.
Cudo. Zamiast samochodu kupie sobie vespe na kryzys wieku średniego ^^
Niestety za to cudo trzeba słono płacić 🙁
Dokładnie Vespa miła dla oka …. co do zakupu już dużo kaski trzeba
Lubię włoska stylistykę , X9
tak. ten temat też był wspaniały. Jakieś 4 lata temu tak na oko.
Wspaniały skuter. Mam lx50 i podróże nim to sama przyjemność.