Aktualnie czytasz:
Ja prawidłowo zimować skuter lub motocykl?
9

Jedni z nas jeżdżą okrągły rok, a inni na okres zimowych mrozów i słoty stawiają skuter na kołki. Jak go przygotować do kilkumiesięcznego postoju kilka porad. Po pierwsze należy znaleźć miejsce, gdzie chcemy przezimować swój jednoślad. Najlepszym miejscem będzie garaż lub podobne pomieszczenie. Ideałem będzie, jeśli temperatura w nim będzie dodatnia nawet podczas mrozów.

Jak wspomniałem, będzie to ideał, natomiast w zupełności wystarczające będzie każde pomieszczenie. Najgorszym wyjściem jest pozostawienie pojazdu na powietrzu. Tu jednak można w pewnym stopniu zaradzić. Najlepiej, gdy skuter/motorower będzie postawiony w pobliżu jakiejś ściany, chodzi o to, aby chociaż częściowo był osłonięty. Wówczas należy na niego nałożyć plandekę.

Jednak przed postawieniem na zimę jednośladu koniecznie trzeba go dokładnie umyć i wysuszyć. Warto uruchomić silnik i dokonać niezbyt długiej przejażdżki w słoneczny dzień. Wówczas można mieć pewność, że pozostała po myciu woda odparowała ze wszystkich zakamarków. Jeżeli nasz pojazd ma łańcuch napędowy, to należy go umyć, a następnie natłuścić. Do mycia i natłuszczenia można użyć specyfików do tego przeznaczonych, ale również „po staremu” umyć łańcuch naftą i natłuścić olejem – może to być olej pozostały po jego wymianie w silniku lub skrzyni biegów. Lakierowane elementy należy zabezpieczyć pastą woskową lub innym środkiem do zabezpieczania powierzchni lakierowanych.

 
Czytaj
REKLAMA

Odkryj Stylowe Jeansy Motocyklowe City Nomad

Polska marka, polska produkcja! Zero kompromisów. Najwyższa jakość i zaawansowane technologie. Wykonane z użyciem włókien 100% DuPont™ Kevlar®. Komplet certyfikowanych protektorów SAS-TEC® z regulacją położenia. Dopasowany krój i nowoczesny design. Poczuj styl, bezpieczeństwo i komfort!

Jeżeli nasz skuter/motorower jest napędzany silnikiem czterosuwowym i zbliża się czas na zmianę oleju, to należy ją uczynić teraz. Oczywiście filtr oleju również wymieniamy. Wiosenny rozruch z świeżym olejem jest „zdrowszy” dla silnika, niż ze starym zawierającym sporo zanieczyszczeń. Ponadto wiosną nie musimy już myśleć o jego wymianie i ustawiać się w kolejki do serwisów, bo i tak większość nie wiadomo czemu dopiero wiosną robi wszelkie przeglądy i naprawy. Zbiornik należy napełnić do pełna, zaś paliwo pozostałe w gaźniku-gaźnikach spuścić. W komorze pływakowej jest tak śrubka, którą wystarczy odkręcić jak kran w kuchni i paliwo spłynie. Wylot tłumika należy zatkać korkiem, wówczas w układzie wydechowym nie będzie się gromadziła wilgoć, podobnie jak w baku po jego zatankowaniu pod korek.

Co do ciśnienia w oponach są dwie szkoły, pierwsza, że należy zmniejszyć ciśnienie, zaś druga, że powinno pozostać takie, jak przewiduje producent. To dotyczy tych pojazdów, które sa wyposażone w podstawkę centralną. Jeżeli jest tylko boczna, to ciśnienie MUSI być takie, jak wymaga producent. Ponadto należy wówczas co 2-3 tygodnie przetoczyć skuter o około 1/3 obrotu koła. Chodzi o to, aby na opona zbyt długo nie była pod obciążeniem w jednej pozycji. Warto, aby pod opony w obu wypadkach podłożyć deseczkę – opona wówczas nie przymarznie do podłoża w nie ogrzewanym garażu, lub na powietrzu.

Na koniec o prądzie. Otóż, abyśmy nie musieli kupować na wiosnę akumulatora, to należy go odłączyć, jeżeli w pomieszczeniu jest chłodniej niż 8 stopni to również wymontować go i przenieść w cieplejsze miejsce. Warto zakupić automatyczną ładowarkę do akumulatorów motocyklowych. Jest niedroga i sama zadba, aby akumulator nie rozładował się.

Na zakończenie jeszcze jedna możliwość. Otóż można tak jak ja to robię od prawie 40 lat nie kończę sezonu, ale ciągle używam swojego skutera, motorowru, lub motocykla. Jednak odradzam jazdę po breji śnieżnej lub mokrych nawierzchniach zawierających rozwodniona sól. Po takiej jeździe należy wszystko co mokre spłukać wodą. Inaczej na wiosnę nasz jednoślad będzie miał paskudne wżery na elementach aluminiowych i to co stalowe będzie teraz rudawe. Natomiast w mroźne i suche dni jazda może być przyjemna, zaś jazda po śniegu przy temperaturze poniżej 7 stopni mrozu daje sporo frajdy. Oczywiście lekkim jednośladem, bo takim Burgmanem 650 może być trudno – jest po prostu za ciężki na zabawy jazdy w uślizgu.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
100%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%