Aktualnie czytasz:
Duże spalanie? Słabe osiągi? Wyreguluj gaźnik (skutery/motorowery)
35

Słabe osiągi? Za duże spalanie? To oznaka, że należy przyjrzeć się prawidłowej regulacji gaźnika, filtrom powietrza, paliwa i świecy. Oto tutorial, jak krok po kroku zabrać się za te na pozór skomplikowane czynności:

 

Należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu filtra i nasączeniu go olejem.

1. Filtra powietrza: Czyszczenie:
Odkręcamy układ dolotowy i wyciągamy gąbkę, myjemy ją wodą z mydłem, delikatnie suszymy np. suszarką. Nasączamy specjalnym, lepkim olejem do filtrów, dzięki czemu wszystkie zanieczyszczenia będą skutecznie powstrzymywane przed przedostaniem się do silnika.

2. Świeca: Czyścimy świecę drucianą szczotka tak aby miała metaliczny kolor.
Przerwa powinna mieć od 0,6 do 0,8mm

3. Filtr paliwa: Czyścimy lub wymieniamy filtr paliwa. Często jest to trudne ponieważ możne być ukryty, np. w zbiorniku paliwa.

4. Gaźnik: Czyszczenie: Nagrzewamy silnik, robimy kilka kilometrów tak, aby ssanie się wyłączyło, a silnik osiągną odpowiednia temperaturę. (włączone ssanie poznamy po tym, że niskie obroty są podwyższone).

Wykręcamy elekto-ssanie, zwykle jest ukryte pod plastikowa pokrywka.

Wykręcamy przepustnice, w środku jest min iglica. Uważamy aby nic nam nie wyleciało.

Odłączamy wężyki z paliwem i olejem (2T) tak aby do środka nie dostał się piasek.

Wyciągamy gaźnik z obejm. Rozkręcamy.

Bierzemy odrobinę benzyny i miskę, myjemy w niej gaźnik szczoteczką, tak aby pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń.

Ponownie płuczemy w czystej benzynie. Powinniśmy przedmuchać kanały tak, aby były drożne, najlepiej odpowiednim sprzętem. Po dokonaniu tych czynności możemy skręcić cały gaźnik.

Wsadzamy na miejsce, podłączamy cały osprzęt. Pamiętamy o zaciskach na wężykach aby się dobrze trzymały i były szczelne. W przeciwnym razie może dojść np. do wycieku paliwa.

5. Gaźnik: Regulacja: Do regulacji mieszanki/powietrza jest jedna śruba. Znajduje się po lewej stronie od śruby wolnych obrotów (ta ze sprężynką). Wkręcamy ja maksymalnie w prawo. (najbogatsza mieszanka – najwięcej paliwa).

Wlewamy trochę benzyny przez gwint od świecy.

Wkręcamy świecę.

Próbujemy uruchomić silnik. Może to kosztować nieco więcej wysiłku, niż zwykle. Jednostka napędowa może pracować nierówno i gasnąć. Może też trochę dymić. Ważne: przez pierwsze minuty nie powinno się dopuszczać silnika do zbyt wysokich obrotów. Musi się nagrzać tak, żeby na 100% ssanie było wyłączone.

Regulacja gaźnika to nie jest skomplikowana czynność, a znacząco wpływa na osiągi i spalanie.

Regulacja gaźnika to nie jest skomplikowana czynność, a znacząco wpływa na osiągi i spalanie.

Po kilku minutach bierzemy śrubokręt i zmniejszamy dawkę paliwa śrubką mieszanki kręcąc w lewo. Powoli, aż do momentu kiedy zgaśnie. Skuter z opóźnieniem reaguje na zmiany. W między czasie korygujemy niskie obroty, aby nie gasł bez dodawania gazu. Podobnie jak w poprzednim przypadku – wkręcając wystającą śrubę ze sprężynką dajemy więcej benzyny. Powinniśmy ustawić jak najniższe stabilne obroty. Wkręcamy spowrotem odrobinę śrubkę mieszanki (około pół obrotu) tak, aby pracował stabilnie. Tutaj potrzebne jest wyczucie: trzeba trochę pokombinować by silnik dobrze się wkręcał na obroty, a przy tym dostawał jak najmniej paliwa. Testujemy to jak najszybciej przekręcając manetkę na max tak, aby nie „zamulał” na początku.
Na spalanie/osiągi ma również wpływ wysokość iglicy. Podniesienie zwiększa dawkę paliwa po odkręceniu manetki.

Robimy kilkanaście kilometrów i wykręcamy świecę, jeżeli jest czarna i mokra to dajemy jeszcze mniej paliwa w proporcji powietrze/paliwo, bo mieszanka jest zbyt bogata . Jeżeli biała to zbyt uboga. Powinna być sucha i brązowa, wypalona. Kawa z mlekiem jak się to zwykło nazywać.

Tworzymy sobie raporty spalania i metodą prób i błędów korygujemy ustawienia gaźnika (zawsze na ciepłym silniku) w ciągu następnych dni sprawdzając stan świecy.

6. Jakich płynów eksploatacyjnych warto używać?

Orlen Mixol S – najtańszy najsłabszy, zostawia nagar w silniku.
Syntetyk – stosunkowo tani, nadaje się do nowych silników. Za słaby na stare silniki.
Półsyntetyk – szlachetniejszy, nie za drogi, pozostawia mniej nagaru, najbardziej polecany.
Mineralny – Najdroższy, najszlachetniejszy, powinien być używany w starszych silnikach to przedłuży ich żywotność.

Ważne! Nie należny używać oleju mineralnego, gdy poprzedni jaki był zastosowany był niskiej jakości: możne wypłukać nagar i doprowadzić do zacierania.

7. Jakie paliwo polecam:

Najlepsze: Shell V-Power (wbrew pozorom ma tylko 95 oktanów ale jest szlachetniejsze niż zwykle 95). Sąsiad pracuje na Shellu.

V-Power Racing wpływa na podwyższenie temperatury silnika.

V-Power Racing wpływa na podwyższenie temperatury silnika.

V-Power Racing (100 oktanów). Rekomenduję nie stosować tego paliwa: przyczynia się do znacznego nagrzewania się silnika z powodu tarcia ponieważ to paliwo jest zbyt suche do małych pojemności. Słyszałem o przypadkach zatarcia (stopione pierścienie) po tym paliwie.
98 nie podnosi mocy, jedynie tak jak V-Power ma negatywny wpływ na żywotność silnika.
Odradzam stacje Carrefour/ Auchan itp, paliwo często nie jest dobrej jakości ponieważ podziemne zbiorniki są rzadko czyszczone. Słyszałem od znajomego, który pracuje na takiej stacji.

Mój artykuł jest oparty o doświadczenia przy eksploatacji Piaggio Vespa 50 2T 2006, silnik Hyper2 z gaźnikiem Dell’Orto 17,5. Przebieg 7500KM.
Vmax 70, spalanie 3,5 przy 50, 4,5 przy 70 (przed regulacją. Vmax65kmh, spalanie 5,2/100).

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
100%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe bluenote70
bluenote70
35 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    5 marca 2010 at 12:37

    Świetny poradnik. Jesteś z Warszawy? Może zajadę ze swoją maszyną do Ciebie? 😛

  • Zdjęcie profilowe bluenote70
    5 marca 2010 at 20:34

    Często bywam w Wawie, ale pociągiem, sądze, że spotkamy się na otwarciu sezonu 2010 ;D

  • Zdjęcie profilowe wojtas_1987
    6 marca 2010 at 01:16

    A co ze stacjami Neste 24? Ja na niej wciąż tankuje, ale czy jak bym zatankował np. na Orlenie, to palił by mi jeszcze mniej?

  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    6 marca 2010 at 01:30

    Neste sprzedaje paliwa Orlenowskie, podobnie jak inne samoobsługowe stacje. Więc co do jakości paliw nie ma co porównywać. Jak wspomniał autor w tym przypadku tylko liczy się sposób magazynowania. Choć to też nie ma tak ogromnego znaczenia. Jedynie dla filtra;)

  • Zdjęcie profilowe wojtas_1987
    6 marca 2010 at 01:36

    Oki, czyli zawsze trochę taniej będzie się lało 🙂

  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    6 marca 2010 at 01:39

    Ja niemal zawsze tankuję na Neste. W skali roku trochę oszczędności jest. A mówi się, że to niby 20 gr na litrze:)

  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    6 marca 2010 at 01:44

    http://www.skuterowo.com/forums/topic/na-jakiej-stacji-tankujesz ?
    Tak mnie coś naszło:) Na pewno nasze sugestie przydadzą się innym.

  • Zdjęcie profilowe bluenote70
    22 marca 2010 at 20:46

    Zapomnialem dodac,ze trzeba opony napompowac na maxa, bo jest roznica w obroty/predkosc przy 60-70

  • Zdjęcie profilowe kaka92
    2 kwietnia 2010 at 12:53

    zastanawia mnie jak wkrecamy na maksa srubke od mieszanki w prawo czy srubka od obrotów pozostaje tak jak mieliśmy czy coś z nia robimy i jak juz sie nagrzeje i zaczniemy kręci w lewo srubke od mieszanki to jak bedzie miał gasnac podkręcamy obroty czy jak jak by ktoś mógł do mnie na gg napisać w zwiazku z regulacja gaźnika 6167438

  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    2 kwietnia 2010 at 15:27

    Spokojnie, śruba mieszkanki nie wpływa na te od wolnych obrotów i na odwrót.

  • Zdjęcie profilowe przemco
    25 kwietnia 2010 at 14:24

    FAJNy poradnik. Kompedium tego, co dzieje się na przegladach i za co placi się 150 zł.

  • Zdjęcie profilowe
    Piotr
    1 maja 2010 at 13:56

    śrubka od mieszanki ma DECYDUJĄCY wpływ na tą od wolnych obrotów i na odwrót

  • Zdjęcie profilowe
    Piotr
    1 maja 2010 at 13:59

    Punkt 6-ty tego „poradnika” to same BZDURY!

  • Zdjęcie profilowe marbryl1
    9 maja 2010 at 10:54

    Punk 6 z małym acz istotnym błedem po oleju mineralnym nie stosuje sie syntetyku poniewaz on wyplukuje nagar z oleju mineralnego.

  • Zdjęcie profilowe marbryl1
    9 maja 2010 at 10:56

    Punkt 7 stosujemy paliwo zalecane przez producenta ze wzgledu na ustawienia silnika i parametry jego pracy.

  • Zdjęcie profilowe
    Piotr
    15 maja 2010 at 07:45

    Punkt 6: „syntetyk tani” i „mineralny najdroższy i najszlachetniejszy”… NIE WYTRZYMAM!!!!!!!!!

  • Zdjęcie profilowe soprano
    4 czerwca 2010 at 10:42

    Syntetyk – stosunkowo tani, nadaje się do nowych silników. Za słaby na stare silniki.
    Półsyntetyk – szlachetniejszy, nie za drogi, pozostawia mniej nagaru, najbardziej polecany.
    Mineralny – Najdroższy, najszlachetniejszy, powinien być używany w starszych silnikach to przedłuży ich żywotność.

    CO ZA HEREZJE! TEGO CHYBA NIKT NIE AKCEPTUJE PRZED OPUBLIKOWANIEM….

  • Zdjęcie profilowe qazwsxedc
    4 czerwca 2010 at 23:43

    Soprano ma racje! Herezje!

  • Zdjęcie profilowe lukasz8
    9 czerwca 2010 at 13:05

    A ja już się bałem, że jakieś złe informacje mam, jednak kilka osób również się nie zgadza.

  • Zdjęcie profilowe kaka92
    11 sierpnia 2010 at 09:16

    Po kilku minutach bierzemy śrubokręt i zmniejszamy dawkę paliwa śrubką mieszanki kręcąc w lewo. Powoli, aż do momentu kiedy zgaśnie. Skuter z opóźnieniem reaguje na zmiany. W między czasie korygujemy niskie obroty, aby nie gasł bez dodawania gazu.

    nie kapuje, powoli aż do momentu kiedy zgaśnie .. w miedzy czasie korygujemy niskie obroty to zanim zgasnie mam podkrecic obroty??

  • Zdjęcie profilowe D3vill
    31 maja 2011 at 22:12

    Tego własnie potrzebowałem : )
    Wielkie dzięki !

  • Zdjęcie profilowe Mateusz
    24 sierpnia 2012 at 16:35

    mam takie pytanie
    co to moze byc ??????
    jak odpalam skuter to z gaznika leje sie paliwno do filtra powietrza jak to naprawic ???????

  • Zdjęcie profilowe CEFA
    1 stycznia 2013 at 15:25

    Jakie paliwo polecam:

    odpowiadajac na twoje spostzrezenie bze lipne paliwo na stacjach tesco nie zgadzam sie z ta teoria
    1 maja nowe zbiorniki nie zasyfione jak w starszych stacjach paliwowych
    2 stosujac paliwo 98 tesco od ponad 2ooo tys km na skuterze 4t jade bez wiekszych spadkow mocy w wie osoby na seryjnej 50 cm z odblokowanym gaznikimem polozenie przepustnicy , otwarciem tlumika,
    modulem seryjnym solo 65-70 na/h 2 osoby 55-60km/h
    tankujac na innych stacjach nie uzyskuje tych osiagow 🙂

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    1 stycznia 2013 at 19:00

    Ja tankowałem na Tesco na Górczewskiej w Warszawie. Dwa razy, bo za drugim razem samochód stanął dęba na środku skrzyżowania. Ja i tak miałem szczęście, bo kumpel miał cały układ paliwowy do czyszczenia i 300 zł poszło mu z kieszeni. Stacje marketowe zdecydowanie odradzam!

  • Zdjęcie profilowe
    7 kwietnia 2013 at 07:52

    Przepraszam, ale mam uwagi.

    \”Wkręcamy ja maksymalnie w prawo. (najbogatsza mieszanka – najwięcej paliwa).\” – Czy przypadkiem wkręcając śrubkę nie zakręcamy mieszanki (zmniejszamy paliwa)? Pytam bo np. tutaj: http://www.skuterowo.com/gaznik-jak-optymalnie-wyregulowac/ pisze \”4. Wykręcasz śrubkę od regulacji mieszanki do momentu aż skuter zacznie się dławić (przelewać – więc robisz to powoli)\” co oznacza, że wykręcając zwiększamy paliwo, a nie zmniejszamy.
    Poradnik zaprzecza poradnikowi przez co robicie ludziom mętlik w głowie i nie wiadomo, czy paliwo można zmniejszyć wykręcając czy wkręcając śrubkę.

  • Zdjęcie profilowe MarSen
    7 kwietnia 2013 at 08:42

    Z tego co mi wiadomo jeśli dokręcasz śrubkę mieszanki to zwiększasz paliwo, odkręcasz to zmniejszasz paliwo. Jak regulowałem gaźnik u siebie w motorowerze (139fmb) i u kolegi w skuterze (139qmb) to dokręcenie śrubki powodowało zalewanie świecy, a odkręcenie \”zapowietrzanie\” że tak to ujmę. Stawała się sucha i czarna.

  • Zdjęcie profilowe
    izdebski12
    7 kwietnia 2013 at 09:50

    „Wkręcamy ja maksymalnie w prawo. (najbogatsza mieszanka – najwięcej paliwa).” – Czy przypadkiem wkręcając śrubkę nie zakręcamy mieszanki (zmniejszamy paliwa)? Pytam bo np. tutaj: http://www.skuterowo.com/gaznik-jak-optymalnie-wyregulowac/ pisze „4. Wykręcasz śrubkę od regulacji mieszanki do momentu aż skuter zacznie się dławić (przelewać – więc robisz to powoli)” co oznacza, że wykręcając zwiększamy paliwo, a nie zmniejszamy.
    Poradnik zaprzecza poradnikowi przez co robicie ludziom mętlik w głowie i nie wiadomo, czy paliwo można zmniejszyć wykręcając czy wkręcając śrubkę.

  • Zdjęcie profilowe kuba141995
    4 lipca 2013 at 11:42

    Do rzeczy artykuł ! Pozdrawiam

  • Zdjęcie profilowe quen1973
    2 sierpnia 2013 at 19:13

    Witam mam problem z regulacją jak jade narmalnie to ustawiam i nie mogę dławi go i dusi jak ściągnę stożek to chodzi jak rakieta. dysza 90 gaźnik chińska podróbka dellorto 21 phbn. czy mam zmniejszyć dysze?? czy co?? prosze o pomoc

  • Zdjęcie profilowe Sparrow93
    2 sierpnia 2013 at 20:03

    Wydaje mi się, że mniejsza dysza powinna załatwić sprawę… Celowałbym w 80-85.

  • Zdjęcie profilowe krzysztof1956
    15 grudnia 2013 at 18:56

    Coś tu kolega z tymi paliwami namieszał,95v na szelu to na pewno nie lepsza od 98 na orlen,ale to nie ważne co kolega koledze mówi,ja od początku jak kupiłem skuter czterosuwowy używam tylko 98,różnica co do 95 jest bardzo duża,zauważyłem to po raz pierwszy przy kosiarce,ale myślałem że to przypadek,jak kupiłem ten skuter też nie zwracalem na to uwagi do momentu gdy na szelu zabrakło 98 i kupiłem 95,różnica po przejechaniu kilometra była bardzo wyraźna,stracił na mocy i na v maxie,mam na fabrycznym silniku przejechane prawie 6 tyś.km.i nic z silnikiem sie nie działo nawet na największych upałach,nawiązując do kolegi opisu że na 98 się bardziej grzeje,silnik chłodzony powietrzem,pozdrawiam krzysztof1956

  • Zdjęcie profilowe krzysztof1956
    15 grudnia 2013 at 19:04

    CO DO REGULACJI GAŹNIKA ,PROSZĘ ZAWSZE ZWRACAĆ UWAGĘ NA MEMBRANĘ W GAŹNIKACH 4T,JA SIĘ JUŻ O TYM PRZEKONAŁEM,MEMBRANA MA BYĆ ELASTYCZNA I NIE POMARSZCZONA,PO ZA TYM IDENTYCZNA JAKA BYŁA ZAMONTOWANA W ORYGINALNYM GAŹNIKU,NIE PODRÓBA,OD TEGO ZALEŻY CAŁA REGULACJA GAŹNIKA.POZDRAWIAM KRZYSZTOF1956.

  • 7 września 2014 at 15:08

    „Syntetyk – stosunkowo tani, nadaje się do nowych silników. Za słaby na stare silniki.
    Półsyntetyk – szlachetniejszy, nie za drogi, pozostawia mniej nagaru, najbardziej polecany.
    Mineralny – Najdroższy, najszlachetniejszy, powinien być używany w starszych silnikach to przedłuży ich żywotność.”

    Czy ktoś kontroluje to co tu jest napisane?!

  • 27 grudnia 2016 at 12:18

    Gdzie jakakolwiek korekta tych bredni o oleju???