Motocykl bierze olej. Jak sprawdzić czy silnik bierze olej?

Używane motocykle na rynku wtórnym są różne: od pojedynczych perełek, które właściciele sprzedają razem z kocem pod którymi stały, po wypadkowe sprzęty ściągane z Wielkiej Brytanii za kilkadziesiąt funtów. Jak sprawdzić czy silnik w naszym motocyklu „bierze olej”? 

Temat silników motocyklowych spalających olej pojawiał się wcześniej wielokrotnie na naszym forum. Jest kilka powodów ubywania oleju silnikowego w motocyklu czy w skuterze. Może to być np. nieszczelność układu, mechaniczne uszkodzenie chociażby korka zlewowego (lub nieszczelność w okolicach korka spustowego) lub inne uszkodzenie związane z zewnętrznym uszkodzeniem jednostki napędowej, niekoniecznie jej stanem. 

Często można spotkać się ze „sponocym” rejonem właśnie korka spustowego lub wszelkiej maści uszczelek. Niejednokrotnie wynika to z przebiegu motocykla i nie musi być powodem do dyskwalifikacji jednostki napędowej.

Zupełnie inną sprawą jest pojawienie się oleju silnikowego w komorze spalania. Powodów także może być kilka, a bez specjalistycznej wiedzy będzie cieżko nam je określić. Dość prosto z drugiej strony będzie nam określić, że problem rzeczywiście istnieje.

Co może być powodem spalania oleju silnikowego w motocyklu?

Jedną z przyczyn mogą być stare / zniszczone / uszkodzone uszczelniacze zaworowe, które będą przepuszczać olej z głowicy. Drugą, dużo poważniejszą, przyczyną będą stare / zniszczone / uszkodzone pierścienie tłokowe. Nim większy luz – tym więcej oleju dostanie się do komory spalania. 

Obydwie sytuacje wymagają wizyty u doświadczonego mechanika motocyklowe. (To oczywiście nie jedyne powody spalania oleju silnikowego, ale dwa najczęściej spotykane).

Jak poznać czy to uszczelniacze czy pierścienie?

Metoda na sprawdzenie bez otwierania silnika nie jest definitywna, ale wystarczająca by określić czy mamy problem. 

Uszczelniacze zaworowe

Po odpaleniu na jałowym biegu i niskich obrotach z wydechu będzie wydobywał się lekki dym o niebieskim kolorze i specyficznym zapachu. Końcówka wydechu może być osmolona, od wewnątrz osadzać będzie się sadza. 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

(Uwaga: Nie będzie to widoczne w niskich temperaturach! W niektórych motocyklach delikatny dym może przez chwilę wydobywać się z układu wydechowego po odpaleniu np. na zimno lub po odpaleniu po wywrotce. Nie jest to podstawą do ingerencji mechanika.)

Pierścienie

Podczas zmiany obciążenia z układu wydechowego wydobędzie się dym. Najbardziej widoczne jest to przy wyższych obrotach, gdy zmienimy bieg (na wyższy) lub podczas nagłego otwarcia przepustnicy (tzn. olej gromadzi się w komorze spalania gdy ciśnienie w niej jest niższe i spala w trakcie jego zwiększenia). 

Najłatwiej poprosić drugą osobę, żeby pojechała za nami. Jeśli podczas akceleracji, zmiany biegów na wyższych obrotach, przy redukcjach lub przegazówkach pojawia się dym – może to oznaczać problem z pierścieniami. 

Motocykl bierze olej: Co zrobić? Czy to zawsze problem? 

To niekoniecznie zawsze problem. Starsze motocykle (a czasem nawet nowsze) mają tendencję do lekkiego poboru oleju silnikowego. Jest jednak poważna różnica pomiędzy 100 ml na 8000 km, a 1 litrem na 1000 km. 

Najważniejsze, żeby zdiagnozować czy oleju nam ubywa – co nie powinno być trudne. Jeśli na określonym dystansie oleju zabraknie, bez względu na to czy to nieszczelność korka zlewowego czy pierścienie wymagające wymiany, najlepiej udać się do doświadczonego mechanika. Bez odpowiednich narzędzi i umiejętności próby naprawy mogą tylko pogorszyć sprawę. Zwłaszcza, że powyższe to tylko jedne z wielu możliwości.

[trending]

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button