Aktualnie czytasz:
WSK 175: wady i zalety kultowego polskiego motocykla
1

WSK Kobuz by艂a jednym z tym motocykli, kt贸ry zawsze budzi艂 skrajne emocje. Jedni zachwycali si臋 dynamicznym silnikiem inni wieszali na nim psy - szczeg贸lnie na uk艂adzie zap艂onu, kt贸ry by艂 dosy膰 trudny w okie艂znaniu. Jaka naprawd臋 by艂a WSK 175 Kobuz?

Produkcja Kobuza, a w zasadzie motocykla WSK M21 W2 rozpocz臋艂a si臋 w roku 1974 i mia艂a by膰 nadziej膮 na lec膮ce w d贸艂 s艂upki sprzeda偶owe i uratowanie marki. Co prawda in偶ynierowie nie stworzyli motocykla zupe艂nie nowego, ale jak na 贸wczesne realia WSK 175 Kobuz by艂a motocyklem w zasadzie nowoczesnym. Ok, mia艂a star膮 ram臋 (zapo偶yczon膮 z WSK 125), kt贸ra by艂a zbyt "mi臋kka" dla motocykla o pojemno艣ci 175, ale ca艂o艣膰 zapowiada艂a si臋 ca艂kiem nie藕le - przynajmniej do momentu, w kt贸rym聽mog艂a to zweryfikowa膰 opinia publiczna, ale o tym za chwil臋.

>>>WSK 175 Kobuz - dane techniczne<<<

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

WSK 175 Kobuz

Zosta艅my jeszcze na chwil臋 przy ramie. Ta pochodzi艂a dok艂adnie z modelu B3. Przeszczepiona do motocykla o wi臋kszej pojemno艣ci, nie sprawdza艂a gdy sprz臋t by艂 traktowany jako w贸艂 roboczy. By艂a zbyt podatna na wyginanie聽-聽widoczne to by艂o w momencie, w kt贸rym Kobuz sta艂 na centralnej podstawce.聽U偶ytkownicy mieli wtedy problem z ustawieniem motocykla na p艂askiej nawierzchni - ko艂a dotyka艂y ziemi, a przy najmniejszych nier贸wno艣ciach motocykl nie by艂 w stanie usta膰 na "centralce". Takie zachowanie wskazuje, 偶e rama ju偶 si臋 podda艂a ci臋偶arowi i nie trzyma fabrycznych wymiar贸w.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Pocz膮tek problem贸w

Problem贸w z Kobuzem by艂o jeszcze kilka. Przede wszystkim zap艂on: dobra regulacja by艂a dosy膰 wa偶na, a proces musieli艣my powtarza膰 bardzo cz臋sto. Dzisiaj najlepszym rozwi膮zaniem jest wyeliminowanie wadliwego podzespo艂u poprzez zast膮pienie go zap艂onem CDI - koszt niewielki, spos贸b monta偶u prosty, a je偶eli martwisz si臋 o oryginalno艣膰 sprz臋tu, to spokojnie - zawsze mo偶esz wr贸ci膰 do oryginalnego rozwi膮zania. Musimy pami臋ta膰, 偶e pierwsze Kobuzy ju偶 posiada艂y fabryczn膮 instalacj臋 12V. Co ciekawe pod bocznymi puszkami mogli艣my znale藕膰 dwa akumulatory 6V, po艂膮czone szeregowo. Potem, (zapewne w ramach oszcz臋dno艣ci) zmieniono ten uk艂ad na zap艂on 6V. Modele 6V posiada艂y nadal lamp臋 przedni膮 zasilan膮 pr膮dem o napi臋ciu 12V - ta zasilana by艂a prosto z pr膮dnicy.

Poza tym Kobuz posiada艂 zap艂on bateryjny - do odpalenia potrzebowa艂 pr膮du z akumulatora. Jak sami si臋 domy艣lacie w latach 80 i 90 m贸g艂 to by膰 pewien problem i w ramach oszcz臋dno艣ci akumulatory by艂y ratowane i 艂adowane bez ko艅ca, a gdy napi臋cie spad艂o, motocykl zwyczajnie nie chcia艂 zapali膰.WSK 175 Kobuz

Co z t膮 skrzyni膮 i wodzikami?

Kolejnym problem by艂a mityczna skrzynia bieg贸w, a w zasadzie jej wodziki, te wed艂ug dziesi膮tek internetowych relacji psu艂y si臋 na pot臋g臋 skutecznie utrudniaj膮c jazd臋 mniej wprawionym motocyklistom. C贸偶, tutaj sprawa zale偶a艂a od kilku szczeg贸艂贸w: techniki zmiany bieg贸w oraz czysto艣ci oleju w samej skrzyni. W sieci znale藕li艣my bardzo ciekaw膮 porad臋, z kt贸r膮 warto si臋 zapozna膰:

W silniku W2 jest pewien myk serwisowy,聽kt贸ry warto zna膰, bo mo偶e wyst膮pi膰 nawet w motorku 艣wie偶o zmontowanym po remoncie. Jest to chyba najdro偶sze uderzenie m艂otkiem przez mechanika, bo liczono je jak napraw臋 specjaln膮 poza oczyma klienta. Wajcha bieg贸w zmienia biegi przez wa艂ek i umieszczone na drugim ko艅cu urz膮dzenie z dwoma 鈥瀙ieskami鈥. W zale偶no艣ci od ruchu d藕wigni w g贸r臋 lub w d贸艂, jeden lub drugi 鈥瀙iesek鈥 przesuwa tarcz臋 z wodzikami. 鈥濸iesek鈥 w danej chwili nieu偶ywany chowa si臋 wewn膮trz korpusiku, ale czasami nie wraca na miejsce z powodu zaci臋cia, np. przez metalowy wi贸r, i biegi przestaj膮 dzia艂a膰. Wystarczy wtedy uderzy膰 m艂otkiem przez punktak w wa艂ek d藕wigni bieg贸w, aby 艣mie膰 wyskoczy艂 i biegi zadzia艂a艂y.

-czytamy na stronie MotocyklePRL

Czy WSK 175 mia艂a same wady?

Gdyby艣my oparli swoj膮 wiedz臋 tylko o opinie u偶ytkownik贸w sprzed wielu lat, to ci臋偶ko by艂oby nam znale藕膰 zalety tego motocykla. Dzisiaj jest inaczej: ka偶dy fan WSK mo偶e wyrzuci膰 wadliwy uk艂ad zap艂onowy i zast膮pi膰 go zap艂onem CDI, a osoby, kt贸re znaj膮 si臋 na porz膮dnym odrestaurowywaniu motocykli mog膮 okie艂zna膰 skrzyni臋 bez wi臋kszego uszczerbku dla portfela.
WSK 175, przede wszystkim rozwija艂a wi臋ksze pr臋dko艣ci ni偶 125-tka, co w obecnych realiach przek艂ada si臋 na bezpiecze艅stwo - wiem, 偶e wi臋kszo艣膰 z nas nie zamierza tym motocyklem podr贸偶owa膰 na co dzie艅, ale fajnie jest jecha膰, nie powoduj膮c spowalniania ruchu i sytuacji, w kt贸rych bez przerwy kto艣 musi nas wyprzedza膰. Dodatkowo 175-tka otrzyma艂a du偶o lepsze hamulce ni偶 np. Wueski z pierwszych lat produkcji - mo偶na by艂o spotka膰 takie sztuki, w kt贸rych przedni hamulec naprawd臋 by艂 hamulcem, a to si臋 ceni!

W聽sieci kr膮偶y聽bardzo du偶o sprzecznych informacji na temat Kobuza, ale jedno pozostaje faktem: wystarczy podstawowa wiedza mechaniczna i troch臋 do艣wiadczenia, aby ogarn膮膰 "Wie艣k臋". Po zaakceptowaniu paru niedoskona艂o艣ci聽ten sprz臋t mo偶e okaza膰 si臋 naprawd臋 wdzi臋cznym motocyklem. Nale偶y r贸wnie偶 pami臋ta膰, 偶e pomi臋dzy modelami mo偶e dochodzi膰 do pewnej rozbie偶no艣ci w wyposa偶eniu. Takie by艂y czasy i cz臋sto do tych motocykli "pakowano", to co akurat by艂o na p贸艂kach w magazynie.

Niestety Kobuzowi oraz ca艂ej "rodzinie ptak贸w" nie uda艂o si臋 zmieni膰 losu marki i w 11 lat po premierze tego modelu WSKi przesta艂y by膰 produkowane. Nie pomog艂y liczne modernizacje oraz modele bli藕niacze, kt贸re mia艂y przyci膮gn膮膰 klient贸w. W艣r贸d nich mo偶emy znale藕膰 takie modele jak: WSK Sport, Dudek czy Perkoz. Nie pomog艂y projekty聽Wies艂awa Wiatraka (polskiego konstruktora), kt贸ry zaprojektowa艂 silnik bardzo udany, ale niestety oszcz臋dno艣ci powzi臋te przez 贸wczesnych dygnitarzy skutecznie gasi艂y potencja艂 konstruktor贸w oraz mo偶liwo艣ci聽zak艂ad贸w w 艢widniku. C贸偶, to by艂y inne czasy, cho膰 podobne do dzisiejszych problemy. Dzisiaj naprawd臋 ci臋偶ko jest kupi膰 Wuesk臋 Sport, Dudek czy Perkoz. Troch臋 艂atwiej jest z Kobuzem, ale jego ceny ju偶 rosn膮 w zastraszaj膮cym tempie.

[Trending]

 

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%