Wielki zlot motocykli WSK w Świdniku trwa. Jeszcze zdążysz!!

Kto miał "Wiejski Sprzęt Kaskaderski" ten powinien się koniecznie tam dzisiaj zjawić!

W skrócie
  • Dziś rozpoczyna się 15. edycja zlotu motocykli WSK i innych w Świdniku
  • WSK to polski motocykl, który produkowany był w latach 1955-1985
  • Organizatorzy przygotowali dla wszystkich uczestników mnóstwo atrakcji, konkursów oraz konkurencji
  • Zlot odbędzie się na terenie fabryki, w której produkowana była WSK

O polskich motocyklach nie powinniśmy zapominać, dlatego jeżeli w waszej szopie znajdują się jeszcze klasyki z PRL powinniście czym prędzej rozpocząć renowacje. Chociaż rodzima motoryzacja z tamtych lat nie była najlepsza i byliśmy daleko w tyle za zachodem czy Japonią to nadal mamy kawał bogatej historii, którą musimy się chwalić i sprawić, aby przyszłe pokolenia motocyklistów poznały smak niedopracowanych, ale jakże bogatych w nostalgię motorków sprzed lat.

Zapaleni fani jednośladów z epoki PRL z pewnością znajdą skrót WSK, który oznacza Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, która po raz pierwszy zjechały z linii produkcyjnej w 1955 roku i nieznacznie różniły się od WFM. Z pewnością wielu z was może zarzucić nam, że najbardziej kultowym polskim motocyklem był Sokół lub Junak, ale popularne Wueski były od nich zdecydowanie tańsze w zakupie i łatwiej dostępne, dlatego tak wiele jeździło ich po polskich drogach. Dziś osiągają absurdalne ceny na portalach aukcyjnych, jednakże zależne są one przede wszystkim od dokumentów.

WSK 125 powstała przede wszystkim z potrzeby szybkiego oraz taniego przemieszczania się. Instruktorzy wzięli sobie te wytyczne do serca aż za bardzo i efektem tego był niedrogi motorek, który jeździł do przodu, skręcał i jako tako hamował. Wielu może mu zarzucić denerwujące awarie układu zapłonowego, jednakże jego ustawienie było zdecydowanie prostsze niż w przypadku konkurencyjnej Jawy czy Junaka. Tak oto narodziła się historia tego motocykla, która trwała nieprzerwanie aż do 1985 roku, kiedy podjęto decyzje o zamknięciu fabryki w Świdniku. Wraz z każdym kolejnym rokiem spadało nieubłaganie zainteresowanie motocyklami na rzecz samochodów osobowych. WSK M06 powstawała przez lata w aż trzynasty wersjach, ale w oparciu o ten sam przedpotopowy silnik. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej 31 października również 1985 i był ostatnim produkowanym seryjnie w naszym kraju motocyklem.

Rodzina ptaków

W 1975 roku wszystkie kolejne pojawiające się modele poza standardowym oznaczeniem M06 otrzymywały także nazwy ptaków, aby łatwiej było je rozróżnić i zapamiętać. Model B3 nosił oznaczenie “Gil”, oprócz niego na rynku pojawił się Lelek oraz Bąk. Motocykle te różniły się przede wszystkim kolorami: żółty, czerwony oraz niebieski i miały mniejsze zbiorniki 10,5 litra zamiast 13 litrów. Inna była również kanapa oraz kolor błotnika przedniego. Co ciekawe model Bąk stylizowany był na… choppera. Mieliśmy wysoką kierownicę, wydech puszczony górą – zupełnie jak w motocyklach enduro i podnoszone siedzenie pasażera, które stanowiło oparcie dla kierowcy. Z kolei Lelek był motocyklem terenowym. Dzisiaj, pewnie nazwalibyśmy go scramblerem. Miał szeroką (niską) kierownicę, wydech poprowadzony górą (zupełnie jak w Bąku) oraz wysoko zamontowany błotnik przedni.

WSK 125. Brakowało niewiele, a mielibyśmy drugą Yamahę

15 zlot motocykli WSK i innych w Świdniku

Już dzisiaj, czyli 25 sierpnia rozpocznie się 15 edycja zlotu motocykli WSK i innych w Świdniku. Impreza rozpocznie się 10. już wyścigiem motocykli zabytkowych o nazwie Motołazy, w którym udział weźmie chociażby prawie stuletni DKW Luksus 500. Podczas pierwszego dnia rajdu uczestnicy pokonają ponad 150 km, natomiast w sobotę przejadą około 100 km po drogach powiatu lubartowskiego. Również w ten sam dzień odbędzie się parada zabytkowych motorków polskiej produkcji, która zaplanowana została na godzinę 12:00 i zakończy się na placu Konstytucji 3 Maja, gdzie odbędzie się oficjalne otwarcie zlotu.

Po części oficjalnej wszyscy uczestnicy przeniosą się do parku w okolicy ulicy Fabrycznej, gdzie powstawały motocykle WSK produkowane przez zakład w Świdniku w latach od 1955 do 1985 roku. Organizatorzy przygotowali dla wszystkich przybyłych mnóstwo atrakcji, konkursów, giełdę staroci, a także kilka konkurencji dla jednośladów. O godzinie 19:30 rozpoczną się koncerty i na scenie wystąpi zespół Alan White i CZZK.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Jeżeli jeszcze zastanawiacie się czy wasz motorek z okresu PRL powinien się tam znaleźć to odpowiedź jest prosta! To jeden z największych zlotów starych motocykli, który odbywa się w bezpośredniej bliskości fabryki, w której produkowane były przez 30 lat jednoślady WSK.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button