Aktualnie czytasz:
Wielki powr贸t silnik贸w dwusuwowych: Jest na to szansa?
2

Silniki dwusuwowe, dzi臋ki najnowszym technologiom mog膮 okaza膰 si臋 nawet znacznie bardziej ekologiczne od obecnych konstrukcji czterosuwowych. Czy maj膮 zatem szans臋 powr贸ci膰 do motocykli drogowych? Jest na to realna szansa.

艢mierdzi, pierdzi, dymi i du偶o pali. Tak pokr贸tce mo偶na scharakteryzowa膰 to z czym wi臋kszo艣ci os贸b kojarzy si臋 silnik dwusuwowy. Niezale偶nie czy ma swoje zastosowanie w samochodzie, motocyklu, pojazdach rekreacyjnych, kosiarkach, czy pi艂ach spalinowych, silnik dwusuwowy od zawsze kojarzy si臋 z chmur膮 bia艂ego dymu i specyficznym odg艂osem pracy. Ich zdecydowan膮 zalet膮 zawsze by艂a prostota konstrukcji, kt贸ra cz臋sto przek艂ada艂a si臋 na 艂atwo艣膰 serwisu. Dwusuwy, zw艂aszcza te o mniejszej pojemno艣ci wykazywa艂y si臋 tak偶e generowaniem lepszych parametr贸w w stosunku do czterosuwowych odpowiednik贸w. Natomiast do wad tych konstrukcji najcz臋艣ciej nale偶a艂y m.in. mniejsza 偶ywotno艣膰 i paliwo偶erno艣膰. W osi膮ganiu wysokiej wydajno艣ci silnik贸w dwusuwowych, du偶o wi臋ksze ni偶 w przypadku czterosuw贸w znaczenie ma odpowiednia konstrukcja uk艂adu wydechowego, kt贸ry w pewnym stopniu pe艂ni niejako funkcj臋 rozrz膮du, pomagaj膮c w mo偶liwie najlepszej wymianie mieszanki (przep艂ukiwaniu komory spalania). W praktyce jednak cz臋艣膰 paliwa przedostawa艂a si臋 do uk艂adu wydechowego przed jego wykorzystaniem.

Dwusuwy ju偶 od ponad dw贸ch dekad znik艂y z ofert producent贸w jedno艣lad贸w, a w samochodach nie pojawiaj膮 si臋 od znacznie d艂u偶szego czasu. Wyj膮tkiem w艣r贸d jedno艣lad贸w s膮 jedynie najmniejsze pojemno艣ci skuter贸w i motorowery oraz konstrukcje wyczynowe i nie dopuszczone do ruchu.

Czy zatem dwusuw ma jeszcze szans臋 zaistnie膰 na szersz膮 skal臋 w艣r贸d ulicznych jedno艣lad贸w? Rozw贸j technologiczny oraz prowadzone zaawansowane badania maj膮ce na celu usprawnienie silnik贸w spalinowych spowodowa艂y, 偶e uda艂o si臋 ju偶 praktycznie ca艂kowicie wyeliminowa膰 wady konstrukcji dwusuwowych, utrzymuj膮c jednocze艣nie w du偶ej mierze ich zalety. Co to oznacza?
Mniej wi臋cej tyle, 偶e najnowsze konstrukcje dwusuwowe potrafi膮 nie tylko by膰 wysokowydajne, ale tak偶e bardziej ekologiczne od obecnie produkowanych silnik贸w 4T. Maj膮 przez to coraz mniej wsp贸lnego z klasycznymi dwusuwami, ale jedna rzecz pozostaje nie zmienna- zap艂on nast臋puje raz na obr贸t wa艂u korbowego, czyli dwa razy cz臋艣ciej ni偶 w silnikach czterosuwowych.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Temat z reszt膮 nie jest dzie艂em wczorajszego dnia. Ju偶 w 1997 roku w ramach projektu ELEVATE rozpocz臋to prace nad alternatywn膮 konstrukcj膮 silnika spalinowego. Opracowano dzi臋ki temu dwusuwowy silnik w uk艂adzie V4, kt贸rego podzespo艂y s膮 smarowane tak samo jak w silnikach czterosuwowych, a za zasilanie odpowiada uk艂ad bezpo艣redniego wtryski mieszanki. O odpowiednie wentylowanie komory spalania dba kompresor, a specjalne zawory zwrotne, w po艂膮czeniu ze zmiennym zap艂onem, pozwalaj膮 na zap艂on 艣wie偶ego 艂adunku od poprzedniego. Efektem tych zabieg贸w by艂a mniejsza a偶 o 90% emisja toksycznych substancji w por贸wnaniu do produkowanych w贸wczas silnik贸w czterosuwowych. Co prawda silnik z dodatkowymi zaworami zwrotnymi oraz kompresorem 艣rubowym nie by艂 ju偶 tak prosty w konstrukcji jak klasyczny dwusuw, ale nadal pozwala艂 na zaoszcz臋dzenie miejsca oraz zmniejszenie wagi.

Niewykluczone 偶e w najbli偶szych latach najnowsze technologie dwusuwowe trafi膮 do motosportu. Sta膰 si臋 tak mo偶e za pomoc膮 zmian w regulacjach dotycz膮cych konstrukcji bolid贸w F1. Najbardziej presti偶owa wy艣cigowa klasa w艣r贸d samochod贸w chce sta膰 si臋 bardziej przyjazna 艣rodowisku, a w zwi膮zku z tym szykuj膮 si臋 zmiany w regulaminach. Jak potwierdza Pat Symonds - szef dzia艂u technicznego F1, nowe technologie pozwalaj膮 powa偶nie my艣le膰 o powrocie na szerok膮 skal臋 dwusuw贸w do sportu. I to ze wzgl臋du na... ekologi臋! Jak wiadomo, to co sprawdzi si臋 w F1, pr臋dzej czy p贸藕niej pojawi si臋 w nieco innej ods艂onie w pojazdach konsumenckich.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Dla wszystkich wychowanych na Rometach, WKS-ach i MZ-ach, zapewne brzmi to jak kiepski dowcip, ale tak nie jest. Bardzo powa偶ne firmy jak chocia偶by Toyota, czy Yamaha ju偶 od pewnego czasu pracuj膮 nad dwusuwowymi konstrukcjami, (projekty powstaj膮聽tak偶e w oparciu o cykl diesla), kt贸re przy wspomaganiu ze strony najnowszych technologii maj膮 podobno spore atuty by zaspokoi膰 nie tylko obecne, ale tak偶e kolejne, jeszcze bardziej drastyczne normy emisji spalin. A z racji benefit贸w w postaci lekkiej i niewielkiej konstrukcji powinny szybko trafi膰 z Formu艂y 1 tak偶e do jedno艣lad贸w. Nie b臋d膮 to ju偶 na pewno silniki z wydechami w postaci metalowych gruszek, czy tuningowanymi w gara偶ach kana艂ami w cylindrach. O tym zdecydowanie mo偶emy zapomnie膰 na dobre. B臋d膮 to za to konstrukcje 艂膮cz膮ce zalety rozwi膮za艅 czterosuwowych i dwusuwowych, a przy tym znacznie bardziej przyjazne dla 艣rodowiska. Fajnie? Na pewno ciekawie.

Czy偶by elektryczna, bezd藕wi臋czna przysz艂o艣膰 nie mia艂a nast膮pi膰 lada dzie艅? Tego nie wiemy, ale takie wizje, zw艂aszcza, 偶e ca艂kiem realne, pozwalaj膮 na zapalenie 艣wiate艂ka nadziei dla wszystkich fan贸w warcz膮cych, lub chocia偶 艣wiszcz膮cych klasycznych jedno艣lad贸w.

Jaka jest Twoja reakcja?
79%
14%
7%
  • Maciek
    18 kwietnia 2020 at 22:14

    Liczy艂em 偶e co艣 si臋 ruszy w tym temacie, takie silniki ju偶 by艂y w przesz艂o艣ci tylko zasilane olejem nap臋dowym np. Detroit diesel. Renault te偶 pracowa艂o nad ma艂ym dwusuwem w dieslu ale poszli w elektryk臋. Taki benzynowy dwus贸w z kompresorem i zaworem wydechowym mo偶e naprawd臋 zrobi膰 sporo zamieszania ale czy masa napewno b臋dzie mniejsza? Zostanie jeden wa艂ek rozrz膮du, 8 zawor贸w wydechowych ale za to b臋dzie musia艂 by膰 dodany wydajny kompresor kt贸ry b臋dzie musia艂 zapewni膰 ci艣nienie ju偶 przy samym rozruchu silnika i mocny rozrusznik kt贸ry zapewni wysokie obroty przy rozruchu