Sprzedaż motocykli wzrosła w tym roku niemal dwukrotnie. Kosztem motorowerów

Względem kwietnia, w maju sprzedaż motocykli, w tym tych o pojemności 125 ccm nieco wyhamowała, jednak dalej cała branża jest na ogromnym plusie. R/R w okresie styczeń – maj zarejestrowano o 182.6% motocykli więcej, niż w 2014 roku. Niezmiennie spada z kolei sprzedaż motorowerów – o ponad 34%.

Liderem w rankingu marek wciąż pozostaje Romet. Średnio co czwarty rejestrowany motocykl pochodził z magazynu tej polskiej marki. W ujęciu rok do roku sprzedaż “pegazów” wzrosła ponad czterokrotnie. Na drugim miejscu niezmiennie plasuje się Junak z udziałem 18.6% i największym wzrostem r/r – ponad 1000%. W tym zestawieniu po raz pierwszy pojawił się Zipp, liczący 227.6% wzrostu.

  Nowe* MOTOCYKLE – ranking marek – 2015 narastająco
  Pozycja Marka Styczeń-Maj
  2015 Udział % 2014 Udział % % Zmiana
  1 ROMET MOTORS 2612 24,0% 503 13,1% 419,3%
  2 JUNAK 2019 18,6% 176 4,6% 1047,2%
  3 YAMAHA 990 9,1% 493 12,8% 100,8%
  4 HONDA 727 6,7% 406 10,6% 79,1%
  5 KYMCO 610 5,6% 160 4,2% 281,3%
  6 BMW 604 5,6% 535 13,9% 12,9%
  7 KTM 351 3,2% 228 5,9% 53,9%
  8 ZIPP 344 3,2% 105 2,7% 227,6%
  9 KAWASAKI 335 3,1% 280 7,3% 19,6%
  10 SUZUKI 320 2,9% 244 6,3% 31,1%
  RAZEM 1-10 8912 82,0% 3130 81,4% 184,7%
  POZOSTAŁE MARKI 1961 18,0% 717 18,6% 173,5%
  RAZEM 10873 100% 3847 100% 182,6%

 

Głównym motorem napędowym tegorocznych wyników sprzedaży pozostają nowe regulacje prawne, za sprawą których do prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 ccm nie są konieczne dodatkowe uprawnienia. Wystarczy posiadać jedynie kategorię B prawa jazdy. PZPM na bazie danych pozyskanych z CEP wyszczególnia trzy marki będące największymi beneficjentami nowego prawa. Bez zmian na podium plasują się Romet, Junak oraz Kymco. Dane wciąż wyglądają niezwykle zaskakująco, jednak widoczne jest osłabienie się trendu wzrostowego względem poprzedniej fali badań.

  Nowe MOTOCYKLE – ranking marek wg DCC – 2015 narastająco
  Pojemność silnika Marka Styczeń-Maj
  2015 2014 Zmiana
r/r
2015
Udział %
2014
Udział %
 
  <=125cm3 ROMET MOTORS 2455 279 779,9%    
    JUNAK 1994 140 1324,3%    
    KYMCO 579 128 352,3%    
    pozostałe marki 2755 203 1257,1%    
  <=125cm3 Suma   7783 750 937,7% 71,6% 19,5%

 

Dla nikogo nie jest zaskoczeniem fakt, iż nowe prawo skutecznie zniechęca polskich konsumentów do zakupu niewielkich jednośladów, do prowadzenia których w przeszłości również wystarczyło posiadanie dowodu osobistego lub prawa jazdy każdej innej kategorii. Układ sił na rynku 50 ccm się nie zmienił, jednak proporcjonalnie niemal wszyscy notują wyraźne spadki zainteresowania. Najpoważniejsze przypadają Torosowi, Kymco i Romet Motors.

Nowe MOTOROWERY – ranking marek – 2015 narastająco
Pozycja Marka Styczeń-Maj
2015 Udział % 2014 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 4623 37,73% 7151 38,38% -35,4%
2 JUNAK 1929 15,74% 2363 12,68% -18,4%
3 ZIPP 1686 13,76% 2157 11,58% -21,8%
4 TOROS 781 6,37% 1532 8,22% -49,0%
5 KYMCO 375 3,06% 596 3,20% -37,1%
6 TAOTAO 366 2,99% 620 3,33% -41,0%
7 WONJAN 344 2,81% 459 2,46% -25,1%
8 FERRO 301 2,46% 152 0,82% 98,0%
9 WANGYE 238 1,94% 353 1,89% -32,6%
10 DAFIER 184 1,50% 476 2,55% -61,3%
RAZEM 1-10 10827 88,4% 15859 85,1% -31,7%
POZOSTAŁE MARKI 1425 11,6% 2775 14,9% -48,6%
RAZEM 12252 100% 18634 100% -34,2%

 

Analizując dane archiwalne należy przewidywać iż czerwcowe dane nie przyniosą przełomowych zmian w wolumenach poszczególnych marek w rankingach. Druga połowa roku z pewnością okaże się mniej łaskawa, niż pierwsze dwa kwartały roku 2015. Bez względu na bieżące prognozy należy przyznać, iż ten sezon należy do niezwykle udanych dla całej branży 125 ccm.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button