125 ccm
Aktualnie czytasz:
Spalanie motocykli 125 i co wybra膰 - nowy czy u偶ywany? Social 6 Skuterowo.com
9

Dzi艣 Skuterowo.com odpowiada na dwa kluczowe pytania, kt贸re dostali艣my od naszego listonosza - faq@skuterowo.com. M贸wimy o spalaniu motocykli 125 ccm z silnikiem czterosuwowym oraz kwestii wyboru jedno艣ladu - kupi膰 nowy czy u偶ywany.

Dzi艣 go艣cinnie Wasze w膮tpliwo艣ci rozwiewa Waldek Florkowski, prowadz膮cy kana艂 Moto Doradca na YouTube. Specjalizuje si臋 on m.in. w eco drivingu, a pr贸cz tego sam wraz z tym sezonem postanowi艂 przesi膮艣膰 si臋 na motocykl 125 ccm.

Ca艂y materia艂 zrealizowali艣my podczas trwaj膮cych w ubieg艂y weekend targ贸w Motor Show 2015 w Poznaniu.

To jest Waldek 鈥 Moto Doradca!

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

  • Cze艣膰, witam was!
  • A to jestem ja i witamy was w kolejnych FAQu Skuterowo.com z troszeczk臋 nietypowego miejsca, ale to dobrze, bo jeste艣my na Motor Show w Poznaniu, Motor Show 2015, i powiem wam, to nawet m贸wi艂em przed chwil膮 Waldkowi, 偶e gdyby si臋 w tym tygodniu nie pojawi艂 FAQ Skuterowo.com to by艣cie nas zagry藕li, dlatego mamy dwa w jednym czyli po pierwsze w miar臋 fajny materia艂 i wiele atrakcji z Motor Show i odpowiedzi na wasze najpopularniejsze pytania. I w艂a艣nie nawi膮zuj膮c do nich wyja艣nia si臋 sprawa dlaczego jest z nami Waldek, dlaczego jest z nami motodoradca, poniewa偶 Waldek specjalizuj臋 si臋 og贸艂em w eco-drivingu. Ostatnio te偶 zasiad艂 na 125'tce jako kierowca posiadaj膮cy prawo jazdy kat. B od grubo kilkunastu lat.
  • Dwunastu lat, ale pierwszy raz zasiad艂em na motocyklu, wi臋c to te偶 by艂a dla mnie zupe艂na nowo艣膰 i si臋 dopiero przyuczam do jazdy tym sprz臋tem.
  • Okej, Krystian do nas napisa艂 czy motocykl 125 mo偶e spala膰 poni偶ej 3 litr贸w paliwa na setk臋. Z twojego do艣wiadczenia?
  • Tak, da rad臋. Ja nie ukrywam motocykl mam jeszcze na takim dotarciu, to s膮 gdzie艣 tam pierwsze moje kilometry i ucz臋 si臋 nim je藕dzi膰, ale ju偶 pr贸bowa艂em wdra偶a膰 te moje metody eco-drivingu, kt贸re przenios艂em troch臋 z samochodowej motoryzacji na t膮 w艂a艣nie jedno艣ladow膮 i powiem wam szczerze, 偶e spokojnie da rad臋 w granicach 2,8 l osi膮gn膮膰. Trzeba si臋 po prostu troch臋 do tego przy艂o偶y膰, ocenia膰 te obroty na jakich si臋 je藕dzi, nie przeci膮ga膰 zbyt bardzo tego silnika. Wiadomo, s膮 to silniki wysokoobrotowe, ale one sobie ju偶 w miar臋 dobrze radz膮ca niskich obrotach i wtedy trzeba wyczu膰 ten minimalny pr贸g.
  • Najciekawsze i naj艣mieszniejsze jest to, 偶e w te liczby i te warto艣ci nie wierz膮 posiadacze 50 cm3. Pi臋膰dziesi膮tka czterosuwowa legitymuje si臋 mniej wi臋cej podobnym spalaniem, mi臋dzy 2.5 do 3 litr贸w, a dwusuwowa jednostka (2T) potrafi nawet spali膰 4 litry na setk臋. Z tego wzgl臋du te偶 musicie pami臋ta膰, 偶e przesiadaj膮c si臋 z 50 cm3 na 125 cm3 nie b臋dziecie odczuwa膰 tego kontrastu zwi膮zanego ze zwi臋kszonym spalaniem. Moc jest du偶o wi臋ksza, pr臋dko艣膰 jest du偶o wi臋ksza, ale eksploatacja wci膮偶 mo偶e by膰 tania jak w przypadku mniejszego jedno艣ladu. Jakie masz rady dla tych, kt贸rzy chcieliby nauczy膰 si臋 eco-drivingu podczas jazdy jedno艣ladem. Co robi膰, czego unika膰? Tak w pigu艂ce.
  • Powiem tak: przede wszystkim trzeba si臋 dobrze oswoi膰 ze swoj膮 maszyn膮. Widz臋 to na swoim przyk艂adzie, 偶e trzeba pozna膰 gdzie jest ten pr贸g b贸lu tych niskich obrot贸w. Wiadomo 鈥 nie nale偶y te偶 go przekracza膰, 偶eby silnika te偶 w jaki艣 spos贸b nie 偶y艂owa膰, 偶eby on nie by艂 tak bardzo zduszony, ale znale藕膰 sobie taki umiej臋tny patent na przerzucanie obrot贸w. Czy to b臋dzie ko艂o 3000, 2800, czy 3200 鈥 wyczu膰 to po prostu w swoim motocyklu na jakim pu艂apie mo偶na przerzuca膰 na nast臋pny bieg, 偶eby wbi膰 si臋 w taki pu艂ap, 偶e mo偶emy w zupe艂no艣ci lu藕no przyspiesza膰. B臋dziemy wiedzieli, 偶e jak szybko b臋dziemy te biegi zmieniali, ja stosuj臋 tak膮 szko艂臋, 偶e je偶eli chce osi膮gn膮膰 po偶膮dan膮 pr臋dko艣膰 鈥 staram si臋 to robi膰 w miar臋 jak najbardziej dynamicznie. Nie ma sensu przeci膮ga膰 tego motocykla, powoli na tych obrotach. Spali nam o wiele wi臋cej.
  • FAQ@Skuterowo.com聽鈥 przez ca艂y czas przesy艂acie mn贸stwo pyta艅. Du偶o z nich jest zwi膮zane z tym co si臋 dzieje teraz na rynku, czyli jest pierwszy pe艂en sezon podczas kt贸rego mo偶ecie korzysta膰 z dobrodziejstw nowych przepis贸w w zwi膮zku z kt贸rymi mo偶ecie je藕dzi膰 motocyklem 125 cm3 bez dodatkowych uprawnie艅. Wystarczy prawo jazdy kat. B posiadane od co najmniej 3 lat. St膮d te偶 du偶o kwestii dotyczy tego jaki kupi膰 pojazd, motocykl takiej pojemno艣ci 鈥 nowy, czy u偶ywany. Marek ma bardzo du偶e do艣wiadczenie, je偶eli chodzi o rynek wt贸rny g艂贸wnie pojazd贸w. Specjalizuje si臋 w rynku pojazd贸w, kt贸re posiadaj膮 wi臋cej ni偶 dwa ko艂a. Ma pewne do艣wiadczenia z tym zwi膮zane. By膰 mo偶e cz臋艣膰 z nich 鈥 cz臋艣膰 tych rad da si臋 przenie艣膰 na rynek jedno艣lad贸w.
  • Ja si臋 oswajam z tym rynkiem motocyklowym mo偶na powiedzie膰, bo to jest dla mnie zupe艂nie nowo艣膰. Ale z typowej takiej motoryzacji samochodowej mog臋 powiedzie膰 jedno 鈥 rynek wt贸rny jest mocno zaburzony. R贸偶ne mo偶emy spotka膰 kwiatki, ja jestem raczej z tych os贸b, kt贸re wol膮 kupi膰 co艣 bardziej nowego, pewnego, szczeg贸lnie, 偶e takie motocykle 125 nie s膮 a偶 takie drogie w stylu jak auto. Bo wiadomo auto to si臋 czasami warto roczne kupi膰, ale w przypadku motocykli d艂ugo si臋 rozgl膮da艂em za tym co wybior臋, nie by艂em przekonany, 偶e warto wyda膰 kilkana艣cie tysi臋cy z艂otych, bo sam nie wiem na ile ten sprz臋t mi si臋 jeszcze przyda. Za艂o偶enie by艂o takie 鈥 偶e chce nim je藕dzi膰 codziennie do 艁odzi, r贸偶ne korki s膮, czasami 艂atwiej jest dojecha膰 gdzie艣 na spotkanie, nie takie oficjalne, bo w garniturze nie b臋d臋 jecha艂 na takim motocyklu, ale gdzie艣 na jakie艣 spotkanie. Zobacz臋 po tym sezonie na ile to si臋 po prostu sprawdza. P贸ki co motocykl rz臋du 5-6 tysi臋cy jest dla mnie jak najbardziej optymalny. Cenowo i jako艣ciowo to o czym m贸wi艂em.
  • Czyli konkluzja z tego mo偶e by膰 taka 鈥 je偶eli decydujecie si臋 na sw贸j pierwszy jedno艣lad by膰 mo偶e pierwszy w 偶yciu, b膮d藕 125'tk臋 wydaj臋 mi si臋, 偶e nie warto jest z pocz膮tku wydawa膰 du偶ych inwestycji ze wzgl臋du na to, 偶e nie wiemy czy to zda egzamin.
  • Tak samo jest w samochodach. Na pierwsze auto nie nale偶y kupowa膰 nowego rodzynka, idealnego z salonu, ale raczej takiego, kt贸rego nie b臋dzie nam 偶al, 偶e gdzie艣 je tam przerysujemy, 偶e nie b臋dziemy potem tydzie艅 nad nim p艂akali nad jedn膮 rys膮. Tylko powiemy: no okej, czapka z g艂owy i idziemy dalej.
  • Sam jestem potwierdzeniem tego zar贸wno je偶eli chodzi o jedno艣lady jak i samochody, poniewa偶 pierwszy jedno艣lad i pierwszy m贸j samoch贸d ko艅czy艂y raczej w ci臋偶kim dosy膰 stanie. Chodzi tutaj generalnie o to, 偶e macie czas na to 偶eby nabra膰 tego warsztatu jako kierowca, a po drugie 鈥 przekona膰 si臋 w艂a艣nie jakie s膮 wasze potrzeby i wtedy zdecydowa膰 si臋 by膰 mo偶e na pojazd z salonu zakupiony na raty na 3 lata i generalnie po prostu co艣 dro偶szego, docelowego. To jest wydaj臋 mi si臋 taka z艂ota rola, dlatego zakup chi艅skiego jedno艣ladu jako pierwszego moto jest dobrym pomys艂em ze wzgl臋du na to, 偶e to jest pojazd optymalny cenowo i tani dosy膰 w eksploatacji, je偶eli co艣 by si臋 sta艂o. Z kolei, je偶eli chodzi o rynek wt贸rny tutaj zasada jest w艂a艣ciwie taka sama jak w przypadku samochod贸w 鈥 je偶eli widzimy pojazdy, kt贸re s膮 przypu艣膰my z 2003 roku i maj膮 7 tysi臋cy przebiegu i pochodz膮 dodatkowo ze s艂onecznej Italii, gdzie je藕dzi si臋 praktycznie przez ca艂y rok, wydaj臋 mi si臋, 偶e jest to mia艂o wiarygodne.
  • Tym bardziej, 偶e ten licznik jest 艂atwo cofn膮膰 i nie jest to jakim艣 tam problemem. Po motocyklu a偶 tak bardzo tego nie wida膰, ale po aucie czasem wida膰 bardziej to wytarcie kierownicy. Motocykl ma troch臋 mniej tych takich element贸w i dlatego trzeba na to uwa偶a膰.
  • Ja osobi艣cie widzia艂em ostatnio kilka ofert takiej jednej firmy, kt贸ra generalnie handluje takimi sprz臋tami sprowadzanymi z Francji i z W艂och i trafi艂em w艂a艣nie te偶 na bardzo ciekawe og艂oszenie. Nie pami臋tam 鈥 to by艂a Honda w艂a艣nie chyba z 2003 roku, kt贸ra mia艂a przebieg 8 tysi臋cy i na zdj臋ciu jak kto艣 si臋 dobrze przyjrza艂 by艂o wida膰 艂ys膮 opon臋, wi臋c troszeczk臋 zastanawiaj膮ce w jaki spos贸b po 8 tysi膮cach kilometr贸w mo偶na zetrze膰 do zera przedni膮 opon臋, dlatego wydaj臋 mi si臋, 偶e tutaj konieczne jest podejmowanie decyzji na ch艂odno, zabieranie kogo艣 kto si臋 zna na tym i podejmowanie decyzji o wyborze konkretnego modelu, konkretnego egzemplarza w przestrzeni czasu. Warto si臋 jest przespa膰 z tak膮 decyzj膮 i wybra膰 pojazd taki, kt贸ry b臋dzie nas cieszy膰, a nie b臋dziemy 偶a艂owa膰, 偶e podj臋li艣my zbyt szybk膮, zbyt pochopn膮 decyzj臋.
  • Zgadza si臋, ale powiem Ci to co ja mog臋 doda膰 鈥 dlaczego u mnie wyb贸r pad艂 akurat na nowy. Po pierwsze nie ba艂em si臋 chi艅skiej, bo mia艂em wcze艣niej quada i nie rozkr臋ca艂 si臋, wi臋c mo偶na powiedzie膰, 偶e w to uwierzy艂em, ale jak si臋 znam dobrze na rynku motoryzacyjnym wt贸rnym, dobrze potrafi臋 ocenia膰 stan techniczny aut, tak w przypadku motocykli nie jest to jaka艣 moja mocna strona i wola艂em jednak kupi膰 co艣 nowszego, ta艅szego, ale takiego pewnego. Bierzesz co艣 nowego z salonu zapakowanego w karton, masz pewno艣膰, 偶e nie by艂o to sk艂adane z dw贸ch i nie mia艂o kosza z boku.
  • Tak to prawda. I musicie te偶 pami臋ta膰, 偶e od czasu pierwszego boomu chi艅skich jedno艣lad贸w w Polsce, czyli od 2006 roku sporo si臋 w tej kwestii zmieni艂o i te偶 sporo pisali艣my na Skuterowo.com w kwestii pojazd贸w bardziej i mniej chi艅skich i te偶 tego, 偶e aktualnie rynek oferuje w miar臋 bez awaryjne sprz臋ty, kt贸rym mo偶na zaufa膰. Sporo os贸b nam przy tym zarzuca, 偶e my lobbujemy za producentami tych tanich bud偶etowych jedno艣lad贸w, ale naprawd臋 鈥 patrz膮c z perspektywy naszego do艣wiadczenia redakcyjnego je偶eli chodzi o testy r贸偶nych pojazd贸w te偶 widzimy ten progres, 偶e wyst臋puje i to nie oznacza, 偶e trzeba si臋 obawia膰 takiego sprz臋tu kupuj膮c w艂a艣nie jako nowy z salonu. To jest te偶 troszeczk臋 nowa epoka i to 10 lat sporo nauczy艂o polski rynek zw艂aszcza importer贸w i producent贸w je偶eli chodzi o podej艣cie do jako艣ci i do samego klienta.
  • I to jest w艂a艣nie m贸j g艂贸wny doradca przy zakupie mojego sprz臋tu.
  • Ty jeste艣 motodoradca! Ja jestem... motocyklodoradca (艣miech)
  • Nie no, nazwa taka troch臋 w miar臋 uniwersalna, ale przyznam szczerze 鈥 z pierwszych kilometr贸w jestem zadowolony, zacz臋艂o si臋 w ko艅cu robi膰 ciep艂o. Przysz艂a ta prawdziwa wiosna, wi臋c b臋dzie okazja sprawdzi膰 po prostu co dalej. Jeszcze par臋 s艂贸w na temat na pewno w przysz艂o艣ci powiem.
  • Ok! Dzi臋ki Waldek w takim razie za udzia艂 w FAQ'u Skuterowo.com.聽FAQ@Skuterowo.com聽鈥 czekamy na wasze pytania i za tydzie艅 po raz kolejny b臋dziemy na nie odpowiada膰. Tymczasem dzi臋ki wielkie i do zobaczenia. Cze艣膰!

 

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
33%
  • Zdj臋cie profilowe wojtek_pl
    14 kwietnia 2015 at 08:39

    Buhahahaha ! Honda PCX 125 pali mi 2.3 l/100 km i nie przyk艂adam si臋 do ekonomicznej jazdy jako艣 specjalnie. I jest to spalanie liczone od tankowania do tankowania. Komputer pokazuje 2.2 lub 2.1.

    A jest to skuter z przek艂adni膮 CVT ! Motocykl z r臋czn膮 skrzyni膮 bieg贸w powinien pali膰 mniej… ! No chyba 偶e to Chi艅czyk na ga藕niku. To wtedy owszem b臋dzie pali膰 3 l/100km

  • Zdj臋cie profilowe Cruel
    15 kwietnia 2015 at 17:51

    Ale co w tym 艣miesznego? Sam mam maxi skuter i spalanie 艣rednie jest na poziomie 3 litr贸w. I to chyba tylko dlatego, 偶e opr贸cz jazdy w mie艣cie w korkach, to wyje偶d偶am cz臋sto za miasto gdzie mog臋 spokojnie jecha膰 bez ci膮g艂ego hamowania/przyspieszania.
    Z manualn膮 skrzyni膮 te偶 mo偶e pali膰 te 3litry jak i czasem wi臋cej.

  • Zdj臋cie profilowe lemonek
    16 kwietnia 2015 at 08:24

    Wojtek,je艣li masz takie spalanie to naprawd臋 chyba po bu艂ki je藕dzisz,ale do piekarni oddalonej o 10-km…. W samym cyklu miejskim masz to samo?Bo a偶 mi si臋 wierzy膰 nie chce. Jakie 艣rednie pr臋dko艣ci utrzymujesz?
    Mam Varaderk臋 ( Honda XL125 Varadero ) i w cyklu mieszanym (miasto-poza ) spali艂a mi 3,3 l. Cho膰 nie powiem, nie mam lekkiej r臋ki

  • Zdj臋cie profilowe lemonek
    16 kwietnia 2015 at 08:25

    Zapomnia艂em doda膰,ze to nie moto pierwszej m艂odo艣ci, bo z 2001 r. i ma 57 k przejechane…

  • Zdj臋cie profilowe wojtek_pl
    16 kwietnia 2015 at 10:48

    Mam 19 km do pracy w jedn膮 stron臋. I jad臋 w korku pomi臋dzy samochodami 20 km/h oraz miejscami 80 km/h (legalnie tam tak mo偶na – to dla puryst贸w…). Nie je偶d偶臋 wi臋cej ni偶 80 km/h. Pr臋dko艣膰 maksymalna PCX wychodzi mi nie wi臋cej ni偶 licznikowe 110. Maks jecha艂em 100 km/h ale nie b臋d臋 maltretowa艂 pojazdu jazd膮 przy maksymalnym obci膮偶eniu silnika.
    Do miasta w zupe艂no艣ci wystarczy, na tras臋 za ma艂o ale to jest miejski skuter. Nie narzekam.

  • Zdj臋cie profilowe rysiekw7
    17 kwietnia 2015 at 16:10

    Witam.
    Jestem posiadaczem Ogara 202 ( 50ccm ). Spalanie na jedn膮 osob臋 1,4l/100 km a na dwie osoby 1,6l/100 km. Kiedy艣 mia艂em MZ tropik ( 250ccm ) 4 biegowy i spala艂 na dwie osoby 2,5 l/100 km.Dodam tylko, 偶e nie u偶ywam hamulc贸w do zwalniania.

  • Zdj臋cie profilowe Pawelmonte
    17 kwietnia 2015 at 22:22

    Yamaszk膮 AEROX 100 z 7,5L benzyny po Krakowie zrobi艂em 290km i zgas艂a…ale mia艂em butelk臋 z benzynk膮 pod siedzeniem!Fakt,jazda do 60km/h i okolice Zielonek i Kryspinowa.Ale spalanie nieprawdopodobne,teraz 2,9l/100km to norma w okolicach Nowego S膮cza cho膰 s膮 tam nieliche g贸rki! A z g贸rki na luzie to si臋 troch臋 zaoszcz臋dzi.To kwestia stylu jazdy, ile kierowc贸w tyle opinii.

  • Zdj臋cie profilowe kfiatek
    26 kwietnia 2015 at 22:02

    wojtek-pl pisze 100% prawd臋. Te偶 mam PCX i ostatnio we Wrocku jad膮c od 艣wiate艂 do 艣wiate艂 prawie na maxa spalanie wzros艂o mi do 2,5l/100km, przy normalnej eksploatacji utrzymuje si臋 na sta艂ym poziomie 2,3. Acha, system start-stop mam wy艂膮czony. Do pracy 16 km przez najbardziej zakorkowan膮 cz臋艣膰 miasta.

  • Krzysztof muszka
    16 czerwca 2020 at 23:47

    Od trzech lat mam Honde cb 125 f.Kosztowa艂a 12 ty艣 ale kupi艂em pod koniec roku za 10.000 zl.Przejechalem 7 ty艣 km.Jezdze glownie w trasy i bylem ju偶 w Niemczech przez 艢winouj艣cie i dwa razy na mazurach.Spqlanie gdy nie przekraczam 80 km.to dwa litry a jad膮c nieco szybciej 2.2 litra.Oczywiscie by艂 donrze dotarty a olej zmkeni艂em ju偶 po,200 km.i zmieniam co roku.Najd艂u偶szy przelot jednego dnia 500 km.i nie by艂 to wielki wysi艂ek.Nie by艂em na przed艂adach gwarancyjnych ( koszt jednego 400 zl) bo wszystko bez problemu zrobie sam.