SUZUKI RF 900: motocykl, który zapisał się w księdze rekordów Guinnessa! Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne

RF 900 to nieco zapomniany motocykl sportowo-turystyczny. Całkiem niesłusznie...

W skrócie
  • Suzuki RF 900 to duży sport/turystyczny sport, za nieduże pieniądze.
  • RF 900 to motocykl, który przyzwoicie się prowadzi, a silnik daje spory zapas mocy.
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Suzuki RF 900 nigdy nie był motocyklem jakoś przesadnie popularnym, a szkoda. Lata mijają, a my dzisiaj jesteśmy coraz bardziej pewni, że nie słusznie. Osoby, które miały szczęście posiadać ten sprzęt, wspominają go naprawdę dobrze. To kawał uniwersalnej maszyny z bardzo widocznymi rysami sportowca. Czego można było chcieć więcej, szczególnie w drugiej połowie lat 90-tych?

Dzięki charakterystycznym kanałom powietrznym w owiewce na pewno nie pomylisz go z innym motocyklem. Na pewno nie zrobiłbyś tego w czasach jego młodości. Ze względu na to, że Suzuki RF 900 była produkowana jedynie od 1995 do 1999, nie spotkasz jej  zbyt często na drodze. Mimo że jest stosunkowo rzadko spotykana, nie zyskała do dzisiaj miana klasyka, ale to kwestia czasu. Dzisiaj stanowi na pewno ciekawy okaz lat dziewięćdziesiątych. Na portalach ogłoszeniowych wyceniana jest od około 4 000 do 8 000 złotych. Jeżeli więc chcesz zyskać dużego sporta z turystycznymi cechami, w dobrej cenie to idealny kierunek.

Suzuki RF 900. Te osiągi dalej robią wrażenie

SUZUKI RF 900 to stara konstrukcja, która nadal potrafi niejednego zaskoczyć na drodze. W końcu do pierwszej setki rozpędza się już w 3,5 sekundy a prędkość maksymalna to około 270 km/h. Jest to motocykl sportowy, no może trochę sportowo-turystyczny, chociaż jego twarde zawieszenie da o sobie znać w trasie. Suzuki RF 900 zyskało miano atrakcyjnego cenowo motocykla, na którym zarówno wyskoczysz z kumplami na przejażdżki poza miasto jak i zabierzesz kogoś na niedaleką wyprawę. Na szczęście siedzenie w tym modelu jest pokaźne i potrafi zapewnić komfort także w dłuższych przelotach, ale ciężko się temu dziwić – rozmiary zadupka robią wrażenie, a wielkie, tylne lampy dodatkowo podkreślają ten stan rzeczy.

W trasie dotkliwie będzie wam jednak brakowało 6 biegu, bo RF 900 wyposażony jest w 5-stopniową skrzynię biegów. RF 900 to motocykl, który wpisuje się charakterem pomiędzy sportowego Suzuki GSXR 1100 a Suzuki GSX 750 F. W czasach świetności cenowo uplasował się na bardzo podobnym poziomie, co GSX 750. Silnik to także łagodniejsza wersja tego, co siedziało w GSX-R 1100. 21 litrowy zbiornik zapewnia zasięg około 300 km między tankowaniami przy spalaniu około 6,5 litra na 100 kilometrów. Na pokład możemy zaprosić także pasażera, który ma do dyspozycji masywny uchwyt umieszczony za siedzeniem.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

SUZUKI RF 900. 5 najważniejszych rzeczy:

  1.  Suzuki RF 900 zapisała się w rekordów Guinnessa jako motocykl, który przejechał największy dystans w ciągu 24 godzin.
  2. Uważaj na usterki. Problemy techniczne mogą dotyczyć skrzyni biegów i alternatora.
  3. Konstrukcyjnie nie ma rewelacji. Suzuki RF 900 posiada stalową ramę, podczas gdy większość oczekiwała motocykli na zaawansowanych ramach aluminiowych.
  4. Model nie stanowi czegoś z górnej półki a był raczej atrakcyjną cenowo propozycją, która także potrafił pokazać, do czego jest zdolny.
  5. Silnik RF 900 osiąga moc 135 KM i rozpędza ten motocykl do setki w 3,5 sekundy.

SUZUKI RF 900. Kontrowersja na kołach

Wygląd Suzuki RF 900 to jego najbardziej charakterystyczna cecha. Jeżeli mógłbym teraz pozwolić sobie na kupno także tego modelu z pewnością zyskałaby u mnie nowoczesne przezwisko „Aquaman” ze względu na swoje charakterystyczne skrzela. To trochę mniej poważne podejście do aspektu jego wyglądu, bo właściciele chętnie porównują go do samochodu Ferrari Testarossa i jego bardzo podobnych bocznych żłobień.

Przeczytaj również:

Yamaha XJ 900 Diversion: klasyczna do bólu i jeszcze bardziej uniwersalna. Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne

Do tego dochodzi jeszcze bardzo wyrazisty pasek biegnący z boku motocykla. Rozpoczyna się zaraz za przednim kołem i zmierza aż do najbardziej wysuniętego miejsca z tyłu, czyli do lamp. Z jednej strony pokazuje, jakby wcinał się w asfalt i mógł jechać jak przyklejony, co oczywiście rozumiemy, jako dobrą przyczepność. Z drugiej strony niezmiernie kusi, aby poprosić znajomego, żeby zrobił nam zdjęcie, jak poprawiamy fabrykę i prostujemy pasek do pozycji horyzontalnej, unosząc przednie koło.

Inne publikacje na ten temat:

SUZUKI RF 900. Jakie daje doznania a co słychać w aspektach technicznych?

Z praktycznego punktu widzenia, pod siedzeniem znajduje się mały schowek i kolejny dodatkowy znajduje się w przestrzeni owiewki. Nie zmieścisz tam wiele, ale możesz wrzucić, to co zalega w kieszeniach. Najważniejszy jednak jest fakt, że pomimo sporej pojemności, jego posiadanie nie zrujnuje budżetu. Sam zakup będzie najzwyczajniej mieścił się w kilku tysiącach, a do tego nie powinno być problemu z dostaniem do niego części zamiennych.

Suzuki RF 900

To jednak mam nadzieje, niedługo będzie sprawdzać nasz redakcyjny kolega Tobiasz, który dostał taki właśnie model od widza jednoślad.pl a dokładniej od Marcina. Drogi Tobiaszu. Nie czuj więc presji. Marcin przekazał go w dobrej wierze, że ten motocykl znowu będzie jeździł, tak jak powinien. Po prostu wszyscy w przerwach komentowania o Simsonach będziemy wyczekiwać i kibicować jak Ci idzie przywrócenie tego motocykla do stanu świetności.

Wady też miała i to spore…

Tym sposobem przechodzimy płynnie do opisu usterek, jakie mogą się przytrafiać w modelach Suzuki RF 900. W tym konkretnym egzemplarzu z 1995 roku występuje problem ze skrzynią biegów a dokładniej z drugim biegiem, który wyskakuje. Dochodzi do tego aspekt wizualny lekko niezgadzających się odcieni nowo malowanych elementów w porównaniu ze starym, a przy okazji wypłowiałym od słońca lakierem. Uznajmy to za szczegóły nie tak istotne, aby zepsuć frajdę z jazdy. Ten sam problem ze skrzynią występował w serii 600 cm3 i objawiał się podczas gwałtownego przyspieszania.

Z technicznych problemów Suzuki przeciwnie do wielu innych przypadków gdzie wraz z kolejnymi latami liftingi poprawiają bolączki wieku dziecięcego, tutaj nowsze modele miały problem z alternatorem, który można było wyeliminować, zakładając taki pochodzący z początku produkcji. Dodatkowo znane są przypadki zacinających się linek ssania. Poza tymi dość poważnymi przypadłościami, model ten uchodzi za trwały i wielkie przebiegi nie powinny nikogo dziwić. Serwisowanie luzów zaworowych o konstrukcji śrubowej nie wymagało tajemnej wiedzy i wielkiego doświadczenia. Na wyposażeniu nie oferowano systemu ABS.

SUZUKI RF 900. Jakie doznania zapewnia właścicielowi?

To, na co będziemy wpatrywać się w czasie testowania, jak ten model sprawuje się na niemieckich autostradach to trzy osobne zegary z prędkościomierzem wyskalowanym do 300 km/h, obrotomierzem z czerwonym polem od 12 000 oraz mniejszy ze wskazówką informującą o temperaturze. W górnej części znajduje się zestaw kontrolek. Ze standardowych rzeczy kierowcy zabraknie dwóch istotnych, czyli zegarka oraz wskaźnika poziomu paliwa. To jednak rozwiązano poprzez zapalającą się kontrolkę rezerwy. Nawet takie szczegóły mogą grać istotną rolę przy wyborze motocykla, bo konkurencja nie spała i prezentowała takie modele jak Honda Fireblade CBR, Kawasaki ZX9 Ninja, Yamaha YZF 1000R Thunderace.

Ostatecznie w 1999 wycofano motocykl z produkcji. Szczęśliwcom może trafić się także okazja posiadania wersji specjalnych RF 900, czyli wersji RS 2 z 1995 w bordowo srebrnym malowaniu lub wersję Manta Ray, która została wypuszczona w ilości jedynie 80 egzemplarzy. Ta zielona wersja miała nawiązywać do ryby Manty popularnie nazywanej płaszczką lub diabłem morskim. Gdy mówimy o takich smaczkach, na pewno zainteresuje Was informacja, że RF 900 posiada wpis do księgi rekordów Guinnessa za sprawą pokonania aż 5900 kilometrów w ciągu 24 h, co zostało dokonane przez 19 kierowców Suzuki we współpracy z Metzelerem, zapewniającym opony do tego wyczynu. Średnie prędkości w czasie tego wyczynu wynosiły ponad 250 km/h, dzięki czemu w ciągu 24 godzin udało się zrobić tyle, ile niektórzy robią w ciągu całego sezonu. Suzuki w swojej serii RF posiadało także RF 600 oraz RF 400.

SUZUKI RF 900. Dane techniczne:

Typ Czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ 16 zaworowy, rzędowy
Pojemność 937 cm3
Średnica/skok tłoka 73 x 56 mm
Stopień sprężania 11,3 : 1
Moc maksymalna 98 kW (135 KM) przy 10 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 100 Nm przy 9000 obr./min
Zasilanie Cztery gaźniki 36 mm Mikuni BDST
Pojemność zbiornika paliwa 21 l
Skrzynia biegów 5 stopniowa
Przeniesienie napędu Łańcuch
Długość 2130 mm
Szerokość 730 mm
Wysokość 1165 mm
Prześwit 115 mm
Wysokość siedzenia 805 mm
Rozstaw osi 1422 mm
Masa 203 kg na sucho, 225 kg na mokro
Opona przód | tył 120/70 – 17 | 170/60 – 17
Zawieszenie przednie Teleskopowe 41 mm z regulacją napięcia wstępnego, od 1996 roku z możliwością regulacji odbicia
 Zawieszenie tylne Pojedynczy amortyzator, regulacja napięcia wstępnego i odbicia
Hamulce przednie Czterotłoczkowy zacisk,

Podwójna tarcza 310 mm

Hamulce tylne Dwutłoczkowy zacisk,

Pojedyncza tarcza 245 mm

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button