Yamaha XJ 900 Diversion: klasyczna do bólu i jeszcze bardziej uniwersalna. Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne

Dobry i niedrogi używany motocykl turystyczny? Oczywiście, że Yamaha XJ 900 Diversion!

W skrócie
  • Duży sprzęt wymagający dozy doświadczenia ze względu na jego gabaryty.
  • Prosta, ale i dość niezawodna konstrukcja. Wymiana oleju wypada, co 10 tysięcy kilometrów a sprawdzenie luzów zaworowych co 20 tysięcy kilometrów.
  • Ciągnie z każdego biegu i możesz nią jechać cały dzień. Jeżeli jednak wybierzesz autostrady, będziesz zastanawiał się, czemu nie wsadzili do niej 6 biegowej skrzyni.
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Yamaha XJ 900 Diversion nie była aż tak popularna jak jej mniejsza siostra, ale dała się zapamiętać jako solidny sprzęt, a przy okazji skrojony idealnie na potrzebny motocyklowych turystów. Cztery cylindry, wystarczająca moc, niezłe wyposażenie, wygodna pozycja za kierownicą i… wał Cardana. Taka była XJ 900!

Nie da się temu zaprzeczyć, że XJ 600 Diversion była popularniejsza od dziewięćsetki, ale to właśnie dziewięćsetka była mokrym snem nie tak młodych i nie tak gniewnych motocyklistów, bo przecież był to motocykl dla dojrzałych jegomości. W latach swojej młodości duża XJ nie była w żadnym aspekcie “naj”. Ona po prostu była. Była dobra i wyglądała nieźle. Dzisiaj możemy powiedzieć, że ponadczasowo. To był motocykl do tzw. tańca i do różańca, czyli jednoślad idealny dla każdego.

Historia Yamahy XJ 900 w postaci modelu “F” rozpoczęła się już w roku 1983. Motocykl ten był produkowany aż przez 11 lat, do roku 1994 kiedy to poczciwa “Efka” ustąpiła miejsca modelowi o oznaczeniu Diversion. Co ciekawe stary model XJ 900 przez wszystkie lata produkcji nie zmieniał się jakoś diametralnie. Największa zmiana technologiczna dotyczyła pojemności silnika. Ta uległa zmianie: z 853 cm3 na 891 cm3 – zmiana pojemności podyktowana była chęcią zwiększenia mocy maksymalnej. Inną modernizacją było zastąpienie przedniego zawieszenia, wyposażonego w system antynurkujący, klasycznym zawieszeniem teleskopowym o średnicy goleni 37 mm.

Yamaha XJ była niekwestionowanym bestsellerem sprzedażowym i chociaż w swoim domu konkurowała np. z Yamahą FJ 1100/1200, to wielu użytkowników mając do wyboru oba sprzęty, wybierało poczciwą 900-tkę. Składało się na to wiele czynników. Dzisiaj zarówno XJ 900 w starej wersji czy Yamaha FJ 1200 nie należą do najdroższych youngtimerów, a utrzymanie tych motocykli w dobrej kondycji jest naprawdę proste i nieskomplikowane – tutaj chodzi mi głównie o dostępność części zamiennych: nowych oraz oczywiście używanych.

Yamaha XJ 900 Diversion. Najważniejsze informacje:

  1. W ramie tego motocykla znajduje się nieśmiertelny silnik czterocylindrowy, chłodzony powietrzem oraz olejem.
  2. Jednostka rozwija moc 90 KM. przy 8250 obr./min i osiąga 83.5 Nm przy 7000 obr./min.
  3. Yamaha XJ 900 z dopiskiem Diversion produkowana była w latach 1994 – 2004.
  4. Silnik sprzęgnięty jest z pięciostopniową skrzynią biegów.

Yamaha XJ 900 F

Gdybyśmy jednak zapragnęli poszukać korzeni XJ 900 i dowiedzieć się jak to się stało, że Yamaha rozpoczęła produkcję tego typu motocykli, to musielibyśmy spojrzeć na motocykle… Hondy! A jakże! To właśnie Honda rozpoczęła pod koniec lat 60-tych produkcję czterocylindrowców, które na dekady opanowały świat: tarczowe hamulce, niezłe zawieszenia, czterocylindrowe silniki, dające masę mocy i momentu obrotowego. Konkurencje nie próżnowała: świat ujrzał Kawasaki Z 900, Honda rozwinęła swój projekt do postaci CB 900 Bol d’Or, Suzuki miało w swojej stajni GS 850. Yamaha swoją serię XS 750 oraz 1100. Brakowało jakiegoś turysty. Tak powstała Yamaha XJ 900 F.

Z perspektywy czasu XJ 900 raczej kojarzy się nam dobrze, chociaż motocykl ten nie był pozbawiony wad. Ba! Miał ich sporo. Jazda z prędkościami maksymalnymi była karkołomnym zadaniem. Sprzęt wpadał w drgania i wężykował. Poza tym był niestabilny w zakręcie. Znawcy tematu na forach internetowych dzisiaj polecają wymianę zawieszenia lub chociaż sprężyn przednich – to powinno załatwić sprawę. Poza tym oryginalna, zbyt miękka sprężyna przedniego zawieszenia sprawiała, że użytkownicy notorycznie narzekali na ząbkowanie przedniej opony.

Drgania motocykla były również powodowane nieszczęśliwym systemem mocowania owiewki, która początkowo była przykręcana do kierownicy. Dodatkowo niedopracowane było łożyskowanie główki ramy. Jak widzicie XJ 900 nie była motocyklem idealnym, chociaż tak naprawdę zarówno producent jak i użytkownicy nie narzekali jakoś szczególnie – potwierdzeniem niech będzie okres produkcyjny. Zresztą w latach 80-tych tego typu niedoróbki były chlebem powszednim. Zanim producenci rozwinęli technologię do etapu lat 90-tych, musieli metodą prób i błędów testować kolejne rozwiązania. W końcu jednak nadszedł powiew zmian i poczciwy model “F” został zastąpiony.

Yamaha XJ 900 Diversion. Idzie nowe

Motocykl z oznaczeniem Diversion produkowany był w latach 1994 – 2004. Mimo że większy, to jednak był nieco młodszym bratem Yamahy XJ 600. XJ 900 to w uproszczeniu dużo motocykla w sensownej cenie. Tą zależność dostrzegła także polska policja, która zaadaptowała XJ 900 w swoje szeregi doposażając ją między innymi w wyższą szybę i oczywiście policyjny sprzęt. Na XJ 900 Diversion z zazdrością zerkali także motocykliści z USA, ponieważ gdy w 1994 zagościła u nas w salonach, za wodą mogli tylko marzyć, że tam też będzie w końcu dostępna – byli skazani na XJ 600 Diversion (Seca II).
Yamaha XJ 900 Diversion

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Swój początek model XJ 900 miał w 1985 roku, ale nowsza wersja różniąca się od tej pierwszej trafiła na rynek w 1994 i zyskała w nazwie słowo Diversion. Bardziej nowoczesny wygląd, cylindry pochylone do przodu i wiele innych zmian nastąpiło, aby zaprezentować wersję Diversion. Nie była jednak bezpośrednim konkurentem na przykład dla CBR900RR ze względu na inną charakterystykę. Została stworzona jako motocykl uniwersalny. Dojazdy do pracy, szybka jazda, dalekie podróże. Yamaha XJ 900 odnajdzie się w wielu sytuacjach, ale też w żadnej nie będzie najlepsza. Obecnie duża część osób na pewno ominie ją w wynikach wyszukiwania na portalach aukcyjnych. Nie ma się co dziwić.

Obejrzyj również:

Konstrukcja nie jest najnowsza, oparta na gaźniku a motocykl waży sporo. Sądzę jednak, że dla koneserów dobrej starej szkoły jest to ciekawa propozycja do rozważenia. Zainteresujesz się nią, zwłaszcza, że przez brak nowoczesnych bajerów, cena tego motocykla nie jest wygórowana. Jeżeli więc pogodzisz się z tym, że gaźniki czasami trzeba przeczyścić i synchronizować a przy odpalaniu trzeba użyć ssania, to w trasie sprzęt odwdzięczy się pochłanianiem kilometrów w mgnieniu oka. Jeżeli jednak możesz wydać na motocykl więcej pieniędzy, w oko wpadnie Ci choćby Suzuki Bandit 1200.

Yamaha XJ 900 Diversion. Poważna propozycja

Jeżeli zapytasz właściciela XJ 900 o to jak się spisuje, bez większego trudu usłyszysz szybko, że nigdy go nie zawiódł. To bardzo dobra rekomendacja. W temacie spalania, Yamaha zadowala się około 5,5 l/100 km. Oczywiście wraz z czasem i przebiegiem pewne elementy naturalnie zużywają się. Na szczęście Yamaha XJ 900 nie cierpiała na jakieś poważne błędy konstrukcyjne, chociaż podczas szybszego pokonywania zakrętów zawieszenie przypomni, że to nie motocykl sportowy tylko turystyczny.

Yamaha XJ 900. 5 najważniejszych rzeczy.

  1. W 2022 roku kupisz ją za około 6 do 10 tysięcy złotych w zależności od stanu i przebiegu.
  2. W 1996 XJ 900 Diversion dostała istotną zmianę w postaci ulepszonego zawieszenia z możliwością regulacji napięcia wstępnego przedniego zawieszenia. Dodatkowo sterowanie ssaniem trafiło na kierownicę. Zmienioną wersję można także łatwo rozpoznać po zegarach, ponieważ zakres obrotów oznaczonych na czerwono zmienił początek z 8 500 na 9 500 tysięcy obrotów na minutę.
  3. 1997 to także zmiany w XJ 900. Model zyskał osłony na lagi, a także nowe siedzenie i możliwość włączenia kierunkowskazów, jako świateł awaryjnych.
  4. W 2004 zaprzestano produkcji modelu XJ 900.
  5. XJ 900 chłodzona jest powietrzem, a napędzana jest wałem Cardana.

Yamaha XJ 900 Diversion. Nie spodziewaj się technologicznych nowości

Niestety, ale XJ 900 to już dość przestarzała konstrukcja. Są w tym jednak plusy. Silnik dumnie nosi na sobie piękne ożebrowanie, które jedynie dodaje mu charakteru. Oczywiście również odpowiednio chłodzi silnik. Nie tak doskonale jak chłodzone cieczą nowsze konstrukcje, ale jednak. Motocykl zarówno w czasach, gdy można było go kupić jako nowy, jak i teraz na rynku sprzętów używanych pokazuje się jako atrakcyjna cenowo propozycja. Dzięki niemu będziesz mógł podróżować także tam, gdzie nowocześniejsze konstrukcje, a za różnicę w cenie dokupisz kufry do dalekich podróży. Jeżeli już o podróżach mowa to z pewnością docenisz napęd wałem Cardana, a oznacza to, co najmniej tyle, że w trakcie długiej trasy nie będziesz go musiał codziennie smarować.

Yamaha XJ 900 Diversion

Osiągi Yamahy XJ 900 pozwalają na dynamiczną jazdę bez ciągłego wachlowania biegami. Ciągnie płynnie do przodu przy szerokim zakresie obrotów. Co więcej, tym motocyklem przyjemniej i wygodniej jeździ się przy wyższych prędkościach, no ale z miasta też przecież trzeba wyjechać. XJ 900 zyskała miano niezawodnej jednostki zdolnej do połykania kilometrów. Jeżeli już o tym mowa, przeglądając obecnie ogłoszenia, będą ciągle przewijały się wartości 40, 60, 80 tysięcy kilometrów. Nie ma w tym nic dziwnego. W końcu to motocykl często wykorzystywany do podróżowania po dalekich zakątkach Europy. Duży przebieg to dobry znak, że są to trwałe motocykle. Niestety z dużym przebiegiem może wiązać się już najzwyczajniej duże zużycie. Najczęstszymi cenami, jakie pojawiają się w portalach ogłoszeniowych, jest obecnie w 2022 roku przedział od 6 000 do 10 000 zł.

Yamaha XJ 900 Diversion. Waga ciężka

Mimo że to nie jest pojemność, na której świat się kończy i powstają jeszcze większe motocykle, to wagowo jest to już kawał maszyny. 265 kilogramów z pełnym zbiornikiem. Oznacza to tyle, że jest to motocykl dla osób z doświadczeniem. Najlepiej także być wysoką osobą, żeby nie męczyć podczas manewrów parkingowych. Wystarczy zerknąć na zegary: są wielkie, jakby z jednej linii produkcyjnej trafiały również do samochodu. Znajdziemy tam prędkościomierz, obrotomierz i osobne koło z zegarkiem i wskaźnikiem poziomu paliwa w zbiorniku. Pod siedzeniem znajduje się mały schowek, za to mała na pewno nie jest szyba, która wraz z owiewką wcina się w strugi powietrza. Z obu stron z tyłu motocykla uwagę przykuwają dwa chromowane kominy.

Yamaha XJ 900 Diversion

Jeżeli planujesz zabierać ze sobą sporo bagażu lub wozić pasażera, dla XJ 900 będzie to chleb powszedni. Pomijając już fakt, ile taki zestaw będzie ważyć, będzie wam najzwyczajniej wygodnie. Niestety wtedy możesz poczuć, że zawieszenie będzie odstawać od nowocześniejszych konstrukcji, ale przecież turystycznie nie oznacza, że będziesz jechał sportowo. W trasie, niestety będziesz mógł zastanawiać się, czemu w XJ 900 nie wprowadzili tak jak w XJ 600, 6 biegowej skrzyni tylko 5 biegową. Jeżeli jednak chodzi o sportowe doznania to część modeli, z którymi się spotkasz, będzie wyposażona w dodatkowy pakiet dolnych owiewek, które na pewno dodają mu charakteru. Oczywiście też trochę gabarytów i wagi, ale przy i tak dużej masie to aspekt do pominięcia.

Co musisz wiedzieć o XJ 900 Diversion?

XJ 900 to praktyczny motocykl w dobrej cenie. Jego obsługa jest prosta i stosunkowo tania, chociaż pamiętajmy, że to konstrukcja oparta na gaźnikach 34 mm BDSR, a wysokie przebiegi wiążą się z koniecznością wymiany części zużywających się. Jeżeli już o wymianach mowa to wspomnijmy także o modyfikacjach. Część użytkowników chwali sobie poprawę komfortu hamowania po zainstalowaniu przewodów w oplocie. Niestety znane są częste przypadki zardzewiałych układów wydechowych a dokładnie kolektorów wydechowych, przed głównymi tłumikami, co wiąże się z koniecznością ich wymiany.

Yamaha XJ900 Diversion. Dane techniczne:

Typ Czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ 8 zaworowy, rzędowy
Pojemność 892 cm3
Średnica/skok tłoka 68,5 x 60,5 mm
Stopień sprężania 10 : 1
Moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 8250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 83,5 Nm przy 7000 obr./min
Zasilanie Cztery gaźniki Mikuni 34 mm
Pojemność zbiornika paliwa 24 l
Skrzynia biegów 5 stopniowa
Przeniesienie napędu Wał kardana
Długość 2230 mm
Szerokość 750 mm
Wysokość 1300 mm
Prześwit 130 mm
Wysokość siedzenia 780 mm
Rozstaw osi 1505 mm
Masa z płynami 265 kg
Opona przód | tył 120/70 – 17 | 150/70 – 17
Zawieszenie przednie Teleskopowe, skok 140 mm
 Zawieszenie tylne Pojedynczy amortyzator, skok 110 mm
Hamulce przednie Dwutłoczkowy zacisk,

Podwójna tarcza 320 mm

Hamulce tylne Jednotłoczkowy zacisk,

Pojedyncza tarcza 267 mm

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button