Skoda Octavia Tour 2012: Kilka rzeczy o których możesz nie wiedzieć

Skoda Superb w Skoda Auto Wimar, ja tymczasem powracam za kółko Skody Octavia Tour 2012, 1.6 MPI. Pokażę Wam dzisiaj kilka prostych, ale nie dla wszystkich oczywistych funkcji tego samochodu.

Dzisiaj z okazji, że znowu nie ma mojego Superba, bo tym razem być może na zawsze, ale nie uprzedzam faktów, został po prostu oddany do serwisu i być może dzięki interwencji samej centrali zostanie on w końcu wymieniony albo doprowadzony do takiego stanu, że będzie się dało go w końcu używać przy prędkościach autostradowych i nikt mi nie będzie wciskać kitu, że koła są źle wyważone i są źle wyważone tylko, bo nie zostały wyważone w ASO. Nie będziemy się wdawać w szczegóły. To że nie ma superba jest idealnym pretekstem do tego, żeby wam z kolei pokazać w jaki sposób użytkuje się i w jaki sposób używa się Skody Octavii Tour z 2012 czyli ubiegłego roku. Jest to samochód, którym jeździłem, jak wiecie, przez nieco ponad rok, zrobiłem przez ten czas 30 tysięcy kilometrów. Jest to samochód dosyć prosty w obsłudze, ale wielu nie doczytuję instrukcji obsługi i nie wie o kilku dosyć interesujących funkcjach, które są w tym samochodzie domyślnie, ale po kolei.
Jak wiecie w tym samochodzie nie ma auto-czekowania zegarów. Po przekręceniu kluczyka widzimy po prostu taki oto widok, dosyć nawet fajny. Od razu wszystkie szyby zaparowały, bo była przed chwilą włączona klimatyzacja, a na zewnątrz wilgotność powietrza jest dosyć spora. Aby sobie z tym poradzić właśnie powinna być włączona klimatyzacja i jednocześnie włączony silnik. Jeden z tych warunków nie został spełniony, czyli nie został uruchomiony silnik i to jest dosyć ważna kwestia, niby banalna, ale dla wielu osób nie jest to oczywiste. W jaki sposób uruchomić silnik? Ważną kwestią w przypadku manualnej skrzyni biegów jest wciśnięcie sprzęgła, bez tego pojawia się przycisk “Clutch” na komputerze pokładowym, który przypomina o tym, że należałoby wcisnąć wspomniane właśnie sprzęgło. Po chwili silnik już pracuję, klimatyzacja też, kompresor chodzi w Octaviach dosyć agresywnie choć pracuję i tak naprawdę czuć wibracje pochodzące właśnie z tej sprężarki.
Kilka funkcji, o których użytkownicy, przeciętni użytkownicy mogą nie wiedzieć. Pierwsza z nich to jest na przykład otwieranie okien za pomocą przycisku centralnego regulowania. Wystarczy nacisnąć przycisk odregulowania drzwi i przytrzymać go przez dłuższą chwilę, aby wszystkie szyby automatycznie zjechały w dół. Analogicznie wciskając regulowanie drzwi – wszystkie okna zostają zamknięte.
Druga rzecz – bardzo przydatna na co dzień, a przez wielu niewykorzystywana. To jest tak zwana komfortowa obsługa kierunkowskazów, czyli przykładowo zmieniając pas nie angażować zbytnio palców i swojej uwagi. Wystarczy jedynie bardzo krótko nacisnąć dźwignie kierunkowskazów do pierwszego oporu. Automatycznie zostaje trzykrotnie zasygnalizowana zmiana pasa ruchu i nie musimy się skupiać na tym, żeby odbijać kierunkowskaz. Tak samo analogicznie działa funkcja w momencie kiedy jesteśmy przy pierwszym oporze i po prostu puścimy dźwignię. Wtedy wraz z puszczeniem dźwigni też automatycznie i wyłączy się kierunkowskaz. Nie musimy go na sztywno tutaj wrzucać i potem męczyć się z jego odbijaniem w momencie kiedy zmieniamy pas ruchu, wystarczy delikatnie nacisnąć tę właśnie dźwignie.
Jeżdżąc z różnymi ludźmi zauważyłem, że też nie wiedzą o tym w jaki sposób mogą sobie ułatwiać życie kiedy samochód nie jest wyposażony w automatyczne wycieraczki. Jest to opcja po prostu pojedynczego wycierania, która polega na tym, że dźwignie wycieraczek wciskamy raz na krótko do dołu i wtedy jednokrotnie szyba zostanie przetarta, jeżeli przytrzymamy w tej pozycji to po sekundzie wycieraczki przechodzą do najszybszej prędkości, do najszybszego przełożenia. To się przydaję zwłaszcza kiedy jedziemy po mokrym asfalcie, nie pada deszcz, a na przykład wyprzedzamy tiry.
W momencie kiedy szyby zaczynają nam parować i chcemy coś z tym zrobić nie musimy wciskać ręcznie przycisku klimatyzacji. Wystarczy, że pokrętło kierunkowe nawiewu przekręcimy do nawiewu przełączenie na szyby, wtedy klimatyzacja automatycznie się włączy.
Kolejna interesująca rzecz – nie musimy pamiętać o tym, żeby wyłączać manualnie ogrzewanie tylnej szyby, ponieważ ono zawsze po włączeniu po upływie 10 minut zostanie wyłączone automatycznie celem po prostu oszczędności energii. Zazwyczaj już po 10 minutach nawet kiedy panują dosyć duże mrozy, szyba dochodzi do porządku i jest w pełni przejrzysta.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button