Prawo jazdy B także na motocykle powyżej 125? Jest na to szansa

Do Ministerstwa Infrastruktury trafił wniosek o zmianę w przepisach dotyczących uprawnień do prowadzenia motocykli o pojemności większej niż 125 cm³. Jakich dokładnie motocykli dotyczy?

Sprawa została poruszona przez entuzjastów motocykli zabytkowych, którzy zauważyli, w naszym mniemaniu z resztą słusznie, pewną prawidłowość dotycząca pojazdów zabytkowych.
Wśród motocykli, które już dawno dorobiły się statusu "weterana" istnieje sporo modeli, które, choć pojemnościowo przekraczają warunki jakie musi spełniać jednoślad, by można było nim kierować posiadając jedynie prawo jazdy kategorii B, to osiągami nie dorównują współczesnym konstrukcjom o mniejszych pojemnościach. Przykładem są WSKi, SHL-ki, Osy, Jawy, czy Gazele i inne zabytki o pojemnościach z zakresu 150-200 cm³. Wydaje się więc rozsądnym rozważenie dopuszczenia takich pojazdów do prowadzenia bez motocyklowego prawa jazdy.

Zamiast zastosować w takim przypadku kryterium pojemności silnika, trzeba by przyjrzeć się mocy maksymalnej oraz masie własnej jednośladu. Jeśli te zachowane są w przyjętych kryteriach, to może warto spojrzeć na legendy minionych czasów bardziej przychylnym okiem. Dla przypomnienia, by można było kierować motocyklem posiadając samochodowe prawko, moc maksymalna takiego pojazdu nie może przekraczać 15 KM, a stosunek mocy do masy maszyny nie może wynosić więcej niż 0,1 kw/kg.  Niejedna "wiesia" 175 czy "etka" 150, która spełnia te ostatnie wymogi stoi i zbiera kurz, bo została po dziadku i szkoda sprzedać, a za prawko ciężko się zabrać.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Sprawa może się jednak szybko rozbić o kwestię bezpieczeństwa jazdy niewprawionego kierowcy na leciwej bądź co bądź konstrukcji. Czy więc wniosek zostanie uwzględniony przez ministerstwo? Czekamy z zaciekawieniem na decyzję oraz jej ewentualną argumentację.

[trending]

Inne publikacje na ten temat:

8 opinii

  1. Dopuścić 200tki w których stronę zmierza rynek i obowiązkowy kurs doszkalający na 20h praktyki za 600 zł z egzaminem wewnętrznym i część. Problem i po problemie. Żeby nie było sam zdawałem kat A ale z egzaminem czy bez to jednak praktyka daje jakiekolwiek umiejętności.

  2. Pomysł raczej nie przejdzie ze względu na niezgodność z prawem UE, która w dyrektywie 2006/126/WE o prawach jazdy ograniczyła uprawnienia motocyklowe (pojazdy typu L3e i L4e) dla kat. B do 125 cm3. Nawet jeśli moc nie przekroczy 11 kW i stosunku mocy do masy 0.1, to i tak pozostaje niestety ograniczenie pojemności. Zatem najpierw trzeba by prawo unijne zmienić w tej kwestii, a potem próbować w kraju.

  3. Po co się ograniczać, skoro trójkołowce mogą mieć dowolną pojemność, to dopuśćmy Goldasa 1800 na prawko B.
    Motocykle krajowe z czasów PRL, czy byłych demoludów (o których wspomina autor) praktycznie są coraz słabiej dostępne i bezzasadnie drogie w zakupie. Zresztą eksploatacja to też szukanie części, bo sklepy z częściami, albo zmieniły asortyment, albo się pozamykały, np. Nowolipki.

  4. Ja nadal nie rozumiem dlaczego na B mogę jechać fiatem 500 i renault master maxi a skuterami J125 i J300 muszę już mieć osobne uprawnienia, bzdura i nabijanie kasy. Skuter automat bez względu na pojemność powinien być na B

    1. Idąc Twoją logiką po co na ciężarówki prawko C, a na autobusy D, przecież jazda Renault Master niewiele odbiega od jazdy Renault Magnum

    2. Jan Polak a no dlatego, że mając kat. B nie masz zielonego pojęcia o jeździe motocyklem. Prawo jazdy kat. A jest dostępne dla każdego kto skończył 14 lata i kosztuje mniej niż wyjazd weekendowy.. Więc w czym problem?

        1. @Mar Kurs na ka. A robi się na motocyklach o poj. minimum 595 cm3, mocy silnika minimum 68 km i masie własnej nie mniejszej niż 175 kg (bez paliwa),. Nie pisz dzieciaku bzdur.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button