Kupujemy używany skuter, motocykl lub motorower: Na co uważać?

Nie da się ukryć, że rynek jednośladów przeżywa okres hossy i wzrostu popularności skutera – głównie jako środka transportu do przemieszczania się w zatłoczonych miastach ale także szczególnie wśród młodych posiadaczy jako swoistej mody co uważam za bardzo pozytywny trend.

Dla wielu jest formą relaksu, pierwszego kontaktu z pojazdem  mechanicznym i obcowania na co dzień z zasadami ruchu drogowego i bezpiecznego nim udziału. Z wiadomych względów (najczęściej ceny) mimo coraz większej oferty handlowej krajowych firm motocyklowych i skuterowych jeszcze szybciej rozwija się rynek wtórny – używanych skuterów. Dla wielu to jedyna możliwość nabycia wymarzonego jednośladu dlatego uważamy, że powinniśmy poruszyć ten temat i dać kilka rad i wskazówek na co trzeba zwrócić uwagę i jak kupić dobry sprzęt.

Pierwsza rzecz – wiadomo szukamy OKAZJI, ale pamiętajcie taki zakup musi być zawsze przemyślany. Dlatego proponuję abyś wpierw odpowiedział sobie na kilka pytań, które pozwolą Ci dokonać optymalnego wyboru:

1. Określ jaki rodzaj skutera spełniłby twoje oczekiwania i najlepiej się sprawdził. Istnieje podział na rodzaje skuterów w zależności od tego jak i gdzie mają być eksploatowane: sportowo-turystyczne (Aprilia SR, Yamaha Aerox, Peugeot Speedfight), miejskie (Yamaha Neos, Piaggio Zip, Gilera Stalker), oraz do jazdy w trudniejszych warunkach – nierówności drogi, piaszczyste drogi jakby “off-road” (Aprilia Rally, Gilega Typhoon, Peugeot Trekker). Zasadnicze różnice między nimi tkwią w zasadzie w wielkości kół, rodzaju zastosowanego ogumienia (niski lub wysoki profil) oraz zawieszeniu. Terenówki wysoko zawieszone (duży prześwit), twarde lub miękkie nastawy amortyzatorów.

2. Jak będzie wyglądała twoja eksploatacja i czy myślisz o tuningu w przyszłości. Zrób rozeznanie jak wygląda oferta firm tuningowych i jaka jest dostępność części. Uwzględnij fakt, że często części tuningowe traktuje się jako seryjne i jednocześnie zamienne z racji niewiele wyższej ceny, a w przypadku markowych skuterów ich zakup jest możliwy prawie od ręki.

3. Jeżeli myślisz o jeździe w dwie osoby to uwzględnij to przy wyborze modelu, gdyż nie wszystkie zapewnią taką możliwość z punktu widzenia budowy i możliwości obciążenia silnika.

4. Ile możesz przeznaczyć pieniędzy na zakup i porównaj inne ceny podobnych modeli. Największa utrata wartości skutera nowo zakupionego następuje w pierwszym roku użytkowania średnio 30-35%. Z wiekiem skutera procentów oczywiście przybywa ale już nie w takim dużym stopniu i tak jest wszędzie. Dlatego prześledź notowania i jeżeli cena rynkowa jakiegoś modelu jest na  poziomie np. 5000zł a Tobie trafia się okazja za 3000zł to zastanów się dlaczego. Pamiętaj, że zawsze po zakupie używanego skutera będziesz chciał coś zrobić po swojemu, dokonać przeglądu aby stwierdzić faktyczny stan i wlicz to zawsze w koszt zakupu obok dodatkowych opłat związanych z zakupem i rejestracją. Na co zwrócić uwagę podczas oględzin skutera w momencie zakupu.

1. Niech rocznik produkcji nie będzie najważniejszym argumentem decydującym  o zakupie, ale przede wszystkim wygląd zewnętrzny i stan techniczny. W wielu przypadkach z tzw. prywatnego importu trafiają się skutery z wypożyczalni firm kurierskich gdzie były bardzo intensywnie eksploatowane przez wielu użytkowników a tym samym maksymalnie zajeżdżone. Wygląd zewnętrzny może nam dużo powiedzieć o sposobie użytkowania bowiem nie zawsze można opierać się na wskazaniach licznika kilometrów. Stan wizualny lakieru, kanapy, schowka na kask pozwoli uzyskać informację czy poprzedni właściciel dbał o skuter co wiąże się z dokonywaniem przeglądów. Przyjrzyj się punktom skręcania obudów plastikowych – jak do siebie pasują oraz co istotne, czy typ wkrętów użytych do ich mocowania jest identyczny – da Ci to obraz jak często i czy przez serwis był rozbierany – np. żaden fachowiec nie zastosuje śruby lub wkręta na płaski wkrętak. Jeżeli skuter był malowany zwróć uwagę szczególnie na elementu przedniego zawieszenia – czy jest proste, czy nie ma luzu w główce ramy, sprawdź jak obraca się przednie koło czy nie ma bić.  Korzystniej jest kupić skuter uszkodzony i samemu go naprawić, jesteś wtedy w  stanie określić rozmiar uszkodzeń i ich wpływ na bezpieczeństwo jazdy , nie zawsze bowiem fakt lakierowania przez sprzedającego ma podłoże estetyczne (zarysowany lakier, wyblakły kolor, zniszczone naklejki).

2. Trudniej jest ocenić stan techniczny skutera na podstawie oględzin i krótkiej jazdy próbnej. Jeżeli to możliwe poproś o pomoc kogoś kto ma choć trochę pojęcia i jeździ skuterem na co dzień.  Jeżeli skuter długo stoi nie używany to może wymagać kilku prób uruchomienia, ale każde następne za pierwszym kopnięciem lub starterem rozrusznika uruchamia silnik. Dokonaj oględzin zespołu napędowego, czy nie ma wycieków oleju i płynu. Po krótkim rozgrzaniu praca silnika musi być równa bez pływania obrotów, a z okolic wariatora nie powinny wydobywać się stuki i brzęki szczególnie przy lekkim dodaniu gazu i wprowadzeniem w średni zakres obrotów. W momencie jazdy sprawdź jak przyspiesza czy następuje płynna zmiana biegów. Ocena hamulców może sprowadzić się do oceny ich skuteczności, stopnia zużycia klocków i tarczy hamulcowej. Sprawdź, czy linki hamulca gazu nie zacierają się, klamka i manetka swobodnie powracają w pierwotne położenie. Zakup używanego skutera wiąże się z pewnym ryzykiem – jak w przypadku każdej rzeczy używanej, ale przy zachowaniu ostrożności i pomocy osoby choć trochę znającej się może być zakupem udanym. Z punktu widzenia tuningu skuterów należy zaznaczyć, że zakup używanego skutera jest sensownym krokiem jeżeli chodzi o koszty takich operacji. Odpowiednio niższa wartość pozwala wykorzystać różnicę ceny w stosunku do nowego na zakup części, które będą nowe a jednocześnie tuningowe.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

3. Gdzie kupić ? Ostrożnie z wszelkiego rodzaju giełdami. Swoisty folklor takich miejsc z punktu widzenia kupującego nie sprzyja bezpiecznym zakupom. Powstało już wiele firm zajmujących się sprowadzaniem jednośladów. Widać u kogo i gdzie się kupuje – można wyciągnąć wnioski po obsłudze, na miejscu spokojnie obejrzeć, a w większości przypadków uzyskać zapewnienie gwarancji faktycznego stanu. Poza tym w takich miejscach zakup odbywa się na fakturę (nie ma obowiązku potwierdzania umowy w Urzędzie Skarbowym bo podatki opłaca sprzedawca), co gwarantuje choć minimum praw konsumenckich .Zamiarem naszym jest pomagać Wam , stąd ten artykuł w nieco innej formie, bo wiele już na ten temat napisano. Zdajemy sobie sprawę, że zakup skutera dla wielu to duży wydatek i sprawa wielu wyrzeczeń, dlatego zależy nam aby Wasza decyzja była przemyślana i okazała się trafna. Jeżeli się do tego przyczynimy to będziemy mieli dużą satysfakcję jak zresztą  ze wszystkiego co czynimy.

Archiwum Jednoślad.pl

Archiwum portalu Jednoślad.pl 2005-2010.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button