Montaż cylindra w skuterze, motorowerze lub motocyklu – krok po kroku

Cylinder to serce całego skutera. Od niego zależy w dużej mierze funkcjonalność całego systemu. W poniższym poradniku postaramy się w przystępny i bezpieczny sposób przybliżyć Wam drodzy czytelnicy sposób zmiany cylindra.

Pierwszym punktem od którego należy zacząć to przygotowanie sobie odpowiednich narzędzi. Potrzebować będziemy kombinerek, odpowiednich rozmiarów kluczy nasadowych i płaskich a także klucz dynamometryczny (będzie on nam potrzebny przy późniejszym dokręcaniu śrub mocujących głowicę).

Pierwszą czynnością jaką należy wykonać to umycie całego skutera. Czystość podczas tej pracy jest bardzo ważna. Należy pamiętać, że nie może być żadnego piasku ani brudu. Najlepiej do tego celu posłużyć się myjką podciśnieniową tzw. Karcherem. Nie będziemy opisywać demontażu rury wydechowej ani innych czynności. Ograniczymy się do opisania samej czynności zmiany cylindra.

Gdy umyjemy dokładnie skuter należy odkręcić cztery śruby mocujące głowicę (to ten element w który wkręcona jest świeca). Należy robić to bardzo ostrożnie aby nie przekręcić żadnej ze szpilek mocujących. Następną czynnością jaką musimy wykonać jest zdjęcie cylindra. Naszym oczom ukarze się tłok. Należy wyciągnąć spinki mocujące z boków i wyjąć tą tulejkę na której trzyma się tłok.

Ważne jest aby nie uderzać młotkiem gdy nie możecie wyjąć (uderzanie może uszkodzić wał).Od tego momentu należy zwracać uwagę aby nic nam nie wpadło do skrzyni korbowej. Otwór zabezpieczyć można np. czystą szmatą.

Kolejną czynnością jest założenie na nowy tłok nowych pierścieni. Należy je zakładać w odpowiedniej kolejności zgodnie z zaleceniami producenta. Ważne aby nie robić tego na siłę. Pierścienie w swoich rowkach mają odpowiednie zamki (takie punkty w rowkach). Przerwa pierścienia musi zamknąć się na zamku. Gdy umieścimy pierścienie na odpowiednich miejscach możemy założyć nowy tłok. Nie zapomnijcie o łożysku główki korbowodu. Jeśli jest w złym stanie należy je zmienić.

Gdy założymy tłok poprawnie (strzałka która jest narysowana na tłoku musi być skierowana w kierunku okna wydechowego) musimy umieścić kombinerkami spinki zabezpieczające przed wysunięciem się tulejki. W tłoku znajdują się specjalne miejsca na te spinki. Należy je tam umieścić. Po skończeniu zakładania tłoka należy umieścić uszczelki zawarte w zestawie zgodnie z instrukcją na swoich miejscach. Część uszczelek jest do głowicy a część pod cylinder. Następną czynnością jaką musicie wykonać jest pokrycie cienką warstwą oleju silnikowego (ten który lejecie do dozownika) cylindra i założenie go na cztery szpilki mocujące. Zwróćcie uwagę na odpowiednie nasunięcie go na tłok z pierścieniami. Po założeniu cylindra zakładamy głowicę. Następnie dokręcamy śruby mocujące najpierw zwykłym kluczem dość delikatnie aby potem użyć klucza dynamometrycznego. Siła dokręcenia wszystkich czterech śrub ma wynosić 1,2 KgM (z taką mocą przykręcamy każdą ale nie od razu. Najlepiej dokręcać metodą „po przekątnej” czyli każdą trochę aż do siły 1,2. Kolejna czynność to wkręcenie odpowiedniej świecy przewidzianej do danego modelu cylindra i zmontowanie wszystkich elementów w całość.

Archiwum Jednoślad.pl

Archiwum portalu Jednoślad.pl 2005-2010.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button