Honda ST1100 Pan European. Wciąga kilometry lepiej niż Ciebie ulubiony serial zimą. Zdjęcia, dane techniczne, opinia, cena

Motocykl turystyczny na każde warunki

Honta ST 1100 Pan European to jeden z najbardziej znanych i  kultowych motocykli turystycznych naszej ery. Swoją sławę zawdzięcza niezwykłej funkcjonalności i możliwościom jezdnym. Co jeszcze sobą reprezentuje ST 1000 Pan European?

Richard Hammond, zanim jeszcze trafił do TopGear powiedział kiedyś, że to dziwny fakt, że im bardziej rozsądny jest twój motocykl, tym więcej czasu spędzasz na uzasadnieniu jego zakupu. Jesteś więc osobą, która bardziej ceni sobie praktyczność i użyteczność ponad ekskluzywny charakter, a argumenty będziesz wyciągać jak asy z rękawa? Jeżeli tak, to Pan European całkowicie trafi w Twoje gusta. Być może Honda ST1100 sama w sobie wizualnie nie porywa, ale zdecydowanie porwie Cię w dalekie podróże, na przykład, aby zwiedzać różne kraje Europy. Czy więc Honda ST1100 Pan European to nudna propozycja, czy może wręcz przeciwnie?a

 Honda ST1100 Pan European. Krążownik z silnikiem V4

Honda chciała tym motocyklem pokazać, że krążownik w motocyklowej formie też może istnieć i może być naprawdę dobry. Niezawodność i komfort podróży są tu na wysokim poziomie. To po prostu motocykl, którym aż chce się nabijać kolejne kilometry – bez celu – tylko po to, aby pochwalić się znajomym jak ogromny przebieg da się nim zrobić. Niektóre z tych maszyn są wręcz jak feniksy. Po przekroczeniu 99 999 km jakby dopiero zyskują nowe życie. Wszystko to za sprawą 100-konnego silnika V4.

Honda ST1100 Pan European

Ten przyjemnie oddaje moc, jak na pojemność powyżej litra przystało. W dodatku w tej jednostce chodzi o dostępność dużego momentu obrotowego już od niskich obrotów i o to, aby nie trzeba go było kręcić wysoko. Jedyne, czego może w tym miejscu brakować to dodatkowego, czyli szóstego biegu, który przydałby się jeżeli wybierzesz autostrady. Wiadome jest, że jazda autostradą chociaż nie należy do najciekawszych, to potrafi znacznie przyspieszyć czas podróży. Dzięki temu szybciej dojedziesz do miejsca, gdzie może być dużo piękniej niż zazwyczaj.

Honda ST1100 Pan European. 5 najważniejszych rzeczy:

  1. Honda ST1100 Pan European wyposażona jest w napęd wałem Cardana. W trakcie długiej wyprawy miejsce w kufrze, które inni przeznaczą na spray ze smarem, Ty wypełnisz swoim ulubionym piwem na wieczór.
  2. Inżynierowie przewidzieli wymianę oleju co 12 tysięcy kilometrów.
  3. Jeżeli już o interwałach mowa to ten dotyczący tankowania opiewa w teorii, do sucha na około 480 kilometrów. Na pewno nie będziesz chciał jechać tyle bez przerwy, ale gdy będziesz się zatrzymywać to tam, gdzie mają dobrą kawę bez ciągłej pogoni za stacją paliw. Spalanie krąży w okolicach 6 litrów na setkę.
  4. Nie wszystkie modele wyposażone są w ABS. Zwróć na to uwagę przy zakupie. Obecnie ceny za ten model wahają się od 7 do 15 tysięcy złotych.
  5. Honda ST1100 Pan European to odpowiedź Hondy na zarzuty, o tym, że GoldWing był zbyt ciężki. W tym czasie konkurencja mogła pochwalić się motocyklami takimi jak: Kawasaki GTR 1000, Yamaha FJ 1200, Suzuki GSX 1100 F, BMW K100.

Honda ST1100 Pan European. Wygoda i wzornictwo jak z samochodu.

Pozycja jazdy jak możecie się spodziewać, jest zrelaksowana. Dotyczy to zarówno kierowcy jak i pasażera. Na pewno sprawdzi się w szybkich, długich aż do zmęczenia przelotach, podczas gdy owiewka skutecznie ochroni Cię przed wiatrem.

Honda ST1100 Pan European

Zdolności transportowe tego motocykla naturalnie zasługują na pochwałę. Dwa kufry boczne powinniśmy traktować jako standard.  Jednak przeglądając portale z ogłoszeniami znajdziemy sporo motocykli, posiadających kufer centralny. Ten natomiast będzie przeważnie od którejś z firm zajmujących się akcesoriami do motocykli. To, nad czym warto się rozejrzeć to bogatsze opcje wyposażeniowe, które posiadają np. system ABS. Honda ST1100 Pan European waży około 300 kilogramów, więc dobrze, jeżeli nie będziesz musiał pokładać nadziei jedynie w swoich umiejętnościach.

Zmiany i ciekawostki

Ciekawostką w tym modelu na pewno była kontrola trakcji, która została wprowadzona już w 1992 roku! Należy jednak pamiętać, że nie jest to zdecydowanie system, który działa tak precyzyjnie jak we współczesnych konstrukcjach. W trakcie całego okresu produkcji pojawiły się w tym motocyklu kolejne zmiany. W 1995 wprowadzono wyższą szybę, oraz zmieniony układ wydechowy i zawieszenie.

Honda ST1100 Pan European

Następna zmiana nastąpiła jedynie rok później, bo w 1996. Oprócz systemu C-ABS angażującego jednocześnie zarówno tylny jak i przedni układ hamulcowy, wprowadzono także lagi o większej średnicy.

Honda ST1100 Pan European. Widać już spore zmarszczki na starość.

Dużo motocykla, dużo plastików, dużo miejsc, które pracują i mają skłonności do pękania. Do tego dochodzi nieidealny układ wydechowy ze zdolnościami do korodowania. Jeżeli już o rudej mowa to jest też znany bardziej uciążliwy problem polegający na pojawianiu się rdzy od wewnętrznej strony wahacza.

Przeczytaj również:

Yamaha YZF600R Thundercat. Wszechstronna i udana sportowa maszyna [ceny, opinie, dane techniczne]

Zmiany konstrukcyjne mogliśmy odnotować jeszcze 1996 roku, kiedy to wymieniono 28A alternator (również sprawiający kłopoty) na nowy 40A. W przypadku tego elementu oraz regulatora napięcia najdotkliwsze jest to, że nie widać bezpośrednio ich zużycia i mogą Cię niemile zaskoczyć. Na desce rozdzielczej możesz także wypatrzyć zapalającą się kontrolkę systemu ABS, co może być spowodowane jedynie wadliwym czujnikiem.

Honda ST1100 Pan European

Silnik jest trwały. Najważniejsze jednak, co możesz dla niego zrobić to zafundować mu “kremy” w postaci świeżego oleju. Wiecie jaki zapis w instrukcji serwisowej sprawia właścicielowi największą dumę? “Timing belt – Replace every 150 000 km”, co oznacza nic innego jak wymiana paska rozrządu, co KAŻDE 150 000 km, jakby miało się to wydarzyć wielokrotnie. Tak czy inaczej, na tę pierwszą wizytę warto przygotować trochę grosza, bo operacja może okazać się kosztowna.

Honda ST1100 Pan European. Ten motocykl jest niepiękny

Co mi się w nim nie podoba? Niestety jedna sprawa skreśla go z moich rozważań. Możecie się śmiało nie zgodzić, ale powiem wprost, ta wygięta, podkręcona szyba wygląda według mnie paskudnie. Dobrze kojarzy mi się jedynie z pługiem śnieżnym lokomotywy, która przedziera się przez najpotężniejsze zaspy ze śniegu gdzieś na przykład w Ontario w Kanadzie. Jakie szczęście, że Honda przypomniała sobie, że fajnie jest, gdy motocykle jednak trochę się podobają i w następcy tego modelu, czyli produkowanej od 2002 roku Hondzie ST1300 Pan European szyba zawinięta jest już w tym bardziej przyjaznym dla oka kierunku.

Honda ST1100 Pan European. Dane techniczne:

Typ Czterosuwowy, chłodzony cieczą, szesnastozaworowy
Układ Silnik w układzie V, czterocylindrowy
Pojemność 1085 cm3
Średnica/skok tłoka 73 x 64,8 mm
Stopień sprężania 10 : 1
Moc maksymalna 74 kW (101 KM) przy 7 500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 111 Nm przy 6000 obr./min
Zasilanie Gaźnikowe
Pojemność zbiornika paliwa 28 l
Skrzynia biegów 5 stopniowa
Przeniesienie napędu Wał kardana
Długość 2285 mm
Szerokość 935 mm
Wysokość 1405 mm
Prześwit 145 mm
Wysokość siedzenia 800 mm
Rozstaw osi 1555 mm
Masa bez paliwa 287/288/297/299 kg w zależności od wersji
Opona przód | tył Przód 110/80 – 18 / 120/70 – 18 w zależności od wersji

Tył 160/70 – 17

Zawieszenie przednie Teleskopowe, skok 150 mm
 Zawieszenie tylne Pojedynczy amortyzator, skok 120 mm
Hamulce przednie 3 tłoczkowy zacisk,

Podwójna tarcza 296 mm

Hamulce tylne 3 tłoczkowy zacisk,

Pojedyncza tarcza 296 mm

 

 

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Prawda jest taka
    Świetny motocykl
    Super się prowadzi
    Relatywnie mało pali
    Jest wygodny na długie podróże
    Ale jest jedno ale jazda z większą prędkością jest
    niemożliwe.
    Powyżej prędkości 140-160 myszkuje tak że nie warto ryzykować.
    Znajomi mają i nie chcą dalej jeździć gdyż to jest niebezpieczne

  2. Brak 6 biegu to nie problem bo piąty bieg to i tak już jest nadbieg. Widać że autor chyba nie za wiele jeśli kiedykolwiek jeździł tym motocyklem. Za to pierwszy bieg w mojej opinii jest trochę za szybki więc każde ruszanie z miejsca siłą rzeczy obciąża sprzęgło.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button