Benelli 502C. Diavel dla każdego i na prawko A2. Opinie, dane techniczne, cena, zdjęcia

Benelli 502C pojawił się w sprzedaży w sezonie 2019 i narobił sporego zamieszania w głowach motocyklistów. Do tej pory taka stylistyka była zarezerwowana dla najdroższych, wypasionych statków. Jednak na takie sprzęty nie każdy może sobie pozwolić, z kolei 502C wydaje się dostępne dla zdecydowanie większej ilości osób.

Cena czyni cuda. Taki był kiedyś slogan reklamowy jednej z firm obuwniczych. Nie ma co polemizować, cena zawsze gra główną rolę przy zakupie motocykla. Z tego doskonale zdawali sobie sprawę spece z Pesaro, którzy byli odpowiedzialni za projekt Benelli 502C. Ale o co dokładnie chodzi w tym sprzęcie?

Beneli 502C. Motocykl dla każdego

Wyobraź sobie motocykl, który łączy power cruiserowy styl, możliwość jazdy na prawko kategorii A2 oraz niską cenę. Oto 502C, motocykl, który naprawdę ma szanse zapisać się w historii jako sprzedażowy hit. Oczywiście możemy mu zarzucić, że nie jest power cruiserem, że coś udaje, że nie jest Japończykiem.

Benelli 502c
Benelli 502c w tym kolorze wygląda naprawdę dobrze i niezwykle elegancko!

Ale do licha ciężkiego, tak wygląda świat. Życie nie jest takie jak pokazuje nam Instagram. Gdyby się nad tym zastanowić głębiej, to ta rozkmina nie ma większego sensu. Podejdź do tego sprzętu z czystą kartą i bez uprzedzeń. Wygląd? Robi robotę, bardzo mi się podoba. Gabaryty? Cóż, mam 186 cm wzrostu i nie czułem, że siedzę na jamniku (o tym za chwilę). Silnik/moc? Wiadomo, nie jest to Triumph Rocket, ale 47 KM wystarcza w zupełności zarówno do jazdy miejskiej, jak i do jazdy turystycznej. Oczywiście, gdyby miał więcej mocy, to byłoby szybciej, ostrzej żwawiej, tylko po co? Wtedy po raz kolejny musiałbyś szukać innego motocykla na kat. A2. Pozostaje jeszcze aspekt osób, które po przerwie chciałyby wsiąść na jakiś fajny motocykli i po prostu sobie pojeździć. Np. Twój ojciec. Power cruiser? To nie brzmi dobrze, ani odpowiedzialnie. Benelli 502C? Strzał w dychę!

Benelli 502C. Motocykl na kategorię A2

Poza głośno wykrzykiwanymi hasłami, że Benellli obecnie jest produkowane w Chinach, warto przyjrzeć się historii tej marki z bliska, bo jest niesamowita! Wystarczy wspomnieć, że pierwsze motocykle wyprodukowali w roku 1911, czyli zaledwie 26 po zaprezentowaniu pierwszego motocykla świata. Benelli dwukrotnie stało na najwyższym stopniu podium wyścigowych mistrzostw świata i trzykrotnie zwyciężyło zawody TT. Mają czym się szczycić.

Nieco czarną kartą historii może się wydawać przejęcie marki przez chiński koncern Qianjiang, który zwyczajnie wskrzesił markę, jednak gdyby tak się nie stało nadal moglibyśmy tylko wspominać markę Benelli, a nie prowadzić rozważania na temat nowych produkcji. Czy konotacje z Chinami to powód do wstydu? Powody do wstydu ma Norton ze swoją aferą dotyczącą defraudacji sporej ilości pieniędzy i licznymi oszustwami. Miało być pięknie, pozostał niesmak i… wszystko i tak zakończyło się w Chinach.

BENELLI TRK 502X: MOTOCYKL TURYSTYCZNY, KTÓRY UTARŁ NOSA KONKURENCJI (OPINIE)

Sam na początku w swojej głowie toczyłem tego typu boje myślowe, ale miałem przyjemność pojeździć nowymi motocyklami Benelli i cieszę się, że są. Zresztą widząc słupki waszych klików pod konkretnymi modelami motocykli, wiem że i Wam się podoba ten stan rzeczy. Fajnie, że na rynku są poważne motocykle, które nie tylko fajnie wyglądają, ale i dobrze jeżdżą, a przy tym są po prostu tanie. No i finalnie pozostaje pytanie dotyczące tego co dzisiaj naprawdę chińskie nie jest, ale to już temat na osobne rozważanie.

Czym jesteś Benelli 502C?

W ramie Beneli 502C znajdziemy rzędowy silnik dwucylindrowy z czterema zaworami na cylinder (DOHC), zasilany wtryskiem paliwa. Piec rozwija moc na poziomie 48 KM (przy 8500 obr./min) oraz dysponuje momentem obrotowym, wynoszącym 45 Nm. Trzeba przyznać, że jednostka napędowa całkiem nieźle sobie radzi z jednośladem, który waży 217 kg. Do 130 km/h Benelli przyspiesza zaskakująco dobrze. Powyżej tej prędkości sinik wyraźnie dostaje zadyszki. Oczywiście nie oznacza to, że nie rozpędzimy się bardziej, ale dynamika nabierania prędkości spada. Pamiętajmy jednak, że motocykl ten nie służy do wyścigów.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Silnik pracuje równo i spokojnie oddaje moc. Co ciekawe moment obrotowy dostępny jest już od naprawdę niskiego pułapu, co sprawia, że nie jesteśmy zmuszani do nerwowej zmiany przełożenia, przed wyprzedzaniem wolniejszych uczestników ruchu. Jeśli rozglądasz się za budżetowym sprzętem, to na pewno bardzo istotne dla Ciebie będzie spalanie tego motocykla. To wynosi zaledwie 4 l/100 km, co oznacza, że zbiornik o pojemności 21 litrów wystarczy Ci na ponad 500 km!

Benelli 502C, wyświetlacz
Benelli 502C posiada w pełni elektroniczny wyświetlacz. Takie rozwiązanie nie tylko jest bardzo czytelne, ale może się podobać!

Za wyhamowanie tego sprzętu odpowiada tarczowy układ hamulcowy, składający się z tarcz pół-pływających o średnicy 260 mm w osi przedniej oraz jednej tarczy hamulcowej w osi tylnej (240 mm). Na przednich tarczach pracują czterotłoczkowe zaciski hamulcowe. Motocykl został osadzony na 17-calowych kołach w rozmiarze 120/70 (przód) oraz 160/60 (tył).

Benelli 502c
Szeroka kierownica, ogromny zbiornik i talia osy sprawiają, że Benelli 502c wygląda naprawdę agresywnie.

O zawieszeniu ciężko jakość szczególnie dyskutować. Jest i działa. Natomiast uwagę na pewno zwrócicie na opony. Benelli nie idzie drogą wsadzania na obręcze największego, a przy okazji najtańszego badziewia. W ich motocyklach znajdziecie markowe opony, które zapewniają naprawdę dobrą przyczepność. W tym przypadku mamy Pirelli Angel ST. Całość tworzy po prostu zgrany duet. Możemy jednak pomarudzić, że z tyłu opona jest za wąska i nieco psuje ogólny wygląd motocykla.

Zalety, ale i wady

To nie jest tak, że Benelli nie posiada większych wad. Mocowanie przedniego błotnika zasługuje na naganę. Za niektóre spawy biłbym po łapach, ale pamiętajmy – ten sprzęt kosztuje 24 990 zł, a więc o ponad 3 tysiące mniej niż główny konkurent, Honda Rebel. To oznacza, że jeśli kupisz Benelli, to zostanie Ci 4 tysiące na naprawdę fajne i bezpieczne motocyklowe ciuszki. Dodatkowo istotnym argumentem przemawiającym za zakupem tego motocykla jest pozycja za kierownicą. Podnóżki są wysunięte do przodu i chociaż pierwszy kontakt z nimi może sprawić swojego rodzaju niespodziankę, to po chwili przyzwyczaisz się do tego, a jeśli jesteś wyższym kierowcą, to na pewno docenisz taką pozycję. Jest naprawdę wygodnie!

Tytułem końca dodam od siebie, że największą zaletą tego typu motocykli jest ich dostępność. Podejrzewam, że w każdym punkcie dealerskim marki stoi sztuka, którą nie tylko będzie mógł dotknąć czy obejrzeć, ale przede wszystkim osobiście sprawdzić jak jeździ i czym tak naprawdę jest. Dlatego jak zawsze, nawołuje Was do wycieczki do punktu sprzedaży i osobistego przekonania się czy warto.

Zobacz również:

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button