Moto Guzzi Stelvio - data premiery, dane techniczne, zdjęcia

Po 7 latach przerwy na rynek wraca model Stelvio

W skrócie
  • Po kilku latach nieobecności na rynek wraca Moto Guzzi Stelvio
  • Poprzednie wcielenie Stelvio produkowane było w latach 2007-2016 i napędzane było jednostką V2 o pojemności 1151 cm3, która generowała moc 105 KM
  • Najnowsza wersja Stelvio osadzona będzie na modelu V100 i oba motocykle posiadać będą ten sam silnik
  • Na kiedy planowana jest oficjalna premiera?

Nikogo już nie powinien dziwić fakt, że niemalże każdy producent posiada w swojej ofercie motocykl typu adventure. Obecnie to segment, który do granic możliwości przypominają nam SUVy w przypadku samochodów osobowych i kilka lat temu ten sam trend dopadł jednoślady. Bardzo wielu z nas chce mieć w swoim garażu maksymalnie uniwersalny model, który sprawdzi się zarówno podczas codziennego użytkowania, jak i przy dalekich wyjazdach po różnych nawierzchniach.

Motocykle typu Adventure są aktualnie zdecydowanie najszybciej i najprężniej rozwijającym się segmentem. Jeszcze kilkanaście lat temu tytuł ten należał do pełnoprawnych sportów, a producenci co rusz przeganiali się w jeszcze większych jednostkach napędowych, które generowały mnóstwo koni mechanicznych. Kiedyś najważniejsza była prędkość i osiągi, natomiast dziś czasy i trendy znacznie się zmieniły, a motocykli ogromnym zainteresowaniem pokazali, że bardzo chętnie skusiliby się na motocykl wyprawowy. Tak, tak. Wiem, że wielu użytkowników z ich na maksa doposażony GS w wersji Adventure łączy jedynie leasing, a błoto zostało nałożone za pomocą specjalnego sprayu. Przypadki są różne, ale charakterystyka rynku pokazuje, że motocykle należące do tego segmentu są po prostu rozchwytywane, a najlepiej świadczą o tym liczby i nie tylko.

Zauważcie pewne powiązanie, które od dobrych kilku lat możemy zauważyć na rynku motocykli. Wielu producentów, którzy kiedyś wiedli wyścigowy prym zaczynają rezygnować z jednośladów sportowych, które w dużym stopniu zabijają normy emisji spalin, a ich miejsce zaczynają zajmować kontynuacje modeli adventure lub zupełnie nowe konstrukcję. Zainteresowanie jest tak ogromne, że wielu markom po prostu opłaca się wskrzesić zapomniany przez lata model, albo co lepsze, zebrać grono najlepszych inżynierów, przedstawić wytyczne i zbudować kompletnie nowy motocykl.

Walczyć o treściwy kawałek tortu w segmencie ADV będzie również Moto Guzzi, które wskrzesza produkowany od 2007 do 2016 roku model Stelvio, który zresztą niezwykle ciepło został przyjęty przez motocyklistów. Poprzednia generacja napędzana była jednostką V2 o pojemności 1151 cm3, która generowała moc 105 KM. Nowe wcielenie będzie jednak osadzone na zupełnie nowej bazie, ale to mogliśmy przewidzieć.

Poprzednie wcielenie Moto Guzzi Stelvio produkowane w latach 2007-2016.
Poprzednie wcielenie Moto Guzzi Stelvio produkowane w latach 2007-2016.

Najważniejsze informacje:

  1. Poprzednia generacja modelu Stelvio produkowana była od 2007 do 2016 roku. Napędzała ją jednostka V2 o pojemności 1151 cm3, która generuje moc 105 KM.
  2. Włoski producent motocykli z Mandello del Lazio postanowił wykorzystać bardzo udany model V100 jako bazę, na której stworzona zostanie najnowsza generacja Moto Guzzi Stelvio.
  3. Zarówno model V100, jak i nadchodzące Stelvio napędzać będzie ta sama jednostka o pojemności 1042 cm3 charakteryzująca się maksymalną mocą 115 KM.
  4. Poznane dotychczas dane techniczne wskazują, że Stelvio będzie alternatywnym, a zarazem mocniejszym modelem w porównaniu do V85 TT.

Powrót modelu Stelvio został ogłoszony w zeszłym roku na targach EICMA i na szczęście nie było to jedynie czcze obietnice. W połowie 2023 roku do Internetu trafiły zdjęcia szpiegowskie, a teraz pojawiły się zdjęcia pierwszy egzemplarzy produkcyjnych. Dlaczego Moto Guzzi postanowiło wskrzesić ten model? O pierwszej przyczynie mogliście przeczytać już wyżej, natomiast drugą jest bardzo udana baza, na której osadzone zostanie nowe Stelvio. Mowa oczywiście o modelu V100, które posiada silnik o pojemności 1042 cm3 generujący maksymalną moc na poziomie 115 KM. Takie dane i sama jednostka potwierdzają, że Stelvio będzie mocniejszą alternatywą dla V85 TT. Sam wygląd oczywiście jest kwestią indywidualną, ale nie skłamię, jeśli stwierdzę, że jest to połączenie V100 z V85 TT. Efektem takiego mixu jest całkiem zgrabnie wyglądający motocykl, który pozbawiony został aktywnej aerodynamiki. Z przodu znalazła się jednak duża szyba i dwa deflektory, które mają za zadanie rozbijać wiatr i zadbać o dobrą aerodynamikę. Najprawdopodobniej na liście podstawowego wyposażenia znajdą się również handbary, które zamontowane są na wszystkich egzemplarzach z fotografii.

Włoski producent motocykli z Mandello del Lario nad jeziorem Como podejmuje słuszne kroki, które niejako wytyczone są przez trendy aktualnie obowiązujące na rynku. Nikogo już nie powinien dziwić fakt, że każdy w swojej gamie chce posiadać co najmniej dwa, a może i nawet trzy modele z segmentu ADV o różnej pojemności i podobnego zdania jest Moto Guzzi. Biorąc pod uwagę dodatkowo pochlebne opinie dotyczące V100 śmiało można było spekulować, że tak dobra baza z pewnością się nie zmarnuje i powstanie zupełnie nowa wersja.

Na oficjalne informacje dotyczące samego modelu przyjdzie nam jeszcze nieco poczekać, ale według wszystkich doniesień nie będzie to długi okres czasu. Najprawdopodobniej najnowsza odsłona modelu Stelvio zostanie zaprezentowana na targach EICMA w Mediolanie, które trwać będą do 7 do 12 listopada. To idealna okazja że pokazać światu swój najnowszy motocykl, dlatego taką datę obstawiamy. Pełna lista wyposażenia, cena zakupu czy dostępność w Polsce nie jest na ten moment znana.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button