Aktualnie czytasz:
Aprilia RS 50: Co ona w sobie ma?
1

Marka Aprilia chyba ka偶demu kojarzy si臋 z motocyklami sportowymi, a g艂ownie wy艣cigowymi, wi臋c wersje uliczne si艂膮 woli musz膮 wygl膮da膰 podobnie.
Model RS 50 jest produkowany od roku 1993 b臋d膮c godnym nast臋pc膮 AF1 50.

Ereska zar贸wno wygl膮dem, jak i rozwi膮zaniami technicznymi nawi膮zuje do modelu wy艣cigowego o pojemno艣ci skokowej 125ccm. Troch臋 starsi zapewne pami臋taj膮 wielu p贸藕niejszych mistrz贸w GP zaczynaj膮cych od tego modelu. To偶 to sam Velentino Rossi sw贸j pierwszy tytu艂 mistrza 艣wiata w klasie 125 zdoby艂 na Aprilii. Nast臋pny w klasie 250 ccm zdoby艂 r贸wnie偶 na Aprilii. Obecnie w cyklu GP Aprilia nie wyst臋puje, ale superbikach jak najbardziej. By艂y mistrz 艣wiata Biaggi startowa艂 w艂a艣nie w barwach tej marki. Patrz膮c na to, nie ma si臋 czemu dziwi膰, 偶e najmniejsze przecinaki klasy 50 ccm wygl膮daj膮 jakby dopiero co zjecha艂y z toru.

Pierwsza generacja RS 50 by艂a produkowana w latach 1993 鈥1998. Mia艂a ona w zawieszeniu tylnym jednoramienny wahacz jak w doros艂ym motocyklu. Do nap臋du motoroweru zastosowano silnik Minarelli AM5 zespolony z sze艣ciobiegow膮 skrzynia przek艂adniow膮. W roku 1996 zmieniono kszta艂t owiewki z reflektorem na podobno bardziej nowoczesny. Fabryka nie kwapi艂a si臋 z podawaniem mocy, zapewne wychodz膮c z za艂o偶enia, 偶e wersja otwarta ma jej wystarczaj膮co du偶o jak na pi臋膰dziesi膮tk臋. Oczywi艣cie chodzi tu o wersj臋 pozbawion膮 motorowerowych blokad. Bior膮c pod uwag臋 pr臋dko艣膰 maksymalna czasami przekraczaj膮c膮 90 km/h mo偶na domniemywa膰, 偶e owa moc oscylowa艂a oko艂o 8 鈥 9 KM. Mo偶e nie by艂 to wielki sza艂, gdy偶 dok艂adnie tyle mia艂y motorowery podobnej klasy w po艂owie lat siedemdziesi膮tych. Jednak ten silnik wspomnian膮 moc osi膮ga艂 przy du偶o ni偶szych obrotach, za艣 dzi臋ki ch艂odzeniu ciecz膮 nie grozi艂a 鈥瀦adyszka鈥 po d艂u偶szej je藕dzie z wykorzystaniem pe艂nych osi膮g贸w. Za hamowanie odpowiada艂y zaciski hamulcowe by艂y firmy Brembo. Ko艂o przednie by艂o mniejszej 艣rednicy co tylne i mia艂o 16 cali, za艣 tylne 17 cli. Taka by艂a w贸wczas moda w 艣cigaczach.

Druga generacja RS 50 produkowana by艂a w latach 199-2005. Poczyniono w niej troch臋 istotnych zmian. Mamy now膮 aluminiow膮 ram臋, tylny wahacz jest bardziej tradycyjny, bo dwuramienny. Natomiast do nap臋du zastosowano unowocze艣niony silnik Minarelli oznaczony symbolem AM6. Poprawiono skuteczno艣膰 hamulc贸w, wi臋c pocz膮tkuj膮cy musieli uwa偶a膰, aby zbytnio nie podnosi膰 tylnego ko艂a podczas hamowania przodem. W tym modelu oba ko艂a maja ju偶 艣rednic臋 17 cali. Poniewa偶 od pocz膮tku XXI wieku zacz臋艂o si臋 szale艅stwo ekolog贸w, to w 2003 zmieniono ga藕nik, aby motorower spe艂nia艂 nowe normy czysto艣ci spalin. Osi膮gi wersji nie st艂umionych nadal by艂y podobne, wi臋c Aprilia by艂a w 艣cis艂ej czo艂贸wce sportowych motorower贸w.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Aprilia RS 50: Co ona w sobie ma?Mamy trzeci膮 generacj臋 i sporo zmian. Pierwsza dotyczy sytuacji marki Aprilia. Ot贸偶 w 2003 roku koncern Piaggio sta艂 si臋 w艂a艣cicielem Aprilii. Poniewa偶 r贸wnie偶 Derbi nale偶y do tego koncernu, to zdecydowano, 偶e nowa Aprilia RS 50 b臋dzie w du偶ej mirze zunifikowana z Derbi GPR 50. W zasadzie wstydu nie ma, gdy偶 marka Derbi r贸wnie偶 w historii wy艣cig贸w zaznaczy艂a swoje miejsce wieloma tytu艂ami mistrzowskimi. W efekcie unifikacji, do nap臋du Aprilii zastosowano silnik Piaggio o symbolu D50B1. RS 50 ma teraz now膮 aluminiow膮 ram臋, nowy aluminiowy wahacz, za艣 przednie zawieszenie to upside down Marzocchi. Hamulce pochodz膮 w firmy AJP, za艣 wyciszacz t艂umika zamontowano pod siedzeniem. Dla uatrakcyjnienia zastosowano diody ledowe w kierunkowskazach.
Wszystkie ereski s膮 chwalone za doskona艂膮 trakcj臋, dobre osi膮gi i jak wida膰 po zmianach coraz to lepsze hamulce. Niestety, ale w wi臋kszo艣ci kraj贸w UE w艂adze zaczynaj膮 bardziej restrykcyjnie egzekwowa膰 ograniczenia pr臋dko艣ci dla motorower贸w. W takiej sytuacji w zasadzie mo偶na postawi膰 znak zapytania nad sensem kupowania tak zaawansowanego technicznie motoroweru za du偶膮 kas臋, kt贸rym mo偶na jecha膰 zaledwie 45 km/h. Gdyby tak mo偶na by艂o o 10-15 km/h wi臋cej 鈥 zapewne wielu motorowerzyst贸w o tym marzy.

Na zako艅czenie o wersji prawomy艣lnie nie przekraczaj膮cej 45km/h.聽Wcze艣niej nie wspomina艂em o osi膮gach wersji zgodnych z prawem dotycz膮cym motorower贸w, czy takich co to nie maj膮 prawa przekroczy膰 sakramentalnych 45 km/h. Kastracja osi膮g贸w jest tu przeprowadzona w bardzo ma艂o finezyjny spos贸b, zw臋偶ki d艂awi膮ce powoduj膮, 偶e silnik nie ci膮gnie w 偶adnym zakresie, za艣 pozostawione oko艂o 2KM ledwie radzi sobie z motorowerem wa偶膮cym ponad 100 kg plus waga kierowcy co nie rzadko dawa艂o mas膮 艂膮czn膮 w granicach 170 鈥 190kg. A jak by艂 jeszcze pasa偶er to ju偶 tragedia si臋 robi艂a. Mo偶e gdyby nie nadwaga motoroweru, kt贸ry w prostej linii wywodzi艂 si臋 z modelu 125 i inaczej rozwi膮zane d艂awienie osi膮g贸w, to wersja zgodna z prawem by by艂a 偶wawsza.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
54%
10%
5%