Aprilia RS 125. Najszybsza 125-tka na rynku?

Chociaż dla motocykli klasy 125, prędkość maksymalna rzadko kiedy jest najważniejszym punktem programu, to na rynku motocykli tej klasy są sprzęty, które na tym polu zdecydowanie się odznaczają. Jednym z takich motocykli jest stara i poczciwa Aprilia RS 125.

Sportowa 125-tka zadebiutowała w roku 1992 i zastąpiła model AF1 125. Początkowo motocykl otrzymał nazwę RS 125R Extrema. W ramie znajdował się silnik Rotaxa o oznaczeniu 123, chłodzony cieczą i uruchamiany rozrusznikiem elektrycznym. Możliwości jednostki były ogromne, a prędkości które rozwijał ten niewielki jednoślad potrafiły przyprawić o gęsią skórkę - nikogo nie dziwiła obecność słowa Extrema w nazwie. Już wtedy Aprilia RS 125 była jedną z najszybszych produkcji w swojej klasie. Największymi konkurentami na rynku były w swoim czasie Yamaha TZR 125, Honda NSR 125, Cagiva Mito 125

Trzy lata po premierze RS 125, pojawiła się nowa generacja modelu, chociaż tak naprawdę dopiero trzecie wcielenie było przełomowa. W roku 1995 Aprilia zdecydowała się na zaimplementowanie nowej jednostki napędowej - Jednostkę Rotax 123, zastąpiono Rotaxem 122, który posiadał między innymi nowy układ zapłonowy czy alternator. Również dla tej generacji, po raz pierwszy wprowadzono replikę motocykla wyścigowego o nazwie: "Replica Valentino Rossi".

REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Moc i prędkość. Najszybsza w klasie

Jednak największą karierę w klasie motocykli 125, zrobiła trzecia generacja Aprilii RS 125. Model ten produkowany był w latach 2006-2012, a na jego sukces sprzedażowy złożyło się wiele czynników. Zacznijmy jednak od najważniejszego: wygląd, ten nawiązywał do ultramocnego RSV 1000R. Co ciekawe, konstruktorzy z Noale obrali tą samą drogę w przypadku mniejszej RS 50. Stylizacja nawiązywała do klasy królewskiej, co musiało się odbić pozytywnie na sprzedaży. Poza nowym wyglądem, Aprilia wyposażyła RSkę w nowy, bardziej wydajny układ hamulcowy.

APRILIA RS 125: CZY WARTO KUPIĆ?

Silnik pozostał ten sam. Rotax 122 był naprawdę udaną jednostką napędową. Z pojemności 125 cm3 osiągał moc na poziomie 30KM. Co prawda różnie było z trwałością, ale w sieci możemy znaleźć informacje o żywotności wynoszącej nawet 30 tysięcy kilometrów. To całkiem sporo, biorąc pod uwagę, że ten jednoślad mogliśmy rozpędzić do blisko 170 km/h! RS była jednym z najmocniejszych seryjnie produkowanych motocykli klasy 125. Po pełnym odblokowaniu, silnik Rotaxa osiągał nawet 34 KM, a więc o 6 KM więcej niż konkurencyjna Honda NSR 125. Zresztą ważnym aspektem był fakt, że jednostka napędowa była bardzo podatna na tuning i nierzadko na torach wyścigowych mogliśmy spotkać modele, które po odpowiednim zdłubaniu osiągały moc wynoszącą nawet 50 KM!

Aprilia RS 125 - najszybsza 125tka

W opanowaniu tej mocy pomagało w bardzo wydajne i precyzyjne zawieszenie - już wtedy Aprilia wyposażała swoją 125-tkę w widelec upside/down - rozwiązanie było sporą innowacją. Warto w tym miejscu zaznaczyć, ze w klasie 600, tego typu patenty stały się standardem dopiero w okolicach roku 2003! Kolejnym mocnym punktem RS 125 była niska masa - na sucho jednostka ważyła zaledwie 117 kg.

Czas na ekologię, czas na katalizator i silniki 4T

W 2007 Aprilia RS 125 została zmodernizowana, tak aby spełniać rygorystyczne wtedy normy emisji spalin. Nie było to takie łatwe, ponieważ w ramie motocykla nadal drzemał silnik 2t. Inżynierowie z Noale zmuszeni byli wyposażyć układ wydechowy w katalizator. To jednak nie wszystko. Aby uniknąć problemów z zapychającym się wydechem, konstruktorzy musieli porządnie przebudować układ dolotowy. Zastosowano również nowy system recyrkulacji spalin z zaworkiem elektromagnetycznym, który sprawiał, że część spalin mogła wrócić do gaźnika - całość zarządzana była przez EFI, czyli zaawansowanych układ zapłonowy. Warto zaznaczyć, że od 2007 roku mogliśmy spotkać się z dwoma układami zapłonu: AC29 - z blokadą oraz AC43 - bez blokady.

Aprilia RS 125 - najszybsza 125tka

Niestety coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin oraz sprawiły, że było to ostatnie wcielenie RS 125 z silnikiem dwusuwowym. Miejsce Rotaxa w kolejnych produkcjach zastąpił silnik Piaggio, którego moc maksymalna wynosiła 15 KM. Mimo tych zmian, RS 125 z silnikami 4T nadal charakteryzowały się bardzo wysoką prędkością maksymalną, chociaż o prędkościach osiąganych przez motocykle wyposażone w silnik 2T nie mogło być mowy. Przesiadka na silniki 4T oznaczała gwałtowny spadek mocy, ale jednocześnie ograniczenie spalania i wydłużenie żywotności jednostki. Sportowe silniki dwusuwowe potrafiły spalić nawet 8 l/100 km paliwa zmieszanego z olejem. Do tego dochodziły częste remonty silnika i regulacje. Jednakże zapach spalonej mieszanki oraz niesamowite osiągi silników 2T były i są magiczne. To zupełnie inny świat!

Zobacz również:

TOP 10 UŻYWANYCH, SPORTOWYCH 125-EK. RANKING MOTOCYKLI 125

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button