125 ccm
Aktualnie czytasz:
Aprilia RS 125. Najszybsza 125-tka na rynku?

Chocia偶 dla motocykli klasy 125, pr臋dko艣膰 maksymalna rzadko kiedy jest najwa偶niejszym punktem programu, to na rynku motocykli tej klasy s膮 sprz臋ty, kt贸re na tym polu zdecydowanie si臋 odznaczaj膮. Jednym z takich motocykli jest stara i poczciwa Aprilia RS 125.

Sportowa 125-tka zadebiutowa艂a w roku 1992 i zast膮pi艂a model AF1 125. Pocz膮tkowo motocykl otrzyma艂 nazw臋 RS 125R Extrema. W ramie znajdowa艂 si臋 silnik Rotaxa o oznaczeniu 123, ch艂odzony ciecz膮 i uruchamiany rozrusznikiem elektrycznym. Mo偶liwo艣ci jednostki by艂y ogromne, a pr臋dko艣ci kt贸re rozwija艂 ten niewielki jedno艣lad potrafi艂y przyprawi膰 o g臋si膮 sk贸rk臋 - nikogo nie dziwi艂a obecno艣膰 s艂owa Extrema w nazwie. Ju偶 wtedy Aprilia RS 125 by艂a jedn膮 z najszybszych produkcji w swojej klasie. Najwi臋kszymi konkurentami na rynku by艂y w swoim czasie Yamaha TZR 125, Honda NSR 125, Cagiva Mito 125

Trzy lata po premierze RS 125, pojawi艂a si臋 nowa generacja modelu, chocia偶 tak naprawd臋 dopiero trzecie wcielenie by艂o prze艂omowa. W roku 1995 Aprilia zdecydowa艂a si臋 na zaimplementowanie nowej jednostki nap臋dowej - Jednostk臋 Rotax 123, zast膮piono Rotaxem 122, kt贸ry posiada艂 mi臋dzy innymi nowy uk艂ad zap艂onowy czy alternator. R贸wnie偶 dla tej generacji, po raz pierwszy wprowadzono replik臋 motocykla wy艣cigowego o nazwie: "Replica Valentino Rossi".

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Moc i pr臋dko艣膰. Najszybsza w klasie

Jednak najwi臋ksz膮 karier臋 w klasie motocykli 125, zrobi艂a trzecia generacja Aprilii RS 125. Model ten produkowany by艂 w latach 2006-2012, a na jego sukces sprzeda偶owy z艂o偶y艂o si臋 wiele czynnik贸w. Zacznijmy jednak od najwa偶niejszego: wygl膮d, ten nawi膮zywa艂 do ultramocnego RSV 1000R. Co ciekawe, konstruktorzy z Noale obrali t膮 sam膮 drog臋 w przypadku mniejszej RS 50. Stylizacja nawi膮zywa艂a do klasy kr贸lewskiej, co musia艂o si臋 odbi膰 pozytywnie na sprzeda偶y. Poza nowym wygl膮dem, Aprilia wyposa偶y艂a RSk臋 w nowy, bardziej wydajny uk艂ad hamulcowy.

APRILIA RS 125: CZY WARTO KUPI膯?

Silnik pozosta艂 ten sam. Rotax 122 by艂 naprawd臋 udan膮 jednostk膮 nap臋dow膮. Z pojemno艣ci 125 cm3 osi膮ga艂 moc na poziomie 30KM. Co prawda r贸偶nie by艂o z trwa艂o艣ci膮, ale w sieci mo偶emy znale藕膰 informacje o 偶ywotno艣ci wynosz膮cej nawet 30 tysi臋cy kilometr贸w. To ca艂kiem sporo, bior膮c pod uwag臋, 偶e ten jedno艣lad mogli艣my rozp臋dzi膰 do blisko 170 km/h! RS by艂a jednym z najmocniejszych seryjnie produkowanych motocykli klasy 125. Po pe艂nym odblokowaniu, silnik Rotaxa osi膮ga艂 nawet 34 KM, a wi臋c o 6 KM wi臋cej ni偶 konkurencyjna Honda NSR 125. Zreszt膮 wa偶nym aspektem by艂 fakt, 偶e jednostka nap臋dowa by艂a bardzo podatna na tuning i nierzadko na torach wy艣cigowych mogli艣my spotka膰 modele, kt贸re po odpowiednim zd艂ubaniu osi膮ga艂y moc wynosz膮c膮 nawet 50 KM!

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Aprilia RS 125 - najszybsza 125tka

W opanowaniu tej mocy pomaga艂o w bardzo wydajne i precyzyjne zawieszenie - ju偶 wtedy Aprilia wyposa偶a艂a swoj膮 125-tk臋 w widelec upside/down - rozwi膮zanie by艂o spor膮 innowacj膮. Warto w tym miejscu zaznaczy膰, ze w klasie 600, tego typu patenty sta艂y si臋 standardem dopiero w okolicach roku 2003! Kolejnym mocnym punktem RS 125 by艂a niska masa - na sucho jednostka wa偶y艂a zaledwie 117 kg.

Czas na ekologi臋, czas na katalizator i silniki 4T

W 2007 Aprilia RS 125 zosta艂a zmodernizowana, tak aby spe艂nia膰 rygorystyczne wtedy normy emisji spalin. Nie by艂o to takie 艂atwe, poniewa偶 w ramie motocykla nadal drzema艂 silnik 2t. In偶ynierowie z Noale zmuszeni byli wyposa偶y膰 uk艂ad wydechowy w katalizator. To jednak nie wszystko. Aby unikn膮膰 problem贸w z zapychaj膮cym si臋 wydechem, konstruktorzy musieli porz膮dnie przebudowa膰 uk艂ad dolotowy. Zastosowano r贸wnie偶 nowy system recyrkulacji spalin z zaworkiem elektromagnetycznym, kt贸ry sprawia艂, 偶e cz臋艣膰 spalin mog艂a wr贸ci膰 do ga藕nika - ca艂o艣膰 zarz膮dzana by艂a przez EFI, czyli zaawansowanych uk艂ad zap艂onowy. Warto zaznaczy膰, 偶e od 2007 roku mogli艣my spotka膰 si臋 z dwoma uk艂adami zap艂onu: AC29 - z blokad膮 oraz AC43 - bez blokady.

Aprilia RS 125 - najszybsza 125tka

Niestety coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin oraz sprawi艂y, 偶e by艂o to ostatnie wcielenie RS 125 z silnikiem dwusuwowym. Miejsce Rotaxa w kolejnych produkcjach zast膮pi艂 silnik Piaggio, kt贸rego moc maksymalna wynosi艂a 15 KM. Mimo tych zmian, RS 125 z silnikami 4T nadal charakteryzowa艂y si臋 bardzo wysok膮 pr臋dko艣ci膮 maksymaln膮, chocia偶 o pr臋dko艣ciach osi膮ganych przez motocykle wyposa偶one w silnik 2T nie mog艂o by膰 mowy. Przesiadka na silniki 4T oznacza艂a gwa艂towny spadek mocy, ale jednocze艣nie ograniczenie spalania i wyd艂u偶enie 偶ywotno艣ci jednostki. Sportowe silniki dwusuwowe potrafi艂y spali膰 nawet 8 l/100 km paliwa zmieszanego z olejem. Do tego dochodzi艂y cz臋ste remonty silnika i regulacje. Jednak偶e zapach spalonej mieszanki oraz niesamowite osi膮gi silnik贸w 2T by艂y i s膮 magiczne. To zupe艂nie inny 艣wiat!

Zobacz r贸wnie偶:

TOP 10 U呕YWANYCH, SPORTOWYCH 125-EK. RANKING MOTOCYKLI 125

Jaka jest Twoja reakcja?
22%
56%
22%

Podziel si臋 opini膮

lub