Aprilia Tuono 1000R: motocykl inny niż wszystkie. Dane techniczne, opinie, zdjęcia

Oto jeden z najciekawszych litrowych nakedów lat 2003-2010

W skrócie
  • Aprilia Tuono to Włoski naked. Bardzo mocny naked, który powstał w uproszczeniu poprzez zdjęcie owiewek ze sportowej RSVki 1000. 
  • Tuono to roczniki 2003-2010 a rodzina RSV 1000 to 1998-2010.
  • Tuono to po włosku grzmot a przejeżdżająca Aprilia jak najbardziej zapewnia dźwiękową i endorfinową falę uderzeniową.

Aprilia Tuono to jeden z tych motocykli obok, którego nie da się przejść obojętnie. Niesamowity silnik V2 wyrwany prosto ze sportowej Aprilii RSV daje nie tylko niesamowite wrażenia związane z przyspieszeniem i mocą, ale również niezwykłe odczucia natury estetycznej. Brzmi i wygląda niesamowicie. Jaka tak naprawdę jest Aprilia Tuono 2003-2010?

Tak naprawdę Włosi nie narobili się jakoś szczególnie przy Tuono 1000 R. Silnik kupili od Rotaxa (co cieszy, chociaż nie obyło się bez problemów). Poza tym zarówno jednostka napędowa, jak i rama najpierw były wszczepiane do modelu RSV 1000 R Mille, a dopiero później trafiły do Tuono. To samo tyczyło się zbiornika paliwa, zadupka i jego oświetlenia. Cóż, jeśli są leniuszkami, to w tym przypadku dobrze wyszło. Całkiem podoba nam się lenistwo w postaci Aprilii Tuono 1000R.

Szukając informacji, a także części, których czasami jest jak na lekarstwo, trzeba zwrócić uwagę jakiego modelu poszukujemy. Czemu ktoś miałby szukać do niej części? Dlatego, że są to modele wrażliwe na zaniedbania serwisowe. Zacznijmy od początku, czyli w roku 1998 w którym można już było kupić Aprilie RSV 1000. 5 lat później na rynek wypuszczona została właśnie Tuono, czyli sportowy naked ze sztywnym zawieszeniem, wyższą kierownicą i potężnymi osiągami pochodzącymi z jednostki V2.

Aprilia Tuono 1000R pierwszej generacji (2003-2005)

Tuono to mocny naked, który sprawnie i agresywnie podnosi poziom adrenaliny. Równie szybko podnosi przednie koło jeżeli go nie upilnujemy. Robi to za sprawą 128 KM z widlastego silnika V2, czyli takiego samego, jaki ma sportowa RSV 1000. Poza tym silnik V2 nie lubi niskich obrotów: szarpie, prycha i kicha można by powiedzieć. No dobra, może nie do końca, ale jednak kultura pracy wskazuje raczej jeśli chcemy płynąć gładko, aby dać w palnik niż głaskać przepustnicę gazu. Wizerunkowo jest ciekawy, w mojej ocenie nawet z większym pazurem niż wersja po liftingu. Nie jest małym motocyklem. Siedzenie jest szerokie i umieszczone na wysokości 820 mm. Nawet w dalszych wycieczkach pozycja jest stosunkowo wygodna – to właśnie za sprawą szerokości kanapy, ale przede wszystkim wygodnej kierownicy. Oczywiście, o ochronie przed wiatrem możemy dyskutować, chociaż jak na nakeda nie jest tak źle.

Aprilia Tuono

Linia motocykla jest dosyć ekstrawagancka. Raczej nie możemy powiedzieć, że jest spójna, ponieważ  przednia lampa i ogromne kominy zdecydowanie ją przełamują – trzeba powiedzieć, że nudno tutaj nie jest. Tak dużych rozmiarów kominów w dzisiejszych nowych motocyklach nie uświadczysz. Konstrukcyjnie to dalej obdarta z owiewek RSV tyle, że ze zmienioną, wyższą kierownicą, aby pozycja nie była aż tak męcząca. Motocykl może być dostosowany do konkretnych zadań, na tor lub na ulicę za sprawą regulowanego przedniego i tylnego zawieszenia. Wersja na wypasie, czyli Racing charakteryzowała się przede wszystkim zmienionym zawieszeniem na elementy marki Ohlins.

5 najważniejszych informacji o Aprili Tuono:

  1. Grzmot powstaje w wyniku uderzenia pioruna. Przy uderzeniu pioruna czasami coś się niszczy i podobnie jest w Tuono. Szczególnie w rocznikach do 2005 występowały usterki jeżeli były niedbale serwisowane.
  2. Aprilia Tuono to konkurent między innymi dla Ducati Monster, Kawasaki Z1000 czy Hondy CB 1000.
  3. Silnik Aprili Tuono charakteryzuje się mocą maksymalną 128 KM przed i 139 po liftingu, tak samo jak w RSV.
  4. Produkowana od 2003 roku a w 2006 przeszła dużą modyfikację. Zarówno przed i po liftingu oferowane były wersje na wypasie z oznaczeniami Racing do 2005 i Factory po 2006.
  5. Aprilia Tuono to supernaked do szaleńczej zabawy na torze i oby z rozsądkiem, także na ulicy. To prekursor do kontynuacji linii modelowej w postaci Tuono V4.

Jakie Aprilia Tuono miała problemy? Oprócz tego, że z dostępnością części może być czasami ciężko, miała problem z układem elektrycznym. Warto wybrać dobry akumulator, sprawdzać napięcie, ładować w razie potrzeby i dbać o niego w czasie dłuższych postojów. Kolejne problemy mogą dotyczyć sprzęgła i jego ślizgania się i trudnościami w znalezieniu luzu lub wbijanie luzu zamiast biegu. Na co jeszcze narzekali użytkownicy? Zbyt długa stopka boczna nie dawała pewności, że motocykl na pochyłym terenie nie runie. Nie było opcji ABS-u na wyposażeniu natomiast przednie hamulce zasługują na pochwały. W wersji Racing były ponadto hamulce radialne. W tej wersji niektóre elementy tj. lekkie osłony były kompozytowe z włóknami węglowymi, był założony sportowy wydech i zmienione lekkie obręcze. Z ciekawostek można wymienić wbudowany zegar czasu okrążenia. Aprilia Tuono do 2005 to ciekawa propozycja do rozważenia, jeżeli natraficie na zadbany model.

Tuono 2006-2010, czyli jak Tuono się rozwinęło

W wersji po liftingu zmieniła się jednostka napędowa o oznaczeniu Magnesium Evolution V60. Osiągała 139 KM, czyli o 11 KM więcej niż w poprzedniej wersji. Dalej trzeba było uważać. W tym motocyklu nadal nie uświadczymy systemów wspomagających, które w odpowiednim momencie uratują nas od naszych niedoskonałych decyzji. Tuono zrealizuje je przecież w mgnieniu oka. Jeżeli chodzi o bolączki to dalej miał podobne problemy jak starsza wersja. Dobrze jest wymienić akumulator na taki o większym prądzie rozruchowym, a także regularnie przeprowadzać serwis włącznie z regulacją zaworów. Wizualnie zmieniło się dużo. Stała się bardziej nowoczesna i zachwycała kształtem aluminiowej ramy i dwuramiennego wahacza. Opinie na pewno są podzielone na przykład ze względu na specyficzną owiewkę i lampy przednie.

Aprilia Tuono

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Aprilia jest charakterystyczna i pewnie nie ma podobać się wszystkim, ale zapewne zakochają się Ci, którzy szukają wrażeń i przede wszystkim nieszablonowego motocykla. Sportowa wersja to motocykl o oznaczeniu Factory – była wyposażona w zawieszenie Ohlins i lżejsze obręcze OZ. Dalej bazą pozostała RSV bez większych zmian, więc można oczekiwać od niej znakomitej dzielności w zakrętach. Hamulce w wersji po liftingu to układ radialny Brembo już w podstawowej wersji, a nie jak w poprzedniku w wersji sportowej. Przewody hamulcowe oczywiście w stalowym oplocie.

Przeczytaj również:

TOP6 najszybszych klasycznych motocykli naked bike, na które cię stać – nasz ranking

Były przypadki, że do tylnego układu hamulcowego dostawało się powietrze, skutecznie ograniczając jego działanie. Podwójny układ wydechowy był obszerny, dlatego często na rynku wtórnym spotkamy się z lżejszymi wydechami akcesoryjnymi. Podsumowując, Aprilia Tuono to motocykl, na którym pozycja jest zrelaksowana (pozycja kierowcy oczywiście, ponieważ pozycja pasażera to żart), ale jak tylko zechcemy wykrzesać z niego moc, sztywna sportowa rama, zawieszenie, hamulce i nieposkromiony silnik ze sportowego RSV zapewni sportowe doznania. Która wersja bardziej Wam się podoba? Osobiście myślę, że wersja przed liftingiem miała większy pazur.

Dane techniczne: Aprilia Tuono

2003-2005 2006-2010
Typ Chłodzony cieczą z antywibracyjnymi dwoma wałkami wyrównoważającymi
Układ Układ V 60°
Pojemność 997.6 cm3
Średnica/skok tłoka 97 x 67.5 mm
Stopień sprężania 11,4:1
Moc maksymalna 92 kW (125 KM) przy 9250 obr/min 102,8 kW (139 KM) przy 9500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 96 Nm 107 Nm
Pojemność zbiornika paliwa 18l
Skrzynia biegów 6 stopniowa
Przeniesienie napędu łańcuch
Długość 2070 mm 2025 mm
Szerokość 800 mm 830 mm
Wysokość 1200 mm 1020 mm
Wysokość siedzenia 820 mm 810 mm
Rozstaw osi 1415 mm 1410 mm
Masa 181 kg 185 kg
Opona przód | tył 120/70 – 17 | 190/50 – 17
Zawieszenie przednie Regulowane zawieszenie teleskopowe 43 mm Showa w podstawowej wersji lub Ohlins w wersji Racing/Factory
Zawieszenie tylne Centralny regulowany amortyzator
Hamulce przednie Czterotłoczkowy zacisk, podwójne tarcze 320 mm
Hamulce tylne Dwutłoczkowy zacisk, tarcza 220 mm

 

Tekst: Bartłomiej Gładkiewicz

Zdobywa nowe doświadczenia. Chętnie wybierze piasek pod kołami. Pierwszą motorynkę dostał w kartonie i tak mu już zostało, że lubi majsterkować. Poza jednośladami to pasjonat branży lotniczej.

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button