Suzuki SFV 650 Gladius: tak pospolity, że aż nielubiany. Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne

Od nauki jazdy do miejskiego wyjadacza. Taki jest Suzuki SFV 650 Gladius

W skrócie
  • Motocykl, który wizualnie odstaje od reszty. Jedni twierdzą, że na plus a innym się nie podoba. Gladius na pewno woli trafić w niszę niż przypodobać się każdemu. 
  • Zastąpił SV 650, a potem sam został zastąpiony przez powracającą na rynek nową SV 650. 
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl.

Suzuki SFV 650 Gladius to połączenie całkiem nowoczesnej, a z z drugiej strony ponadczasowej sylwetki z klasyczną pojemnością skokową silnika w ramie miejskiego osiłka. Taka kombinacja w zupełności wystarcza zarówno do miasta jak i nawet do dalszych podróży. To jednak nie wszystko – ten motocykl został stworzony dla początkujących, co nie oznacza, że bardziej doświadczeni motocykliści będą się na nim nudzić.

Gladius w swojej historii zyskał sporo negatywnych opinii. Częściowo dostał je ze względu na jego wszechobecność, jako motocykl egzaminacyjny na prawo jazdy – jak się okazuje całkiem niesłusznie. To naprawdę ekonomiczna i dopracowana jednostka. Poza tym popularność tego motocykla sprawia, że nie tylko jest on znany mechanikom, a dostęp do części zamiennych jest totalnie bezproblemowy, ale przede wszystkim zakup porządnej używanej sztuki nie powinien być trudny.

Kontrowersyjna stylistyka w Suzuki Gladius

Gladius ze swoją lampą, która wygląda, jakby miała nabitego guza na czole, nie miał łatwego życia. Stylistycznie wyróżnia się spośród innych motocykli, chociażby ze względu na plastikowe osłony zbiornika paliwa po bokach. Charakterem (przez swoje obłe kształty), ale i również kolorystyką, zyskał miano mniej ,,męskiego”. To jednak ma znaczenie tylko dla tych, którzy bardziej przejmują się stereotypami.

Dostępny był na przykład w wersji z niebieską, wręcz błękitną ramą i zbiornikiem oraz białymi boczkami, w wersji z zielonym zbiornikiem, a także w wersji w kolorze wiśniowym. Obecnie, nowoczesne motocykle często są bardzo kanciaste. Tak, pamiętam o Hayce, ale to już inna para kaloszy. Gladius ze swoimi obłościami pokazuje więc, że nie jest najnowszy, ale jego aparycja sprawia, że nie powinien się szybko zestarzeć.

Komfort jazdy? Akcesoryjna kanapa wydaje się na miejscu

Dla osób szukających bardziej mrocznych niż tych trochę cukierkowych kolorów, była też wersja z czarnym zbiornikiem, szarymi osłonami i czerwoną kratownicową ramą. Gladius wyposażony jest też w charakterystyczny akcent na kanapie znajdującej się na wysokości 785 mm. Jest nim dwutonowa tapicerka w miejscu dla pasażera. Sama kanapa jest bardzo smukła w przedniej części, co może stylistycznie jest trafnym zabiegiem, ale w trasie nie będzie zbyt wygodnie.

Suzuki Gladius

Z tego względu, na rynku dostępnych jest sporo akcesoryjnych siedzeń. Te dość mocno rzucają się w oczy, bo widać, że są ,,napompowane”, ale pozwalają znacznie zwiększyć użytkowy zasięg motocykla. Suzuki samo oferowało wyższe o około 20 mm siedzenie, natomiast nie ma co szukać w nim większej wygody, no może dla kolan wyższych osób.

Suzuki Gladius z tabliczką z literą ,,L”

Być może także Ty motocyklisto zdawałeś egzamin na motocyklowe prawo jazdy na Suzuki Gladiusie. Nie udało się od razu i wina poszła na Gladiusa? Cóż, wiele motocykli ma różną charakterystykę pracy przy tak niskich prędkościach. Gladius nie jest w tym miejscu najbardziej wybaczającą maszyną. Potrafi szarpnąć na bardzo niskich obrotach.

Przeczytaj również:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Najmocniejszy motocykl jakim jechałem? Kawasaki H2 SX z kompresorem. Recenzja, zdjęcia, film, dane techniczne, opinie

Widziałem jak na egzaminie Gladiusy gasły lub osoby starające się temu zapobiec dawały za dużo gazu. Wraz z nieumiejętnym, gwałtownym puszczeniem sprzęgła, stawiały go na koło podczas zadania ruszenia pod wzniesienie. Wraz z doświadczeniem kierowcy, Gladius potrafi być bardziej przyjemnym kompanem podróży.

Suzuki Gladius. Co ma wspólnego z odnoszącym sukcesy SV 650

Suzuki SV 650 pierwszej generacji to lata produkcji 1999-2009 i od 2016 drugiej generacji. Gladius był oferowany od 2009 do 2016. Niektórzy mogą więc stwierdzić, że wbił się między wódkę a zakąskę. Nie sposób nie wspomnieć o braterstwie tych motocykli, bo stanowią bardzo podobną konstrukcję, chociaż to SV 650 zbiera laury. Już pierwsza generacja SV 650 zbierała pochwały, dlatego Gladius nie miał łatwego startu.  Łatwo natomiast przychodzi jego tankowanie, bo spalanie to około 5 l/100 km a przy spokojnej jeździe zejdziecie do 4.

Suzuki Gladius

Gladius miał trafiać do młodej grupy odbiorców i swoją stylistyką także to pokazywał. W dodatku był praktyczny i ekonomiczny: zarówno pod względem ceny zakupu jak i utrzymania. To naked bike, na którym kierowca ma wyprostowaną pozycję sprawdzającą się w europejskich miastach. Gdy zechcecie, Gladius pozwoli też na odrobinę szaleństwa. Ten model produkowany był właśnie z myślą o Europejczykach. Wolność, design, niezawodność i styl to hasła, które przewijały się przez materiały reklamowe. Gladius oferowany był z systemem ABS. Nie wszystkie egzemplarze go posiadają, na przykład niektóre sprowadzane z zagranicy. Widlasty silnik zapewnia mu przyjemną charakterystykę pracy i duży moment obrotowy już od niskich obrotów, chociaż jak już powiedziałem wcześniej w dolnym zakresie obrotów potrafił szarpnać. Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się od 10 500 obrotów na minutę, ale już od 3 tysięcy jest wystarczająco dynamiczny.

Obejrzyj również:

Gladius to przyzwoite zawieszenie i hamulce za naprawdę dobrą kasę. Nie jest to towar z górnej półki, ale dobrze sprawdza się w normalnych warunkach użytkowania. Jeśli poszukujesz maszyny do torowanie to najprowdopodniej będziesz zawiedziony osiągami, zawieszeniem czy ramą, ale w takich maszynach osiągi nie są najważniejsze.

Przód tak samo jak i tył posiada regulację napięcia wstępnego sprężyny. Przy szybszej jeździe i nierównościach na drodze, można odczuć, że zawias osiąga granice swoich możliwości. Na kokpicie znajduje się duży analogowy obrotomierz a obok wyświetlacz z prędkością. Dostępny jest też wskaźnik zapiętego biegu. Wraz z upływem “kilometrodajnego” trunku ze zbiornika, zapali się także kontrolka informująca o konieczności zajrzenia na stację paliw.

Suzuki Gladius. 5 najważniejszych rzeczy.

  1. Gladius oferowany był w wersji 72 i 33 konnej, dlatego zwróć na to uwagę przy zakupie.
  2. Suzuki Gladius często widywany był w szkołach nauki jazdy i na placach egzaminacyjnych. Taka informacja też będzie zamieszczona w jego dokumentach.
  3. Suzuki Gladius to bogactwo wersji kolorystycznych. Nawet gdy po stłuczce plastikowe elementy trafiłyby od innej wersji, pewnie niewiele osób zwróciłoby na to uwagę. Jeżeli miałbyś kaprys, pewnie możesz bawić się kolorami, gdy ten Ci się opatrzy.
  4. Gladius oferuje łagodne prowadzenie i nie powinien przerażać początkujących kierowców.
  5. Suzuki Gladius nie spotkał się z zachwytem wielu osób. Przy zakupie i sprzedaży weź pod uwagę, że trafia w niszowe gusta kierowców. Trafia do tych, którym po prostu odpowiada i którzy nie przejmują się krzywym spojrzeniem od innych.

Jak Gladius prezentuje się na rynku

Gladius to motocykl ze średniej półki cenowej, który jest przyjazny dla użytkownika. Prowadzi się lekko, a miejsce za sterami jest stosunkowo wygodne niezależnie od wzrostu. Do tego atrakcyjna cena na rynku pierwotnym i wtórnym oraz mała awaryjność sprawiają, że staje się ciekawą propozycją dla osób poszukujących niedrogiej i solidnej maszyny na początek. Suzuki przeprowadziło akcję serwisową, ponieważ część modeli miała problemy z regulatorem napięcia. Obecnie (w 2022 roku) na rynku maszyn używanych, za Gladiusa przyjdzie nam zapłacić od około 12 do 17 tysięcy złotych w zależności od stanu, przebiegu i roku produkcji.

Gladius był też oferowany w mocą złagodzoną do 33 KM, dlatego zwróć uwagę, jaką wersję kupujesz. Cenną informacją będzie też, czy miał wpis w dokumentach o służeniu w szkole jazdy. Tam na szczęście często modele te były porządnie orurowane, więc nie powinny być bardzo poobcierane.

Suzuki Gladius – Dane techniczne:

Typ Czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ 2 cylindrowy w układzie V
Pojemność 645 cm3
Średnica/skok tłoka 81,0 x 62,6 mm
Stopień sprężania 11,5: 1
Moc maksymalna 53 kW (72 KM)
Maksymalny moment obrotowy 66,4 Nm
Zasilanie Wtrysk
Pojemność zbiornika paliwa 14,5l
Skrzynia biegów 6 stopniowa
Przeniesienie napędu Łańcuch
Długość 2130 mm
Szerokość 760 mm
Wysokość 1090 mm
Prześwit 135 mm
Wysokość siedzenia 785 mm
Rozstaw osi 1445 mm
Masa własna 205 kg
Opona przód | tył 120/70 – 17 | 160/60 – 17
Zawieszenie przednie Teleskopowe 41 mm z regulacją napięcia wstępnego
 Zawieszenie tylne Pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego
Hamulce przednie Podwójna tarcza 290 mm
Hamulce tylne Pojedyncza tarcza 240 mm

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button