Junak M16 125 2017: Ludzie będą wytykać Cię palcami

Od ponad godziny jadę na Junaku M16 i staram się sobie przypomnieć czy miałem okazję kiedyś jeździć na jeszcze większej i cięższej 125 ccm. Powoli zaczynam dochodzić do wniosku, że ten Junak w rzeczywistości jest największym bydlakiem w tym segmencie. Ma to swoje wady…

Wada numer jeden: Musisz zrezygnować ze swoich skuterowych czy motorowerowych przyzwyczajeń. Rozpiętość skrzydeł Junaka M16 jest jak w LOTowskim Dreamlinerze. Masz dzięki temu czas na wzięcie głębokiego oddechu i przeciskanie się w pełnym skupieniu.

Wada numer dwa: To nie jest pocisk Kim Dzong Una. Junak M16 125 nie służy do sprintowania. Owszem, rozpędza się do ponad setki, ale za ten czas spokojnie zdążysz zasubskrybować nasz kanał, dać łapkę pod 10 ostatnimi filmami i jeszcze utworzyć konto na naszym forum.

Jednak nie zakładam, żeby ktoś o zacięciu sportowym chciał akurat wybrać taki motocykl. Ta maszyneria służy do celów reprezentacyjnych. Ma być elegancko, dostojnie, leniwie i z pełną powagą. I tak nikt nie uwierzy, że to jest motocykl na prawo jazdy B, a tym bardziej, że ma dwucylindrową rzędówkę chłodzoną cieczą o pojemności 125. Brzmi to absurdalnie. Tym bardziej, że ciężko jest odróżnić M16 125 od wersji 400. Jedyny detal to odrobinę mniejszy piec, który nie tak szczelnie wypełnia przestrzeń pod bakiem.

Prawdę mówiąc to nawet brzmienie wprowadza w błąd. Dwa gary skutecznie tuszują fakt, że mamy do czynienia z tak małą pojemnością. Stąd jest to motocykl idealny dla kogoś, kto z jednej strony nie chce robić prawa jazdy A, a z drugiej nie chce czuć kompleksów.

Druga kwestia to oczywiście design. Dzieci będą na przejściu wytykać cię palcami, inni kierowcy śledzili wzrokiem, a motocykliści na światłach zaczepiali werbalnie. Nie da się na tym sprzęcie spokojnie jeździć. On prowokuje do skradania spojrzeń. Absorbuje na sobie całą uwagę okolicy.

Wbrew pozorom pozycja na Junaku M16 jest wygodna. Widać też nową kanapę, która moim zdaniem jest nieco wygodniejsza. Od rocznika 2017 jest też nowa kierownica, jeszcze bardziej zorientowana na kierowcę. Nie musicie się też bać tylnego zawiasu. Nie jest przesadnie sztywny, ma spory zakres pracy. Nie bez znaczenia jest też szerokość tylnego ogumienia oraz wielkość przedniego koła, które ma 21 cali. To prawie rozmiar opony z traktora. W każdym razie jest komfortowo, choć pozycja z wyciągniętymi do przodu girami wymaga przyzwyczajenia. Jednak na trasie docenicie to rozwiązanie. Gorzej jest oczywiście w mieście o czym już wam mówiłem…

Od tego sezonu M16 ma też nowe elektroniczne zegary. Mi się podobają. Wyglądają moim zdaniem bardzo dobrze, niebanalnie i są fajnie narysowane. Nie czuć tandety. Jednak o wiele ważniejsze są modyfikacje, które znajdziemy pod bakiem. Pojawił się wtrysk Delphi, dwie sondy lambda monitorujące skład spalin oraz układ CBS. W sumie nie trudno go dostrzec. Mnie ta ilość dodatkowych przewodów i hubów wręcz przeraziła. Nie mniej – system działa, a motocykl staje w miejscu na zawołanie. W sumie mamy tutaj 3 tarcze. Dwie na przedniej osi i jedną z tyłu. To konieczność przy sprzęcie ważącym 180 kg.

Prawdę mówiąc to tak naprawdę moje trzecie spotkanie z Junakiem M16. Moim dzisiejszym celem tak naprawdę było sprawdzenie zmian jakie zaszły w 2017 roku. Za każdym razem kiedy mam okazję wsiąść na to żelastwo szczerze się cieszę. Sprzęt daje mi mnóstwo frajdy i nigdy mnie nie zawiódł. Za kierownicą czuje się bardzo dobrze, tym bardziej kiedy widzę jakie Junak robi wrażenie na okolicy. Fajnie było znów przetestować tę propozycję. Szkoda tylko, że Junak zrezygnował z czerwonego i białego malowania. Nie mniej to było fajne doświadczenie.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

  • MODEL M16 125 CM³
  • POJEMNOŚĆ 124 CM³
  • RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY, DWUCYLINDROWY, 2 ZAWORY NA CYLINDER, CHŁODZONY CIECZĄ, OHC
  • ZASILANIE SILNIKA WTRYSK PALIWA (2017)
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 90 km/h
  • MOC 7,8 kW / 10,63KM (przy 9500 RPM)
  • STOSUNEK MOCY DO MASY 0,043
  • WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY TAK
  • ROZRUCH ELEKTRYCZNY
  • HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • HAMULEC TYŁ TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • ROZMIAR OPONY PRZÓD 90 / 90 - 21
  • ROZMIAR OPONY TYŁ 160 / 80 - 16
  • WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) 2310 / 930 / 1080
  • MASA WŁASNA 180 KG
  • DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 150 KG
  • WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) 675
  • POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 13,5 L
  • ILOŚĆ MIEJSC 2
  • DOSTĘPNE KOLORY CZARNY

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button