125 ccm
Aktualnie czytasz:
F.B Mondial HPS 125 / 300 Hipster: Prezentacja modeli, opis i dane techniczne
2

Myślicie, że Mondial to tzw. „tania chińszczyzna”? Zastanówcie się jeszcze raz. Włoskie motocykle produkuje Piaggio i napędzają je silniki tej samej marki. Sam Mondial tworzony jest przez doświadczonych inżynierów i projektowany przez potomków założycieli przedwojennej manufaktury.

Ok, dopisek „Hipster” niekoniecznie mnie zachęca, ale po tym jak miałem możliwość zobaczyć i dotknąć nowe Mondiale na żywo – zmieniłem zdanie. Atrakcyjny, pseudo-historyczny design w stylu lat ’50 niby idzie z duchem obecnych trendów, ale ma w sobie coś ciekawego.

Geometryczny kształt zbiornika paliwa tworzy jedną linię z kolorowym, krótko uciętym siedzeniem. Równie krótko ucięto wysoko poprowadzone wydechy, z podwójną końcówką wraz z osłoną w scramblerowym stylu. Nietypowy wygląd dopełnia duża płetwa pod silnikiem.

To co w Mondialach najciekawsze to detale. Jakość wykończenia, zwłaszcza jak na motocykle tej klasy pojemnościowej, jest zaskakująco dobra. Czy to popatrzymy na chromowane, stalowe błotniki, czy zamocowane na końcówkach kierownicy lusterka. Myślę, że charakter Mondiala (którym muszę w końcu pojeździć!) najbardziej widać w przedniej lampie. Projektanci mogliby zastosować prostą, okrągłą lampę. Ale wybrali coś na kształt stojącego na głowie jaja. I to w sumie myśl przewodnia modeli HPS – niby wszystko znamy, ale jednak jest nieco inaczej.

Przyczepiłbym się tylko do tylnej, mocowanej na wahaczu rejestracji. Wydaje mi się, że dużo ciekawiej wyglądałaby rejestracja pod siedziskiem. Motocykl byłby optycznie jeszcze krótszy. Obstawiam jednak, że mogą to być wymogi homologacyjne.

Płynnie przejdźmy do jednostek napędowych. Mondial HPS 125 (aka Hipster) posiada jednocylindrową, czterozaworową, chłodzoną cieczą jednostkę napędową generującą według danych producenta 14 KM (możecie znać ją z czterosuwowego Derbi GPR czy Sendy). W głowicy pracują dwa wałki rozrządu, a skrzynia biegów posiada 6 przełożeń.

Dalsze ciekawostki znajdują się w zawieszeniu i układzie hamulcowym. Widelec USD o 41 mm grubości rur zewnętrznych, radialne mocowany, 4-tłoczkowy przedni zacisk hamulcowy, 280 mm tarcza. Z tyłu dwa, klasyczne amortyzatory. To więcej niż potrzeba, ale nie bez powodu. HPS 125 i HPS 300 to w sumie te same motocykle.

25-konny Mondial HPS 300 posiada silnik o pojemności 249 ccm. Tutaj także dwa wałki rozrządu w 4-zaworowej głowicy, chłodzenie cieczą, 6 biegów, widelec USD i 4-tłoczkowy zacisk hamulcowy. Nie jest źle!

Ale… z oferty Mondiala najbardziej podoba mi się Sport Classic. O nim jednak przy następnej okazji! Więcej o motocyklach marki Mondial przeczytasz TUTAJ.

F.B Mondial HPS 125 Hipster – galeria zdjęć:

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
71%
Interesujące
14%
heh...
0%
Że co?
14%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
2 Komentarze
  • Rokers
    1 czerwca 2018 at 22:25

    Jak to chinol, zbiornik i siodło ala Cafe Racer, ale obła lampa nie okrągła do stylu Cafe nie pasuje no i do tego tłumiki ala scrambler i tylna płetwa zamiast błotnik jak w motocyklu żużlowy – stylistyczna masakra, a nie Cafe Racer.