F.B Mondial HPS 125 / 300 Hipster: Prezentacja modeli, opis i dane techniczne

Myślicie, że Mondial to tzw. „tania chińszczyzna”? Zastanówcie się jeszcze raz. Włoskie motocykle produkuje Piaggio i napędzają je silniki tej samej marki. Sam Mondial tworzony jest przez doświadczonych inżynierów i projektowany przez potomków założycieli przedwojennej manufaktury.

Ok, dopisek „Hipster” niekoniecznie mnie zachęca, ale po tym jak miałem możliwość zobaczyć i dotknąć nowe Mondiale na żywo – zmieniłem zdanie. Atrakcyjny, pseudo-historyczny design w stylu lat ’50 niby idzie z duchem obecnych trendów, ale ma w sobie coś ciekawego.

Geometryczny kształt zbiornika paliwa tworzy jedną linię z kolorowym, krótko uciętym siedzeniem. Równie krótko ucięto wysoko poprowadzone wydechy, z podwójną końcówką wraz z osłoną w scramblerowym stylu. Nietypowy wygląd dopełnia duża płetwa pod silnikiem.

To co w Mondialach najciekawsze to detale. Jakość wykończenia, zwłaszcza jak na motocykle tej klasy pojemnościowej, jest zaskakująco dobra. Czy to popatrzymy na chromowane, stalowe błotniki, czy zamocowane na końcówkach kierownicy lusterka. Myślę, że charakter Mondiala (którym muszę w końcu pojeździć!) najbardziej widać w przedniej lampie. Projektanci mogliby zastosować prostą, okrągłą lampę. Ale wybrali coś na kształt stojącego na głowie jaja. I to w sumie myśl przewodnia modeli HPS – niby wszystko znamy, ale jednak jest nieco inaczej.

Przyczepiłbym się tylko do tylnej, mocowanej na wahaczu rejestracji. Wydaje mi się, że dużo ciekawiej wyglądałaby rejestracja pod siedziskiem. Motocykl byłby optycznie jeszcze krótszy. Obstawiam jednak, że mogą to być wymogi homologacyjne.

Płynnie przejdźmy do jednostek napędowych. Mondial HPS 125 (aka Hipster) posiada jednocylindrową, czterozaworową, chłodzoną cieczą jednostkę napędową generującą według danych producenta 14 KM (możecie znać ją z czterosuwowego Derbi GPR czy Sendy). W głowicy pracują dwa wałki rozrządu, a skrzynia biegów posiada 6 przełożeń.

Dalsze ciekawostki znajdują się w zawieszeniu i układzie hamulcowym. Widelec USD o 41 mm grubości rur zewnętrznych, radialne mocowany, 4-tłoczkowy przedni zacisk hamulcowy, 280 mm tarcza. Z tyłu dwa, klasyczne amortyzatory. To więcej niż potrzeba, ale nie bez powodu. HPS 125 i HPS 300 to w sumie te same motocykle.

25-konny Mondial HPS 300 posiada silnik o pojemności 249 ccm. Tutaj także dwa wałki rozrządu w 4-zaworowej głowicy, chłodzenie cieczą, 6 biegów, widelec USD i 4-tłoczkowy zacisk hamulcowy. Nie jest źle!

Ale… z oferty Mondiala najbardziej podoba mi się Sport Classic. O nim jednak przy następnej okazji! Więcej o motocyklach marki Mondial przeczytasz TUTAJ.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

F.B Mondial HPS 125 Hipster – galeria zdjęć:

[trending]

 

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

  1. Jak to chinol, zbiornik i siodło ala Cafe Racer, ale obła lampa nie okrągła do stylu Cafe nie pasuje no i do tego tłumiki ala scrambler i tylna płetwa zamiast błotnik jak w motocyklu żużlowy – stylistyczna masakra, a nie Cafe Racer.

    1. Według mnie to piękna maszyna, byłem w salonie i ją dosiadałem, jest nawet wygodna choć początkowo może się wydawać iż będzie twarda przez cienkie siedzenie. Zaciekawił mnie ten motocykl dlatego szukałem na jego temat danych. I znalazłem ciekawe informacje. Po pierwsze jest sporo przekłamań co do tego motocykla i to już na stronie importera na którą wszyscy się powołują.

      Silnik – Silnik o parametrach 15 KM oraz 12,3 Nm przy 7500 obr./min. Strona https://www.fbmondial.com jest stroną importera marki Mondial, marka należy do firmy Piaggio Grupe która połączyła się z firmą Zongshen, bądź też Piaggio została przejęta przez Zongshen. Z informacji wynika iż się połączyły, ten silnik 15 KM i 12,3 Nm. Jest ponoć oczkiem w głowie Chińczyków, lecz został zaprojektowany we Włoszech, to już pełna produkcja odbywa się w firmie Zongshen. Podobnie jak podzespołów, Mondial podobnie jak SWM to Włoskie marki wskrzeszone dzisiaj. Których produkcja odbywa się w zakładach Zongshen, natomiast montaż odbywa się już we Włoszech. Alegoryczna sytuacja ma miejsce w Polsce z marką Romet. Silnik ten znalazł miejsce w takich modelach jak:

      – Derbi GPR 125 Racing
      – Derbi Senda DRD 125
      – Derbi Terra 125
      – Derbi Supermoto 125
      – Aprilia Tuono 125
      – Aprilia RS 125
      – Aprilia SX 125
      – Aprilia RX 125
      – F.B Mondial HSP 125
      – F.B Mondial Pagani 125
      – F.B Mondial SMX 125 Enduro
      – F.B Mondial SMX 125 Motard

      Należy wspomnieć iż Aprilia SX oraz RX 125, są tym samym co Mondial SMX Enduro oraz SMX Motorad. Tylko pod inną nazwą. Silnik ma zapotrzebowanie na paliwo w przedziale 2.7 – 4.2 L/100 km. Zużycie ekonomiczne 2.7 L/100 km, zużycie średnie 3.3 – 3.4 L/100 km, zużycie maksymalne do oporu 4.2 L/100 km. Silnik trapiony jest bolączką problemu z mocą, na wyższych obrotach bywają problemy z wkręcaniem się na obroty. Trafiłem na kilka takich opisów problemów tego silnika w kilku modelach. Nie trafiłem na rozwiązanie tego problemu, ale to coś z układem zasilania, elektroniką. Ponadto te modele w dwuch przypadkach Aprili jak i Mondiala łańcuch napędowy zużywa się w granicy do 6.000 km. Więc ma słaby układ przeniesienia napędu. Być może znalezione przeze mnie usterki są wadami fabrycznymi. Silnik bardzo dynamiczny, ale paliwożerny. Być może wersja 250 cm będzie miała mniejszy apetyt na paliwo w stosunku do mocy.

      Mondial HPS 125: Opis tego motocykla odnośnie problematyki występującej w tym sprzęcie znajdziecie pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=mZVSrpmcSpc&t=630s . Polecam posłuchać, można włączyć tłumaczenie. Ogólnie szkoda, że model trapiony jest takimi bolączkami. Bo w tej cenie można nabyć już Suzuki GSX 125 co do którego jeszcze nie znalazłem takich opisów bolączek. Gdyby ten motocykl miał silnik od Suzuki GSX-S 125 to bym go brał bez wahania. Jakoś całego Mondiala HPS jeśli chodzi o wykonanie wizualne, w dotyku rewelacja. Silnik jednak budzi u mnie wątpliwości, jak i jego problemy i apetyt na paliwo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button