Motocykle typu scrambler. O co tak naprawdę w nich chodzi i czym są? Definicja

Czym jest scrambler?  To po prostu motocykl, który łączy zalety sprzętu miejskiego ze sporymi możliwościami terenowymi. Czy zatem Triumph Tiger może być nazywany scramblerem? Pewnie nikt by się nie obraził, gdyby tak się wydarzyło, ale brakuje mu klasycznej linii nadwozia.

Dlaczego klasyczna linia jest tak ważna? Wszystko jak zwykle oparte jest o historię motocyklizmu. Geneza gatunku sięga lat 40/50 ubiegłego wieku. Chodzi o to, że kiedyś producenci nie budowali tak wyspecjalizowanych motocykli jak dzisiaj. Jednoślady były (poza nielicznymi wyjątkami) uniwersalne do bólu. Dzisiaj samych odmian motocykli enduro mamy całe stado, co wielu może przyprawić o zawrót głowy. Kiedyś takich problemów nie miał nikt. Ten sam jednoślad mógł służyć do startów w rajdach terenowych czy wyścigach asfaltowych. Zatem dużo większym problemem było dostosowanie uniwersalnego motocykla do wyznaczanych przez kierowcę zadań i sprawienie aby był szybszy od maszyn konkurentów.

Trzeba również oddać w ręce sprawiedliwości fakt, że nawet jeśli motocykl przystosowywano do wyścigów asfaltowych, to trasa pełna była dziur, nierówności, torowisk, a nie rzadko prowadziła po kostce brukowej. Dzisiaj praktycznie nikt z nas sobie nie wyobraża asfaltowego ścigania w takich warunkach, a już na pewno nikt nie wziąłby swojego Panigale na tego typu wyścig.

REKLAMA

Poznaj Suzuki Hayabusa. Maszyna doskonała powraca

Odkryj legendę na nowo. Suzuki Hayabusa powraca. Nowe wcielenie mechanicznej doskonałości. Doznania zarezerwowane dla najbardziej śmiałych. Odważysz się?

Advertisement

Scrambler. Co to jest?

Motocykle musiały sprostać charakterystyce wyścigu i po niewielkich modyfikacjach być gotowymi do startu w rajdzie terenowym. Musimy pamiętać, że kiedyś rajdy terenowe i wyścigi asfaltowe nie do końca były zupełnie innymi dyscyplinami, czasami się mieszały, a nader często gościły tych samych zawodników. Tych samych zawodników oraz te same motocykle mogliśmy nawet spotkać w rajdach obserwowanych, czyli w trialu.

ZONTES 125 G1 2020: JAKO PIERWSI JEŹDZILIŚMY NOWYM SCRAMBLEREM. OTO NASZA OPINIA

To wszystko sprawiło, że zawodnicy zaczęli przerabiać motocykle, aby w jeden weekend wygrywały wyścig asfaltowy, a tydzień później walczyły o podium w terenowym rajdzie górskim. Tak powstały maszyny, które dzisiaj nazywane są scramblerami.

Zontes G1 125 2021

Co prawda, sprzęty te choć nie są już wyścigówkami, a raczej bulwarówkami, to po raz kolejny notują wzrost swojej popularności. Przyczyn tego stanu rzeczy możemy upatrywać się w rozwoju customizacji motocykli, drapieżnym wyglądzie tych maszyn i przede wszystkim w ich uniwersalności,

Jakimi zaletami może legitymować się scrambler?

To przede wszystkim właśnie uniwersalność. Ogromne możliwości asfaltowe docenimy szczególnie w mieście, gdzie ważna jest dynamika, zwrotność i niska masa. Z kolei poza nim i poza asfaltem ważny będzie podwyższony skok zawieszenia, terenowe opony czy specjalne elementy chroniące nadwozie motocykla przed skutkami wywrotek. Poza tym komfort jazdy. Scramblery są dosyć wygodnymi sprzętami, co sprawia, że nawet dłuższe podróże nie skończą się skrzywieniem kręgosłupa czy bólem nadgarstków. Na koniec pozostaje jeszcze jedna zasadnicza sprawa. Scramblery zjeżdżające z taśm produkcyjnych są świetną bazą do dalszych przeróbek. Być może zakup takie motocykla będzie początkiem twojej przygody z customami?

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

    1. A jak Ci się podoba ten Zontes? G1 to fajna opcja na początek. Jak będziesz mieć możliwość i jeśli przede wszystkim szukasz motocykla 125, to wybierz się do salonu Zontesa i sam sprawdź. Może Ci siądzie… 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button