Honda E-Clutch – elektroniczne sprzęgło przenoszące jazdę motocyklem na zupełnie inny poziom komfortu [JAK DZIAŁA, TECHNOLOGIA, ROZWIĄZANIE]

E-Clutch to połączenie najlepszych cech quickshiftera, manualnego sprzęgła i skrzyni biegów DCT

W skrócie
  • Na trwających targach EICMA Honda poza nowymi modelami zaprezentowała również sprzęgło elektroniczne E-Clutch
  • E-Clutch trafi do CBR650R oraz CB650R
  • Sprzęgło elektroniczne E-Clutch wprowadza jazdę motocyklem na zupełnie inny poziom

System o nazwie E-Clutch to całkowicie nowa technologia spotykana wyłącznie w motocyklach Hondy. Eliminuje konieczność używania dźwigni sprzęgła podczas ruszania, zatrzymywania oraz zmiany biegów na wyższe i niższe. Proste? Jak najbardziej!

Pomimo tego, że już kilka tygodni temu pojawiły się w Internecie pierwsze informacje dotyczące najnowszego sprzęgła, które już niebawem miało trafić do motocykli Hondy, to dopiero podczas trwających aktualnie targów EICMA japoński producent oficjalnie poinformował, a także przedstawił dokładnie zasadę działania najnowszego rozwiązania o nazwie E-Clutch. Inżynierowie dwoili i się i troili, aby finalnie połączyć najlepsze cechy quickshiftera, a także manualnego sprzęgła i skrzyni biegów DCT.

Honda już nie raz udowadniała, że w wielu dziedzinach i kategoriach lubi być pionierem. Dokładnie tak samo było w przypadku automatycznej skrzyni biegów DCT, która świetnie sprawdziła się w przypadku turystycznego modelu Africa Twin. Czas na zupełnie nowe rozwiązanie, które dzięki przemyślanym rozwiązaniom sprawia, że skrzynia ze sprzęgłem ważą zaledwie 2 kg i nie różnią się budową standardowych odpowiedników.

Najważniejsze informacje:

  1. Najnowsze elektroniczne sprzęgło Hondy o nazwie E-Clutch pojawi się na początek w modelu CBR650R oraz CB650R.
  2. E-Clutch łączy w sobie zalety quickshiftera, standardowego sprzęgła oraz skrzyni automatycznej DCT.
  3. Jak działa E-Clutch?

Jak działa elektroniczne sprzęgło E-Clutch?

Elektroniczne sprzęgło Honda E-Clutch oferuje niespotykane dotąd wrażenia z jazdy wszystkim użytkownikom — tak początkującym, jak i bardzo doświadczonym. Wykorzystując rozwiązania techniczne i szybkość działania quickshifterów, koncepcję ręcznie obsługiwanych sprzęgieł oraz autorską technologię dwusprzęgłowej skrzyni biegów Hondy, tworzy zupełnie nowy, pomysłowy mechanizm.

Podczas zmiany przełożeń harmonijnie łączy użycie „półsprzęgła”, odcięcie wtrysku paliwa i odpowiednie sterowanie zapłonem w celu wyeliminowania szarpania, dzięki czemu czynność odbywa się maksymalnie płynie. Za samo operowanie sprzęgłem odpowiada mechanizm wykonawczy (siłownik) — podobny do stosowanego w dwusprzęgłowych automatycznych skrzyniach biegów Hondy i umieszczony pod prawą pokrywą silnika. Kierowca musi jedynie normalnie obracać manetkę gazu i zmieniać biegi pedałem. A jeśli w którymkolwiek momencie zechcesz sterować sprzęgłem ręcznie, po prostu chwyć jego dźwignię i użyj w zwykły sposób. Po kilku sekundach układ automatycznie wróci do zarządzania elektronicznego. Alternatywnie na ekranie TFT możesz całkowicie wyłączyć udział elektroniki i jechać cały czas tradycyjnie.

Wyczynowa zmiana biegów

Sprzęgło Honda E-Clutch wyraźnie poprawia osiągi motocykla na krętych drogach. Daje mnóstwo niewysłowionej radości i zabawy użytkownikom o każdym poziomie umiejętności. Zmiana biegów za pomocą jedynie pedału jest łatwa i kontrolowana, dzięki czemu kierowca może się skoncentrować na następnym zakręcie, i potem na kolejnym. Elektronika zapewnia całkowicie płynną i błyskawiczną zmianę przełożeń, bez chwilowego spadku obrotów silnika ani typowego szarpania. Masa układu wynosi zaledwie 2 kg, dzięki czemu motocykl zachowuje niską masę własną i zwinność. Można go traktować jako profesjonalnego pomocnika będącego cały czas pod ręką.

Zalety E-Clutch

  • Nie trzeba używać sprzęgła podczas ruszania i zatrzymywania się – nie musisz obawiać się o zdławienie silnika, mniej zmęczysz dłonie podczas jazdy miejskiej oraz unikniesz problemów podczas ruszania pod górę. Odpada też ciągłe przełączanie do położenia neutralnego.
  • Bezsprzęgłowa zmiana biegów – to właśnie tutaj zaczynają się prawdziwe emocje. Jedwabiście płynna, a zarazem profesjonalna kontrola nad zmianą przełożeń zarówno w górę, jak i w dół, bez konieczności operowania sprzęgłem. Pozwala to na jeszcze większe odczuwanie przyjemności z jazdy i lepsze koncentrowanie się na drodze.
  • Precyzyjne sterowanie działaniem sprzęgła – kontrola nad motocyklem, jaką oferuje elektroniczne sprzęgło Honda E-Clutch, wykracza poza możliwości ręcznego sterowania. Jednoślad zyskuje większą stabilność, a kierowa czuje się pewniej tak na torze, jak i zwykłej drodze.
  • Optymalne przyśpieszenie – wystarczy nacisnąć dźwignię zmiany biegów, a przełożenia zmienią się błyskawicznie bez szarpania. Dzięki temu na każdym biegu można maksymalnie wykorzystać moc silnika. To doskonałe rozwiązanie do płynnego, a jednocześnie niezwykle dynamicznego pokonywania krętych dróg.
  • Możliwość ręcznego operowania sprzęgłem – dźwigni sprzęgła nadal można używać w standardowy sposób. Gdy kierowca ją puści, układ sprzęgła Honda E-Clutch aktywuje się automatycznie – w ciągu niecałej sekundy przy wyższych prędkościach i po 5 sekundach w przypadku wolnej jazdy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Motocykle Hondy z elektronicznym sprzęgłem E-Clutch

Honda CB650R – ucieleśnia magię możliwości czterocylindrowych silników. Motocykl został odchudzony, aby zapewnić niezwykłe osiągi – od miejskich przecznic po kręte boczne drogi oferuje mocne przyspieszenie, wyjątkową zwinność i wyrazistą stylistykę Neo Sports Café inspirowaną modelem CB1000R. Dodajmy do tego wyjątkowość jednego z pierwszych motocykli wyposażonych w rewolucyjny układ elektronicznego sprzęgła Honda E-Clutch umożliwiający ruszanie/zatrzymywanie oraz zmianę przełożeń bez ręcznego operowania sprzęgłem, rozwiązania techniczne klasy premium takie jak nowy ekran TFT i aplikację Honda RoadSync do łączności ze smartfonem… czasami mniej naprawdę może znaczyć więcej.

Honda CBR650R – to przepiękny, czterocylindrowy motocykl sportowy klasy średniej. Płynnie rozwija moc w sposób przypominający działanie turbiny, od niskich do wysokich obrotów. Ma elektroniczne sprzęgło z ustawieniem automatyzującym przełączanie biegów, co skraca czas przyspieszania. Bardziej drapieżna stylistyka bezpośrednio inspirowana modelem CBR1000RR-R Fireblade. Oraz wysokiej klasy, nowoczesne rozwiązania techniczne, takie jak ekran TFT i aplikacja Honda RoadSync do łączności ze smartfonem, dzięki którym gwiazda tego motocykla jaśnieje jeszcze bardziej.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button