Aktualnie czytasz:
BMW G 310 GS: Wyjątkowa wyprawa motocyklowa wokół Barcelony #99 Szybcy i Wolni Vlog
0

Wspaniałe jest to, że w ciągu zaledwie 3 godzin można znaleźć się w zupełnie innej części kontynentu, zmienić otoczenie i odkrywać kompletnie inny świat, tym razem na nowości od BMW – powitajcie najmniejszego GS-a w historii. G 310 GS.

Jestem w Barcelonie na inauguracji motocykla całkiem nowego segmentu w kolekcji BMW. O G 310 GS głośno było od dawna, teraz oficjalnie będzie dostępne w polskich salonach. Ja razem z dziennikarzami z niemal całego świata mam okazję już dziś poznać tę maszynę z bliska.

Porównałbym BMW G 310 GS do niewielkiego SUVa. Pojazdu bardzo uniwersalnego, a jednocześnie niewymagającego nadzwyczajnych umiejętności. Wraz z płynami cała konstrukcja waży tylko 169 kilogramów. Uczucie lekkości i zwinności podnosi także balans motocykla. Podobnie jak w odmianie „R” mamy tutaj silnik typu singiel, którego cylinder został tak jakby odwrócony w stronę środka ciężkości maszyny. Całość jest zasilana wtryskiem z dość agresywnymi mapami ECU i chłodzona cieczą. Subiektywnie jednak ma się wrażenie, że jest ich więcej, albo biorą doping.

Idąc dalej można dostrzec wysokie przednie zawieszenie upside down, tylny monoabsorber i dość wydajny układ hamulcowy, który jest adekwatny do masy motocykla. Istotne moim zdaniem jest to, że w małym GSie standardowo znajdziecie ABS z opcją czasowej dezaktywacji.

Pewnie zwróciliście uwagę na opony. Na testowych egzemplarzach mamy do dyspozycji kostki o wymiarach przód/tył 19 i 17 cali. Kupując nowego GSa w salonie jednak możesz sam podjąć decyzję jakie chcesz posiadać ogumienie.

Co do stylistyki – Niemcy podkreślają, że zależało im przede wszystkim na spójności. Mamy wrażenie, że projekt większych braci z tej rodziny został po prostu przeskalowany. Design może jest trochę konserwatywny, ale przez to ponadczasowy i uniwersalny.

To samo tyczy się jakości tej konstrukcji. Podobnie jak w odmianie G 310 R nie mam żadnych podstaw, aby stwierdzić, że ten motocykl jest nodopracowany, albo prezentujący się tanio, kompromisowo. Ja zwracam zwłaszcza uwagę na te elementy, które są bliskie kierowcy. Na jakość deski rozdzielczej, zegarów, gripów czy elementów sterujących. To naprawdę nie wygląda źle.

Po oficjalnej prezentacji przyszedł czas na wyjątkową wyprawę po katalońskich wzgórzach. Trasa liczy 200 kilometrów i prowadzi przez drogi wszystkich kategorii. Start ma miejsce w Barcelonie. To niezwykle ciasne i zatłoczone miasto w którym nie liczy się moc sprzętu, a jego zwinność. Tutaj BMW G 310 GS jest idealnym kompromisem. Rama – kompaktowa, konstrukcja lekka, a skrzynia dobrze zestopniowana. Tutaj mógłbym się przyczepić jedynie do braku precyzji przełożeń pomiędzy dwójką a trójką, jednak dziś zwalam to na niedotarcie mojego egzemplarza.

Po opuszczeniu miasta wyjechaliśmy na autostradę, gdzie silnik może rozwijać skrzydła do licznikowych 146 km/h. Powyżej tej prędkości po prostu zaczyna brakować obrotów. To i tak lepszy wynik od katalogowego. Jeśli chodzi o tempo przelotowe, to moim zdaniem ta maszyna czuje się najlepiej w zakresie od 120 do 130 km/h. Później jednostka wyraźnie traci entuzjazm.

Po zjechaniu z autostrady kierujemy się na północ, gdzie diametralnie zmienia się krajobraz na górski. To poligon doświadczalny dla każdego układu motocykla. Doceniam hamulce o których wcześniej wspominałem. Tutaj bardzo ważna jest responsywność prawej klamki. Ważne jest także to w jaki sposób zachowuje się zawieszenie. Nawet przy dynamicznym przenoszeniu masy z tyłu na przód maszyna musi być przewidywalna i taki też jest nowy GS. To sprawia, że ta maszyna nie jest aż tak bardzo wymagająca, jak mogłoby się wydawać. Fajny jest też sposób reakcji na gaz. Mapy zapłonu sprawiają, że silnik jest spontaniczny nawet w dolnym zakresie obrotów. Mam wrażenie, że to właśnie decyduje o subiektywnym poczuciu zwinności.

Maszyny typu ADV mogą się też kojarzyć z wysoko zawieszonym środkiem ciężkości. Jednak czuje się praktycznie tak samo jak na testowanym wcześniej G 310 R, które jest zwykłym streetem. To zdejmuje ze mnie odium pewnej motocyklowej nieśmiałości jakiej zawsze doświadczam na takich drogach na testowych maszynach. Po kilkudziesięciu kilometrach mam wrażenie, że dobrze się nawzajem rozumiemy.

Kolejnym etapem dzisiejszej wyprawy jest pewien szutrowy skrót. Ten motocykl został stworzony właśnie z myślą o tych, którzy czasem chcą zaoszczędzić drogi, tym bardziej jeśli zdecydujesz się na bardziej uterenowione ogumienie. Tutaj doceniam lekko nadpobudliwy ABS, kompaktowe rozmiary i znów niewielką masę. Brakuje mi jedynie kontroli trakcji, której brak w nowym GSie nawet za dopłatą. Zawieszenie poza asfaltami pokazuje swoje drugie oblicze i sporą zdolność pochłaniania wibracji płynących z tej nawierzchni. Z drugiej strony przejazd przez większe, poprzeczne nierówności momentami sprawia wrażenie jakby przednie lagi reagowały początkowo trochę panicznie. Może muszą się jeszcze trochę ułożyć. W każdym razie ten motocykl w offroadzie czuje się dobrze i spokojnie można obrać nawet o wiele trudniejsze trasy.

Wiecie co najbardziej spodobało mi się na tej wyprawie? To w jaki sposób została zaplanowana. Mogliśmy wspólnie sprawdzić motocykl w każdych warunkach, a to wszystko w naprawdę fajnej, międzynarodowej atmosferze. To są takie spotkania które na długo pozostają w pamięci. Mam na myśli nie tylko ludzi, nie tylko to fantastyczne otoczenie, ale także ten motocykl. Kurcze, w zaledwie 10 godzin polubiłem to żelastwo. Naprawdę mam wrażenie, że BMW G 310 GS to może być niedrogi, niewymagający i bardzo wdzięczny sprzęt dla tych, którzy szukają markowej, niedużej i bardzo wszechstronnej maszyny.

Opuszczam Barcelonę i nowego GSa, jednak myślami pozostaję tutaj na dłużej.

Zobacz także:
Szczegóły
Cena

24 350 PLN

Dane techniczne

Silnik
Typ Chłodzony cieczą, jednocylindrowy silnik 4-suwowy, cztery zawory, dwa wałki rozrządu z popychaczami w głowicy, smarowanie z mokrą miską olejową
Średnica x skok tłoka 80 mm x 62,1 mm
Pojemność skokowa 313 cm3
Moc znamionowa 34 KM (25 kW) przy 9500 obr./min. (wersja ECE)
Maksymalny moment obrotowy 28 Nm przy 7500 obr./min.
Stopień sprężania 10,6:1
Sterowanie składem mieszanki/zarządzanie pracą silnika Elektroniczny wtrysk paliwa, BMS-E2
Kontrola emisji Trójdrożny reaktor katalityczny pracujący w obiegu zamkniętym, normy emisji EU-4
Osiągi/zużycie paliwa
Prędkość maksymalna 143 km/h
Zużycie paliwa wg WMTC na 100 km 3,33 litra
Rodzaj paliwa Minimalna liczba oktanowa 91 RON (zalecane na terenie UE: 95 RON, zalecane na terenie Brazylii: mieszanka E27)
Instalacja elektryczna
Alternator Alternator o mocy 308 W
Akumulator 12 V / 8 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu
Sprzęgło Sprzęgło wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
Skrzynia biegów Synchronizowana 6-biegowa skrzynia biegów umieszczona w obudowie silnika
Przeniesienie napędu Łańcuch uszczelniany z-ring z tłumieniem szarpnięć w piaście tylnego koła
Podwozie/hamulce
Rama Rurowa rama stalowa z mocowaną na śruby ramą tylną.
Mocowanie/zawieszenie przedniego koła Widelec teleskopowy „upside down”, Ø 41 mm
Mocowanie/zawieszenie tylnego koła Przestrzenny odlewany wahacz aluminiowy, zamocowany bezpośrednio amortyzator centralny, regulacja naprężenia wstępnego sprężyny
Skok przedniego/tylnego koła 180 mm / 180 mm
Rozstaw osi 1420 mm
Wyprzedzenie przedniego koła 98 mm
Kąt główki ramy 63,3°
Koła Aluminiowe odlewane koła
Obręcz przedniego koła 2,50 x 19″
Obręcz tylnego koła 4,0 x 17″
Opona przednia 110/80 R 19
Opona tylna 150/70 R 17
Hamulec przedni Tarczowy z jedną tarczą, średnica 300 mm, zacisk z czterema tłoczkami, mocowanie promieniowe
Hamulec tylny Tarczowy z jedną tarczą, średnica 240 mm, zacisk pływający jednotłoczkowy
Układ ABS BMW Motorrad ABS
Wymiary/masy
Długość 2075 mm
Szerokość (z lusterkami) 880 mm
Wysokość (bez lusterek) 1230 mm
Wysokość siedzenia, motocykl nieobciążony 835 mm (820 mm: z opcją fotela obniżonego, 850 mm: z opcją fotela komfortowego)
Długość wewnętrznego łuku nóg, motocykl nieobciążony 1870 mm (1840 mm: z opcją fotela obniżonego, 1900 mm: z opcją fotela komfortowego)
Masa motocykla w stanie gotowym do jazdy z pełnym zbiornikiem paliwa1) 169,5 kg
Dopuszczalna masa całkowita 345 kg
Ładowność (z wyposażeniem standardowym) 175,5 kg
Użyteczna pojemność zbiornika paliwa 11 dm3
Rezerwa ok. 1 dm3

Plusy

Świetny stosunek ceny do możliwości
Elektroniczny zestaw wskaźników z komputerem pokładowym
ABS z funkcją dezaktywacji
Elastyczna jednostka napędowa
Spalanie na poziomie 3.5 L

Minusy

Brak ESP, nawet w opcji
Brak szprychowych kół
W terenie przednie zawieszenie okazuje się zbyt twarde

Opinie
Ocena Redakcji
Ocena Użytkowników
Oceń tutaj
Ocena ogólna
Design
Jakość
Cena do jakości
Ocena Redakcji
Ocena Użytkowników
6 Oceny
Już oceniłeś, dziękujemy!
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
100%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
Leszek Śledziński
Zaczynałem jak każdy. Od Komara przez Simsona, chiński skuter... aż do spełniania swoich marzeń. W Jednoślad.pl Tworze swoje moto vlogi, testuje motocykle i motorowery oraz informuję o najważniejszych zmianach w prawie.

Podziel się opinią

lub
Ocena ogólna
Design
Jakość
Cena do jakości