BMW G 310 GS: Wyjątkowa wyprawa motocyklowa wokół Barcelony #99 Szybcy i Wolni Vlog

Wspaniałe jest to, że w ciągu zaledwie 3 godzin można znaleźć się w zupełnie innej części kontynentu, zmienić otoczenie i odkrywać kompletnie inny świat, tym razem na nowości od BMW – powitajcie najmniejszego GS-a w historii. G 310 GS.

Jestem w Barcelonie na inauguracji motocykla całkiem nowego segmentu w kolekcji BMW. O G 310 GS głośno było od dawna, teraz oficjalnie będzie dostępne w polskich salonach. Ja razem z dziennikarzami z niemal całego świata mam okazję już dziś poznać tę maszynę z bliska.

Porównałbym BMW G 310 GS do niewielkiego SUVa. Pojazdu bardzo uniwersalnego, a jednocześnie niewymagającego nadzwyczajnych umiejętności. Wraz z płynami cała konstrukcja waży tylko 169 kilogramów. Uczucie lekkości i zwinności podnosi także balans motocykla. Podobnie jak w odmianie “R” mamy tutaj silnik typu singiel, którego cylinder został tak jakby odwrócony w stronę środka ciężkości maszyny. Całość jest zasilana wtryskiem z dość agresywnymi mapami ECU i chłodzona cieczą. Subiektywnie jednak ma się wrażenie, że jest ich więcej, albo biorą doping.

Idąc dalej można dostrzec wysokie przednie zawieszenie upside down, tylny monoabsorber i dość wydajny układ hamulcowy, który jest adekwatny do masy motocykla. Istotne moim zdaniem jest to, że w małym GSie standardowo znajdziecie ABS z opcją czasowej dezaktywacji.

Pewnie zwróciliście uwagę na opony. Na testowych egzemplarzach mamy do dyspozycji kostki o wymiarach przód/tył 19 i 17 cali. Kupując nowego GSa w salonie jednak możesz sam podjąć decyzję jakie chcesz posiadać ogumienie.

Co do stylistyki – Niemcy podkreślają, że zależało im przede wszystkim na spójności. Mamy wrażenie, że projekt większych braci z tej rodziny został po prostu przeskalowany. Design może jest trochę konserwatywny, ale przez to ponadczasowy i uniwersalny.

To samo tyczy się jakości tej konstrukcji. Podobnie jak w odmianie G 310 R nie mam żadnych podstaw, aby stwierdzić, że ten motocykl jest nodopracowany, albo prezentujący się tanio, kompromisowo. Ja zwracam zwłaszcza uwagę na te elementy, które są bliskie kierowcy. Na jakość deski rozdzielczej, zegarów, gripów czy elementów sterujących. To naprawdę nie wygląda źle.

Po oficjalnej prezentacji przyszedł czas na wyjątkową wyprawę po katalońskich wzgórzach. Trasa liczy 200 kilometrów i prowadzi przez drogi wszystkich kategorii. Start ma miejsce w Barcelonie. To niezwykle ciasne i zatłoczone miasto w którym nie liczy się moc sprzętu, a jego zwinność. Tutaj BMW G 310 GS jest idealnym kompromisem. Rama – kompaktowa, konstrukcja lekka, a skrzynia dobrze zestopniowana. Tutaj mógłbym się przyczepić jedynie do braku precyzji przełożeń pomiędzy dwójką a trójką, jednak dziś zwalam to na niedotarcie mojego egzemplarza.

Po opuszczeniu miasta wyjechaliśmy na autostradę, gdzie silnik może rozwijać skrzydła do licznikowych 146 km/h. Powyżej tej prędkości po prostu zaczyna brakować obrotów. To i tak lepszy wynik od katalogowego. Jeśli chodzi o tempo przelotowe, to moim zdaniem ta maszyna czuje się najlepiej w zakresie od 120 do 130 km/h. Później jednostka wyraźnie traci entuzjazm.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Po zjechaniu z autostrady kierujemy się na północ, gdzie diametralnie zmienia się krajobraz na górski. To poligon doświadczalny dla każdego układu motocykla. Doceniam hamulce o których wcześniej wspominałem. Tutaj bardzo ważna jest responsywność prawej klamki. Ważne jest także to w jaki sposób zachowuje się zawieszenie. Nawet przy dynamicznym przenoszeniu masy z tyłu na przód maszyna musi być przewidywalna i taki też jest nowy GS. To sprawia, że ta maszyna nie jest aż tak bardzo wymagająca, jak mogłoby się wydawać. Fajny jest też sposób reakcji na gaz. Mapy zapłonu sprawiają, że silnik jest spontaniczny nawet w dolnym zakresie obrotów. Mam wrażenie, że to właśnie decyduje o subiektywnym poczuciu zwinności.

Maszyny typu ADV mogą się też kojarzyć z wysoko zawieszonym środkiem ciężkości. Jednak czuje się praktycznie tak samo jak na testowanym wcześniej G 310 R, które jest zwykłym streetem. To zdejmuje ze mnie odium pewnej motocyklowej nieśmiałości jakiej zawsze doświadczam na takich drogach na testowych maszynach. Po kilkudziesięciu kilometrach mam wrażenie, że dobrze się nawzajem rozumiemy.

Kolejnym etapem dzisiejszej wyprawy jest pewien szutrowy skrót. Ten motocykl został stworzony właśnie z myślą o tych, którzy czasem chcą zaoszczędzić drogi, tym bardziej jeśli zdecydujesz się na bardziej uterenowione ogumienie. Tutaj doceniam lekko nadpobudliwy ABS, kompaktowe rozmiary i znów niewielką masę. Brakuje mi jedynie kontroli trakcji, której brak w nowym GSie nawet za dopłatą. Zawieszenie poza asfaltami pokazuje swoje drugie oblicze i sporą zdolność pochłaniania wibracji płynących z tej nawierzchni. Z drugiej strony przejazd przez większe, poprzeczne nierówności momentami sprawia wrażenie jakby przednie lagi reagowały początkowo trochę panicznie. Może muszą się jeszcze trochę ułożyć. W każdym razie ten motocykl w offroadzie czuje się dobrze i spokojnie można obrać nawet o wiele trudniejsze trasy.

Wiecie co najbardziej spodobało mi się na tej wyprawie? To w jaki sposób została zaplanowana. Mogliśmy wspólnie sprawdzić motocykl w każdych warunkach, a to wszystko w naprawdę fajnej, międzynarodowej atmosferze. To są takie spotkania które na długo pozostają w pamięci. Mam na myśli nie tylko ludzi, nie tylko to fantastyczne otoczenie, ale także ten motocykl. Kurcze, w zaledwie 10 godzin polubiłem to żelastwo. Naprawdę mam wrażenie, że BMW G 310 GS to może być niedrogi, niewymagający i bardzo wdzięczny sprzęt dla tych, którzy szukają markowej, niedużej i bardzo wszechstronnej maszyny.

Opuszczam Barcelonę i nowego GSa, jednak myślami pozostaję tutaj na dłużej.

  • Silnik
  • Typ Chłodzony cieczą, jednocylindrowy silnik 4-suwowy, cztery zawory, dwa wałki rozrządu z popychaczami w głowicy, smarowanie z mokrą miską olejową
  • Średnica x skok tłoka 80 mm x 62,1 mm
  • Pojemność skokowa 313 cm3
  • Moc znamionowa 34 KM (25 kW) przy 9500 obr./min. (wersja ECE)
  • Maksymalny moment obrotowy 28 Nm przy 7500 obr./min.
  • Stopień sprężania 10,6:1
  • Sterowanie składem mieszanki/zarządzanie pracą silnika Elektroniczny wtrysk paliwa, BMS-E2
  • Kontrola emisji Trójdrożny reaktor katalityczny pracujący w obiegu zamkniętym, normy emisji EU-4
  • Osiągi/zużycie paliwa
  • Prędkość maksymalna 143 km/h
  • Zużycie paliwa wg WMTC na 100 km 3,33 litra
  • Rodzaj paliwa Minimalna liczba oktanowa 91 RON (zalecane na terenie UE: 95 RON, zalecane na terenie Brazylii: mieszanka E27)
  • Instalacja elektryczna
  • Alternator Alternator o mocy 308 W
  • Akumulator 12 V / 8 Ah, bezobsługowy
  • Przeniesienie napędu
  • Sprzęgło Sprzęgło wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
  • Skrzynia biegów Synchronizowana 6-biegowa skrzynia biegów umieszczona w obudowie silnika
  • Przeniesienie napędu Łańcuch uszczelniany z-ring z tłumieniem szarpnięć w piaście tylnego koła
  • Podwozie/hamulce
  • Rama Rurowa rama stalowa z mocowaną na śruby ramą tylną.
  • Mocowanie/zawieszenie przedniego koła Widelec teleskopowy „upside down”, Ø 41 mm
  • Mocowanie/zawieszenie tylnego koła Przestrzenny odlewany wahacz aluminiowy, zamocowany bezpośrednio amortyzator centralny, regulacja naprężenia wstępnego sprężyny
  • Skok przedniego/tylnego koła 180 mm / 180 mm
  • Rozstaw osi 1420 mm
  • Wyprzedzenie przedniego koła 98 mm
  • Kąt główki ramy 63,3°
  • Koła Aluminiowe odlewane koła
  • Obręcz przedniego koła 2,50 x 19″
  • Obręcz tylnego koła 4,0 x 17″
  • Opona przednia 110/80 R 19
  • Opona tylna 150/70 R 17
  • Hamulec przedni Tarczowy z jedną tarczą, średnica 300 mm, zacisk z czterema tłoczkami, mocowanie promieniowe
  • Hamulec tylny Tarczowy z jedną tarczą, średnica 240 mm, zacisk pływający jednotłoczkowy
  • Układ ABS BMW Motorrad ABS
  • Wymiary/masy
  • Długość 2075 mm
  • Szerokość (z lusterkami) 880 mm
  • Wysokość (bez lusterek) 1230 mm
  • Wysokość siedzenia, motocykl nieobciążony 835 mm (820 mm: z opcją fotela obniżonego, 850 mm: z opcją fotela komfortowego)
  • Długość wewnętrznego łuku nóg, motocykl nieobciążony 1870 mm (1840 mm: z opcją fotela obniżonego, 1900 mm: z opcją fotela komfortowego)
  • Masa motocykla w stanie gotowym do jazdy z pełnym zbiornikiem paliwa1) 169,5 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita 345 kg
  • Ładowność (z wyposażeniem standardowym) 175,5 kg
  • Użyteczna pojemność zbiornika paliwa 11 dm3
  • Rezerwa ok. 1 dm3

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button