Aktualnie czytasz:
Test Zipp Neken 50: Za kierownic膮

Dzi艣 w Skuterowo.com go艣ci pojazd nietypowy. Nie jest to skuter, a motorower, cho膰 na pierwszy rzut oka nie jeden my艣la艂, 偶e to po prostu motocykl. Sami zobaczcie co proponuje Zipp dla tych, kt贸rzy chc膮 rozpocz膮膰 swoj膮 przygod臋 z "manualem".

Bez dw贸ch zda艅: Ka偶dy, kto na co dzie艅 艣miga skuterem chcia艂by od czasu do czasu powachlowa膰 nieco biegami, tak te偶 by艂o w naszym przypadku. Z czystej ciekawo艣ci chcieli艣my sprawdzi膰 jeden z najpopularniejszych motorower贸w na naszym rynku: Zipp Neken.

Zipp Neken ssanie.

Pod bakiem znajduje si臋 d藕wignia ssania.

To nie jest motorower. Tak pomy艣li ka偶dy, kto b臋dzie mia艂 kontakt z Nekenem po raz pierwszy. Wizualnie pojazd przypomina bardziej 300tk臋. Wygl膮dem jest to bardzo dojrza艂y jedno艣lad, co po prostu mo偶e si臋 podoba膰. Nieco gorzej jest, gdy podejdziemy bli偶ej. Jako艣膰 monta偶u i wyko艅czenia wskazuje, 偶e mamy do czynienia ze sprz臋tem za nieca艂e 4 tysi膮ce. Wraz z pierwszym odpaleniem nie dosz艂o do rozczarowania. Akustyka wydechu r贸wnie偶 nie zdradza prawdziwej pojemno艣ci Zippa. Jednak nim mogli艣my si臋 o tym przekona膰 musieli艣my si臋 nieco natrudzi膰. Przesz艂o 20 minut pr贸bowali艣my uruchomi膰 Nekena poraz pierwszy. Sprawdzili艣my 艣wiec臋, iskr臋, kompresj臋... Po kilku minutach nasz膮 uwag臋 zwr贸ci艂o plastikowe pi贸ro znajduj膮ce si臋 pod bakiem. Okaza艂o si臋, 偶e w艂a艣nie w tym miejscu umieszczono d藕wigni臋 r臋cznego ssania. Gorszego znale藕膰 nie mo偶na by艂o. Wy艂膮czenie wzbogacania mieszanki podczas jazdy jest przez to niemo偶liwe. Trzeba si臋 zatrzyma膰, wy艂膮czy膰 ssanie i dopiero kontynuowa膰 jazd臋...

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Du偶e wibracje to jedna z wad Nekena.

Du偶e wibracje to jedna z wad Nekena.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Pierwsze kilometry. We znaki od razu daj膮 si臋 wibracje przenoszone na nogi kierowcy. S膮 one najbardziej dokuczliwe przy oko艂o 6 000 obrot贸w na minut臋. Powy偶ej, jak i poni偶ej tej warto艣ci jest nadzwyczaj komfortowo. To za spraw膮 zawieszenia. Ty艂 to dwa solidne amortyzatory. Z przodu lagi s膮 bardzo mi臋kko zestrojone. Mo偶ne a偶 za mi臋kko. Podczas hamowania prz贸d potrafi bardzo nurkowa膰. Kanapa raczej wygodna. Siedzi si臋 nisko. Mog艂aby by膰 nieco szersza.

Hamulce. Pracuj膮 skutecznie i wydajnie. Nie ma problemu z precyzj膮 zatrzymywania pojazdu. Zastrze偶enia nale偶y mie膰 jednak do przednich klock贸w. Przy przebiegu 1300 kilometr贸w te ju偶 wyparowa艂y. Materia艂 eksploatacyjny nie jest drogi, jednak przy tak niskim przebiegu wymiana normalnie nie powinna mie膰 miejsca.

Zipp Neken posiada 4 manualne biegi.

Zipp Neken posiada 4 manualne biegi.

Skrzynia bieg贸w. Wymaga dopracowania. Zdarza艂o si臋 sporadyczne "wypadanie" prze艂o偶e艅. To zjawisko dotyczy艂o zw艂aszcza tr贸jki. Po prostu spokojnie jad膮c nagle traci si臋 si艂臋 nap臋dow膮, a silnik wyje wniebog艂osy. Mo偶na si臋 zdziwi膰. Jednak nie to jest najwi臋kszym problemem. Dosy膰 trudne jest wyczucie luzu. Cz臋sto zamieszczony w tablicy rozdzielczej wy艣wietlacz pokazuj膮c 0 potrafi艂 k艂ama膰. Po zatrzymaniu puszczaj膮c sprz臋g艂o mo偶na si臋 niemile zaskoczy膰. Przez to zawsze stoj膮c na 艣wiat艂ach musieli艣my zdejmowa膰 r臋k臋 z lewej klamki bardzo delikatnie. Tak na wszelki wypadek.

Silnik. Jednostka nap臋dowa spisywa艂a si臋 bez zarzut贸w. Jest elastyczna i nie 艂apie zadyszki nawet przy pokonywaniu wielu kilometr贸w bez zmiany pr臋dko艣ci obrotowych. Jak na czterosuw o pojemno艣ci 50 ccm dynamika jest bardzo dobra.

Deska Zippa posiada r贸wnie偶 obrotomierz

Deska Zippa posiada r贸wnie偶 obrotomierz

Deska rozdzielcza. To trzy zegary: Pr臋dko艣ciomierz, obrotomierz i wska藕nik poziomu paliwa. Do tego standardowo do艂膮czono kontrolk臋 kierunkowskaz贸w, 艣wiate艂 drogowych i dzwoni膮cego telefonu. Na t膮 ostatni膮 nie mo偶na zwraca膰 uwagi. Miga cz臋sto wywo艂uj膮c fa艂szywe alarmy. Do tego wszystkiego jeszcze dodano ma艂y wy艣wietlacz m贸wi膮cy o aktualnie zapi臋tym prze艂o偶eniu.

Przy manetkach mamy do dyspozycji prze艂膮czniki. Nale偶y si臋 przyczepi膰 do w艂膮cznika kierunkowskaz贸w. Ten jest bardzo nieprecyzyjny. Przyk艂adowo wy艂膮czaj膮c lewy mo偶na omy艂kowo uruchomi膰 prawy. Przy wykonywaniu tej czynno艣ci trzeba si臋 skupi膰. Minus r贸wnie偶 za brak sygna艂u d藕wi臋kowego m贸wi膮cego o w艂膮czonym migaczu. Jad膮c w pe艂nym s艂o艅cu mo偶na zielonej lampki kontrolnej po prostu nie zauwa偶y膰 i jecha膰 z w艂膮czonym kierunkiem.

Tylna lampa jest dobrze widoczna. Przedni reflektor spisuje si臋 znakomicie.

Tylna lampa jest dobrze widoczna. Przedni reflektor spisuje si臋 znakomicie.

O艣wietlenie. Dzia艂a bez zarzut贸w. Tylna lampa jest dobrze widoczna. Przedni reflektor spisuje si臋 艣wietnie zarazem w trybie mijania, jak i 艣wiate艂 drogowych.

Do tego du偶y bak. Zatankowanie do pe艂na to ponad 60 PLN wy艣wietlaj膮ce si臋 na dystrybutorze. Na 13 litrach je藕dzili艣my dwa tygodnie bez zagl膮dania na stacj臋. Przejechali艣my 500 kilometr贸w, a na desce jeszcze nie 艣wieci si臋 rezerwa. Nasza jazda daleka by艂a od ekonomicznej, mimo to 艣rednie spalanie nie przekracza艂o 2.6 L/100 km. To 艣wietny wynik, nawet na czterosuw o masie w艂asnej niemal stu kilogram贸w.

Zipp Neken to fajna zabawka w艂a艣nie dla kogo艣, kto chcia艂by powachlowa膰 biegami przed p贸j艣ciem na kurs prawa jazdy. Przy okazji mo偶na si臋 nim wybra膰 gdzie艣 poza miasto, albo po prosu poszale膰 po bezdro偶ach. Do tego wszystkiego ten motorower nadaje si臋 idealnie. W przeciwie艅stwie do ruchu miejskiego. Tutaj jednak skuter zdecydowanie wygrywa swoj膮 zwinno艣ci膮 no i automatyczn膮 skrzyni膮.聽 Cena? 3.700 PLN (Zipp.pl).

Silnik
Jednocylindrowy, czterosuwowy, ch艂odzony powietrzem
Pojemno艣膰 49 ccm
Spr臋偶anie 7,3:1
Moc maks. 3,9 KM przy 8500 obr/min
Maks. moment obrotowy 2,5 Nm przy 7500 obr/min
Skrzynia bieg贸w
czterobiegowa, manualna
Starter/Zap艂on elektryczny lub no偶ny/CDI
Podwozie Rama z rury stalowej
Zawieszanie p/t widelec teleskopowy/podw贸jny element resoruj膮co-t艂umi膮cy
Hamulec p/t Hydrauliczny tarczowy/b臋bnowy mechaniczny
Opony p/t 2.75-18/3.50-16
Pojemno艣膰 zbiornika paliwa 13 l
Kolorystyka czarno-bordowy, czarno-srebrny

Zobacz wi臋cej zdj臋膰:
[nggallery id=31]

Wi臋cej test贸w jedno艣lad贸w.

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
64%
0%
7%
19 Komentarze
1 2
  • Zdj臋cie profilowe krystians31
    8 marca 2011 at 19:44

    no i znowu musz臋 si臋 zgodzi膰 z Melonierem :-))

  • Zdj臋cie profilowe KrzysiekP
    8 marca 2011 at 19:58

    Pietro ma racje b臋ben jednak ma swoje zalety mimo 偶e s艂abiej chwyta. ja sam mam mieszany i mam por贸wnanie a to ju偶 m贸j drugi kt贸ry ma takie rozwi膮zanie

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    8 marca 2011 at 22:14

    Z tymi biegami to przesadzacie, nie jest tak 藕le. W Kymco np. jest tak: 1 do 20km/h, 2 do 45km/h, 3 do 65km/h 4 do ko艅ca – jak kto艣 je藕dzi odblokowanym skuterem to na upartego m贸g艂by je藕dzi膰 po mie艣cie tylko na pierwszych dw贸ch biegach, ale je藕dzi si臋 na trzech tak jak samochodem. Jak si臋 sprawnie zmienia biegi to trwa to mniej ni偶 sekund臋. Dla leniwych s膮 te偶 pojazdy ze skrzyni膮 citymatic, czyli manualne biegi ale sprz臋g艂o automatyczne – tak jest u mnie w Kymco i nawet Gracjan Roztocki by tym umia艂 je藕dzi膰, nawet by film zrobi艂 i na YT wrzuci艂 :D. 呕eby zobaczy膰 jak to jest to trzeba si臋 przejecha膰. No ale…;)

  • Zdj臋cie profilowe Gilbert
    10 marca 2011 at 12:12

    Wczoraj kupi艂em Bartona Sprinta, a by艂em nastawiony na Rometa Zetke b膮d藕 Zippa Neken, po d艂ugich jazdach pr贸bnych (gratulacje za 5h wytrwa艂o艣ci dla sprzedawcy) i jednak Zetki maj膮 co艣 z silnikami (dziwacznie pracuj膮, sprawdzone na 2 sztukach) a w Nekenach dziwnie pracuje skrzynia bieg贸w (niekiedy wyskakuj膮) i 藕le sie zmienia biegi. Po rezygnacji z tych model贸w zasiad艂em za sterami Bartona Fightera ale dla mnie by艂 troche za ma艂y (mam 188cm wzrostu) ale wszystko chodzi艂o jak nale偶y, ale jednak plastiki zwyk艂e kt贸re rozlec膮 si臋 z biegiem czasu. Barton Sprint jednak troszeczke wi臋kszy, plastiki te偶 jak w figterze, 艂adnie wchodz膮 biegi, tolerancja pr臋dko艣ciomierza by艂a poni偶ej +/- 5% a obrotomierza no niestety nie mia艂em jak sprawdzi膰. Jedno co mnie 藕dziwi艂o to d藕wi臋k jak 150ccm. Najbardziej co mnie 藕dziwi艂o 偶e Barton Sprint i Figter s膮 przysy艂ane z艂o偶one w metalowych klatkach, a nie jak chi艅skie skutery w cz臋艣ciach. ALE przejecha艂em dopiero 100km i za du偶o m贸wi膰 o nim nie moge, postaram sie co艣 napisa膰 wi臋cej po minimum 1000km 馃檪

    Pozdro

  • Zdj臋cie profilowe darioone
    10 marca 2011 at 23:17

    Kolejny test i kolejna pora偶ka Zippa,Ssanie pod zbiornikiem paliwa???Kto to wymy艣li艂?!Klocki hamulcowe kt贸re „znikaj膮” po 1300 km no to ju偶 jest przegi臋cie!A do tego wyskakuj膮ce biegi,mia艂em okazj臋 zrobi膰 pare kilometr贸w Rometem CRS 50 i tam by艂a ta sama przypad艂o艣膰 a na Zippa to na pewno nie wsi膮d臋 bo jeszcze chc臋 po偶y膰 troch臋 na tym 艣wiecie.M贸j Neksiu ma ponad dwa latka a na „zegarku” 14 tysiak贸w i opr贸cz delikatnej kosmetyki (takie tam ma艂e poprawki lakiernicze w okolicach tylnego ko艂a) i regularnej wymiany tego co fabryka przykaza艂a nic si臋 z nim nie dzieje mimo tego 偶e okresowych przegl膮d贸w nie przechodzi艂.Micha艂 wydech mo偶e ma i 艂adny ale wiem z w艂snych obserwacji ze to d艂ugo nie potrwa i nied艂ugo ta ruda brzydka pani upomni si臋 o niego.

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    13 marca 2011 at 15:28

    Dario, nied艂ugo uka偶e si臋 test Nexxona to b臋dziesz m贸g艂 si臋 wykaza膰 znajomo艣ci膮 sprz臋ta ;).

  • Zdj臋cie profilowe darioone
    15 marca 2011 at 16:23

    Czekam niecierpliwie ale znaj膮膰 sprz臋ta rewelacji si臋 nie spodziewam hehe Czyta艂em Michale tw贸j test na innym portalu i zgadzam si臋 z tym co napisa艂e艣 w 95 procentach.Na dwa Nexxoniki w moim mie艣cie obydwa je偶dz膮 o ponad dw贸ch lat intensywnie i bez problemowo,znajomy kupi艂 teraz New Dinka 50 tak 偶e grono Kymcowc贸w powi臋ksza si臋.Czekam te偶 niecierpliwie jakim to pojazdem Pan Micha艂ek b臋dzie si臋 porusza艂 w niedalekiej przysz艂o艣ci.Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie 偶ycz臋 szerokiej drogi i niech moc b臋dzie z wami!

  • Zdj臋cie profilowe maximus
    23 pa藕dziernika 2011 at 09:14

    Mam nekena od kwietnia,przejecha艂em 4000km jestem zachwycony!!!!Motorower do miasta po zakupy,do pracy-jezdzi idealnie!!!

  • Zdj臋cie profilowe tomek17078
    24 listopada 2011 at 22:02

    mam nekena od marca przejecha艂em 6000km jestem zadowolony ciog艂e palenie
    gumy stawiania na ko艂o, na ka偶dym zakr臋cie pisk.
    wymiana-z臋batki z 艂anicuchem i opona tylna

Podziel si臋 opini膮

lub