Aktualnie czytasz:
Suzuki V-Strom 1050XT 2020. Czy elektronika faktycznie pomaga, gdy brakuje przyczepno艣ci?

Elektronika w motocyklu. Potrafi by膰 powodem do narzekania,聽ale w rzeczywisto艣ci cz臋艣ciej ratuje z wszelakich opresji ni偶 ogranicza聽mo偶liwo艣ci kierowcy. Czy potwierdza to nowy Suzuki V-Strom 1050 XT?

M贸wi si臋, 偶e lepsze jest wrogiem dobrego i聽modernizowanie czego艣 co dzia艂a dobrze jest pozbawione sensu. Ciekawo艣膰 ludzka oraz ch臋膰 udoskonalania prowadzi jednak nieustannie do kolejnych odkry膰 i poszerzania horyzont贸w, co w ogromnym skr贸cie przek艂ada si臋 na u艂atwianie 偶ycia. Tym razem 偶ycie postanowili u艂atwi膰 nam konstruktorzy Suzuki, kt贸rzy konsekwentnie rozwijaj膮 projekt pt. Suzuki V-Strom. Z t膮 r贸偶nic膮, 偶e metod臋 ma艂ych kroczk贸w zast膮pili pot臋偶nym聽skokiem.

Suzuki V-Strom 1050XT 2020. Nasz fillm

 

Niecodzienne podej艣cie do konstruowania motocykli

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Suzuki w mojej opinii to firma, kt贸ra zawsze wszystko robi po swojemu i robi to dla ludzi. Kiedy na 艣wiecie trwa艂 wielki kryzys ekonomiczny, to w艂a艣nie Suzuki by艂o korporacj膮, kt贸ra nie zwalnia艂a masowo ludzi - oszcz臋dno艣ci poszukali w innym miejscu. Tym oto sposobem nie zobaczyli艣my w kolejnych latach wprowadzania do katalogu kosmicznych rozwi膮za艅. Otrzymywali艣my jedno艣lady, kt贸re by艂y kolejnymi wariacjami punktu wyj艣cia. Szcz臋艣liwie, bardziej dopracowanymi.

Wynika to z tego,聽偶e lwia cz臋艣膰 kwoty, kt贸r膮 klient p艂aci za motocykl jest wydawana na opracowanie nowych technologii i setki godzin test贸w. Suzuki ograniczy艂o聽maksymalnie wydatki na bajery, przeznaczaj膮c zaoszcz臋dzon膮 kas臋 na wyp艂aty dla ludzi -聽je艣li w bran偶y motocyklowej istnieje jeszcze romantyzm, to widz臋 go w艂a艣nie聽w takich dzia艂aniach.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Suzuki V-Strom 1050XT 2020

Z drugiej strony podczas targ贸w EICMA 2019 zobaczyli艣my V-Stroma 1050 XT, kt贸ry by艂 niczym wybuch supernovej. W oczy rzuca艂 si臋 wygl膮d nawi膮zuj膮cy do kultowego DR Biga i obietnica nowoczesnych rozwi膮za艅. Chcia艂bym unikn膮膰 stronniczo艣ci, dlatego postaram si臋 przej艣膰 do fakt贸w. Rewolty nie znajdziemy w ramie czy silniku. Tak naprawd臋 najwa偶niejsze podzespo艂y doskonale znamy. Oczywi艣cie zosta艂y poddane modernizacji: silnik dostosowano do restrykcyjnych wymaga艅 normy Euro5, ale nadal jest to doskonale znana i przecie偶 sprawdzona ju偶 w boju jednostka. Najwi臋ksze zmiany dotyczy艂y zatem bardziej charakterystycznego wygl膮du i tego co skrywa si臋 pod nowym nadwoziem: rozbudowanej elektroniki.

Silnik. Ograniczenie czy mo偶liwo艣膰?

Zatrzymajmy si臋聽 jednak przez chwil臋 przy piecu. Ten dysponuje pojemno艣ci膮 1037 ccm, czyli dok艂adnie tak膮 sam膮 jak poprzednik. Wzros艂a natomiast moc maksymalna do 107 KM przy 8500 obr./min i zmala艂 moment obrotowy o 1 Nm. Teraz wynosi 100 Nm przy 6000 obr./min. Zar贸wno konstruktorzy jak i broszury reklamowe nie ok艂amuj膮 klienta, 偶e konotacje stylistyczne do legendarnego bigosa wp艂ywaj膮 magicznie r贸wnie偶 na mo偶liwo艣ci terenowe. Owszem nowy V-Strom聽ma by膰 "Mistrzem Przygody", ale bardziej asfaltowej ni偶 terenowej, ale tym stwierdzeniem pewnie nikt nie poczuje si臋 zaskoczony - tak zawsze by艂o z V-Stromami.

W mojej opinii to w艂a艣nie charakterystyka silnika jest odpowiedzialna za ograniczenia terenowe. Nie zrozumcie mnie 藕le, mocy nie brakuje. Litrowy V-twin nadal dysponuje atomowym uderzeniem i niesamowitym przyspieszeniem, ale krzywa mocy zosta艂a wyr贸wnana i przeniesiona聽zdecydowanie聽do g贸ry. Ca艂o艣膰 sprawia, 偶e jest przyjemniej w ostrych winklach, czy na autostradowych przelotach i w takich warunkach ten sprz臋t czuje si臋 jak ryba w wodzie. Czy to oznacza, 偶e poza asfaltem czuje si臋 jak 艣ni臋ty 艣led藕? Nie do ko艅ca, bo nie wyobra偶am sobie miejsc贸wki, do kt贸rej nie dojedziesz 1050-tk膮. Zw艂aszcza na bardziej agresywnych oponach. Jednak skakanie po k艂odach bym sobie darowa艂.

Warto jeszcze nadmieni膰, 偶e konstruktorom uda艂o si臋 stworzy膰 silnik spe艂niaj膮cy o niebo bardziej restrykcyjn膮 norm臋 bez zwi臋kszania pojemno艣ci (to nie uda艂o si臋 w wi臋kszo艣ci przypadk贸w konkurencji), a przy tym praktycznie bez wi臋kszych strat w mocy. A teraz najwa偶niejsze: spalanie nadal utrzymuje si臋 praktycznie na tym samym poziomie (nieca艂e 6 litr贸w) i to w艂a艣nie jest realna ekologia i ekonomia.聽Kolejn膮 sprawa to gang silnika. Ten piec naprawd臋 fajnie brzmi nawet przy oryginalnym wydechu. Serio!

Oszcz臋dno艣ci nie znajdziemy w zawieszeniu, konstruktorzy zastosowali w pe艂ni regulowany (ty艂 i prz贸d) zestaw Kayaby, dzia艂a precyzyjnie i nie boi si臋 przerzucania z zakr臋tu w zakr臋t, chocia偶 nadal m贸wimy o nastawach nominalnych.

A co z t膮 elektronik膮?

I tutaj przechodzimy w艂a艣nie do filozofii budowania motocykli. Z jednej strony w tym聽sprz臋cie nie znajdziemy kolorowego wy艣wietlacza TFT, tablet贸w i innych bajer贸w, a z drugiej strony mamy kompletne wyposa偶enie turystyczne i ca艂膮 mas臋 elektroniki, kt贸rej dzia艂ania zwyczajnie mo偶emy nie zauwa偶y膰 w codziennym u偶ytkowaniu i za to wystawiam ocen臋 celuj膮c膮.

Suzuki V-Strom 1050XT 2020

V-Strom 1050XT to po prostu motocykl, kt贸ry ma dawa膰 ca艂膮 mas臋 frajdy z jazdy i tak w艂a艣nie jest. Nie pogubicie si臋 w menu, bo korzystanie z niego jest naprawd臋 proste. W ca艂ej elektronice obs艂ugiwanej z poziomu kierownicy nas najbardziej interesuj膮聽dwa modu艂y:

  • Suzuki Drive Mode Selector
  • Regulacja dzia艂ania kontroli trakcji

Suzuki Drive Mode Selector pozwala na ustawienie charakterystyki pracy silnika i dopasowanie jego dzia艂ania do warunk贸w oraz preferencji kierowcy. Do dyspozycji mamy trzy tryby:

鈥 Tryb A: zapewnia b艂yskawiczn膮 reakcj臋 przepustnicy
鈥 Tryb B: zapewnia聽po艣redni膮 reakcj臋 przepustnicy
鈥 Tryb C: zapewnia naj艂agodniejsz膮 reakcj臋 przepustnicy.

To faktycznie dzia艂a i sprawia, 偶e nawet mniej do艣wiadczony kierowca nie powinien czu膰 si臋 onie艣mielony moc膮 silnika, je艣li oczywi艣cie nie zdecyduje si臋 od razu na tryb "A". Ustawienie "C" b臋dzie nieocenione w trakcie jazdy w deszczu czy po 艣liskiej nawierzchni. Dodatkowo musimy pami臋ta膰, 偶e mo偶emy聽r贸wnie偶 regulowa膰 dzia艂anie kontroli trakcji oraz po prostu j膮 wy艂膮czy膰. Ustawienia mo偶emy zmienia膰 zar贸wno na postoju jak i w trakcie jazdy - wystarczy przymkn膮膰 w trakcie jazdy przepustnic臋 i zmieni膰 ustawienie. Wa偶n膮 cech膮 tego uk艂adu jest fakt, 偶e nastawy nie resetuj膮 si臋 po wyj臋ciu kluczyka. Je艣li chcesz, mo偶esz na sta艂e wy艂膮czy膰 kontrol臋 trakcji. Brawo za ten myk, kt贸rego brakuje wielu bardziej nastawionym na off-road maszynom konkurencji.

Przydatne gad偶ety

Warto r贸wnie偶 nadmieni膰, 偶e 1050 XT wyposa偶ony jest w ca艂膮 mas臋 czujnik贸w ustalaj膮cych pozycj臋 motocykla. Dzi臋ki temu sterownik wie czy motocykl jest w z艂o偶eniu, dzi臋ki czemu mo偶e dostosowa膰 dzia艂anie uk艂adu ABS. Jak to dzia艂a w praktyce? Kiedy jad膮c w z艂o偶eniu wci艣niesz d藕wigni臋 przedniego hamulca i dojdzie do wzrostu ci艣nienia w pompie hamulcowej do ustalonej warto艣ci krytycznej, system Motion Track Brake system rozpozna problem i w celu ustabilizowania toru jazdy automatycznie uruchomi tylny hamulec. Tzw. Cornering ABS dopasowuje spos贸b dzia艂ania uk艂adu hamulcowego do pochylenia maszyny. W efekcie nawet je艣li tn膮c zakr臋t wyskoczy ci sarna na drog臋, lub za winklem b臋dzie le偶e膰 k艂oda drewna a ty spanikujesz wduszaj膮c za mocno klamk臋 hamulca, motocykl ma nie straci膰 stabilno艣ci.

Dodatkow膮 zmienn膮 jest聽LDCS (Load Depent Control System), czyli swojego rodzaju inteligentna waga. Dzi臋ki niej jednostka steruj膮ca wie jak ci臋偶ki jest motocykl (baga偶, kufry, pasa偶er) i mo偶e dostosowa膰 do tych danych dzia艂anie uk艂adu ABS. W rzeczywisto艣ci kierowca nie czuje 偶adnych zmian, ale w praktyce mo偶e to mie膰 spore znaczenie dla bezpiecze艅stwa.

Suzuki V-Strom 1050XT 2020

Jednak naszym ulubionym systemem jest聽Hill Hold Track Brake System, czyli asystent tylnego hamulca. Sprawia on, 偶e nie musisz,聽po zatrzymaniu na podje藕dzie trzyma膰 hamulca tylnego. Uk艂ad 偶yroskop贸w sam rozpoznaje nachylenie i w momencie zatrzymania, uruchamia pomp臋 hamulca, kt贸ra blokuje tylne ko艂o. Akurat聽w tym przypadku mo偶emy zarzuci膰, 偶e co艣 si臋 dzieje z motocyklem, a my na to nie mamy wp艂ywu, ale w rzeczywisto艣ci nie spotka艂em si臋 z sytuacj膮, w kt贸rej ten uk艂ad podni贸s艂by mi ci艣nienie i mnie denerwowa艂. Przytrzymanie hamulca trwa przez 30 sekund, a je艣li chcesz je dezaktywowa膰 wystarczy wcisn膮膰 przedni hamulec. 艢wietne rozwi膮zanie, kt贸re zwalnia praw膮 stop臋 i pozwala podeprze膰 si臋 na niej na podje藕dzie. Z za艂adowanym motocyklem niejednokrotnie mo偶e si臋 to okaza膰 po prostu przydatne.

Je藕dzili艣my w r贸偶nych warunkach

W trakcie testu mieli艣my szans臋 poje藕dzi膰 w zasadzie w ka偶dych warunkach drogowych, w tym po mokrej, bardzo 艣liskiej trawie, b艂otnistych koleinach, czy szutrach, a tak偶e po kr臋tych g贸rskich dr贸偶kach. Najwi臋kszym ograniczeniem terenowym dla tego motocykla by艂y szosowe opony, dlatego ci臋偶ko nam jednoznacznie oceni膰 ten sprz臋t z perspektywy terenowca. Wiemy natomiast, 偶e jego domen膮 s膮 szybkie autostradowe przeloty, wycieczki poza miasto czy kr臋te dr贸偶ki. Przechodzenie z zakr臋tu w zakr臋t jest bajecznie proste i przyjemne i bardzo 艂atwo w tym wszystkim si臋 zatraci膰. Z drugiej strony V-Strom 1050XT to motocykl, kt贸ry nie boi si臋 zjazdu na nieutwardzone odcinki drogowe, sprawiaj膮c, 偶e jest to bardzo przyjemny sprz臋t, na kt贸rym z przyjemno艣ci膮 dojedziesz praktycznie w ka偶de miejsce. Warto w tym miejscu doda膰, 偶e dzi臋ki fajnie zestrojonej kontroli trakcji, nawet na szosowych gumach mo偶na w miar臋 bezpiecznie zjecha膰 z asfaltu. Ten system nie ma ju偶 nic wsp贸lnego z pierwszymi topornymi "zero-jedynkowymi" uk艂adami zmniejszania momentu przenoszonego z silnika na ko艂o. Elektronika w tym wypadku pozwala znale藕膰 przyczepno艣膰 tam, gdzie samej manetce gazu by艂oby o to du偶o ci臋偶ej. Nawet u bardziej do艣wiadczonych motocyklist贸w.

Suzuki V-Strom 1050 XT 2020

Poza tym czasy, w kt贸rych elektronika mia艂a tylko utrzyma膰 laika przy 偶yciu ju偶 dawno si臋 sko艅czy艂y. Systemy wspomagaj膮ce zosta艂y dopracowanego do tego stopnia, 偶e rzadko kiedy naprawd臋 czujemy ich ingerencje. To sprawia, 偶e pocz膮tkuj膮cy kierowcy du偶o szybciej s膮聽w stanie podnosi膰 swoje umiej臋tno艣ci oraz bezpiecznie porusza膰 si臋 na co dzie艅. Z kolei ci zaawansowani mog膮 bez wi臋kszych problem贸w dopasowa膰 jej dzia艂anie do swoich preferencji i聽tym samym zminimalizuj膮 ryzyko zaskoczenia na drodze. Nie m贸wimy tu rzecz jasna o jej ca艂kowitym wy艂膮czeniu, ale o asystowaniu w trakcie zabawy. Nie bez przyczyny nawet zawodnicy MotoGP, 艣cigaj膮 si臋 na motocyklach przepe艂nionych najbardziej wymy艣ln膮 elektronik膮.

Przekonaj si臋 sam!

Tytu艂em ko艅ca dodamy jeszcze, 偶e koniec sezonu to 艣wietny czas na wyb贸r motocykla na kolejny sezon. Pisz膮c ten tekst zerkn膮艂em na stron臋 Suzuki, gdzie w艂a艣nie rozpocz臋艂a si臋 akcja promocyjna na modele z bie偶膮cego katalogu. To, co najwa偶niejsze: Pojawi艂y si臋 nowe oferty specjalne i pakiety.聽Z drugiej strony jest jeszcze na tyle ciep艂o i przyczepnie, 偶e dobrym pomys艂em wydaje si臋 skorzystanie z jazd testowych i przekonanie si臋 samemu czy nie piszemy bzdur. To najprostsza i jednocze艣nie najszybsza droga do wyrobienia sobie w艂asnej opinii. Polecamy!

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%

Podziel si臋 opini膮

lub