Suzuki V-Strom 800 DE 2023 – na żywo z targów EICMA: no to się porobiło!

Zupełnie nowy mniejszy V-Strom

W skrócie
  • Suzuki zaskakuje rozmachem z jakim podeszło do skonstruowania nowego mniejszego V-Stroma
  • V-Strom 800 DE 2023 to zupełnie nowy motocykl, który ma za zadanie konkurować z najmocniejszymi propozycjami w stawce
  • Nowy japoński motocykl klasy adventure odznaczać ma się bogatym wyposażeniem i możliwościami niedostępnymi dla żadnego V-Stroma w historii tej legendarnej już serii motocykli turystycznych

Nowy silnik, nowa rama, nowe podwozie i największy prześwit w całej historii modeli V-STROM. Suzuki prezentuje nowość na sezon 2023: V-STROM 800DE – gotowy na podbój wielu nowych dróg. I nie tylko dróg.

Jesteśmy właśnie na mediolańskich targach EICMA 2022 – największej motocyklowej imprezie tego typu na świecie. Właśnie to wydarzenie Suzuki wybrało jako okazję do zaprezentowania światu następcy modelu V-Strom 650. W motocyklu zmieniło się dosłownie wszystko. Wygląd, pojemność i konstrukcja silnika, podwozie oraz parametry techniczne, które każą stawiać nowego mniejszego V-Stroma w zupełnie innej kategorii motocykli adventure niż jego poprzednika. Bardzo lubimy takie zwroty akcji i już nie możemy doczekać się pierwszych jazd testowych!

No to się porobiło. Suzuki bez szumnych, kontrolowanych przecieków, po cichutku, jakby nigdy nic, przygotowało zupełnie nowy motocykl w chyba najgorętszym obecnie segmencie. Motocykle klasy adventure przeżywają ostatnio klęskę urodzaju i to w sposób odwrotny niż w owym powiedzeniu. A najwięcej się dzieje w niższej pojemnościowo klasie, która rośnie nieustannie w siłę. Do tej pory mały V-strom był traktowany raczej jako poczciwy i niezawodny osiołek, który dojedzie niemal wszędzie, ale zdecydowanie bardziej po czarnym niż po luźnym. Taki uniwersalny turystyk z lekko zniekształconymi genami terenowymi. Jak będzie teraz?

V-Strom 800DE; najważniejsze informacje:

  • Napędzany nowym, dwucylindrowym, rzędowym silnik z unikatowym systemem
    wyrównoważającym Suzuki Cross Balancer;
  • nowa rama ze stali;
  • najdłuższy skok zawieszenia (220 mm) i największy prześwit (220 mm) w całej rodzinie V-Strom;
  • 21-calowe przednie koło;
  • kolorowy, wielofunkcyjny panel wskaźników TFT;
  • pakiet elektroniki Suzuki S.I.R.S, w skład którego wchodzą systemy:
    – Drive Mode Selector
    – Suzuki Traction Control System z trybem G (Gravel)
    – Suzuki Quick Shift
    – ABS z dwoma trybami pracy i możliwością wyłączenia jego działania na tylnym kole
    – elektroniczny system kontroli przepustnicy Suzuki ride-by-wire
    – system Suzuki Easy Start
    – asystent ruszania (Low RPM Assist) pozwala na łatwy i płynny start z miejsca.
  • pełne oświetlenie LED.

Suzuki V-Strom 800 DE: zupełnie nowy motocykl z nowymi możliwościami

Wygląda jednak na to, że ktoś w Suzuki postanowił zmienić wizerunek potulnego tarpana na coś znacznie bardziej narowistego i zachęcającego do jazdy w stylu adventure przez duże „A”. Sprawa nie była łatwa, bo V-Strom 650 był przez długie lata najlepiej sprzejadącym się modelem tej marki. Gra idzie zatem o najwyższą stawkę. Rynek jednak się zmienia, zmieniła się także w ostatnim czasie (i to bardzo mocno) konkurencja, a V-Strom 650 siłą rzeczy wypadł z ringu w walce o prym wśród motocykli przygodowych wagi średniej.

V-STROM 800 DE – światowy globtroter

Od czasu wprowadzenia na rynek modelu V-Strom 1000 w 2002 roku motocykle o takiej nazwie miały ogromny udział w spopularyzowaniu turystyki motocyklowej na całym świecie. Ogromny sukces V-Stroma 1000 pociągnął za sobą naturalną reakcję producenta, dlatego w dwa lata po premierze w ofercie znalazł się także V-Strom 650. Do dziś całkowita sprzedaż wszystkich modeli z tej rodziny wyniosła ponad 440 tysięcy egzemplarzy, a rozwój i ewolucja kolejnych modeli trwa w najlepsze. Wydawać się może, że proces powinna zakończyć niedawna premiera motocykla V-Strom 1050DE, który w terenie ma  radzić sobie lepiej niż wcześniejsze generacje. Tymczasem Suzuki w Mediolanie pokazuje kolejną niespodziankę – V-Stroma nowej generacji, który nawiązuje wyglądem do kultowego modelu DR 800 BIG i jest napędzany całkowicie nowym silnikiem.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Suzuki V-Strom 800 DE: motocykl (już nie) dla każdego?

Suzuki V-Strom 800DE pozwala na nieskrępowaną jazdę zarówno po krętych asfaltach, jak i drogach nieutwardzonych, polnych czy szutrowych. Co najważniejsze – nowe Suzuki spodoba się kierowcom z różnym doświadczeniem. To propozycja dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z V-Stromami, jak również motocykl dla najwierniejszych użytkowników jednośladów z rodziny V-Strom, ale z silnikami o mniejszej pojemności. Z drugiej strony wysoki skok zawieszeń i wysoki przeświet (obydwa po 220 mm), a także większe przednie koło, wymusiły ułożenie kanapy na wysokości 855 mm. Nie jest to duża wartość, ale jednak osoby niższe mogą odczuwać brak wystarczającej pewności podczas manewrów parkingowych. W stosunku do V-Stroma 650, kanapa powędrowała wyżej o 25 mm, co i tak jest dobyrm wynikiem zważywszy na powyższe. Do napędu V-Stroma 800DE zastosowano zupełnie nową 2-cylindrową jednostkę o mocy 84 koni. Motocykl otrzymał również całkiem nową ramę ze stali, w pełni regulowane zawieszenie przednie upside-down Hitachi Astemo (Showa) oraz – z tyłu – regulowany amortyzator mono shock Hitachi Astemo (Showa).

A teraz łapcie pełną informację prasową:

Bo celem jest przygoda!

Nowy V-Strom 800DE ma szprychowe koła o średnicy 21 i 17 cali z ogumieniem typu adventure Dunlop Trailmax Mixtour. W myśl koncepcji Celem jest przygoda taki zestaw ma się sprawdzić w wielu
różnych sytuacjach. Bez wątpienia model 800DE V-Strom oferuje więcej niż dostępny wciąż w ofercie
Suzuki V-Strom 650. To motocykl dla kierowców poszukujących większej mocy, mocniejszych wrażeń
i pełnej uniwersalności.

Nowy silnik

Prace nad V-Stromem 800DE zaczęły się od stworzenia zwartej, kompaktowej jednostki napędowej, która pozwoliła projektantom na swobodę w projektowaniu podwozia ze zoptymalizowaną geometrią. Układ V2, z którego znane są przecież Suzuki V-strom 650 oraz V-Strom 1000, tym razem został zastąpiony przez zwarty, lżejszy i dający więcej możliwości względem projektowania całej konstrukcji silnik rzędowy. Dwa cylindry pozostają niezmiennie jako złoty środek dla tego typu motocykli.

Nowy silnik – w myśl założeń inżynierów z Japonii – musiał zapewnić duży moment obrotowy i odpowiednią moc, a jednocześnie napędzany nim motocykl miał być łatwy w prowadzeniu, płynnie
reagować na przepustnicę i dostarczać mnóstwa frajdy z jazdy. Nowy rzędowy, dwucylindrowy silnik, z rozrządem DOHC, o pojemności 776 cm 3 , generuje moc 84 KM przy 8500 obr./min oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 78 Nm przy 6800 obr./min. Przy niskich prędkościach wału korbowego ma znakomicie ułatwiać kontrolę nad motocyklem podczas wolnej jazdy. Osiągnięto to m.in. dzięki specjalnie zaprojektowanemu airboksowi, ale także dzięki „architekturze” wału korbowego z wykorbieniami co 270 stopni. Praca tej nowej, rzędowej jednostki ma zbliżoną charakterystykę do jednostek z cylindrami w układzie V-twin 90°, zaś dzięki 450 stopniom obrotu wału korbowego pomiędzy zapłonami daje wystarczający czas potrzebny na odzyskanie przyczepności przez tylne koło (szczególnie korzystne podczas jazdy po  nieutwardzonych nawierzchniach).

Silnik ma tzw. Suzuki Cross Balancer, czyli unikalny, patentowany system wyrównoważający pracę i redukujący drgania generowane podczas pracy. System ten oparty jest na dwóch wałkach, których przeciwwagi ustawione są co 90 stopni w stosunku do osi obrotu wału korbowego. Takie rozwiązanie zastosowano po raz pierwszy w motocyklu seryjnym. Nie tylko skutecznie tłumi drgania, przyczyniając się do płynniejszej i przyjemniejszej dla kierowcy pracy silnika, ale pozwoliło na opracowanie jednostki lżejszej i bardziej zwartej. Elektroniczne sterowanie przepustnicą działa bez opóźnienia – motocykl gładko reaguje na odkręcenie manetki. W układzie wydechowym „2 w 1” z długim tłumikiem wznoszącym się ku tyłowi dwustopniowy katalizator został umieszczony wewnątrz kolektora. Motocykl spełnia normy emisji spalin Euro 5. Do tego trzeba wspomnieć o sześciobiegowej skrzyni zapewniającej płynną zmianę przełożeń, w czym pomaga Suzuki Clutch Assist System (SCAS) oraz montowany w standardzie Suzuki Quick Shift.

Geometria podwozia

Suzuki V-Strom 800DE ma całkowicie nową, bardzo wytrzymałą ramę ze stalowych rur. Wkomponowano w nią silnik, co zapewnia sztywność, komfort oraz bezpieczeństwo prowadzenia, jednocześnie obniżając masę pojazdu. Przykręcana do ramy głównej rama pomocnicza została zaprojektowana tak, aby przy jak najbardziej optymalnej masie własnej wytrzymać obciążenia na nieutwardzonych nawierzchniach (bez względu czy kierowca jedzie sam czy z pasażera oraz korzysta z opcjonalnie montowanego zestawu trzech kufrów).

Zawieszenie

Z przodu zamontowano odwrócony, w pełni regulowany widelec Hitachi Astemo (SHOWA) o skoku 220 mm. Tylny amortyzator gazowy typu piggyback Hitachi Astemo (SHOWA) ma regulację kompresji i odbicia, a jego napięcie wstępne można wygodnie regulować za pomocą łatwo dostępnego pokrętła (szczególnie korzystne, gdy planujesz jazdę we dwoje czy przewożenie cięższego bagażu). Charakterystykę przedniego, jak i tylnego zawieszenia dostosowano do pracy w różnych warunkach – od dróg utwardzonych przez szlaki szutrowe po podłoże zupełnie luźne. Skok przedniego i tylnego zawieszenia wynosi 220 mm. Jak dotąd to rekord w rodzinie wszystkich motocykli V-Strom.

V-STROM 800DE ma wytrzymały, aluminiowy wahacz o unikalnym kształcie i dużej sztywności pionowej, poprzecznej oraz skrętnej. Został tak zaprojektowany, aby dało się zachować odpowiednią stabilność podczas jazdy na wprost i nie miał wad typowych dla zawieszeń o długim skoku.

V-STROM 800DE został wyposażony w koła szprychowe, o średnicy 21 i 17 cali. Nowe opony Dunlop Trailmax Mixtour, dedykowane specjalnie do modelu V-STROM 800DE, mają rozmiar 90/90/21 z przodu i 150/70/17 z tyłu oraz charakterystyczny wzór z ukośnymi rowkami bieżnika. Gwarantują przyczepność na nieutwardzonych nawierzchniach, ale także sprawdzą na asfalcie (pracują ciszej nawet podczas szybszej jazdy). Ogumienie Dunlopa cechuje się również trwałością, dobrą przyczepnością oraz pozwala na łatwe i szybkie zmiany kierunku. Specjalnie zaprojektowana struktura opony gwarantuje optymalną sztywność bieżnika i boków, niwelując tendencję do shimmy, jednocześnie zapewniając stabilność przy prędkościach autostradowych.

Zbiornik paliwa ma pojemność aż 20 litrów, co zapewnia większą pewność podczas podróży na długich dystansach – po prostu na stacje benzynowe zjeżdża się rzadziej.

Geometria podwozia i pozycja za kierownicą

V-Strom 800DE ma długi rozstaw osi, wysoki prześwit i szeroką kierownicę, żeby zachować maksymalną stabilność i kontrolę poza asfaltem. V-STROM 800DE zapewnia kierowcy, ale także i pasażerowi odpowiedni komfort – nie brakuje miejsca, nie trzeba na tym motocyklu mocno zginać kolan i oczywiście da się go poprowadzić stojąc. Opcjonalnie można zamontować komplet kufrów. Konstrukcja umożliwia kierowcy  przenoszenie ciężaru do przodu, co zapewnia większą kontrolę podczas podróży po nieutwardzonych nawierzchniach.

Ochrona przed wiatrem

Krótka przednia szyba została zaprojektowana tak, aby nie ograniczać widoczności przed przednim kołem. Jednocześnie wystarczająco chroni kierowcę przed wiatrem i słotą, także podczas jazdy z większą prędkością.

Pełne oświetlenie LED

Przednie reflektory ustawiono jeden nad drugim, w pionie. Mają sześciokątne obudowy. Bezpośrednio nad nimi znajduje się światło pozycyjne. Reflektory zapewniają nie tylko widoczność po zmroku, ale
także dodają charakteru nowej maszynie. Kierunkowskazy oraz światło tylne są mocne oraz trwałe. Całe oświetlenie w motocyklu V-STROM 800DE jest w technologii LED.

5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT

Niestandardowy, 5-calowy, kolorowy, wielofunkcyjny panel przyrządów TFT w modelu V-STROM 800DE pozwala na czytelne wyświetlanie bogatej gamy różnorodnych informacji w czasie rzeczywistym. Po lewej stronie wyświetlacza umieszczono gniazdo USB.

Inteligentny system jazdy Suzuki (S.I.R.S.)

Zaawansowane systemy elektroniczne S.I.R.S. w V-Strom 800DE obejmują: zmienne tryby jazdy SDMS, system kontroli trakcji Suzuki (STSC) z trybem G (Gravel), elektroniczny system przepustnicy Ride-by-Wire, quick shifter działający w górę i w dół, Suzuki Easy Start oraz asystenta ruszania.

Zmienne tryby jazdy SDMS

System SDMS wykorzystuje elektroniczne sterowanie przepustnicą. Umożliwia wybór jednego z trzech trybów jazdy, każdy z nich inaczej kontroluje pracę jednostki napędowej. Ustawienia każdego trybu zostały indywidualnie dostosowane i dokładnie przetestowane, aby zmaksymalizować uniwersalność turystycznego Suzuki V-Strom 800DE. Tryb A zapewnia najostrzejszą reakcję na gaz, pozwala na wykorzystanie pełnej mocy silnika i dostarcza maksymalnych wrażeń z jazdy. Tryb B, choć i w tym przypadku kierowca może wykorzystać pełną moc, charakteryzuje się bardziej liniową krzywą z łagodniejszą reakcją przepustnicy. Tryb C natomiast zapewnia najdelikatniejszą reakcję i łagodniejszą charakterystykę przebiegu momentu obrotowego.

System kontroli trakcji Suzuki (STCS)

Zapobiega poślizgom w przypadku wykrycia potencjalnej utraty przyczepności. Osiągnięto to poprzez opóźnienie zapłonu i ograniczenie kąta otwarcia przepustnicy. STCS w V-Strom 800DE zapewnia kierowcy lepszą kontrolę nad motocyklem w zróżnicowanych warunkach jazdy, niezależnie od obciążenia pojazdu oraz stanu nawierzchni. STCS nie tylko minimalizuje stres i zmęczenie, ale też zwiększa pewność reakcji, niezależnie od poziomu doświadczenia za kierownicą. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów kontroli trakcji, tryb G (Gravel) lub system całkowicie dezaktywować. Im wyższa cyfra trybu on-road, tym szybciej kontrola trakcji ingeruje w prowadzenie pojazdu, ograniczając poślizg. Tryb 1 jest przeznaczony do jazdy sportowej, z minimalną ingerencją systemu. Tryb 2 sprawdzi się w mieści i przy zwykłych warunków drogowych. Tryb 3 z kolei nadaje się na mokre lub śliskie nawierzchnie. System w czasie rzeczywistym monitoruje prędkości obrotowe obu kół, obroty silnika (obliczone na podstawie danych z czujnika położenia wału korbowego), położenie przepustnicy oraz wybrany bieg.

Tryb G (Gravel – z ang. żwir/szuter)

Pozwala na jazdę z kontrolowanym poślizgiem na nieutwardzonych nawierzchniach. Tryb aktywuje się dopiero po wykryciu wibracji, charakterystycznych dla nierównego podłoża. Maksymalny poziom interwencji kontroli trakcji w trybie G ustawiony jest na niższym poziomie niż w drogowym trybie 1. Uślizg koła jest ograniczany tylko na tyle, aby zapobiec nadmiernemu ślizganiu się kół, dzięki czemu moc jest niemal nieprzerwanie przekazywana na tylne koło, jedynie z minimalnymi przerwami. W wyniku takiego działania motocyklista uzyskuje stałą moc wyjściową przekazywaną na tylne koło, taką, jakiej oczekuje. Motocykl zachowuje przyczepność i prawdopodobieństwo jej utraty jest mocno ograniczone. To pozwala kierowcy na zachowanie pełnej kontroli podczas pokonywania zakrętów po luźnym podłożu, co przenosi się na większą
prędkość, pewność, a także i samą przyjemność z jazdy.

Dwa tryby ABS

System zapobiegający blokowaniu kół przy zatrzymywaniu (ABS) przyczynia się do bardziej stabilnego i skutecznego hamowania nawet przy gwałtownym wciśnięciu dźwigni hamulców. Zaprogramowano go w taki sposób, aby monitorował prędkość kół i dopasowywał siłę hamowania do bieżącej przyczepności. ABS w nowym V-Stromie ma dwa ustawienia: tryb 1 zapewnia minimalną interwencję, dzięki czemu nadaje się do jazdy po szutrowych drogach i innych nieutwardzonych nawierzchniach; tryb 2 jest idealny do jazdy miejskiej i zwykłych warunków drogowych.

Wyłączany ABS tylnego koła

ABS w tylnym kole można wyłączyć, aby ułatwić opanowanie motocykla przy hamowaniu na nieutwardzonych nawierzchniach. Uwaga! Tryb ABS OFF tylnego koła nie jest przeznaczony do jazdy po drogach utwardzonych.

Skuteczne hamowanie

Z przodu są dwie pływające tarcze (o średnicy 310 mm). Z tyłu zastosowano tarczę o średnicy 260 mm oraz zacisk jednotłoczkowy.

Bagażnik w standardzie

Tylny bagażnik jest montowany w standardzie. Ułatwia przewożenie ładunku lub montaż (dostarczanego w opcji) kufra centralnego.

Osłona chłodnicy

V-Strom 800DE to pierwszy motocykl z rodziny V-STROM, który fabrycznie został wyposażony w osłonę chłodnicy chroniącą przed kamieniami.

Kolorystyka

Suzuki V-Strom 800DE dostępny jest w trzech kompozycjach kolorystycznych: Champion Yellow no. 2 (YU1), Glass Mat Mechanical Grey (QT7) oraz Glass Sparkle Black (YVB)

Cena: 54900 zł

Dostępność modelu: wiosna 2023.

Suzuki V-strom 800 DE 2023; dane techniczne:

Typ silnika:
4-suwowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą, DOHC
Układ chłodzenia:
chłodzony cieczą
Pojemność skokowa:
776 cm 3
Średnica x skok:
84 x 70 mm
Maksymalna moc:
84 KM/62 kW/przy 8500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:
78 Nm/6800 obr./min
Stopień sprężania:
12,8 : 1
Układ paliwowy:
wtrysk benzyny
Układ zapłonowy:
elektroniczny (tranzystorowy)
Rozrusznik:
elektryczny
System smarowania:
mokra miska olejowa
Skrzynia biegów:
6-stopniowa
Pojemność układu smarowania:
3,9 l
Długość całkowita:
2345 mm
Szerokość całkowita:
975 mm
Całkowita wysokość:
1310 mm
Rozstaw osi:
1570 mm
Prześwit
220 mm
Wysokość siedziska
855 mm
Masa własna:
230 kg gotowy do jazdy
Zawieszenie przednie:
widelec upside-down Showa
Zawieszenie tylne:
pojedynczy element resorująco-tłumiący
Hamulec przedni:
podwójny, tarczowy 310 mm
Hamulec tylny:
pojedynczy, tarczowy 260 mm
Opony: przód
90/90-21M/C 54H, tył 150/70R17M/C 69H
Pojemność zbiornika paliwa:
20 l
Zużycie paliwa:
4,4 l/100 km (22,7 km/l) wg WMTC
Emisja CO 2 :
104 g/km

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button