Suzuki GSX-8S 2023: motocyklowe gołe średniaki, miejcie się na baczności.

Motocyklowa klasa średnia rośnie w siłę!

W skrócie
  • Suzuki GSX-8S nieoczekiwana (choć nie tak do końca) dwucylindrowa nowość ze stajni Suzuki
  • Sportowy wygląd, obiecujące parametry i bogate wyposażenie - nadjeżdża groźny rywal dla Yamahy MT-07 i reszty stawki

Nowy V-Strom 800 DE to nie jedyna nowość oparta o kompletnie nową platformę jaką Suzuki zaprezentowało na tegorocznych tagrach EICMA w Mediolanie. Oto do rodziny motocykli z serii GSX-S dołącza nowy, mniejszy, młodszy, lżejszy… a z resztą – wszystkiego dowiecie się poniżej.

Całkiem niedawno, za sprawą premiery nowego Horneta 750, pisałem o tym jak to ciekawie dzieje się w segmencie sportowych nakedów klasy średniej. Okazuje się, że będzie jeszcze bardziej interesująco i konkurencyjnie. A to za sprawą zupełnie nowego i skrzetnie skrywanego motocykla Suzuki, opartego na zupełnie nowej dwucylindrowej platformie. Wygląd? Bardzo na plus. Osiągi? Zapowiadające co najmniej zadowalające wrażenia z jazdy. Wyposażenie? Jest całkiem bogato. A to wszystko sprawia, że ni stąd, ni z owąd wyrasta kolejny mocny konkurent i maszyna, która ma papiery by stać się godnym następcą bijącego swego czasu rekordy popularności modelu SV 650. Czekamy na testowe sztuki i odliczamy dni do wiosny (lub do zimowej prezentacji).

Swoją drogą, czy to nie tak właśnie miał wyglądać nowy Hornet 750?

Lecę dalej podziwiać motocyklowe nowości prezentowane w Mediolanie, zostawiając Was z pełną informacją prasową dotycząca nowego Suzuki GSX-8S:  

GSX-8S to zaprojektowany od podstaw naked bike Suzuki, który gwarantuje całkiem nowe wrażenia z jazdy. Pomyślany jako łatwy w prowadzeniu, zwinny, zawsze gotowy do drogi – będzie idealną propozycją dla szerokiego grona kierowców, niezależnie od ich wieku oraz doświadczenia. GSX-8S, nowość na
sezon 2023, dołącza o serii GSX-S jako najmłodszy członek rodziny motocykli wyznaczających przyszłościowe trendy.

GSX-8S w skrócie:

  • nowy rzędowy, dwucylindrowy silnik z unikatowym systemem wyrównoważającym Suzuki
    Cross Balancer;
  • nowa stalowa rama;
  • kolorowy wyświetlacz wykonany w technologii TFT;
  • pełne oświetlenie LED;
  • pakiet elektroniki S.I.R.S., do którego należą m.in.:
    – Drive Mode Selector,
    – Suzuki Traction Control System
    – Suzuki Quick Shift
    – system ABS
    – elektroniczny system kontroli przepustnicy Suzuki ride-by-wire
    – system Suzuki Easy Start
    – asystent ruszania (Low RPM Assist) pozwala na łatwy i płynny start z miejsca.

Naked idealny?

Suzuki GSX-8S powstał w odpowiedzi na potrzeby rynku i klientów. Zaprojektowany od podstaw, żeby
odpowiadać na wiele różnych oczekiwań. Inżynierowie Suzuki skupili się na stworzeniu jednośladu o średniej pojemności silnika, który spodoba się zarówno początkującym jak i doświadczonym motocyklistom. Efekt jest bardzo udany i to zasługa m.in. nowego dwucylindrowego silnika, który wyjątkowo pasuje do charakteru pojazdu oraz zastosowania w GSX-8S najnowocześniejszych systemów elektronicznych. Na długo przed premierą, dla sprawdzenia czy rzeczywiście da się pogodzić tak wiele często sprzecznych ze sobą wymagań, nowy motocykl Suzuki przeszedł cykl testów. Dlatego już dziś możemy napisać, że to maszyna wyjątkowa i sprawdzona.

Całkowicie nowy i w pełni podporządkowany kierowcy
Do napędu GSX-8S posłużył nowy, rzędowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 776 cm 3 . GSX-8S ma również nową ramę. Chętnie i natychmiastowo reaguje na manetkę, a kierowca może skupić się na czerpaniu przyjemności z jazdy. Warto podkreślić agresywną sylwetkę nowego motocykla, smukłość jego linii oraz kompaktowe rozmiary. „8S” ma wyważone proporcje i w każdej chwili jest gotowy do działania. To motocykl dla każdego, bez względu na doświadczenie.

Inne publikacje na ten temat:

Nieograniczony potencjał, a więc także nieograniczone możliwości
Koncepcja projektantów Nieograniczony potencjał-nieograniczone możliwości oznacza, że nowy
GSX-8S oferuje kierowcom (w każdym wieku i na każdym poziomie zaawansowania) nieograniczoną radość z jazdy bez względu czy czeka was jazda do pracy lub szkoły, wyprawa na zakupy, wycieczka poza miasto czy sportowa jazda na zakrętach. GSX-8S daje moc, łatwe prowadzenie oraz komfort podróżowania i tak w rzeczywistości jest – GSX-8S wiernie podąża za wolą kierowcy, dając mu niczym niezmąconą przyjemność z jazdy przy pełnej kontroli nad maszyną.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Nowy silnik na nową erę

Prace nad Suzuki GSX-8S zaczęły się od projektu silnika, który miał być możliwie wąski, lekki oraz (w sensie rozmiarów) kompaktowy, co dałoby więcej „oddechu” inżynierom przy tworzeniu pozostałych komponentów motocykla, tworzeniu odpowiedniej geometrii podwozia oraz optymalnej pozycji za kierownicą. Specjaliści Suzuki skupili się na dynamice, aby nowy GSX-8S sprawdzał się w czasie jazdy solo, jak i podczas podróży z pasażerem.
Nowy silnik z rozrządem DOHC i czterema zaworami na cylinder, o pojemności 776 cm 3 generuje duży moment obrotowy (78 Nm przy 6800 obr./min) oraz 83 konie mocy (wartość mierzona dla 8500 obr./min). Dzięki gładkiej reakcji na gaz motocykl jest łatwy do opanowania nawet przez mniej doświadczonych kierowców. Tłoki pracujące w cylindrach o średnicy 84 mm mają długi skok i są kute. Zaprojektowano je z użyciem analizy FEM – metody elementów skończonych, żeby zmaksymalizowanie wytrzymałości przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. Wał ma wykorbienia co 270°, co zapewnia wysoki moment już przy niskich wartościach obrotowych. „Efektem ubocznym” takiego rozwiązania jest przyjemny dla ucha gang zbliżony do tego znanego z V-twin 90°. Z kolei pomiędzy kolejnymi zapłonami wał wykonuje 450 stopni obrotu, co na pewno docenią kierowcy podczas wychodzenia z zakrętów lub jazdy po drogach o słabszej przyczepności.

Nowe wtryskiwacze 

W modelu GSX-8S zastosowano 10-punktowe, wysokociśnieniowe (343 kPa) wtryskiwacze paliwa maksymalizujące rozpylenie paliwa. Zapewniają lepszą wydajność spalania oraz niższe zużycie paliwa.

Doskonałe wyważenie – Suzuki Cross Balancer

Nowa, dwucylindrowa jednostka wyposażona jest w tzw. Suzuki Cross Balancer, czyli unikalny patent wyrównoważający pracę silnika, a co za tym idzie redukujący drgania. System oparty jest na dwóch wałkach wyrównoważających, których przeciwwagi skierowane są pod kątem 90° (w stosunku do osi obrotu wału korbowego). Tłumi drgania, przyczynia się do przyjemniejszej dla ucha pracy silnika, ale też takie rozwiązanie pozwoliło stworzyć jednostkę napędową, która jest lżejsza, bardziej zwarta.

Obudowa filtra powietrza

Konstrukcja obudowy filtra powietrza i dolotów została zoptymalizowana na podstawie analizy CAE dla zmaksymalizowania przebiegu oddawania mocy oraz generowania momentu obrotowego przy niskich obrotach. Airbox jest kompaktowy i został umieszczony pod siedziskiem, co pozwoliło na stworzenie motocykla, na którym kierowca cieszy się maksymalną swobodą ruchów.

Nowa rama i wahacz

Podczas projektowania GSX-8S jednym z kluczowych zadań postawionych przed inżynierami Suzuki było stworzenie ramy pozwalającej na dobrą zwrotność, dającej komfort jazdy i uniwersalność na co dzień. Każdy aspekt jej kształtu przemyślano, aby motocykl doskonale się prowadził, także z opcjonalnymi miękkimi kuframi bocznymi (niezależnie czy kierowca jedzie sam, czy z pasażerem). Rama jest więc mocna i sztywna, przy jednoczesnym ograniczeniu jej masy własnej.

Skuteczność hamowania

Czterotłoczkowe zaciski przedniego hamulca są mocowane radialnie. GSX-8S ma dwie „pływające” tarcze o średnicy 310 mm. Z tyłu zaś jest pojedyncza tarcza o średnicy 240 mm z jednotłoczkowym zaciskiem.

Geometria podwozia i pozycja kierowcy

GSX-8S ma rozstaw osi dłuższy niż w typowych nakedach, co daje lepszą stabilność przy większych prędkościach. Geometria podwozia zapewnia zaś zwinność przy pokonywaniu zakrętów, a sam motocykl jest zwarty i wygodny. Pozycja za kierownicą pozwala optymalnie rozłożyć ciężar ciała kierowcy. Pasażer natomiast nie musi zbyt mocno zginać kolan, co przekłada się na komfort w dłuższych podróżach. Zastosowanie rzędowego silnika wpłynęło korzystnie na geometrię całego pojazdu – rozmiary jednostki napędowej pozwoliły na przesunięcie miejsca kierowcy ku przodowi, co daje mu lepszą kontrolę w ciasnych zakrętach.

Zoptymalizowane zawieszenie przednie i tylne

Przedni widelec upside down marki KYB (Kayaba) o skoku 130 mm zapewnia płynną, w pełni kontrolowaną jazdę i charakteryzuje się stabilną charakterystyką tłumienia. Dobrze sprawdzi się zarówno w jeździe sportowej, jak i w wypadach „turystycznych”. Tylne zawieszenie KYB (Kayaba)
z amortyzatorem mono-shock zapewnia stabilność i sztywność wzdłużną pojazdu, również podczas jazdy z pasażerem i z bagażem. Możliwość mechanicznej regulacji napięcia wstępnego sprężyny tylnego amortyzatora jest szczególnie przydatna podczas jazdy w dwie osoby.

Lekki aluminiowy wahacz (wyjątkowy kształt)

W GSX-8S montowany jest nowy, aluminiowy wahacz w kształcie zaprojektowanym specjalnie do
tego modelu. Zapewnia odpowiednią sztywność pionową, poprzeczną i skrętną, gwarantując stabilność oraz wysoki komfort jazdy.

Koła i opony

Nowe siedemnastocalowe koła są z aluminium. Dodają stylu, ale też wyraźnie przyczyniają się do poprawy zwinności. Motocykl wyposażono w radialne opony Dunlop RoadSport 2 nowej generacji
(120/70ZR17 z przodu i 180/55ZR17 z tyłu), które zapewniają doskonałą przyczepność. Konstrukcja ogumienia i jego sztywność została idealnie dopasowana do masy oraz osiągów GSX-8S. Sprawdzony wzór bieżnika Dunlop, w połączeniu z nową mieszanką krzemionkową, z której wykonywane są opony, przekładają się na doskonałą przyczepność zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Ogumienie jest także bardzo trwałe.

Zbiornik paliwa

14-litrowy zbiornik paliwa jest smukły i podkreśla sportowy charakter GSX-8S, a przy tym gwarantuje odpowiednio długie zasięgi pomiędzy tankowaniami.

5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT

Czytelny wyświetlacz TFT ułatwia obsługę wszystkich systemów i ustawień motocykla, dostarczając kluczowych informacji o ich pracy w czasie rzeczywistym. Jakość wyświetlacza to kolejny powód do dumy dla każdego właściciela GSX-S8.

Rozbudowana elektronika S.I.R.S.

Inteligentna elektronika Suzuki (S.I.R.S.) obejmuje zestaw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Kierowca może dowolnie wybierać ustawienia dla każdego systemu, aby najlepiej dopasować je do poziomu SWOICH umiejętności i doświadczenia oraz optymalizować osiągi do warunków jazdy i nawierzchni drogi w dowolnym momencie.

Zmienne tryby jazdy (SDMS)

SDMS wykorzystuje elektroniczny system sterowania przepustnicą. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy, które zapewniają odmienną charakterystykę osiągów i zarazem najlepszą kontrolę nad jednostką napędową. Ma to na celu przede wszystkim dopasowanie motocykla do warunków pogodowych, nawierzchni, po której jedziemy i do stylu jazdy w danym momencie.

Tryb A (aktywny) zapewnia najostrzejszą reakcję silnika na otwarcie przepustnicy. Ustawienia charakterystyki momentu obrotowego są dostrojone tak, aby zapewnić maksymalne przyspieszenie i w pełni wykorzystać moc silnika. Tryb ten najlepiej sprawdza się przy dobrej pogodzie, w jeździe sportowej-agresywnej oraz po krętych drogach.

W trybie B (podstawowym) moc maksymalna jest taka sama jak w trybie A, ale przyrost jest bardziej liniowy, z łagodniejszą reakcją na ruch przepustnicy. Tryb B to idealne ustawienie motocykla do jazdy turystycznej, żeby zwiększyć kontrolę nad maszyną, pewnie przyspieszać w szerokim zakresie zmiennych warunków drogowych.

Tryb C (komfortowy) zapewnia najdelikatniejszą reakcję silnika i łagodniejszą charakterystykę przyrostu momentu obrotowego, co sprawia, że GSX-8S jest bardziej posłuszny i łatwiejszy do kontrolowania. Jest to szczególnie korzystne podczas podróży na długich dystansach i z pasażerem, a także na mokrej lub śliskiej nawierzchni, gdy warunki drogowe są niekorzystne. Docenicie ten tryb również wtedy, gdy zechcecie po prostu się zrelaksować.

System kontroli trakcji Suzuki (STCS)

STCS dla GSX-8S umożliwia kierowcy lepszą kontrolę nad motocyklem w zróżnicowanych warunkach pogodowych i drogowych, niezależnie od tego, czy jedzie on w pojedynkę, czy z pasażerem. STCS nie tylko zmniejsza stres i zmęczenie, ale daje kierowcy poczucie większej kontroli nad motocyklem, zwiększając pewność prowadzenia – niezależnie od poziomu doświadczenia. System stale monitoruje prędkości obu kół, obroty silnika (obliczone na podstawie danych z czujnika położenia wału korbowego), położenia przepustnicy i wybranego biegu. Został zaprojektowany tak, by natychmiastowo ograniczyć moc silnika i zapobiec utracie przyczepności kół w przypadku wykrycia takiego ryzyka. Osiągnięto to poprzez opóźnienie zapłonu i ograniczenie kąta otwarcia przepustnicy.


Kierowca może wybrać jeden z 3 dostępnych trybów lub wyłączyć system. Im wyższy numer trybu, tym szybciej zaczyna działać kontrola trakcji i tym większe jest zaangażowanie systemu w ograniczanie poślizgu kół. Tryb 1 jest przeznaczony do jazdy sportowej, z minimalną ingerencją systemu. Tryb 2 oferuje równowagę, która jest idealna do jazdy miejskiej i zwykłych warunków drogowych. Tryb 3 sprawdza się natomiast najlepiej na mokrej lub śliskiej nawierzchni.

Dwukierunkowy quick shifter
Umożliwia zmianę biegów, zarówno w górę, jak i w dół, bez konieczności używania sprzęgła. Wchodzi on w skład standardowego wyposażenia GSX-8S, co znakomicie poprawia komfort i wrażenia z jazdy.

System Easy Start Suzuki

System ten umożliwia kierowcy uruchomienie motocykla jednym krótkim naciśnięciem rozrusznika, bez potrzeby przytrzymywania przycisku do chwili zaskoczenia silnika. Nie ma też potrzeby wciskania dodatkowo dźwigni sprzęgła, aby uruchomić silnik przy włączonym bieg neutralnym. Dzięki temu obsługa GSX-8S jest jeszcze prostsza.

Asystent ruszania

Monitoruje obroty silnika, aktualny bieg, pozycję przepustnicy i wysprzęglenie, gdy kierowca zwalnia dźwignię, aby ruszyć z miejsca lub podczas jazdy z niską prędkością. Rozwiązanie zapobiega  nadmiernemu spadkowi prędkości obrotowej silnika przy ruszaniu z miejsca. Pozwala na pewniejszą jazdę w ruchu miejskim lub podczas zawracania.

System ABS

Przyczynia się do bardziej stabilnego hamowania, zapobiegając blokowaniu się kół nawet podczas gwałtownego hamowania. System monitoruje prędkość kół i dopasowuje siłę hamowania do przyczepności.

Design

Suzuki GSX-8S ma nowy, świeży i agresywny design, a jednocześnie smukłą, zwartą sylwetkę motocykla zawsze gotowego do jazdy. Nowy GSX-8S ma ogromną szansę stać się ulubionym nakedem – streetfighterem dla kierowców na wszystkich poziomach zaawansowania. Koncepcja stylistyczna Suzuki GSX-8S odzwierciedla hasło Nowa Era, prezentując nowe kombinacje kolorystyczne i grafiki motocykli. Ucieleśniają one ducha nowej generacji motocykli drogowych, podkreślając odsłonięty stelaż siedziska i dopasowane kolorystycznie koła.

Kolorystyka
Motocykle dostępne są w trzech kombinacjach kolorystycznych: Pearl Cosmic Blue (QU1), Pearl
Tech White (QU2) oraz Metallic Mat Black No. 2/Glass Sparkle Black (KGL).

Cena: 41900 zł

Dostępność modelu: wiosna 2023

Suzuki GSX-8S 2023; dane techniczne:

Typ silnika: 4-suwowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą, DOHC
Układ chłodzenia: Chłodzony cieczą
Pojemność skokowa: 776 cm 3
Średnica x skok: 84 x 70 mm
Maksymalna moc: 83 KM/61 kW przy 8500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 78 Nm przy 6800 obr./min
Stopień sprężania: 12,8 : 1
Układ paliwowy: wtrysk paliwa
Układ zapłonowy: elektroniczny (tranzystorowy)
Rozrusznik: elektryczny
System smarowania: mokra miska olejowa
Skrzynia biegów: 6-stopniowa
Pojemność układu smarowania: 3,9 l
Długość całkowita: 2115 mm
Szerokość całkowita: 775 mm
Całkowita wysokość: 1105 mm
Rozstaw osi: 1465 mm
Prześwit: 145 mm
Wysokość siedziska: 810 mm
Masa własna: 202 kg gotowy do jazdy
Zawieszenie przednie: widelec upside-down
Zawieszenie tylne: pojedynczy element resorująco-tłumiący
Hamulec przedni: dwie tarcze 310 mm
Hamulec tylny: pojedyncza tarcza 240 mm
Opony: przód 120/70ZR17, tył 180/55ZR17
Pojemność zbiornika paliwa: 14 l
Zużycie paliwa: 4,2/100 km (23,8 km/l) wg WMTC
Emisja CO 2 : 99 g/km

 

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button