Aktualnie czytasz:
Test Suzuki Katana R - skuter pe艂en kontrast贸w?
0

W pierwszy majowy pi膮tek otrzymali艣my do test贸w sportow膮 pi臋膰dziesi膮tk臋 Suzuki. B艂臋kitno-bia艂e malowanie i weso艂y warkot silnika nijak nie pasowa艂y do 贸wczesnej szarej, ponurej i deszczowej pogody oraz naszych nastroj贸w.

Wystarczy艂o jednak przejecha膰 par臋 metr贸w, aby u艣miech wr贸ci艂 nam na twarze, a i deszcz sta艂 si臋 mniej uci膮偶liwy. Katana... gro藕na nazwa, i nic w tym dziwnego albowiem wywodzi si臋 w prostej linii od japo艅skiego miecza samurajskiego. Miecza niezwyk艂ego zar贸wno pod wzgl臋dem dzia艂ania, jak i pod wzgl臋dem budowy. Tworzenie tego miecza by艂o bardzo skomplikowan膮 procedur膮 owocuj膮c膮 jednak produktem niemal偶e idealnym. Czy tak samo jest z prezentowanym skuterkiem? O tym przekonamy si臋 za chwil臋.

Agresywna linia, ch艂odzenie ciecz膮, dwa hamulce tarczowe. To wszystko daje wra偶enie, 偶e mamy do czynienia ze sprz臋tem sportowym. Je艣li do tego do艂o偶y膰 twarde zawieszenie i przyczepne opony, to faktycznie mo偶na si臋 poczu膰 jak na rasowym 艣cigaczu. Jest jednak pewne 鈥瀉le鈥. Katana nie jest stricte sportowym skuterem. Jak zaznaczy艂em, jest to mistrzyni kontrastu. Dlaczego? Maj膮c sportow膮 lini臋 sportowe zawieszenie i dwa niez艂e hamulce tarczowe Katana R ma te偶 mi臋kko pracuj膮cy silnik i wygodn膮 kanap臋.

Nie tego oczekuje si臋 od skutera sportowego. Uwaga, jedziemy...

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Rzeczy 艣wietne: Skuter w czasie jazdy zachowuje si臋 ca艂kowicie neutralnie. Jest bardzo stabilny,za艣 zakr臋ty mo偶na pokonywa膰 szybko, pewnie i co najprzyjemniejsze 鈥 w g艂臋bokim pochyleniu. Jad膮c nie odczuwamy nadmiernych wibracji zar贸wno od strony silnika jak i zawieszenia. Zawieszenie jest na tyle stabilne i czu艂e, 偶e pozwala bez trudu omin膮膰 w ostatniej chwili zauwa偶on膮 przeszkod臋, ewentualnie po niej przejecha膰 (nie zalecany spos贸b w przypadku dziur, kolein, kot贸w itp.). R贸wnie偶 pr贸ba wywo艂ania Shimmy przy 50km/h spe艂z艂a na niczym. Tego skutera po prostu nie da si臋 wyprowadzi膰 z r贸wnowagi.

Kolejn膮 zachwycaj膮c膮 spraw膮 jest uk艂ad hamulcowy. Dozowanie si艂y hamowania jest dziecinnie proste, za艣 efektywno艣膰 uk艂adu jest po prostu 艣wietna. Doda膰 trzeba, 偶e skuter by艂 testowany w z艂ych warunkach 鈥 mokra nawierzchnia, cz臋ste opady deszczu, a mimo to hamulce spisywa艂y si臋 genialnie. A偶 strach pomy艣le膰 jakby dzia艂a艂y na sucho.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Kanapa. Wspomnia艂em ju偶 wcze艣niej, 偶e jest wygodna... myli艂em si臋. Jest genialna. Komfort jakiego nie zapewnia twarde zawieszenie, rekompensuje mi臋kka i du偶a kanapa. Siedzi si臋 na niej wygodnie zar贸wno w pojedynk臋 jak i w parze (dwie doros艂e osobypo 170 cm wzrostu maj膮 a偶 nadto miejsca). Obok kanapy znajdziemy bardzo przydatn膮 r膮czk臋:za kt贸r膮 艂apiemy, gdy chcemy postawi膰 maszyn臋 na centraln膮 podstawk臋. Zaznaczy膰 trzeba, 偶e stawianie na 鈥瀗贸偶k臋鈥 skuterka jest banalnie proste i przy mojej wadze (55 kg) i wadze skutera (99 kg) jest czynno艣ci膮, kt贸r膮 by si臋 chcia艂owykonywa膰 wiecznie.

Rzeczy 艣rednie: Bol膮czk膮 nowoczesnych skuter贸w jest d膮偶enie producent贸w do jak najwi臋kszego u艂atwienia dost臋pu do takich podzespo艂贸w jak ga藕nik, filtr powietrza, cylinder itp. Efektem jest taki, i偶 komponenty te s膮 praktycznie na wierzchu i ulegaj膮 ci膮g艂ym atakom ze strony warunk贸w atmosferycznych. Co to robi w praktyce? Brud, brud i jeszcze raz brud. Tak mo偶na okre艣li膰 to, co osadza si臋 wewn膮trz naszej machiny. Zmusza nas to do mycia Katany po ka偶dym 鈥瀖okrym鈥 wypadzie.

Innym mankamentem tego modelu s膮 艣wiat艂a. I nie, nie chodzi mi o to, 偶e s膮 s艂abe. S膮 wystarczaj膮ce, jak na pi臋膰dziesi膮tk臋 (halogen robi swoje), opr贸cz 艣wiate艂 mijania mamy i drogowe ale... problem w tym, 偶e nie da si臋 ich wy艂膮czy膰 (mijania). Mo偶e si臋 czepiam, ale mnie takie co艣 nie odpowiada. Nie zawsze jest potrzeba palenia 艣wiate艂 (np. rozgrzewamy silnik 鈥 w艂膮czone 艣wiat艂a to dodatkowe obci膮偶enie). Niestety jest to obecnie trend bardzo popularny i w wi臋kszo艣ci nowych modeli 艣wiat艂a w艂膮czane s膮 wraz ze startem silnika.

Zostawmy 艣wiat艂a i przejd藕my do kolejnej rzeczy, a mianowicie genialnej kanapy. I tu kolejne czepialstwo. O ile kanapa jest wygodna, o tyle ci臋偶ko jest si臋 przez ni膮 dosta膰 do schowka. Wynika to z faktu, i偶 idealnie przylega do plastik贸w, a po przekr臋ceniu kluczyka w zamku schowka kanapa nie odskakuje. A do schowka trzeba si臋 dosta膰, cho膰by po to, 偶eby nala膰 paliwa. Z owym nalewaniem jest z kolei taki problem, 偶e otwieranie wlewu wymaga herkulesowej si艂y w palcach. Chcia艂bym zobaczy膰 kobiet臋, kt贸ra otwiera ten wlew palcami uzbrojonymi w misternie nak艂adane i zdobione tipsy.

Odno艣nie kobiet. Skuter ten z racji sportowych aspiracji zosta艂 wyposa偶ony w tunel w przekroku. Dla kobiet 艣rednia sprawa, dla facet贸w by艂oby ok. By艂oby, gdy偶 miejsce na nogi w przekroku wystarczy艂oby maksymalnie na but numer 44. Ale c贸偶 pocz膮膰. Japo艅czycy nie nale偶膮 do najwy偶szej (z racji wzrostu) nacji. I najwi臋ksza 鈥炁況ednia rzecz鈥.

Silnik. Jednostka ta, konstrukcyjnie ma wielkiego plusa.

Ch艂odzenie ciecz膮: Kulturalna cicha praca, spokojne oddawanie mocy. HA! Spokojne oddawanie mocy! Jednostka ta jest zdecydowanie za mi臋kka do tego skutera. Takie zestrojenie pasuje do Zilliona, ale nie do Katany!

Rzeczy nijakie: Celowo nie u偶ywam stwierdzenia 鈥瀦艂e鈥. Skuter ten nie ma ewidentnie z艂ych element贸w. Wszystko zale偶y od konkretnej osoby. Do pierwszej nijakiej rzeczy zaliczy艂bym schowek pod kanap膮. Robi wra偶enie du偶ego, jako plus zaliczy膰 trzeba fakt, i偶 jest o艣wietlany... No tak, ale jak ju偶 si臋 w艂o偶y kask, to zaraz si臋 okazuje, 偶e ju偶 nic wi臋cej nie wlezie, cho膰by艣my nie wiem jak upychali i uk艂adali. Ponadto konstrukcja schowka wymusza wk艂adanie kasku 鈥瀞korup膮 do g贸ry鈥, co owocuje problemami z jego wyjmowaniem. Kolejn膮 wad膮 jest brak schowka na r臋kawiczki lub takiego bana艂u jak haczyk na zakupy. Ale wiadomo... stylistyka sportowa... nie wolno tego zepsu膰;)

Wspomina艂em wcze艣niej o strasznym zabrudzeniu element贸w silnika w czasie jazdy po mokrej nawierzchni. Silnik to piku艣, sp贸jrzcie na buty i skarpety pasa偶era, kt贸ry z wami podr贸偶owa艂.

Nast臋pn膮 rzecz膮, kt贸ra mi si臋 absolutnie nie podoba艂a s膮 zegary: S膮 one po prostu ma艂o czytelne w czasie jazdy, kontrolki 艣wiec膮 niezbyt jasno co cz臋sto ko艅czy si臋 zapominaniem o wy艂膮czeniu kierunkowskaz贸w.

Podsumowanie: Og贸lnie rzecz bior膮c skuter ten jest idealnym sprz臋tem na pocz膮tek. Pr臋dko艣膰 maksymalna uzyskana podczas jazd testowych wynios艂a 73 km/h. Nie trzeba si臋 obawia膰, 偶e b臋dzie wyrywa艂 do przodu bez opami臋tania, wytrzymate偶 d艂ug膮 jazd臋 z v-maxem (ch艂odzenie ciecz膮) za艣 艣wietne zawieszenie pozwoli zapanowa膰 nad nim nawet filigranowym kobietom. Cena testowanego modelu (10800z艂) jest niezbyt zach臋caj膮ca, ale po d艂u偶szym namy艣le stwierdzam, 偶e jednak warto 聽zainwestowa膰. To wszystko, co mog臋 powiedzie膰 po kilku niezapomnianych dniach obcowania z Suzuki Katan膮 R, mistrzyni膮 kontrastu, przez niekt贸rych kojarzon膮 z modliszk膮 (pono膰 tak wygl膮da od przodu.

Jaka jest Twoja reakcja?
50%
0%
0%