Aktualnie czytasz:
Nowy taryfikator mandat贸w 2016: Co moim zdaniem powinno si臋 zmieni膰?

Zmiany w taryfikatorze mandat贸w, kt贸re przewidywane by艂y na ten rok, raczej ju偶 nie wejd膮 w 偶ycie. Czy to dobrze? Dla tych, kt贸rzy 艂ami膮 prawo drogowe, na pewno, bo raczej nie z艂agodzono by kar, a uleg艂yby one zaostrzeniu. Jak powinien wygl膮da膰 taryfikator mandat贸w 2016, by poprawi膰 bezpiecze艅stwo na polskich drogach?

Zacznijmy od pytania, czy poziom bezpiecze艅stwa mo偶na podnie艣膰 inaczej ni偶 za pomoc膮 kija? Mo偶e da si臋 to zrobi膰 marchewk膮? Ot贸偶 w Sztokholmie jaki艣 czas temu stan臋艂o ciekawe urz膮dzenie, kt贸rego dzia艂anie jest bardzo podobne do naszych fotoradar贸w, jednak偶e z jedn膮 drobn膮 r贸偶nic膮 - ot贸偶 fotoradar ten, opr贸cz karania kierowc贸w 艂ami膮cych przepisy nagradza tych, kt贸rzy ich przestrzegaj膮. Jeden z motocyklist贸w, kt贸rzy przepisowo przyjechali obok niego zosta艂 wylosowany w loterii i wygra艂 20 tys. koron, czyli r贸wnowarto艣膰 oko艂o 9 tys. z艂. Ca艂e to urz膮dzenie sprawi艂o, 偶e pr臋dko艣膰 z jak膮 kierowcy przeje偶d偶ali obok niego spad艂a o 22%. Powiecie, 偶e w Polsce by to nie przesz艂o, przecie偶 w bud偶ecie nie ma pieni臋dzy na nagrody dla kierowc贸w. Ot贸偶 na nagrod臋 przeznaczono pieni膮dze z mandat贸w, kt贸rymi ukarano kierowc贸w przekraczaj膮cych dozwolon膮 pr臋dko艣膰 w tym samym miejscu. Mo偶na? Mo偶na.

Ale zejd藕my na ziemi臋. Jeste艣my w Polsce, a tutaj wszystko jest trudne i skomplikowane, a takie rozwi膮zania po prostu raczej nie przejd膮. Odk艂adamy wi臋c marchewk臋 i si臋gamy po kij. Ot贸偶 kij, kt贸ry kara艂by kierowc贸w korzystaj膮cych w czasie jazdy ze swoich telefon贸w jest wed艂ug mnie zbyt lichy. Kara, wynosz膮ca 200 z艂 i 5 punkt贸w karnych wywodzi si臋 jeszcze z czas贸w, w kt贸rych kierowcy przez telefon notorycznie rozmawiali (bez zestaw贸w g艂o艣nom贸wi膮cych, czy s艂uchawkowych). Oczywi艣cie nadal jest to problem, ale w por贸wnaniu do nowej plagi - czyli korzystania przez kierowc贸w z internetu w swoich smartfonach podczas prowadzenia auta, jego ranga si臋 bardzo zmniejszy艂a. Serio, jestem przera偶ony tym co widz臋 w moim mie艣cie. Opr贸cz notorycznego grzebania w telefonach w czasie stania na 艣wiat艂ach (przyznaj臋, 偶e te偶 mi si臋 zdarza) co nie jest jako艣 niebezpieczne - w ko艅cu samoch贸d si臋 nie porusza, pisanie ze znajomymi w czasie jazdy staje si臋 czym艣 normalnym. To istna plaga. Kierowcy nie patrz膮 na drog臋, oni na ni膮 jedynie zerkaj膮. Jaki艣 czas temu mia艂em scysj臋 z cz艂owiekiem, kt贸ry prowadz膮c swoj膮 du偶膮 osob贸wk臋 przez jakie艣 5 kilometr贸w grzeba艂 w telefonie przegl膮daj膮c facebooka. Gdybym by艂 policjantem chcia艂bym ukara膰 go mandatem wynosz膮cym 1000 z艂 i 10 punktami karnymi. Tak wed艂ug mnie powinna wygl膮da膰 maksymalna kara za to z pozoru niewielkie wykroczenie.

Na dniach mija rok od wprowadzenia wed艂ug mnie bardzo kontrowersyjnego przepisu - przekroczenie dopuszczalnej pr臋dko艣ci o 50 km/h skutkuje zatrzymaniem prawa jazdy na 3 miesi膮ce oraz mandatem. Kierowca, kt贸ry mimo odebrania uprawnie艅 zostanie w ci膮gu tych 3 miesi臋cy z艂apany za kierownic膮, ukarany zostanie przed艂u偶eniem czasu zatrzymania prawa jazdy do 6 miesi臋cy. Kolejna wtopa to sta艂e odebranie uprawnie艅 i konieczno艣膰 ponownego zadawania egzaminu na prawo jazdy. Policyjne statystyki m贸wi膮, 偶e bezpiecze艅stwo na drogach w 2015 roku poprawi艂o si臋 w stosunku do roku 2014 (2269 wypadk贸w mniej, 298 mniej ofiar 艣miertelnych i 3088 mniej rannych). 艢wietnie, ale czy na pewno to zas艂uga zabierania praw jazdy? W膮tpi臋, to du偶o bardziej skomplikowane, ni偶 si臋 mo偶e wydawa膰.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Je艣li chodzi o motocyklowe podej艣cie do tematu przekraczania pr臋dko艣ci w mie艣cie, to jest to dla mnie spory problem. Ot贸偶 przepisowa jazda samochodem nie sprawia mi najmniejszego problemu. Polskie przepisy drogowe, ich oznakowanie i limity pr臋dko艣ci stworzone s膮 po prostu pod pojazdy czteroko艂owe. Gdy jad臋 sportowym motocyklem jest ju偶 du偶o gorzej. Sprz臋t po prostu rwie si臋 do tego, by jecha膰 szybciej, silnik d艂awi si臋 przy niskiej pr臋dko艣ci, a r臋ce bol膮 od wiszenia na kierownicy... Ograniczenie do 30, 50 czy 60 km/h po prostu boli... Tego nie przeskoczymy i rad膮 na to jest raczej przesiadka na inny rodzaj motocykla, ale je偶eli ju偶 zdarzy ci si臋 na twoim motocyklu przekroczy膰 pr臋dko艣膰 o te magiczne 50 km/h (czasem wystarczy si臋 zapomnie膰) wed艂ug mnie powiniene艣 mie膰 jedn膮 szans臋. Kierowca kt贸ry przekroczy艂 pr臋dko艣膰 o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym po raz pierwszy w ci膮gu 3 miesi臋cy powinien zosta膰 ukarany mandatem oraz zosta膰 wpisany na czarn膮 list臋. Drugie takie wykroczenie w ci膮gu 3 miesi臋cy od pope艂nienie tego pierwszego skutkowa艂oby odebraniem uprawnie艅 na 3 miesi膮ce. Gwarantuj臋, 偶e je偶eli chodzi艂oby o nasze bezpiecze艅stwo, to osoba maj膮ca ju偶 偶贸艂t膮 kartk臋 od policji unika艂aby jak ognia nadmiernej pr臋dko艣ci... W tym momencie przy pogodzie panuj膮cej w naszym kraju utrata uprawnie艅 na trzy miesi膮ce to praktycznie ca艂y sezon w plecy. Nikomu tego nie 偶ycz臋.

W tej chwili za jazd臋 pojazdem mechanicznym bez uprawnie艅 grozi mandat w wysoko艣ci jedynie 300-500 z艂. Uwa偶am, 偶e to drastycznie ma艂o. Dlaczego? Bo to wcale nie zniech臋ca do jazdy pojazdem, na kt贸ry nie mamy uprawnie艅. I nie chodzi tutaj o to, 偶e osoba, kt贸ra nigdy nie podchodzi艂a lub te偶 nie zda艂a egzaminu pa艅stwowego jest wielkim zagro偶eniem na drodze. Wiele os贸b bez prawa jazdy kategorii A porusza si臋 tak od lat i ma umiej臋tno艣ci podobne do tych, kt贸rzy prawo jazdy maj膮. Ale wypadki chodz膮 po ludziach. Chwila nieuwagi, gapiostwo lub po prostu niefart. Sta艂o si臋. Uszkodzi艂e艣 czyj艣 pojazd, a nie daj Bo偶e zrobi艂e艣 komu艣 krzywd臋. TWOJE OC NIE DZIA艁A. Wszystkie szkody musisz pokry膰 z w艂asnej kieszeni. S膮d, problemy, raty, d艂ugi, sp艂acanie. To wszystko stanie si臋 twoim chlebem powszednim, je偶eli nie dysponujesz pot臋偶n膮 got贸wk膮 na wyp艂at臋 pe艂nego odszkodowania osobie pokrzywdzonej.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Marzy mi si臋 te偶 rewolucja w oznakowaniu dr贸g. Ot贸偶 tak jak wcze艣niej wspomnia艂em przepisy i ograniczenia pr臋dko艣ci s膮 w Polsce dostosowane do w艂a艣ciwo艣ci jezdnych samochod贸w. Zakr臋t, do kt贸rego doje偶d偶amy, oznaczony jest ograniczeniem pr臋dko艣ci do 60 km/h. Ten limit pr臋dko艣ci tyczy si臋 kierowcy sportowego motocykla, poloneza na 艂ysych oponach, ci臋偶ar贸wki wioz膮cej gruz i supersportowego samochodu. Marzy mi si臋, 偶eby ograniczenia by艂y dopasowane do typu pojazdu, kt贸rym si臋 poruszamy. Wiem, 偶e to rzecz ci臋偶ka do wprowadzenia, niespotykana w skali 艣wiatowej i tym samym raczej nierealna, ale fajnie jest jakie艣 marzenia mie膰...

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
3 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe anonim
    anonim
    13 maja 2016 at 23:00

    Bym chyba raczej by艂 za powrotem do starych limit贸w pr臋dko艣ci: 50 jako ograniczenie / 90 gdzie tylko si臋 da /130 na eSkach, oraz – wzorem s膮siad贸w – pr臋dko艣ci zalecanej 130 na autostradzie. Bez cudowania 50 lub 60, 90, 100, 120, 140. Upraszczajmy. Jak podatki.

  • Zdj臋cie profilowe eadem
    14 maja 2016 at 16:25

    Zamiast ogranicza膰 pr臋dko艣ci, powinno si臋 polepszy膰 stan dr贸g i zarobk贸w na dobre pojazdy. No ale drogi i zarobki s膮 tutaj sajns fikszyn wi臋c zostaje ogranicza膰 pr臋dko艣膰 馃槈

  • Zdj臋cie profilowe anonim
    14 maja 2016 at 17:49

    Nie zapominaj o ograniczaniu zarobk贸w. Mandatami :-)))

Podziel si臋 opini膮

lub