Motocykle 125: Po 5 latach automatycznie otrzymasz prawo jazdy kategorii A

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało nowy projekt ustawy liberalizujący Ustawę o Kierujących Pojazdami. “Uprawniony do poruszania się motocyklami o pojemności skokowej silnika 125 ccm, posiadający uprawnienia kategorii B po 5 latach otrzyma rozszerzenie uprawnień A, A1 oraz A2” – informuje biuro prasowe urzędu.

Druk Sejmowy GF3622/17/KI zawiera kolejny projekt nowelizacji Ustawy o Kierujących Pojazdami. W punkcie czwartym zawarto dokładne wytyczne

4) prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.

(…)

d. Kierowca poruszający się motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 po 5 latach zdobywa uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych zawartych w ramach kategorii A, A1 oraz A2. Warunkiem uzyskania nowych uprawnień jest łączna liczba zgromadzonych w tym okresie punktów karnych w ramach rejestru kierowców CEPiK, ograniczona do 3 łącznie.

(…)

Ustawa wchodzi w życie po 12 miesiącach od dnia jej ogłoszenia.

Jak przyznaje Sergiusz Domagała z sejmowej Komisji Infrastruktury takie rozwiązanie ma na celu premiowanie kierowców motocykli, których domeną jest poszanowanie przepisów ruchu drogowego.

Nie każdy otrzyma rozszerzenie uprawnień po 5 latach jazdy na motocyklach o pojemności 125 ccm. Nowelizacja zakłada, że dany kandydat otrzyma prawo jazdy A bez konieczności zdawania dodatkowego egzaminu jedynie w sytuacji, kiedy przez ten okres nie zgromadzi więcej, niż łącznie 3 punkty karne. Aktualnie trwa proces legislacyjny, uzyskano kompromisy niezbędne do otrzymania większości w Sejmie. Wierzymy, że to rozwiązanie nie wpłynie negatywnie na statystyki wypadkowości. Z racji stażu za kierownicą w naturalny sposób dojdzie do selekcji wiekowej.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Niestety chęć uzyskania dodatkowych kategorii będzie się wiązała z koniecznością rejestracji karty kandydata na kierowcę oraz uzyskania zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwskazań. Kolejnym krokiem jest fizyczna wymiana dokumentu prawa jazdy w którym zostanie zawarta informacja o dacie oraz rodzaju nowych uprawnień. Będzie się to także wiązało z wniesieniem urzędowych opłat manipulacyjnych.

Prima Aprilis!

[trending]

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

21 opinii

  1. A niech to gęś kopnie… A tak się ucieszyłem, męczę się na 125, ale jeszcze bardziej nie chce mi się robić prawa jazdy. Żeby tak chociaż poszerzyli do 250 ccm po 5 latach, 2 pełne mam już za sobą

  2. A już się ucieszyłem 🙂 Męczę się na mojej 125 już dwa lata, ale bardziej jeszcze nie chce mi się robić prawa jazdy. Może chociaż upgrade na 250 ccm po 5 latach jazdy bez punktów? 🙂

  3. Ale SUPER!!!!!! Jutro jadę do kolegi bo sprzedaje swój motocykl hondę 1000ccm i czekam na możliwość jazdy na nowych warunkach. A już straciłem wiarę w polski rząd.

    1. Musi być prawda bo ja w niedziele kupiłem 1000czkę i bym się wkurwił bardzo bardzo gdyby to debilny żart pana Śledzińskiego

  4. Byłoby to logiczne, ale to prima aprilis. Nie prima aprilisowy jest pewnie artykuł o tablicach z przodu motoru.

  5. Widziałem najpierw datę ale nie zmienia to postaci życzy od kilku lat wkręcasz dosłownie tak samo ….żenada

  6. Fajnie ..ale….jak ktoś w ogóle nie jeździ , nawet autem to też dostanie A…i kaplica na dużym motorze..

  7. A jak ktoś ma B przez 12 lat to dostanie C, jak B+ E to C+E . Chyba tylko dzieci się na to nabierają. Czas wycofać artykuł.

    1. “Polactwo” w czystej postaci, rząd coś chce zrobić dla obywatela to źle. Niemcy ustawę o tym że można jeździć na motorach o pojemności 250 cm przyjęli w okolicach lat 30 czy 40 i żyja. W Polsce zaraz si e znajdzie jakaś maruda która musi byc przez panstwo biczowana, bo inaczej nie może egzystować. ech…

      1. Niemcy w latach 30/40 to mordowali Polaków. A przykładem „polactwa” jak to nazywasz jest Twoja wypowiedź. Drażni mnie ostatnia moda na narzekanie na swój własny kraj i naród, a przy tym uważanie samego siebie za lepszego.

  8. Wieku 18 lat robisz prawojazdy ktB I po trzeh latach mozesz prowadzic motocykl o pojemnosci 125cm.TO masz prawie 21 lat TO po jakiego grzyba placic jesze raz za egzamin praktyczny na KAT A2 skoro mozna smigac 125 która ma 15 km yamaha YZF osioga 120km.

    1. W wieku 18 lat prawo jazdy kat B i po trzech latach możesz prowadzić motocykl o pojemności 125 cm sześciennych. To masz prawie 21 lat i po co płacić jeszcze raz za egzamin praktyczny na kat A 2 skoro można jeździć 125 która ma 15 koni mechanicznych Yamaha YZF osiąga 120 km.

  9. W zasadzie kierowcy zawodowi cięzkich kategorii C i D lub posiadający te kategorie szczególnie D mogą jeździć motocyklem do 150 cm, mogą przewozić ciężkie ładunki lub dziesiątki ludzi co wymaga i rozwagi i myślenia za innych, muszą dziś robić prawo jazdy kat. A na motocykle powyżej 150 km to jest paranoja. Do kategorii ciężarowych i autobusów kat. A powinna być gratis bez egzaminu. Do kategorii B jak najbardziej wiek i udokumentowane doświadczenie (np. zarejsetrowany samochód) powinien być kryteruim i po 10 latach bez punktów karnych również gratis i bez egzaminu (to zmotywuje młodych do bezpiecznej jazdy). Na kursie nikt oleju do łba nie naleje a bezpieczna jazda motocyklem czy innymi pojazdami to doświadczenie i rozwaga a nie kurs. Jak ktoś nie spełnia tych kryteriów to wtedy kurs i egzamin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button