Kara do 5200 zł bez wyjeżdżania z garażu. Sprawdź swoje ubezpieczenie OC!

Fundusz gwarancyjny to jedna z tych instytucji, których istnienie jest niezwykle istotne dla bezpieczeństwa naszych portfeli (i nie tylko), ale raczej nikt z nas nie chciałby mieć z nim do czynienia. Taka znajomość w zasadzie nigdy się nie opłaca. 

Wielu z nas jest informowanych o upływaniu terminu ważności polisy obowiązkowego ubezpieczenia OC. Część towarzystw informuje o tym listownie, część dociera do nas za pomocą internetu czy telefonów. Niestety z docieralnością tych informacji jest różnie i bardzo często osoby, którym kończy się ubezpieczenie nie są świadome tego faktu. W takich sytuacjach właściciel pojazdu może otrzymać karę za przerwę w ubezpieczeniu OC, a ta do niskich nie należy.

Sprawdź swoje OC!

Problem ten szczególnie dotyka motocyklistów, którzy bardzo często na początku sezonu motocyklowego stają się właścicielami pojazdów – w tym czasie również zawierają umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym oraz dokonują przeglądu technicznego. Życie niestety pisze swoje scenariusze i po prostu rok później zwyczajnie nie pamiętamy o sprawdzeniu czy polisa jeszcze nam nie wygasła. Poza tym dochodzi problem związany z Pandemią koronawirusa. Motocykle w tym roku w wielu przypadkach odeszły trochę na bok: jeździmy mniej, a to może bezpośrednio doprowadzić do “chwili zapomnienia”.

Zresztą wina może leżeć nie tylko po naszej stronie, ale również po stronie firmy, która do tej pory zawsze na czas dostarczała nam ponowienie polisy lub informację o wygasaniu ubezpieczenia. Jakkolwiek byśmy nie byli zabezpieczeni przed zapominaniem przed wygaśnięciem polisy to nie warto się dać nabierać na przypominajki z zewnątrz, a na chwilę przestać czytać ten artykuł, odszukać dowód rejestracyjny (tam najczęściej chowamy potwierdzenie zawarcia polisy OC) i sprawdzić daty wygasania naszego ubezpieczenia. To nie kosztuje wiele, a unikniemy sporych problemów.

Kiedy piszę ten artykuł zastanawiam się nad faktem czy rzadsze poruszanie się motocyklem może mieć jakikolwiek wpływ na  problemy z ubezpieczeniem i dochodzę do myśli, że jednak (chyba) nie. Przecież mój dowód rejestracyjny wraz z ubezpieczeniem w tym roku jeszcze nie opuścił swojej szafeczki. Więc tak naprawdę nie istotne jest czy jeździsz czy nie. Kontrolować i trzymać rękę na pulsie zawsze jest warto!

I niestety nie jest to problem wyjęty z kieszeni a zwyczajne fakty. Jak wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w pierwszym kwartale 2020, fundusz wysłał 24 845 wezwań do zapłaty i jest do o blisko 30% wezwań więcej niż roku temu (w I kwartale 2019 wysłano 19 064 wezwań). Podejrzewamy, że nie jest to problem związany ze spadkiem majętności przeciętnego Polaka, a zwyczajnie pokłosie faktu, że ograniczenia w podróżowaniu odsunęły nas od jeżdżenia i przede wszystkim od myśli o poruszaniu się pojazdami po terytorium naszego kraju. Stąd wzrost ponagleń.

Automatyczne przedłużenie polisy? Nie zawsze!

Musimy również zaznaczyć, że bardzo często dochodzi do automatycznego przedłużenia polisy ubezpieczenia. Są jednak sytuacje, w których tak się nie stanie. Do takiego problemu dochodzi, gdy płatność za ostatnią polisę była rozłożona na raty, a właściciel nie podjął płatności jednej z rat. Polisa nie przedłuży się również w sytuacji, w której pojazd zmienił właściciela, a nowy użytkownik korzystał z ubezpieczenia zawartego przez poprzedniego właściciela.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) to instytucja mająca za zadanie sprawować kontrolę nad wypełnianiem obowiązku ubezpieczania pojazdów oraz wypłacania odszkodowań osobom poszkodowanym w wyniku wypadków przez osoby nieznane lub takie, które nie posiadały ważnej polisy OC

Ile kosztuje opłata karna za brak OC?

Wysokość opłaty karnej za brak ubezpieczenia OC uzależniona jest od kilku czynników:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo
  • Pojazdu:
    • samochody osobowe – równowartość 2- krotności  minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.
  • okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:
    • do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej,
    • 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej,
    • powyżej 14 dni – 100% opłaty karnej.
  • minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli, ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
gradacja opłaty samochody osobowe samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy pozostałe pojazdy OC rolników
100% 5 200 zł 7 800 zł 870 zł 260 zł
50% 2 600 zł 3 900 zł 430 zł
20% 1 040 zł 1 560 zł 170 zł

źródło: https://www.ufg.pl

[Trending]

 

Inne publikacje na ten temat:

9 opinii

  1. Szmatława instytucja. Niedawno bezpieczyciel uznał mi wypowiedzenie umowy w dniu złożenia wypowiedzenia a nie na koniec okresu ( oplaconego) jak było w wypowiedzeniu. Pojazd miał wykupiona polisę od nast okresu już w dniu wypowiadania i teraz ufg mimo przesłania wszystkich możliwych dokumentów i nagrań rozmow potwierdzających ewidentna winę ubezpieczalni w dokopię ma i ściga mnie do spłaty twierdząc że orzekanie w takich sprawach to nie ich praca i mogę iść do sądu na własny koszt…

    1. Najlepsze jest to, że nawet sądy nie orzekają na korzyść właścicieli. Już od kliku lat UFG nie umarza na podstawie samych wniosków które są dostępne na ich stronie. Po odmowie urzędu, gdy uważamy, że sytuacja życiowa, materialna zostały źle ocenione przed UFG, też zalecają iść do sądu. A sąd co najwyżej obniży karę o jakiś procent, ale wychodzi i tak tzw. “skórka za wyprawkę” bo z racji, że nie ma tu winy, a jedynie rozbieżność poglądów, to osoba składająca wniosek do sądu z własnej kieszeni pokrywa koszty procesowe, ewentualnego prawnika i nawet Rzecznik Finansowy (tak reklamowany) do pomoc w trudnych sytuacjach nic nie jest w stanie wskórać.
      Od lat zajmuję się pomocą w takich sytuacjach. Jeśli ktoś ma już pismo z UFG albo wie, że takie mu się “należy” to jestem pod [email protected]

  2. Złodzieje, po kilku dniach niedopatrzenia 3500, debilizm, bez powiadomienia każdy może przeoczyć, ciekawe na co chajs idzie

  3. Polisa OC jest automatycznie przedłużana jeśli się jej nie wypowie na dzień przed końcem, lub po kupnie pojazdu. Po kupnie towarzystwo ubezpieczeniowe samo przepisuje OC na nowego właściciela i rekalkuluje składkę o czym zwykle powiadamia intensywnie właściciela). Więc trzeba się BARDZO mocno NATRUDZIĆ żeby nie mieć ważnej polisy OC. Oczywiście płatność za nią to inna sprawa, a jej brak (płatności) nie skutkuje nieważnością polisy. Tak więc artykuł w dużej mierze mija się z prawdą.

  4. Dostałem wezwanie do zapłaty 2600zł.Opoznienie było z tego powodu iż byłem w trasie w innych krajach UE. Moja wina bo nie sprawdziłem i przeoczyłem o 4 dni. Jak wróciłem pobiegłem opłacić bo i tak auto stało pod domem. Ale kogo to obchodzi…. Pani z infolinii UFG powiedziała żebym dobrze pilnował swoich spraw i że mam zapłacić. Uważam że to troszkę wygurowana kwota. Tym bardziej że nie zlpapli mnie na poruszaniu się tym autem bez ważnego OC

  5. Przez pandemię wydział komunikacji wysłał mi listownie dowód rejestracyjny wraz z tablicą. Otrzymałem go tydzień po rejestracji w urzędzie nie mając wiedzy o fakcie. Motocykl pierwszy raz rejestrowany w kraju i oczywiście nie posiadał ubezpieczenia, po zapytaniu w wydziale komunikacji odpowiedziano mi na zasadzie (bujaj się) i już, wszystkie dane wraz nr.telefonu i e-mailem posiadają od lat i nikt nie raczył powiadomić mnie o zarejestrowaniu. Pytanie kto teraz zapłaci karę w UFG?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button