Jazda na suwak. W tych przypadkach nie musisz tego robić!

O obowiązku jazdy na tzw. “suwak” rozpisywaliśmy się już wielokrotnie. Tym razem przyglądamy się sytuacjom, w których według prawa jazda na suwak nie obowiązuje. Tłumaczymy o co w tym wszystkim chodzi.

Zacznijmy jednak od definicji jazdy “na suwak”. W dużym uproszczeniu chodzi o sposób włączania się do ruchu, w sytuacji, w której minimum dwupasmowa droga zwęża się do jednego pasa. W takich warunkach bardzo szybko powstają zatory i wielokilometrowe korki. Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest tzw. jazda na suwak, czyli dołączanie pojazdów z kończącego się pasa do pasa otwartego. Idealnym przykładem takiej jazdy jest sytuacja, w której pojazdy z kończącego się pasa wjeżdżają na czynny pas co drugi pojazd. W sytuacji, którą widzimy poniżej kierowca samochodu nr 2. ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi pierwszemu.

Jazda na suwak

Jakie są odstępstwa od tej reguły?

Obowiązek jazdy na suwak nie występuje w sytuacji, w której kierowca  pojazdu pierwszego (grafika powyżej) nie dojechał do końca znikającego pasa. To bardzo istotna kwestia i niestety jest jedną z najczęściej ignorowanych zasad jazdy na suwak. Jeśli na lewym pasie stoi samochód, który uniemożliwia przejazd lub pas jest zamknięty z powodu remontu, to kierowcy jadącemu pojazdem po kończącym się pasie, nie przysługuje pierwszeństwo do momentu, w którym nie dojedzie do końca pasa. Dopiero po dojechaniu do końca jezdni powinien włączyć kierunkowskaz i wykonać manewr zmiany toru jazdy. Jednak pomimo pierwszeństwa przejazdu, kierowca musi zachować szczególną ostrożność – sprecyzowane jest to odpowiednimi przepisami.

Ze stacji na trasę

Drugą sytuacją, w której obowiązek jazdy na suwak nie zachodzi jest moment, w którym kierowca chce zmienić prawy pas służący do skrętu np. na stację paliw na pas do jazdy na wprost. Do takiej sytuacji dochodzi bardzo często w godzinach szczytu kiedy np. oba pasy do jazdy na wprost są zakorkowane. Część kierowców wybiera przestrzeń służącą do skrętu i próbuje tym sposobem ominąć korek, a następnie wjechać na drogę do jazdy na wprost.  Poza tym musimy pamiętać, że jazda na suwak dotyczy tylko pasów, dzięki którym pojedziemy w tym samym kierunku.

Jazda na suwak

Kolejną sprawą, o której musimy pamiętać w kontekście jazdy na suwak jest fakt, że korzystanie z pasa rozbiegowego nie daje Ci pierwszeństwa przed autami, które korzystają z pasów przeznaczonych do jazdy na wprost. W sytuacji, w której dołączasz się do jazdy wykorzystując pas rozbiegowy jesteś zobligowany do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu uczestnikom ruchu już poruszającym się danym pasem.

Pamiętajmy również, że obowiązek jazdy na suwak nie obowiązuje w sytuacji, w której występuje spowolnienie ruchu. Jazda na suwak obowiązuje tylko i wyłącznie w sytuacji, w której na drodze występuje znaczne ograniczenie prędkości spowodowane sytuacjami losowymi, w tym remontami, wypadkami itd. i tylko wtedy, gdy wszystkie pasy są zakorkowane. Pamiętajmy również o sytuacji, w której dochodzi do zakorkowania tylko jednego pasa jezdni. Jeśli stoisz w korku na prawym pasie, a lewy pas jest wolny, to możesz go zmienić tylko i wyłącznie po ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom jadącym po pasie, na który chcesz wjechać.

A co w przypadku, gdy masz to szczęście i jedziesz motocyklem? Tego już opisywać nie musimy. Pamiętajmy jednak koniecznie o kulturze i bezpieczeństwie.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

[trending]

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button