Aktualnie czytasz:
Jazda na suwak - czy wreszcie zagości na stałe w Polsce?
0

Jeden pas drogi dwupasmowej się kończy lub jest zablokowany. Kierowcy stojący na nim próbują zmienić pas na ten obok, jednak nim jedzie sznur samochodów. Jazda na suwak, bo o niej mowa, jest prostym i skutecznym rozwiązaniem na zmniejszenie korków. Dlaczego zatem tak często się nie udaje?

Na czym dokładnie polega jazda na suwak? To bardzo proste. Kierowcy dojeżdżają do końca zablokowanego lub zanikającego pasa i tam dopiero włączają kierunek i zmieniają pas na sąsiedni. Kierowcy jadący nim wpuszczają kierowców sygnalizujących chęć zmiany pasa ruchu - każdy jednego. Taka jazda przypomina zamykający się suwak błyskawiczny i według drogowców jest najskuteczniejszą formą walki z korkami. W naszym kraju pojawiły się nawet znaki drogowe, których nie ma w przepisach PORD, zachęcające kierowców właśnie do jazdy na suwak.

A więc w czym problem? Przecież to takie proste... Otóż w naszym kraju dojeżdżanie do końca pasa często traktowane jest jako drogowe cwaniactwo i szeryfowie polskich dróg - najczęściej kierowcy tirów ale też inni, którzy poczuli zew "szeryfowania" na drodze, próbują zrobić porządek. Wygląda to tak, że swoim pojazdem blokują oba pasy ruchu i jadą powoli nie pozwalając nikomu się wyprzedzić. Takie zachowanie w rzeczywistości zmniejsza przepustowość drogi i sprawia, że wszyscy w korku stoją dłużej. Skąd zatem bierze się ta drogowa złośliwość? Przede wszystkim z bezmyślności wielu kierowców aut osobowych, którzy nie zważając na mniejszą manewrowość i większą bezwładność wielkiego samochodu ciężarowego oraz ograniczone pole widzenia jego kierowcy, często podczas jazdy w korku w ostatniej chwili zmieniają pas tuż przed maską ciężarówki. Takie zachowanie jest niebezpieczne, stresujące dla kierowcy ciężarówki i stąd też bierze się niechęć do wciskających się przed ich maskę samochodów.

A jaki w ogóle związek jazda na suwak ma z nami, motocyklistami? Na pierwszy rzut oka nawet nam przeszkadza, bo przecież my możemy wyprzedzić każdego blokującego drogę szeryfa, który robiłby to nawet największym dopuszczonym do ruchu pojazdem i bez problemu spokojnie dojechać sobie do końca pustego, zanikającego pasa. Może i tak, ale musimy pamiętać, że niejednokrotnie także i my musimy korzystać z uprzejmości kierowców samochodów. Kiedy jedziemy w korku, od kierowcy auta poruszającego się przed nami zależy, czy wykona delikatny gest kierownicą robiący nam miejsce, czy też wprost przeciwnie - uniemożliwiający nam dalszą jazdę. Jeżeli kierowcy aut przestaną się wzajemnie na drodze traktować wrogo, robić sobie złośliwości, będą spędzać mniej czasu stojąc w korkach  - staną się także dla nas bardziej uprzejmi, będą zrelaksowani, a przez to ich zachowania będą bardziej przewidywalne i przez to mniej niebezpieczne.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%