Jazda na suwak 2020: Jak poprawnie przejeżdżać przez zwężenie [wideo]

Wspólnie ze śląska policją przypominamy na czym polega tzw. jazda na suwak. Stosowanie się do kilku prostych zasad znacząco usprawnia przejazd przez zwężenia i wpływa pozytywnie na upłynnienie ruchu oraz zmniejszenie korków. Przypomnijmy sobie zatem jak prawidłowo zachować się w takiej sytuacji.

Zasada jazdy „na suwak” obowiązuje wtedy, gdy na drodze, w sposób nagły, kończy się możliwość kontynuowania jazdy co najmniej jednym pasem ruchu i z tego powodu tworzy się tzw. korek. Należy wówczas poruszać się po dostępnych pasach (pasie), aż do samego momentu zwężenia, a następnie kierujący poruszający się pasem, którym można kontynuować jazdę, powinni przepuścić kierowcę jadącego tym, na którym tej możliwości nie ma. W myśl reguły „jeden za jeden” każdy kierowca zobowiązany jest do poruszania się w ten sposób.

Pamiętać jednak należy, że zmieniając zajmowany dotąd pas ruchu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, mamy obowiązek zachowania szczególnej ostrożności oraz wyraźnego sygnalizowania manewru. Taki sposób rozładowania zatoru powoduje, że nie ma potrzeby martwić się o to, który pas jest szybszy. Nie ma również tym samym okazji dla „drogowych szeryfów”, aby po swojemu organizowali ruch.

Tak powinno to wyglądać w realu:

Jeśli natomiast na drodze mamy do czynienia ze zwężeniem więcej niż jednego pasa ruchu, wówczas jako pierwszy wjeżdża na dostępny pas kierowca jadący ze skrajnego prawego pasa, następnie kierujący pojazdem z lewej strony i wreszcie jadący pasem środkowym.

Wszystkie pasy ruchu powinny być zajęte na całej długości zatoru i nie ma potrzeby wcześniejszej zmiany zajmowanej części jezdni czy też poprzez zachowywanie dużych odstępów – wydłużanie „korka”.
Należy pamiętać o tym, że:

1. Jazda „na suwak” dotyczy tylko i wyłącznie jazdy w „korku”, przy znacznym spowolnieniu prędkości.
2. Przepuszczanie pojazdu jadącego pasem, który się kończy, obowiązuje na jego końcu, przy samym zwężeniu.
3. Pas włączania czy też pas przeznaczony do zmiany kierunku jazdy nie jest pasem zanikającym.

 

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button