Ducati Superquadro Mono – piekielnie mocny jednocylindrowiec wyznaczający nowe trendy

Iście wyżyłowany i sportowy jednncylindrowiec z Borgo Panigale robi piorunujące wrażenie!

W skrócie
  • Ogromny krok wykonany przez Ducati - po prawie 30 latach włoski producent wraca do produkcji silników jednocylindrowych
  • Absolutnie genialna moc, nowoczesne rozwiązania i technologia zaczerpnięta z MotoGP - Superquadro Mono to nowy wzór wydajności dla jednocalindrowców
  • Budowa silnika Superquadro Mono została oparta o jednostkę Superquadro o pojemności 1285 cm3, która napędza Panigale 1299
  • Najnowsza jednostka będzie także napędzała głównego bohatera nadchodzącego odcinka w ramach Ducati World Premiere

Ducati powraca do silników jednocylindrowych prawie 30 lat po zakończeniu produkcji legendarnego Ducati Supermono 550. Nowa jednostka Superquadro Mono ma pojemność 659 cm 3 i jest wyposażona w rozrząd desmodromiczny. To zupełnie nowy punkt odniesienia w kategorii osiągów silników jednocylindrowych.

Produkcja nowego jednocylindrowca to zbiór najbardziej wyrafinowanych materiałów i zaawansowanych
rozwiązań, które oparte zostały o silnik znany z Panigale 1299. Superquadro o pojemności 1285 cm3 jest
reprezentantem maksymalnej ewolucji ulicznego dwucylindrowca Ducati, a Superquadro Mono odziedziczył z tej jednostki tłok o średnicy 116 mm, kształt komory spalania, tytanowe zawory dolotowe o średnicy 46,8 mm, stalowe zawory wydechowe o średnicy 38,2 mm oraz rozrząd desmodromiczny.

Nazwa Superquadro pochodzi od ekstremalnego stosunku między średnicą cylindra, a skokiem tłoka, który pozwala na osiągnięcie prędkości obrotowych typowych dla silników wyścigowych. W jednostce Superquadro Mono wynosi on 1,86 i jest najbardziej ekstremalny w kategorii jednocylindrowców – wszystko dzięki skokowi tłoka wynoszącemu zaledwie 62,4 mm i rekordowej średnicy tłoka wynoszącej 116 mm. Pozwoliło to na zastosowanie zaworów o dużej średnicy, co nie byłoby możliwe bez rozrządu Desmodromic. To rozwiązanie, które Ducati stosuje również w motocyklach startujących w serii MotoGP, pozwala na pokonanie ograniczeń narzuconych przez sprężyny zaworowe, umożliwiając tym samym uzyskanie iście ekstremalnych osiągów. W ten sposób rozrząd desmodromiczny znacząco przyczynia się zarówno do podwyższenia parametrów osiąganych przez silnik, jak i możliwości uzyskania bardzo wysokich prędkości obrotowych.

Najważniejsze informacje:

  • Nowa jednostka Ducati generuje aż 77,5 KM mocy, a po zamontowaniu wyścigowego układu wydechowego wzrasta do poziomu 85 KM. Dodatkowo prędkość obrotowa ograniczona do 10 250 obr./min generuje osiągi, którymi nie może pochwalić się żaden jednocylindrowy silnik drogowy.
  • Superquadro Mono wywodzi się z dwucylindrowej jednostki Panigale 1299, z której odziedziczył tłok o średnicy 116 mm, komorę spalania, tytanowe zawory dolotowe i stalowe zawory wydechowe.
  • Dzięki niezwykle krótkiemu skokowi tłoka, który wynosi 62,4 mm, Superquadro Mono ma stosunek średnicy cylindra do skoku wynoszący 1,86. To najbardziej ekstremalna wartość, jaką kiedykolwiek mógł pochwalić się jednocylindrowy silnik drogowy.

Dzięki tym rozwiązaniom Superquadro Mono generuje maksymalną moc 77,5 KM przy 9 750 obr./min i jest w stanie rozwinąć maksymalnie aż 10 250 obr./min, co jest wartością nigdy wcześniej nieosiągniętą przez jednocylindrowy silnik stosowany w motocyklu drogowym. Moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 63 Nm przy 8 000 obr./min, jest rozłożony w szczególnie korzystny sposób, co skutkuje liniowym i użytecznym dostarczaniem mocy. Wszystko to przy jednoczesnym przestrzeganiu limitów norm emisji spalin Euro 5. W konfiguracji wyścigowej, z układem wydechowym Termignoni moc tej jednostki wzrasta do 85 KM przy 9 500 obr./min. Superquadro Mono o ograniczonej mocy trafi również do motocykli, którymi mogą poruszać się posiadacze prawa jazdy kategorii A2.

Tłok o średnicy 116 mm jest absolutnym rekordem dla seryjnie produkowanego silnika z pojedynczym
cylindrem. Pochodzi on z wyścigów i charakteryzuje się układem „box in box”, podobnie jak tłoki Panigale V4 R. Sworzeń tłoka pokryto powłoką Diamond Like Carbon (DLC), która stosowana jest w celu ograniczenia tarcia i zwiększenia odporności. Stopień sprężania wynosi 13,1:1. Podobnie jak w silnikach serii MotoGP, dźwigienki systemu Desmodromic sterującego pracą zaworów pokryte są DLC by zmniejszyć tarcie i podwyższyć trwałość powierzchni stykowych. Napęd rozrządu realizowany jest
poprzez łańcuszek rozrządu i system kół zębatych.

Dostarczanie paliwa odbywa się przez pojedynczy korpus przepustnicy o owalnym przekroju, z wtryskiwaczem sterowanym przez system ride-by-wire, który będzie oferował trzy różne tryby mocy – High, Medium oraz Low. Odlewana skrzynia korbowa silnika integruje płaszcz wodny wokół tulei cylindra i podobnie jak w modelu 1299 Superleggera wykonana jest z aluminium, a nie stali, co korzystne wpływa na redukcję masy, ale również usprawnia chłodzenie dzięki cienkim ściankom. Rozwiązanie to pozwala również na montaż głowicy bezpośrednio do skrzyni korbowej, uzyskując znacznie bardziej kompaktową jednostkę, przy zachowaniu wysokiej sztywności konstrukcji. Osłony sprzęgła, alternatora i pokrywy głowicy wykonano z odlewu stopu magnezu, aby zmniejszyć masę silnika do minimum, gwarantując jednocześnie wysoką odporność mechaniczną.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Wał korbowy jest asymetryczny, a doskonałe wyważenie silnika jest gwarantowane przez obecność dwóch
wałków wyważających – przedniego i tylnego, które zamontowane są na łożyskach tocznych wewnątrz skrzyni korbowej. Układ dwóch wałków pośrednich, umieszczonych z boku wału korbowego, pozwala na całkowite zrównoważenie sił bezwładności pierwszego stopnia. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik może pracować z bardzo wysokimi prędkościami obrotowymi przy zachowaniu poziomu wibracji porównywalnych z silnikiem V-twin 90°. Superquadro Mono opiera się na dwóch pompach olejowych typu krzywkowego zapewnia wydajne smarowanie silnika, jak również efektywne zarządzanie olejem, aby zapewnić mu maksymalną redukcję strat mocy w układzie powrotu oleju do skrzyni korbowej. Wszystko to w celu zmniejszenia oporów tarcia elementów ruchomych wewnątrz silnika oraz zapewnienia efektywnego smarowania w każdych warunkach pracy silnika.

Sześciobiegowa skrzynia biegów posiada przełożenia wyścigowe, które są efektem doświadczenia przy pracy nad modelem Panigale V4. Pierwszy bieg jest długi, aby umożliwić jego użycie w wolnych zakrętach i tym samym pozwolić na wykorzystanie maksymalnej dostępnej mocy. Mokre sprzęgło antyhoppingowe zostało opracowane specjalnie z myślą o łatwym i intuicyjnym hamowaniu. Skrzynia biegów może być wyposażona w Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down, którego działanie opiera się na czujniku Halla, aby poprawić dokładność i niezawodność jego pracy.

Nowy silnik Superquadro Mono posłuży do napędu motocykla, który będzie bohaterem piątego odcinka Ducati World Première 2024 zatytułowanego "Live. Play. Ride". Jego premiera obędzie się w czwartek 2 listopada 2023 roku o godzinie 16:00 na stronie ducati.com oraz na kanale YouTube Ducati.

Główne dane techniczne silnika Superquadro Mono:
• Jednocylindrowy silnik o pojemności 659 cm 3
• Średnica cylindra x skok tłoka 116 x 62,4 mm
• Stopień sprężania 13,1:1
• Moc maksymalna 77,5 KM przy 9 750 obr./min lub 85 KM przy 9 500 obr./min z wyścigowym układem
wydechowym Termignoni
• Maksymalny moment obrotowy 63 Nm przy 8 050 obr./min lub 68 Nm z wyścigowym układem
wydechowym Termignoni
• Homologacja Euro 5+
• Rozrząd desmodromiczny z podwójnym górnym wałkiem rozrządu, 4 zaworami na cylinder, tytanowymi
zaworami dolotowymi w rozmiarze 46,8 mm oraz zaworami wydechowymi 38,2 mm
• Asymetryczny wał korbowy
• Podwójny wał wyrównoważający sterujący pompami wody i oleju
• Mokre sprzęgło antyhoppingowe
• Półsucha miska olejowa z pompą tłoczącą i pompą odzyskową
• Sześciobiegowa skrzynia biegów z możliwością zamontowania Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down
• Wymiana oleju co 15 000 km
• Kontrola i ewentualna regulacja luzu zaworowego co 30 000 km

Galeria zdjęć:

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button