Aktualnie czytasz:
W co warto ubrać się na skuter i na motocykl?
25

Kwestię kasku już ostatnio omawialiśmy w Skuterowo.com. Co poza nim warto założyć zanim wsiądziemy na skuter? Kilka wskazówek dotyczących wiosennego ubrania na jednoślad znajdziecie poniżej.

Oprócz hełmu drugą niezbędną częścią ubioru ochronnego są rękawice. Nie „rękawiczki” byle jakie z byle czego tylko sprzęt przeznaczony specjalnie dla użytkowników jednośladów. Rękawice motocyklowe przede wszystkim mają chronić dłonie w razie ewentualnego wypadku, jednocześnie nie powinny krępować ruchów dłoni zapewniając jak najlepsze wyczucie manetki, hamulca i przełączników. Obecnie za względnie niewielkie pieniądze można otrzymać rękawice, które zapewnią bezpieczeństwo naszym dłoniom przy prędkościach, jakie rozwijają skutery. Czym powinny się cechować rękawice odpowiednie na skuter?

Przede wszystkim powinny być zrobione z odpowiedniego materiału. Darujmy sobie z góry rękawice crossowe, które wykonane są z syntetycznego materiału, mającego chronić dłonie od warunków atmosferycznych i gałęzi. Najlepszym rozwiązaniem będą rękawice skórzane, obojętnie, czy z naturalnej czy z syntetycznej skóry. Skóra powinna być wystarczająco gruba, zwłaszcza na wierzchniej stronie dłoni, która jest najbardziej narażona na przetarcie w razie wypadku. Podczas upadku człowiek instynktownie może wykonać dwie różne czynności: chroniąc głowę wystawić na zewnątrz wierzch dłoni lub chcąc ochronić całe ciało spróbować zatrzymać upadek narażając wnętrze dłoni. Z faktu, że najczęściej dochodzi do tego pierwszego odruchu bezwarunkowego mile widziane są ochraniacze kostek, możliwie twarde lecz anatomicznie uformowane od środka. Całość powinna być zszyta za pomocą mocnych szwów, które w żadnym przypadku nie mogą nosić żadnych śladów uszkodzeń ani nie mogą być pozaciągane. Aby mieć jak najlepszą kontrolę nad skuterem, strona rękawic którą dotykamy manetek powinna być wykonana z innego rodzaju skóry lub materiału antypoślizgowego. Zwłaszcza podczas jazdy w deszczu takie wykończenie zda swój egzamin. Niektóre droższe modele rękawic posiadają specjalny pasek gumy, który służy jako wycieraczka wizjera – bardzo praktyczny gadżet podczas przejazdów w „kapuśniaczku”.

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Rękawice motocyklowe warto przymierzyć przed zakupem, aby nie okazały się za duże, albo nie utrudniały dokonywania podstawowych czynności.

Rękawice motocyklowe warto przymierzyć przed zakupem, aby nie okazały się za duże, albo nie utrudniały dokonywania podstawowych czynności.

Najlepszym sposobem nabycia rękawic jest zakup lub przynajmniej przymierzenie ich w sklepie, dzięki czemu możemy dobrać rozmiar odpowiedni dla naszych dłoni. Rękawice nie powinny być ani za luźne, ani za ciasne, jednakowoż mając do wyboru jedną lub drugą niedogodność lepiej wybrać rozmiar odrobinę zbyt wielki. W chłodne dni, gdy ochrona przed zimnem będzie niewystarczająca wolna przestrzeń pozwoli założyć pod spód jedwabne rękawiczki, które nieco ocieplą nasze paluchy. Najwygodniejsze mogą się okazać rękawice z fabrycznie lekko zgiętymi palcami. Z reguły lepiej dolegają one do dłoni podczas zginania palców, ciężej jednak jest podczas ich prostowania – wiadomo, podczas jazdy raczej często tego nie robimy. Podczas przymiarek powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy po zapięciu rzepów lub pasków rękawice nieruchomo pozostają na dłoniach. Tylko odpowiednio mocno „siedzące” rękawice mogą sprostać oporom tarcia o asfalt w razie wypadku. Cena jaką należy przeznaczyć na zadowalający rodzaj ochrony to od ok. 80 PLN w górę. Dobrym stosunkiem jakości do ceny charakteryzują się produkty rodzimej Shimy, które są niewiele droższe od produktów bezmarkowych, ale prezentują się naprawdę nieźle. Gdy już zakupimy model odpowiadający naszej kieszeni i gustowi należy pamiętać o dwóch regułach: nie suszymy mokrych rękawic na grzejniku, gdyż niszczy to skórę, zamiast tego wykorzystujemy gazetę, która wchłonie wilgoć; jeżeli rękawice zaczynają brzydko pachnieć wkładamy je do foliowej reklamówki i chowamy na noc do zamrażarki, zimno zabije bakterie wywołujące odór.

Najlepszym jak dotąd materiałem pochłaniającym uderzenia jest d3o™ stosowane m.in. w produktach Armadillo.

Co jeszcze warto założyć na skuter? Zasadniczo, z racji specyfiki pojazdu większość użytkowników nie korzysta z dedykowanego ubioru. Lekceważona jest prędkość osiągana przez małe jednoślady i obrażenia, jakich można doznać podczas upadku lub kraksy. Jeżeli chcemy zapobiec ewentualnym uszkodzeniom ciała, powinniśmy zainteresować się ochraniaczami na łokcie oraz kolana. Nie muszą być to profesjonalne, złożone zbroje czy buzzery. Niekiedy nawet ochraniacze przeznaczone dla osób jeżdżących na rolkach mogą zapobiec uszkodzeniom kolan czy łokci w krytycznej sytuacji. Chcąc zainwestować w kosztowniejszy ubiór na skuter, który jednak nie będzie przesadzony, możemy się pokusić o zakup spodni podobnych do klasycznych jeansów, które jednak są wykonane ze wzmocnionych materiałów. Kewlar, którym wzmacniane są newralgiczne punkty takich spodni to materiał stosowany w kamizelkach kuloodpornych, znany z odporności i elastyczności. Dzięki zastosowaniu właśnie tego rodzaju ochrony możemy być pewni, że spodnie nie przetrą się po 1 – 2 metrach ślizgu po asfalcie, tylko po dystansie kilkukrotnie dłuższym. Na stopy możemy założyć buty fasonem przypominające popularne adidasy, które jednak są zaprojektowane do jazdy jednośladem – usztywnione, wzmocnione na czubkach (docenią to osoby posiadające motorowery z manualnymi skrzyniami biegów).

Kurtka to podstawa. Nie chodzi tu tylko o ochronę przed warunkami atmosferycznymi.

Górna część ciała to przede wszystkim tekstylna kurtka wykonana z oddychających materiałów. Jest to rozwiązanie znacznie lepsze niż zwykła bluza lub sweter, choćby ze względu na podwyższoną ścieralność, wbudowane miękkie protektory lub ochronę nerek, bardzo wrażliwych na przewianie i przeziębienie. Obecnie produkowane kurtki zapewniają ciepło podczas chłodów oraz zadowalającą temperaturę podczas jazdy w umiarkowanie wysokich temperaturach poza miastem. Co ważne ich cena nie jest aż tak oszałamiająca jak jeszcze kilka lat temu. Bez problemu można doszukać się okazji i w cenie cywilnego stroju kupić strój z protektorami, czy membranami termoaktywnymi.

Z pewnością powyższe rozwiązania nie wyczerpują wszystkich dostępnych akcesoriów odzieżowych przeznaczonych dla posiadaczy jednośladów. Jednak decydując się na zakup czegoś więcej niż rękawice i kask każdy wybór będzie lepszy, a niżeli krótkie spodenki i bluzka z krótkim rękawem – bardzo popularne ubranie na motorower.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
20%
Interesujące
40%
heh...
20%
Że co?
20%
Grrrr!
0%
Smutne
0%