Aktualnie czytasz:
Jak wybra膰 odpowiedni kask na motorower albo motocykl?
4

Kask jest jedynym 艣rodkiem ochronnym oddzielaj膮cym g艂ow臋 kieruj膮cego skuterem od otoczenia. Jak wa偶n膮 pe艂ni on funkcj臋 mo偶na si臋 przekona膰 dopiero, gdy na skutek nieszcz臋艣liwego zbiegu okoliczno艣ci i sytuacji drogowej dojdzie do spotkania naszej g艂owy z asfaltem, kraw臋偶nikiem lub innym pojazdem. Warto zawczasu zaopatrzy膰 si臋 o odpowiednio bezpieczny kask, by w krytycznej sytuacji mie膰 pewno艣膰, 偶e spe艂ni on swoje zadanie.

W kasku liczy si臋 wn臋trze. Reszta to detale.

Pisz膮c powy偶sze zdanie chcia艂em napisa膰 "odpowiednio wytrzyma艂y kask", jednak by艂oby to b艂臋dne zdanie. Kask nie ma by膰 bezwzgl臋dnie wytrzyma艂y na uszkodzenia, ma natomiast poch艂ania膰 energi臋 uderzenia tak, by jak najmniejsza jej ilo艣膰 dotar艂a do naszej g艂owy i m贸zgu podczas wypadku. Dlatego te偶 najwa偶niejsz膮 cz臋艣ci膮 kasku jest jego styropian lub elastyczna pianka opasaj膮ca g艂ow臋 - to ona przyjmuje energi臋 uderzenia i si艂臋 bezw艂adno艣ci g艂owy chc膮cej porusza膰 si臋 dalej do przodu. Nie bez znaczenia jest tak偶e skorupa, kt贸ra stanowi tward膮 barier臋 pomi臋dzy mi臋kk膮 piank膮 w twardym, porowatym asfaltem. Obecnie skorupy tworzy si臋 z formowanych na gor膮co mieszanin tworzyw sztucznych, w艂贸kien szklanych (fiberglass) lub w臋glowych (carbon fibre). Obie te cz臋艣ci kasku uformowane w odpowiedni spos贸b tworz膮 kaski o r贸偶nej konstrukcji.

Rozr贸偶niamy kaski integralne tzw. full-face, posiadaj膮ce poza cz臋艣ci膮 zasadnicz膮 tak偶e nieruchom膮 szcz臋k臋, kaski otwarte half-face, przypominaj膮ce kaski integralne bez szcz臋ki, orzeszki brain-cap, kt贸re chroni膮 jedynie cz臋艣膰 g艂owy od ma艂偶owiny usznej w g贸r臋 oraz kaski szcz臋kowe system, kt贸re s膮 po艂膮czeniem kasku integralnego z odchylana do g贸ry szcz臋k膮. Obecnie zaczynaj膮 pojawia膰 si臋 na rynku tak偶e kaski z doczepian膮 szcz臋k膮, kt贸re s膮 jeszcze lepszym kompromisem pomi臋dzy kaskiem integralnym a otwartym, jednak nadal s膮 to pozycje stosunkowo drogie. Kaski crossowe stanowi膮 odmian臋 kask贸w integralnych bez wizjera (wymagane s膮 dodatkowe gogle), obecnie produkuje si臋 tak偶e kaski z zamontowanym wizjerem.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Kaski szcz臋kowe to dobry kompromis mi臋dzy bezpiecze艅stwem, a komfortem.

Jak wynika z Raportu Hurta (badania nad wypadkami motocyklowymi prowadzone w latach 80. XX wieku w USA pod kierownictwem Hugha Harrego Hurta) najbardziej powinni艣my si臋 sk艂ania膰 do zakupu kasku integralnego lub otwartego z rozbudowanymi os艂onami policzk贸w, bowiem to w艂a艣nie okolice policzk贸w i szcz臋ki s膮 najbardziej nara偶one na uderzenia w razie wypadku. Zaraz po nich najcz臋艣ciej uderzane strefy to okolice czo艂a oraz tylnej cz臋艣ci g艂owy za uszami. Kaski integralne, otwarte z cz臋艣ciami policzkowymi oraz kaski szcz臋kowe najbardziej chroni膮 nasz膮 twarz w czasie wypadku, z czego jedne z nich s膮 bardziej komfortowe podczas u偶ytkowania jedno艣ladu w mie艣cie (kaski otwarte), inne z kolei bardziej sprawdzaj膮 si臋 poza miastem przy wy偶szych pr臋dko艣ciach (integralne). Wyb贸r odpowiedniego rodzaju kasku powinien by膰 kompromisem pomi臋dzy komfortem, bezpiecze艅stwem, typem maszyny jakim si臋 poruszamy, a naszymi umiej臋tno艣ciami i terenem jazdy. Aby jednak odpowiednia ochrona by艂a聽mo偶liwa, nie wystarczy zakup kasku o odpowiedniej budowie i z odpowiednich materia艂贸w. Konieczne jest tak偶e odpowiednie dopasowanie kasku do g艂owy.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Rozgl膮daj膮c si臋 za nowym kaskiem powinni艣my unika膰 kupowania "w ciemno" z aukcji i sklep贸w internetowych, je偶eli podczas wyboru rozmiaru kierujemy si臋 jedynie obwodem g艂owy. Rozmiar, kt贸ry uzyskamy przeprowadzaj膮c ta艣m臋 krawieck膮 przez lini臋 brwi z przodu g艂owy i potylic臋 z ty艂u nie zawsze b臋dzie si臋 zgadza艂 z rozmiarem podawanym przez producenta danego ha艂mu. Kask dobrany w ten spos贸b mo偶e by膰 zar贸wno za ma艂y, jak i za du偶y, na co recepta jest tylko jedna - zakup nowego kasku w odpowiednim rozmiarze. Dlatego niezb臋dne jest w艂asnor臋czne przymierzenie interesuj膮cego nas garnka i na tej podstawie dobranie odpowiedniego rozmiaru. Znaj膮c odpowiedni dla nas rozmiar danego modelu mo偶emy si臋 pokusi膰 o zaoszcz臋dzenie i zakup on-line.

Przyst臋puj膮c do poszukiwa艅 he艂mu dobrze jest wiedzie膰 w jakich rozmiarach produkowany jest interesuj膮cy nas model oraz czy producent oferuje tylko jeden rozmiar skorupy, czy jest ich mo偶e kilka. Ta ostatnia informacja jest szczeg贸lnie wa偶na dla os贸b, kt贸re maj膮 stosunkowo ma艂膮 g艂ow臋. Kaski o szerokim spektrum rozmiar贸w i jednym rozmiarze skorupy r贸偶ni膮 si臋 jedynie grubo艣ci膮 pianki i wy艣ci贸艂ki kasku, przez co na ma艂膮 g艂ow臋 oferowane s膮 kaski optycznie bardzo du偶e. Bior膮c pod uwag臋 komfort i wygl膮d powinni艣my unika膰 skorup, w kt贸rych b臋dziemy wygl膮da膰 jak posta膰 z kresk贸wki.

Przymierzaj膮c nowy kask nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na to, aby wy艣ci贸艂ka dolega艂a do g艂owy z ka偶dej strony, nie mo偶e by膰 wolnych przestrzeni w kontakcie z tkanin膮, zar贸wno po bokach (za du偶y kask), jaki i na czubku g艂owy (za ma艂y kask). Je偶eli wszystkie powy偶sze aspekty kasku mamy sprawdzone, ustawiamy i zapinamy pasek pod brod膮 w taki spos贸b, aby przestrze艅 pomi臋dzy zapi臋ciem a brod膮 pozwala艂 w艂o偶y膰 swobodnie dwa palce. Teraz przyst臋pujemy do sprawdzenia, czy pomimo dopasowania kask nie jest za lu藕ny. Pr贸bujemy rusza膰 he艂mem w lewo i w prawo, ruchomy tym powinno towarzyszy膰 艣ci膮ganie naszych policzk贸w w stron臋 ruchu kasku. Je偶eli kask porusza si臋 niezale偶nie od naszej g艂owy to prawdopodobnie jest on za du偶y. Podobnie, je偶eli spr贸bujemy odchyla膰 kask to ty艂u i do przodu znaczne ruchy garnka bez ci膮gni臋cia naszej sk贸ry i w艂os贸w oznaczaj膮 za du偶y rozmiar. Ostatnim aspektem wymagaj膮cym sprawdzenia jest z艂apanie za kask z ty艂u w okolicy karku i pr贸ba zdj臋cia go w ten spos贸b. Odpowiednio dobrany kask nie powinien unosi膰 si臋 powy偶ej wyprofilowania g艂owy, oraz powinien blokowa膰 si臋 z przodu na pasku pod szyj膮. Jednocze艣nie, kask spe艂niaj膮cy wszystkie powy偶sze kryteria jako nie-za-du偶y nie powinien uciska膰 g艂owy, zw艂aszcza nie mo偶e powodowa膰 b贸lu czo艂a lub potylicy podczas noszenia. Tym niemniej odpowiednio dobrany he艂m powinien si臋 ci臋偶ko zak艂ada膰 podczas przymierzania. W trakcie kilku do kilkunastu pierwszych godzin u偶ytkowania kasku warstwa t艂umi膮ca ulega "wybiciu", przez co dopasowuje si臋 idealnie do kszta艂tu g艂owy osoby, kt贸ra go nosi.

Wszystkie powy偶sze sk艂adniki, od rodzaju kasku przez jego rozmiar sk艂adaj膮 si臋 na 90% tego, co kupujemy. Pozosta艂e 10% stanowi膮 dodatki mniej lub bardziej przydatne. Obecnie standardem w kaskach sta艂 si臋 ju偶 wizjer z twardego materia艂u odpornego na p臋kanie i rysowanie tzw. anti-scratch. Inne udogodnienia w kwestii szybek to pow艂oka zapobiegaj膮ca parowaniu anti-fog, wzgl臋dnie mocowanie pin-lock, kt贸re umo偶liwia monta偶 nak艂adki nieparuj膮cej lub przyciemnianej. Kaski turystyczne s膮 cz臋sto wyposa偶ane w dodatkowe wysuwane okulary przeciws艂oneczne zwane blend膮, kt贸ra jest kompromisem pomi臋dzy przyciemnian膮 szybk膮 a komfortem jazdy po zmroku. W pozycjach z najwy偶szej p贸艂ki s膮 obecnie montowane wizjery z ciek艂ymi kryszta艂ami, kt贸re dynamicznie zmieniaj膮 stopie艅 przepuszczalno艣ci 艣wiat艂a w zale偶no艣ci od warunk贸w 艣wietlnych. Nowoczesne kaski posiadaj膮 wypinane wy艣ci贸艂ki i cheek-pady, kt贸re mo偶na pra膰 w celu zapewnienia higieny oraz systemy wentylacyjne o mniej lub bardziej skomplikowanej i skutecznej strukturze. W kwestii zapi臋膰 stosuje si臋 obecnie g艂贸wnie trzy rozwi膮zania: zapi臋cia z zatrzaskiem, zapi臋cia DD oraz zapi臋cia z paskiem z臋batym. Niekt贸re kaski posiadaj膮 wbudowane interkomy oparte na technologii Bluetooth, kt贸ra umo偶liwia komunikowanie si臋 z innym kaskiem lub telefonem kom贸rkowym.

Ka偶dy atestowany kask posiada stosowne oznaczenia. Brak homologacji to jak brak kasku.

No dobra, wiemy ju偶 sporo o kaskach. Jednak kt贸ry jest najbezpieczniejszy? Minimalne wymagania stawiane kaskom motocyklowym reprezentuj膮 stosowne atesty i homologacje, kt贸re powinny znale藕膰 si臋 na ka偶dym kasku motocyklowym, kt贸ry ma by膰 sensownym zakupem. Dok艂adniejsze dane na temat tego jak dany garnek zachowa si臋 w czasie wypadku mo偶emy pozyska膰 z test贸w i bada艅 prowadzonych przez laboratoria brytyjskiego SHARP-a (Safety Helmet Assessment and Rating Programme), kt贸rych wyniki mo偶emy przejrze膰 na stronie http://sharp.direct.gov.uk. Testy SHARP polegaj膮 na poddaniu kasku serii 32 uderze艅, kt贸re mog膮 by膰 dokonywane z trzema r贸偶nymi energiami. Na podstawie sensor贸w ukrytych w "komputerowej g艂owie kierowcy" zbierane s膮 dane dotycz膮ce si艂 i uderze艅 dzia艂aj膮cych na g艂ow臋 i m贸zg. Im kask lepiej dba o nasz膮 g艂ow臋 w czasie wypadku, tym wi臋cej otrzymuje gwiazdek w pi臋ciostopniowej skali. Co ciekawe, w klasyfikacji czterogwiazdkowych kask贸w znajduj膮 si臋 r贸wnie偶 kaski o przyst臋pnej cenie, np. LS2 Shogun. Pomimo, i偶 wielu motocyklist贸w uwa偶a testy SHARP za kontrowersyjne, warto w艂a艣nie nimi kierowa膰 si臋 podczas wyboru kasku.

Czego by nie m贸wi膰 o he艂mach warto na koniec pami臋ta膰 o jednym: kupujmy nowy kask z g艂ow膮.

Jaka jest Twoja reakcja?
20%
0%
10%
  • Zdj臋cie profilowe Kisiu1981
    5 stycznia 2011 at 23:13

    Ja musz臋 kupi膰 jaki艣 drugi kask. Widzia艂em taki fa艂erjeden pe艂ny i chyba si臋 skusz臋.

  • Zdj臋cie profilowe Melonier
    10 stycznia 2011 at 13:40

    Ja dodam od siebie- kask po za艂o偶eniu ma by膰 ciasny lecz ma nie powodowa膰 b贸lu.
    Osoby kt贸re poruszaj膮 si臋 ca艂y rok chyba nie kupi膮 uniwersalnego kasku.
    Na lato dobrze mie膰 co艣 lekkiego i z dobr膮 wentylacj膮- blenda lub okulary przeciws艂oneczne.
    Na zim臋 polecam kask i okulary narciarskie do tego buff- markowy na zim臋 cena od 90-150z艂.
    Mia艂em kask zamkni臋ty firmy UVEX do testu lecz kosztuje ponad 800z艂
    i faktycznie nie paruje nawet na sek.
    lecz na skuter to du偶y wydatek i wygl膮d bardziej sk艂ania do motocykla
    typu 艣cigacz. 艁adny ten LEM tu podam link do podobnego tworu
    http://www.czesci-skutery.home.pl/Kask_LS2_model_OF5362_LOGO_BLACK_MATT_rozmiar_S-395.html
    Uwa偶am 偶e kupi膰 dobrze to jest sztuka a kryteria mo偶na naprawd臋 zupe艂nie inaczej sobie wyznaczy膰.
    Jak ustawimy BHP to kasa, kasa,i upa艂 w lecie.
    Jak ustawimy wygod臋 to idziemy w kierunku szort贸w i podkoszulek
    tu sami musimy wybiera膰.

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    10 stycznia 2011 at 16:25

    Kisiu a do jakiej kwoty poszukujesz garnka?

    Co do tego kasku LS2 to mam podobny, mianowicie Stroke. Ca艂kiem niez艂y, blenda w lecie prawie non stop jest opuszczona :-). Jego minus to ma艂o trwa艂a wy艣ci贸艂ka i brak wygl膮du z LS2 Tomcat (akurat nie by艂o go w sklepie).

    Pochwalcie si臋 w czym je藕dzicie!

  • Zdj臋cie profilowe BartasM
    2 kwietnia 2012 at 22:59

    Polecam firm臋 NAXA , solidne wykonanie , ciekawy wygl膮d i co najwa偶niejsze Bezpieczne.