Aktualnie czytasz:
Przewrotki, gleby, szlify: Jak unikn膮膰 wypadku na motocyklu?

To mo偶e zdarzy膰 si臋 ka偶demu je偶eli nie zachowa kilku regu艂 zmniejszaj膮cych ryzyko tego nieprzyjemnego zdarzenia. Kiedy nast臋puj膮? Jak ich unika膰? Co robi膰, gdy ju偶 nast膮pi膮?

Hamowanie przedni膮 osi膮 to najcz臋strza przyczyna wywrotek.

Pierwsz膮, najcz臋stsz膮 i gro藕n膮 przyczyn膮 jest ostre hamowanie przednim (zwykle tarczowym) hamulcem na 艣liskiej lub sypkiej nawierzchni. Je偶eli skuter nie posiada systemu ABS, a hamulec jest wydajny to mo偶emy by膰 pewni, 偶e ko艂o zostanie zablokowane i przegramy walk臋 z prawami fizyki. Strata kontroli nad skuterem to kwestia milisekund. Ty艂 wychodzi z osi skutera usi艂uj膮c "wyprzedzi膰 tylne ko艂o. Wierzcie mi, 偶e opanowanie takiej sytuacji jest wr臋cz niemo偶liwe. Jak wi臋c jej unika膰?

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Na to te偶 jest kilka聽 sposob贸w.聽 Pierwszy miejmy sprawny tylny hamulec tak, aby to nim聽 hamowa膰 w awaryjnych sytuacjach. Drugi je偶eli decydujemy si臋 ju偶 na hamowanie przednim hamujmy pulsacyjnie, ale tak, 偶eby ko艂o nie zd膮偶y艂o si臋 zablokowa膰.聽 Trzeci, wy膰wiczmy odruch bezwarunkowy wystawiania n贸g w sytuacjach kryzysowych. Zima to idealny moment na 膰wiczenie tego typu umiej臋tno艣ci. W prawie szczeg贸艂贸w zach臋cam do przeczytania artyku艂u na ten w艂a艣nie temat.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Niebezpieczne przechy艂y, druga przyczyna "szlifowania".

Drugim ze spotykanych powod贸w szlif贸w to zbyt du偶e przechylanie si臋 w zakr臋tach. Tak, wiem, 偶e wygl膮da to sportowo, profesjonalnie i szpanersko, ale czy warto? Skuter w ka偶dej chwili mo偶e wysun膮膰 nam si臋 spod ty艂ka i przelecie膰 bokiem na drugi pas gdzie mo偶e zosta膰 dos艂ownie zmia偶d偶ony.

Seryjne skutery nie s膮 przystosowane do super-sportowych u艂o偶e艅 jakimi s膮 w艂a艣nie przechylenia. Mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e skuter jest 藕le wywa偶ony, z za wysoko umiejscowionym 艣rodkiem ci臋偶ko艣ci - wtedy nie b臋dzie nam 艂atwo go wyci膮gn膮膰 z przechy艂u po zakr臋cie i r贸wnie偶 mo偶e si臋 to sko艅czy膰 藕le. Jak unika膰 tego typu przewrotek? To chyba oczywiste - w zakr臋tach nie pochylamy (za) si臋 ostro.

Koleiny. Gorsze od jazdy po torach.

Trzeci膮 gro藕n膮 przyczyn膮 gleb s膮 koleiny, kt贸re jak偶e cz臋sto napotykamy na drogach w naszym kraju.聽 Do przewrotki z powodu nich dochodzi najcz臋艣ciej gdy chcemy z nich wyjecha膰. Jak unika膰 zagro偶enia ze strony pofalowanej drogi? Przede wszystkim starajmy si臋 w nich nie je藕dzi膰. Wiemy jednak, 偶e kierowcy cz臋sto spychaj膮 innych u偶ytkownik贸w chc膮c wyprzedzaj膮c na tak zwan膮 偶yletk臋聽 i musimy ucieka膰 do koleiny. Jak z niej wyje偶d偶a膰? Na pewno przy niewielkich pr臋dko艣ciach. Nie wyje偶d偶ajmy z nich delikatnie, wr臋cz szarpnijmy kierownic膮 mocno j膮 trzymaj膮c, aby to ko艂o pokaza艂o gdzie jedziemy, a nie koleina. Wi臋cej zdecydowania!

Czwarta przyczyna? Nier贸wno艣ci w drodze. Znajdziemy u nas ich ca艂膮 gam臋: poprzeczne, pod艂u偶ne,uskoki itd. Jednak recepta na nie jest taka sama:聽 Dostosuj pr臋dko艣膰 do nawierzchni.

Je偶eli jednak do spotkania z asfaltem ju偶 dojdzie, je偶eli skuter nie uderzy艂 w inny samoch贸d lub cz艂owieka (zaliczy艂 po prostu szlif) a nam si臋 nic wi臋kszego nie sta艂o to sprowad藕my go z drogi na chodnik, gdzie dobrze jest och艂on膮膰 przez jaki艣 czas po tym niemi艂ym zdarzeniu. Dobr膮 informacj膮 jest to,偶e wszystkie ma艂o gro藕ne rany nie s膮 zupe艂nie odczuwalne tu偶 po takim po艣lizgu - zaczynamy je czu膰 dobre pi臋tna艣cie minut p贸藕niej. Mamy czas na spokojne zej艣cie z drogi. To efekt, wiem, 偶e to zabrzmi groteskowo, szoku. Ci, kt贸rzy ju偶 szlifowali przyznaj膮 mi racj臋.

Wiemy ju偶 wi臋c, 偶e wszelkie szlifowania s膮 g艂贸wnie z naszej nieuwagi, nieprzewidywania zagro偶e艅 oraz zwyk艂ego niedostosowania pr臋dko艣ci do drogi.聽 Wi臋cej skupienia i rozwagi na rok 2011!

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
25%
25%
0%
6 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe MarianMj
    7 stycznia 2011 at 14:23

    ABS kt贸rym jak偶e si臋 chwal膮 sprzedawcy chi艅skich skuter贸w to jaka艣 pora偶ka,w og贸le nie spe艂nia to swojej roli.

  • Zdj臋cie profilowe LiVre
    7 stycznia 2011 at 14:41

    Z kolegami testowali艣my ABS w typowo chi艅skim skuterze -Romecie 777.
    ABS spe艂nia swoj膮 rol臋 jednak zdarza艂y si臋 momenty,w kt贸rych ko艂o si臋 na sekund臋 blokowa艂o. A jak jest napisane w artykule – gleba to kwestia milisekund tak wi臋c… szlif ;D

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    7 stycznia 2011 at 18:36

    Niestety, 偶eby umie膰 hamowa膰 w awaryjnych sytuacjach bez zablokowania hamulca trzeba to cz臋sto 膰wiczy膰 i w razie czego zachowa膰 zimn膮 krew. W hamowaniu ty艂em bym si臋 nie doszukiwa艂 z艂otego 艣rodka, bo podczas hamowania ty艂 jest odci膮偶any i mo偶liwe do przekazania przez opon臋 op贸藕nienie maleje, a poza tym najcz臋艣ciej z ty艂u w skuterach s膮 montowane ma艂o wydajne hamulce b臋bnowe. A co do hamowania na 艣niegu i lodzie to ma ono t膮 zalet臋, 偶e 艣nieg ma mniejsze tarcie i przy niewielkich pr臋dko艣ciach mo偶na jecha膰 z zablokowanym przednim ko艂em, o ile podpieramy si臋 nogami. Na asfalcie si臋 ju偶 tego nie zrobi ;).

    Wrogiem przechy艂贸w i sk艂adania si臋 w zakr臋ty s膮 kiepskie 艂o偶yska g艂贸wki ramy, tylnego wahacza i ew. kiepskie opony (zu偶ycie lub szeroko艣膰 opony). Jazda „na kwadratowo” nie ma sensu, a i kolanem o asfalt szorowa膰 nie trzeba aby skr臋ca膰 ;). Trzeba tylko pami臋ta膰, 偶eby centraln膮 stopk膮 o studzienk臋 nie zahaczy膰, bo mo偶e by膰 widowiskowo.

    A co do adrenaliny podczas r贸偶nych ciekawych sytuacji to ciekawe historie z tego wychodz膮 niekiedy :). Tyle mojego zdania ;).

  • Zdj臋cie profilowe LiVre
    7 stycznia 2011 at 20:15

    A jak Wasze do艣wiadczenia z takimi sytuacjami na drodze? Ja osobi艣cie zaliczy艂em trzy ,raczej niegro藕ne „szlify”. Wszystkie spowodowane by艂y zablokowaniem przedniego ko艂a na mokrej nawierzchni ;/ Musz臋 na nowy sezon po膰wiczy膰 takie hamowanie ;D

  • Zdj臋cie profilowe Teko
    13 lutego 2011 at 17:42

    Ja pierwszy sw贸j szlif zaliczy艂em po tygodniu jazdy. By艂em zm臋czony i 艣pieszy艂em sie. Trzyma艂em si臋 blisko ty艂u drugiego samochodu i kto艣 na pasy wyszed艂. Jecha艂em na piasku wiec zaliczy艂em glebe. Gdy tylko naprawi艂em poczeka艂em do nocy i z niewielkich pr臋dko艣ci uczy艂em sie hamowa膰. Teraz czasami zdarzy mi si臋 zablkokowanie przedniego ko艂a, ale szlif ju偶 nie:D Trzeba wi臋c 膰wiczy膰 jak najwiecej. Pozdrawiam.

  • Zdj臋cie profilowe Stunter
    27 sierpnia 2011 at 09:17

    Ja zaliczy艂em jeden Ale porz膮dny szlif jecha艂em po dosy膰 piaszczystej drodze nagle w艂aczy艂 mi si臋 „tempomat”(zablokowa艂a si臋 linka od manetki) zachamowa艂em tylnym skuter poszed艂 bokiem i odruchowo wcisn膮艂em przedni zaliczaj膮c glebe. Ca艂y prawy bok zdaery u skutera i r贸wnie偶 u mnie.

Podziel si臋 opini膮

lub