Aktualnie czytasz:
Nowe przepisy: prawo jazdy AM i A2 do poprawki
2

Coraz bli偶ej do zako艅czenia prac nad Ustaw膮 o kieruj膮cych pojazdami, kt贸ra ma na celu wdro偶y膰 nowe kategorie: AM i A2.
Na tym etapie Sejm rozpatrzy艂 drobne poprawki Senatu. Zgodnie z rekomendacjami Komisji Infrastruktury, niemal wszystkie zostan膮 przyj臋te w najbli偶szym bloku g艂osowa艅. Po poprawkach redakcyjnych tekstu ustawy zostanie ona opublikowana w Dzienniku Ustaw i rok od tego czasu zacznie obowi膮zywa膰.

Przeczytaj stenogram z ostatniego posiedzenia Sejmu (sprawozdania Komisji Infrastruktury oraz o艣wiadczenia klub贸w).

Pose艂 Sprawozdawca
Jan Walenty Tomaka:

Panie Marsza艂ku! Panie Ministrze! Chcia艂bym
przedstawi膰 sprawozdanie Komisji Infrastruktury
o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o kieruj膮cych
pojazdami (druk nr 3729). Komisja Infrastruktury
rozpatrzy艂a powy偶sz膮 uchwa艂臋 na posiedzeniu w dniu
dzisiejszym.
Senat wyprowadzi艂 47 poprawek. Zdecydowana
wi臋kszo艣膰 poprawek ma charakter legislacyjny, doprecyzowuj膮cy
przyj臋te przez Sejm rozwi膮zania. Taki
charakter maj膮 poprawki od 1. do 9., 13., 16., 17., od
20. do 26., od 29. do 31., 33., 34., od 36. do 39. i od 44.
do 47., kt贸re komisja proponuje przyj膮膰 w 艂膮cznym
g艂osowaniu. Ponadto komisja wnosi o przyj臋cie poprawek
10., 12. i 14. 艂膮cznie, 15. i 42. 艂膮cznie, 18., 19., 27.
i 28. 艂膮cznie, 35., 40., i 43. Komisja jednocze艣nie wnosi
o odrzucenie poprawek 11., 32. i 41.

Warto zaznaczy膰, 偶e wszystkie decyzje podj臋to na
posiedzeniu komisji jednog艂o艣nie, zgodnie ze stanowiskiem
legislator贸w i strony rz膮dowej.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Minister spraw zagranicznych stwierdzi艂, 偶e poprawki
zawarte w uchwale Senatu nie s膮 sprzeczne
z prawem Unii Europejskiej.
Jeszcze tylko jedna uwaga. Przyj臋cie niekt贸rych
poprawek spowoduje konieczno艣膰 wprowadzenia
zmian redakcyjnych w niekt贸rych przepisach ustawy.
Dzi臋kuj臋, panie marsza艂ku. (Oklaski)
Wicemarsza艂ek Marek Kuchci艅ski:
Dzi臋kuj臋 panu pos艂owi.
Sejm ustali艂, 偶e w dyskusji nad tym punktem porz膮dku
dziennego wys艂ucha 3-minutowych o艣wiadcze艅
w imieniu klub贸w i k贸艂.
Otwieram dyskusj臋.
Prosz臋 pani膮 pose艂 Monik臋 Wielichowsk膮, by wyg艂osi艂a
o艣wiadczenie w imieniu Platformy Obywatelskiej.
Pose艂 Monika Wielichowska:
Szanowny Panie Marsza艂ku! Wysoka Izbo! Panie
Ministrze! Ciesz臋 si臋, 偶e cho膰 jest ju偶 po p贸艂nocy,
nadal jest pan z nami. Mam zaszczyt przedstawi膰
stanowisko Klubu Parlamentarnego Platforma
Obywatelska dotycz膮ce sprawozdania komisji o stanowisku
Senatu w sprawie ustawy o kieruj膮cych
pojazdami.
Senat postanowi艂 wprowadzi膰 47 poprawek, z czego
44 Komisja Infrastruktury przyj臋艂a, natomiast
3 poprawki (11., 32. oraz 41.) otrzyma艂y negatywn膮
rekomendacj臋.
Stanowisko Klubu Parlamentarnego Platforma
Obywatelska jest to偶same ze stanowiskiem przyj臋tym
na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Dzi臋kuj臋.
(Oklaski)
Wicemarsza艂ek Marek Kuchci艅ski:
Dzi臋kuj臋, pani pose艂.
G艂os zabierze pan pose艂 Krzysztof Tch贸rzewski,
Prawo i Sprawiedliwo艣膰.
Prosz臋 bardzo, panie ministrze.
Pose艂 Krzysztof Tch贸rzewski:
Panie Marsza艂ku! Wysoki Sejmie! W imieniu Klubu
Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwo艣膰 mam
przyjemno艣膰 przedstawi膰 stanowisko klubu odno艣nie
do sprawozdania Komisji Infrastruktury w sprawie
poprawek Senatu do projektu ustawy o kieruj膮cych
pojazdami.
Przyj臋ta przez Sejm ustawa ma charakter wyj膮tkowo
restrykcyjny w stosunku do obywateli, kt贸rzy musz膮 ubiega膰 si臋 o uzyskanie prawa jazdy. T臋 ustaw臋
mo偶na traktowa膰 nawet jako poni偶aj膮c膮 obywateli.
Ubolewam nad tym, 偶e Senat odrzuci艂 wszystkie
poprawki zg艂oszone przez senator贸w Prawa i Sprawiedliwo艣ci.
Ta ustawa ma na celu stworzenie lub
zwi臋kszenie dochod贸w dla niekt贸rych grup zawodowych,
a w szczeg贸lno艣ci dla psycholog贸w i o艣rodk贸w
szkoleniowych, kt贸rych liczba w zwi膮zku z wej艣ciem
w 偶ycie tej ustawy b臋dzie musia艂a znacz膮co wzrosn膮膰.
Nawet poprawka do art. 90 zobowi膮zuj膮ca psychologa,
aby po badaniu podawa艂 w orzeczeniu szczeg贸艂owo
przyczyn臋 przeciwwskazania do kierowania
pojazdem samochodowym, zosta艂a odrzucona, mimo
偶e bez podania tej przyczyny zainteresowany nie b臋dzie
mia艂 technicznej mo偶liwo艣ci odwo艂ania si臋 od
takiego orzeczenia.
Pod przykrywk膮 poprawy bezpiecze艅stwa ruchu
drogowego i uporz膮dkowania przepis贸w wyci膮ga si臋
dodatkowe pieni膮dze z kieszeni m艂odych ludzi lub ich
rodzic贸w, bo to w艂a艣nie m艂odzi ludzie s膮 w wi臋kszo艣ci
uczestnikami kurs贸w na prawo jazdy. Stworzenie na
podstawie tej ustawy mo偶liwo艣ci podniesienia koszt贸w
uzyskania prawa jazdy w niekt贸rych przypadkach
dwukrotnie, a w niekt贸rych nawet trzykrotnie
mo偶e skutkowa膰 tym, 偶e zdobycie prawa jazdy stanie
si臋 dla wielu ludzi, kt贸rych dochody rodzinne s膮 bardzo
niskie, niedost臋pne. A wi臋c to podstawowe dobro
cywilizacyjne, jakim jest prawo jazdy, b臋dzie dla wielu
ludzi w zwi膮zku z t膮 ustaw膮 znacznie trudniej
dost臋pne.
Na badania psychologiczne kieruje si臋 bez potrzeby
wiele os贸b staraj膮cych si臋 o prawo jazdy, mimo 偶e
poprzednie rozwi膮zanie zak艂adaj膮ce, 偶e lekarz og贸lny
kieruje na badanie psychologiczne, je艣li uzna to za
potrzebne, by艂o jak najbardziej dobre. Nie b臋d臋 ju偶
tego w膮tku rozszerza艂, natomiast chcia艂bym podkre艣li膰,
偶e praktycznie ka偶dy kierowca b臋dzie pozbawiony
prawa jazdy, poniewa偶 po uzyskaniu pierwszych
24 punkt贸w b臋dzie kierowany na kurs reedukacyjny
i badanie psychologiczne, ale je偶eli ponownie uzyska
w ci膮gu 5 lat, nast臋pne 24 punkty, to b臋dzie pozbawiony
prawa jazdy. Wyobra藕my sobie, czy jest mo偶liwe
nieuzyskanie 24 punkt贸w karnych w ci膮gu 5 lat,
szczeg贸lnie w przypadku tych, kt贸rzy zawodowo lub
du偶o je偶d偶膮 samochodami. Te wszystkie zapisy s膮
bardzo nie偶yciowe i spowoduj膮, 偶e bardzo wiele os贸b
straci prawo wykonywania zawodu. A zatem raz jeszcze
ubolewam z powodu tej ustawy. (Dzwonek)
Je艣li chodzi o poprawki Senatu, b臋dziemy g艂osowali
zgodnie z propozycjami Komisji Infrastruktury.
Dzi臋kuj臋. (Oklaski)
Wicemarsza艂ek Marek Kuchci艅ski:

Dzi臋kuj臋 panu pos艂owi.
Stanowisko Sojuszu Lewicy Demokratycznej
przedstawi pan pose艂 Henryk Milczarz.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Pose艂 Henryk Milcarz:
Strasznie ci臋偶ko brzmi to Milcarz. Milcarz, panie
marsza艂ku.
Wicemarsza艂ek Marek Kuchci艅ski:
Milcarz, oczywi艣cie, panie po艣le.
Pose艂 Henryk Milcarz:
Dzi臋kuj臋.
Szanowny Panie Marsza艂ku! Panie Ministrze!
Wysoka Izbo! Przypad艂 mi w udziale zaszczyt zaprezentowania
stanowiska mojego klubu, Klubu Poselskiego
Sojusz Lewicy Demokratycznej, wobec stanowiska
Senatu w sprawie ustawy o kieruj膮cych pojazdami,
druk nr 3729. Chcia艂bym o艣wiadczy膰, 偶e m贸j
klub b臋dzie g艂osowa艂 zgodnie z rekomendacj膮 komisji.
Dzi臋kuj臋 bardzo. (Oklaski)
Wicemarsza艂ek Marek Kuchci艅ski:
Dzi臋kuj臋 bardzo.
G艂os zabierze pan pose艂 J贸zef Racki w imieniu
Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Pose艂 J贸zef Racki:
Panie Ministrze! Wysoki Sejmie! Panie Marsza艂ku!
W imieniu Klubu Poselskiego Polskiego
Stronnictwa Ludowego o艣wiadczam, 偶e b臋dziemy
g艂osowali zgodnie ze sprawozdaniem Komisji Infrastruktury
zawartym w druku nr 3741. Senat zg艂osi艂
47 poprawek, 3 poprawki komisja odrzuci艂a, natomiast
32 poprawki redakcyjno-legislacyjne i 12 poprawek
merytorycznych komisja przyj臋艂a. Dzi臋kuj臋 za
uwag臋. (Oklaski)

Pose艂 Kazimierz Hajda:
Panie Marsza艂ku! Panie i Panowie Pos艂owie! Panie
Ministrze! W czas pan wstaje. W imieniu Klubu
Poselskiego Polska jest Najwa偶niejsza chcia艂bym wyrazi膰
opini臋, 偶e klub zag艂osuje w sprawie poprawek
zgodnie z rekomendacj膮 komisji, to znaczy trzy poprawki:

11., 32. i 41. odrzucimy, a pozosta艂e poprawki
przyjmiemy. Przy okazji powiem, 偶e trzeba si臋
zgodzi膰 z opini膮 pos艂a Tch贸rzewskiego, i偶 wszystkie
te nasze sorbony w wi臋kszych miastach powiatowych
b臋d膮 musia艂y otworzy膰 wydzia艂y psychologiczne,
a uniwersytety medyczne i akademie b臋d膮 musia艂y
znacznie zwi臋kszy膰 nab贸r na niekt贸re wydzia艂y.
Dzi臋kuj臋 bardzo.
(G艂os z sali: Panie po艣le...)

Fot.: Krzysztof Bia艂osk贸rski
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%