Aktualnie czytasz:
Ubezpieczenie OC przypisane do kierowcy, nie pojazdu. Ministerstwo nie przewiduje zmian
6

S艂owa reprezentanta Ministerstwa Finans贸w s膮 jednoznaczne. Nie przewiduje si臋 zmian regulacji dot. komunikacyjnego ubezpieczenia OC. Tak膮 zmian臋 sugerowali pos艂owie聽Adam O艂dakowski i Jerzy Gosiewski na pocz膮tku grudnia.

My艣l臋, 偶e powodem samej dyskusji na temat komunikacyjnego ubezpieczenia OC jest samo postrzeganie sprawiedliwo艣ci. Dla jednych oczywistym wydaje si臋, 偶e to kierowca (a nie pojazd) powoduje szkod臋, a wi臋c to kierowca (a nie pojazd) powinien by膰 ubezpieczony i to kierowca (a nie pojazd) za szkod臋 odpowiada. Dla drugich - czyli wedle obecnej regulacji - ubezpiecza si臋 pojazd, a odpowiada... jego w艂a艣ciciel (nie kierowca).

ZOBACZ TAK呕E: Ubezpieczenie OC przypisane do kierowcy, nie do pojazdu. Jest pomys艂 pos艂贸w PiS

Odpowiedzialno艣膰 zbiorowa

Czyli, w sytuacji przytaczanej przez pos艂贸w O艂dakowskiego i Gosiewskiego, je艣li po偶yczymy pojazd szwagrowi lub naszym pojazdem porusza si臋 pracownik naszej firmy, podczas spowodowania kolizji sk艂adka wzro艣nie nam i to na wszystkich pojazdach jakie posiadamy.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Nale偶a艂oby w takiej sytuacji zastanowi膰 si臋 komu taki stan rzeczy odpowiada i kto na tym zarabia?

Pos艂owie O艂dakowski i Gosiewski proponowali zmian臋, w kt贸rej sk艂adka wzrasta艂aby tylko na danym poje藕dzie, co w mojej opinii dalej nie rozwi膮zuje sprawy. Bo sk艂adka powinna rosn膮膰 kierowcy, kt贸ry spowodowa艂 szkod臋. Auta szk贸d nie powoduj膮, w艂a艣ciciele aut ich nie prowadz膮cych tak偶e. Tutaj oczywi艣cie wracamy do zagadnienia rozumienia "sprawiedliwo艣ci".

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Dla jasno艣ci, jak czytamy na stronach wyszukiwarki ubezpiecze艅 mfind.pl:

Zwi膮zek samochodu z OC oznacza po prostu tyle, 偶e w przypadku st艂uczki z winy kieruj膮cego, odszkodowanie obci膮偶y polis臋 w艂a艣ciciela samochodu, a nie kierowcy. Najcz臋艣ciej nie ma z tym problemu, bo w艂a艣ciciel i kierowca to jedna i ta sama osoba. Ale sprawa komplikuje si臋, gdy znajomy, wsp贸艂pracownik, albo kto艣 z rodziny po偶ycza od Ciebie auto, albo tym autem Ci臋 odwozi i doprowadza do st艂uczki. Po偶yczasz 鈥 ryzykujesz.

Nawet niebudz膮ca 偶adnych w膮tpliwo艣ci wina nie przek艂ada si臋 na sprawy ubezpieczeniowe, poniewa偶 to w艂a艣ciciel auta odpowiada za szkody nim wyrz膮dzone. Po偶yczaj膮c komu艣 samoch贸d po prostu ryzykujesz. A ryzykujesz mi臋dzy innymi utrat膮 zni偶ek. Przy zawieraniu kolejnej umowy mo偶esz zap艂aci膰 nawet kilkaset z艂otych wi臋cej.

Odpowied藕 ministerstwa

Piotr Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finans贸w, ustosunkowa艂 si臋 do interpelacji w/w pos艂贸w.

Systemy zni偶ek i zwy偶ek sk艂adki ubezpieczeniowej oparte s膮 o r贸偶nego rodzaju czynniki, w艣r贸d kt贸rych jako jeden z wa偶niejszych mo偶na wymieni膰 dotychczasowy przebieg ubezpieczenia (szkodowo艣膰). Nale偶y wskaza膰, i偶 kwestia ustalania wysoko艣ci sk艂adek ubezpieczeniowych, w tym r贸wnie偶 sk艂adek z tytu艂u obowi膮zkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazd贸w mechanicznych, jest przedmiotem regulacji ustawowej. Zgodnie z nimi taryfy oraz wysoko艣膰 sk艂adek ubezpieczeniowych ustalaj膮 zak艂ady ubezpiecze艅. Przedmiotowe uprawnienie wynika zar贸wno z unijnych, jak i polskich regulacji - komentowa艂 w wypowiedzi dla portalu prawodrogowe.pl.

To wycinek d艂u偶szej wypowiedzi, kt贸rej tre艣膰 mo偶na skr贸ci膰 do: "Tak si臋 nie da". Nie da si臋 wprowadzi膰 sugerowanych przez pos艂贸w PiS zmian i mo偶e dobrze - bo s膮 nieco nielogiczne i nadal niespecjalnie du偶o zmieniaj膮. Czy da艂oby si臋 wprowadzi膰 zmiany przypisuj膮ce OC do kierowcy, nie pojazdu? Wszystko pewnie zale偶y od tego, czy ubezpieczyciele mogliby na tym zarobi膰, ale najwyra藕niej nie.

St膮d pozostajemy w systemie, w kt贸rym ubezpieczony jest pojazd, szkod臋 powoduje kierowca, a p艂aci w艂a艣ciciel.

殴r贸d艂o: prawodrogowe.pl

Jaka jest Twoja reakcja?
13%
13%
50%
  • ludek
    4 stycznia 2018 at 15:19

    czyli zostaje nienormalno艣膰. Mam rozumie膰 ,偶e jak w departamencie w kt贸rym pracuje ten madrala z mianowania PiS to nalezy tak偶e ukarac ca艂y PiS i nie g艂osowac na to ugrupowanie w nastepnych wyborach? Logika.

    • Kamil
      5 stycznia 2018 at 14:16

      A czym by艂aby normalno艣膰? Tym, 偶e ka偶dy posiadaj膮cy prawko musi kupi膰 sobie OC? Zastan贸w si臋, inaczej tego by si臋 nie da艂o za艂atwi膰.

  • Micha艂
    4 stycznia 2018 at 18:29

    Zacznijmy od tego, 偶e OC nie powinno by膰 obowi膮zkowe, to pierwszy krok do normalno艣ci m.in w kwestii cen kt贸re s膮 sztucznie zawy偶ane przez obowi膮zkowo艣膰, a co do ubezpieczenia przypisanego do kierowcy to jestem za, by艂o by to najlepsze rozwi膮zanie.

    • Kamil
      5 stycznia 2018 at 14:15

      Deklarujesz si臋 zap艂aci膰 odszkodowanie, gdy kto艣 nie kupi OC a nie b臋dzie mia艂 kasy? Czy mo偶e powiesz tylko SORRY poszkodowanemu?

  • Piotr
    5 stycznia 2018 at 11:27

    takie rozwi膮zanie cho膰 wydaje si臋 logiczne ma tez pewien wa偶ny mankament dzia艂aj膮cy na niekorzy艣膰 szarego cz艂owieka…
    1. Je偶eli kto艣 ma prawko a nie ma w艂asnego samochodu i zdarzy mu si臋 po偶yczy膰 od nas samoch贸d ? musia艂by mie膰 wykupione OC mimo, 偶e 99% 偶ycia przeby艂 na piechot臋.
    2. Je艣li w rodzinie s膮 trzy pe艂noletnie osoby z prawem jazdy i tylko jedno auto to zamiast obecnie jednej, trzeba by wykupi膰 trzy polisy OC gdy ka偶dy z domownik贸w ma prawko i je藕dzi tym samochodem. Bior膮c pod uwag臋 kwesti臋 odpowiedzialno艣ci za szkod臋 stawka polisy OC by艂a by zapewne taka sama jak obecnie… 艂atwo policzy膰 ze taka rodzin臋 ubezpieczenie OC kosztowa艂o by trzy razy tyle co teraz… kogo by by艂o na to sta膰 ??

    Tak wi臋c o ile pomys艂 wydaje si臋 logiczny co do zasady to ju偶 jego realizacja nie by艂a by taka prosta i z pewno艣ci膮 nie wszyscy przyj臋li by j膮 z entuzjazmem… mo偶e poza towarzystwami ubezpieczeniowymi bo wzros艂y by im przychody a ilo艣膰 i jako艣膰 szk贸d zapewne by si臋 nie zmieni艂a znacz膮co.

  • amq0
    24 maja 2018 at 09:11

    OC powinno by膰 przypisane do kierowcy, a nie samochodu, przecie偶 OC chroni kierowc臋 przed odpowiedzialno艣ci膮 cywiln膮 za spowodowane szkody, wed艂ug mnie powinno by膰 tak 偶e kierowca kt贸ry chce prowadzi膰 jakikolwiek samoch贸d musi mie膰 wykupione OC, ale dla siebie, nie dla samochodu i kara za brak OC powinna by膰 wlepiana tylko podczas kontroli policyjnej, a nie te偶 przez UFG za brak ci膮g艂o艣ci OC.